Hop til indhold

Kryptokid


Kennel-Harmo9
 Share

Recommended Posts

Hvis man har en han på 7 mdr, hvor den ene sten ikke er faldet ned endnu.. Kan man så allerede nu sige at han er Krytokid..???

 

Har hørt mange sige at de kan falde ned helt op til 1 års aldren andre mener op til 1 1/2 år..

 

Nogen der ved det med sikkerhed.. :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man har en han på 7 mdr, hvor den ene sten ikke er faldet ned endnu.. Kan man så allerede nu sige at han er Krytokid..???

 

Har hørt mange sige at de kan falde ned helt op til 1 års aldren andre mener op til 1 1/2 år..

 

Nogen der ved det med sikkerhed.. :D

Den er jo kryptorkid.. Men hvis det var min hund ville jeg trykke hans kugle® ned hvis den ligger i lysken... flere gange dagligt... Forhåbentlig bliver den så nede på et tidspunkt.. Hvis kuglen ikke kan trykkes ned i pungen ja så er han kryptorkid allerede
Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe ja det kom til at lyde lidt sjovt..

Men hvis den så falder ned om lad oss sige om 1 mdr eller 2 mdr.. Er han så stadig krytokid efter din mening..

Nej..

Kan du trykke/trille den ned? Så SKAL du gøre det.. Pludselig lukker hullet fra pungen og op til lyskekananlen sig og så er han fore evigt kryptorkid... Hvis du sørger fro at den er nede i pungen er han ikke kryptorkid.. Den bliver lige så stor som den anden og kommer også til at fungere

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver lige det samme som jeg vil mene.. Det er ikke mig der har hannen, men en vi kender.. De har nu været hos 2 dyrlæger som begge mener at han er krytokid.. Skulle den komme ned alligevel er han stadig krytokid og må ikke bruges til avl, siger de..

Begge dyrlæger vil at han så skal kastreres når han er 1 1/2 år..

Link til indlæg
Del på andre sites

min hunds ene testikel faldt ned, da han var 6 måneder. så der er nok stadig håb. den anden blev i lyskenen og blev derfor fjernet.
Og jeg skulle have været klog og instrueret dig i hvordan man trillede den anden ned.. Jeg havde samme problem med Vidan.. Den ene smuttede hele tiden op, og jeg trillede den ned..pludselig blev den nede.. Han var da 8 mdr..
Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver lige det samme som jeg vil mene.. Det er ikke mig der har hannen, men en vi kender.. De har nu været hos 2 dyrlæger som begge mener at han er krytokid.. Skulle den komme ned alligevel er han stadig krytokid og må ikke bruges til avl, siger de..

Begge dyrlæger vil at han så skal kastreres når han er 1 1/2 år..

 

jeg er for så vidt enig i, at man måske ikke skal avle på en hund, hvor testiklerne falder så sent ned. uanset. men ja, jeg ville helt sikkert se tiden an. og i øvrigt valgte vi jo så at ikke kastrere, men blot få fjernet den forkert placerede testikel. den anden har han stadig i pungen.

 

Og jeg skulle have været klog og instrueret dig i hvordan man trillede den anden ned.. Jeg havde samme problem med Vidan.. Den ene smuttede hele tiden op, og jeg trillede den ned..pludselig blev den nede.. Han var da 8 mdr..

 

jeg gjorde faktisk et ærligt forsøg, spørg min mand, han var rasende over min evige testikelmassage :genert: det var desværre som om, at den sad temmelig godt fast, det var meget begrænset, hvad man kunne rykke med den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver lige det samme som jeg vil mene.. Det er ikke mig der har hannen, men en vi kender.. De har nu været hos 2 dyrlæger som begge mener at han er krytokid.. Skulle den komme ned alligevel er han stadig krytokid og må ikke bruges til avl, siger de..

Begge dyrlæger vil at han så skal kastreres når han er 1 1/2 år..

Sikke noget ævl.. Jeg snakkede med hende katrine som arbejder sammen med birgith sjøt.. Hun sagde vi kunne trille dne ned..Sommetider virekr trillened mekansimen ikke på hundene og så bliver den i lysken.. Hvorfro skulle han ikke måtte bruges i avl? forøvrigt er det tæverne der giver genet for kryptokisme videre menner man.. Men der er slet ikke forsket nok i det..

Jeg ville trille den ned.. Bliver den nede på et eller andet tidspunkt så ville jeg godt bruge ham i avlen..

Jeg har haft en hanhund som var over 2 år før de kom ned.. Han havde sandsynligvis følt sig presset imelelm de andre hanner

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Jeg er af den mening, at man ikke bruger hanner i avlen, hvor stenene er faldet sent ned.

 

Det er hunnerne, der giver det videre, men tæverne laver jo også hanner, hvor problemet så potentielt kan opstå.

 

Inden for hesteavl er det for de fleste god tone, at man kun avler på hingste, hvor testiklerne er faldet ned når de senest er et par måneder.... helst inden de er 2 uger gamle.

 

Jeg ville aldrig selv avle med en hingst, hvor stenene ikke var nede kort efter fødsel - og heller ikke med en hund :-)

 

I den ideelle verden bør man i mine øjne heller ikke avle på en tæve/hoppe, der har givet kryptorkide afkom - nogle mener det er ekstremt, jeg syntes dog det er en god idé, medmindre hundyret har et eller andet helt specielt, der opvejer risikoen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk sagde Birgitte Schøth til min veninde, at hun betragter hanhvalpen som kryptocid, hvis stenene ikke er i pungen som 3-4 mdr´s.

Jeg ved ikke om det kun er tæven der udløser dette, for min ene tæve fik 3 kuld med egen hanhund og et med en fremmed, der var eneste hanhvalp kryptocid og han har lavet dette før.I de 3 første kuld ingen.

Jeg ville ikke bevidst bruge en sådan hanhund til avl.

Jeg har aldrig set dokumentation for at disse testikler i bughulen giver mere testikelkræft end de normalt placerede, og mange gamle dyrlæger mener det hellerikke.????

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Faktisk sagde Birgitte Schøth til min veninde, at hun betragter hanhvalpen som kryptocid, hvis stenene ikke er i pungen som 3-4 mdr´s.

Jeg ved ikke om det kun er tæven der udløser dette, for min ene tæve fik 3 kuld med egen hanhund og et med en fremmed, der var eneste hanhvalp kryptocid og han har lavet dette før.I de 3 første kuld ingen.

Jeg ville ikke bevidst bruge en sådan hanhund til avl.

Jeg har aldrig set dokumentation for at disse testikler i bughulen giver mere testikelkræft end de normalt placerede, og mange gamle dyrlæger mener det hellerikke.????

 

Jeg er helt enig i at man ikke bør bruge en han i avlen, hvor stenene er faldet sent ned.

 

Ang at det er tæven der giver det videre, så er det mig bekendt ikke noget man ved med sikkerhed (altså at det KUN er tæven og aldrig hannen). Jeg faldt over en tråd for ikke så længe siden, hvor en ejer af en race hvor man åbenbart har haft mange kryptorchide hunde, kunne fortælle at man med målrettet avlsarbejde, næsten var kommet problemet til livs. Her var tale om at udelukke hele kuldet hvis en hvalp var kryptorchid.

Men det siger self intet om om det er udelukkelse af tæverne eller hannerne der har givet resultater.

 

I forhold til kræft, så viser nyere forskning jo at risikoen ikke er nævneværdigt forhøjet, hvorfor KVL ikke længere anbefaler kastration af kryptorchide hunde (medmindre de da alligevel skulle have været kastreret).

Risikoen ved narkosen overstiger langt risikoen for kræft i den kryptorchide sten. Det er så åbenbart ikke noget der er nået ud til alle dyrlæger...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Har en hanhund fysisk kontrol over den slags?

 

Hingste har til en vis grad... her taler vi dog ikke om uger eller dage, men nærmere minutter og det ses oftest under slåskampe eller ved vanskelige bedækninger... kunne forestille mig, at hunde var lign. indrettet, men igen så tror jeg også, at det drejer sig om meget kort tid. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...