Hop til indhold

Hvalpeudvælgelse


lilleraev
 Share

Recommended Posts

  • Svar 129
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Alt kan trænes, så min næste hund skal uden tvivl være en GD. Jeg bare haaaaaader støvsugning.

 

Hehehe :blink: Dejligt med et HELT ukompliceret svar!

 

Nu var det lige bl.a. mig som havde skrevet det om tavle :-)

Som du sikkert ved, har jeg selv en lille bastard, så jeg forstår ikke helt hvordan du kan mene at det er udtryk for at jeg skulle sætte spørgsmåltegn ved TS intentioner.

Jeg synes ikke man kan gå ud fra at en hver hvalpekøber er klar over hvad en stamtavle bruges til, synes meget ofte jeg ser folk skrive at sådan en vil de ikke betale for, for de skal alligevel ikke udstille.

Du kan da ikke nægte at der er visse fordele ved at vælge en hund med stamtavle? Altså er det ikke et spørgsmål om man mener at den fordel der er, er stor nok til at være pengene værd? Jeg synes f.eks. ikke den er pengene værd ved en gårdhund, da de ikke bliver tjekket for noget og racen er så ung at selv de "rene" kan være blandinger og det desuden er en blanding af to sunde racer jeg har valgt. Men med en race med så meget sygdom og kort levealder som GD'en ville jeg overveje en stamtavle bare for at være så sikker som muligt.

 

Kan ikke læse nogle som banker TS i hovedet med en DKK stamtavle, og kan ikke se noget forkert i at kommentere og fortælle hvad en stamtavle kan bruges til. For det er altså ikke alle som ved det, heller ikke folk som har haft hunde i mange år, det er ikke alle som kommer på fora eller i de kredse hvor man taler om den slags.

 

Jeg kan sagtens se det smarte i stamtavler - og jeg har faktisk brugt rigtig lang tid på at sidde og læse igennem -igen og igen- om hvilke svage sider GD'er har, hvordan man kan undgå det, hvorfor den grå harlekin skulle være 'farlig' - og slet ikke var det alligevel, hvilke gener der giver hvad osv. osv., og jeg er kommet frem til at det aller vigtigste når man udvælger sig en GD er at deres sind er rigtigt, at deres kost i hvalpe og voksentiden er nøje overvåget, at man tager det med ro, og at forældre og bedsteforældre skal have været sunde og raske - og disse ting passer alle med hvad opdrætteren kan tilbyde (ja ja, det kan godt være jeg overtænker, men for filen jeg glæder mig, og alt skal bare være helt rigtigt)

Jeg respekterer ENORMT meget det arbejde stamtavle-opdrættere laver, og jeg er imponeret over hvor stort et arbejde de gør med at overveje samtlige aspekter for at videreføre gode gener - så jeg er bestemt positivt stillet overfor deres arbejde, jeg tror bare jeg har et billede i hovedet af folk der har en 4-6 tæver og 1-2 hanner, og at de slet ikke har tid nok til at pusse og nusse og aktivere hundene. Var engang med min veninde ude at købe Greyhound, og det var enormt smukke hunde med fine, fine tavler, men deres hunde stod i bure ude i laden, og skiftede med at være indenfor i en uge :confused: Det kunne mit lille hjerte ikke bære :cry:

Og til det med stamtavle tror jeg også bare min personlige erfaring med hunde i familien viser mig at hundene uden stamtavle har været mere robuste end de to vi havde med stamtavle - selvom alle var ægte.

 

Jeg kan ikke finde ud af at putte mere end 2 tråde ind, men jeg vil også gerne lige skrive til hende med hundetegningen (var det umulia?) at jeg er en ung voksen, og at jeg for desværre har været ude i at omplacere mine hunde - ikke fordi jeg havde lyst, men fordi de simpelthen ikke havde det godt efter vi var flyttet, og jeg ikke havde mulighed for at ændre det på daværende tidspunkt. Det var det værste jeg har gjort - men samtidig det bedste jeg kunne gøre for dem- så det skal jeg bestemt ikke ud i igen, og derfor er ALT gennemtænkt denne gang!!! :engel: (men skulle det gå galt, kan jeg høre at du ikke er hende der siger nej :sjov: -ej det var bare en spøg!)

 

Igen vil jeg gerne takke jer for alle jeres svar, er GLAD for jeg kom ind på HF - I virker enormt kyndige! :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan sagtens se det smarte i stamtavler - og jeg har faktisk brugt rigtig lang tid på at sidde og læse igennem -igen og igen- om hvilke svage sider GD'er har, hvordan man kan undgå det, hvorfor den grå harlekin skulle være 'farlig' - og slet ikke var det alligevel, hvilke gener der giver hvad osv. osv., og jeg er kommet frem til at det aller vigtigste når man udvælger sig en GD er at deres sind er rigtigt, at deres kost i hvalpe og voksentiden er nøje overvåget, at man tager det med ro, og at forældre og bedsteforældre skal have været sunde og raske - og disse ting passer alle med hvad opdrætteren kan tilbyde (ja ja, det kan godt være jeg overtænker, men for filen jeg glæder mig, og alt skal bare være helt rigtigt)

Jeg respekterer ENORMT meget det arbejde stamtavle-opdrættere laver, og jeg er imponeret over hvor stort et arbejde de gør med at overveje samtlige aspekter for at videreføre gode gener - så jeg er bestemt positivt stillet overfor deres arbejde, jeg tror bare jeg har et billede i hovedet af folk der har en 4-6 tæver og 1-2 hanner, og at de slet ikke har tid nok til at pusse og nusse og aktivere hundene. Var engang med min veninde ude at købe Greyhound, og det var enormt smukke hunde med fine, fine tavler, men deres hunde stod i bure ude i laden, og skiftede med at være indenfor i en uge :confused: Det kunne mit lille hjerte ikke bære :cry:

Og til det med stamtavle tror jeg også bare min personlige erfaring med hunde i familien viser mig at hundene uden stamtavle har været mere robuste end de to vi havde med stamtavle - selvom alle var ægte.

 

Nu er det selvfølgelig ikke en tråd om stamtavle eller ej, men vil gerne lige svare :)

Og det er slet ikke for at overtale dig til noget, da jeg som sagt selv har verdens dejligste blandings hund er det ikke fordi jeg af princip er imod tavleløse hunde.

 

Men det at du siger at tavle hunde står i bure og alle opdrættere har mange hunde, det er altså en fordom ;)

Der findes helt sikkert avlere som har deres dyr i bure, men der findes også folk som får dkk kuld som kun har een tæve hund.

Så selvfølgelig er stamtavle ikke det samme som god avl, LANGT fra. Man skal selvfølgelig overveje alle de samme ting som ellers! Stamtavlen og de muligheder den giver, er bare et plus oven i...

 

Nå, men det var nu heller ikke fordi jeg tror du ikke har sat dig ind i det eller noget ville bare lige nævne det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg respekterer ENORMT meget det arbejde stamtavle-opdrættere laver, og jeg er imponeret over hvor stort et arbejde de gør med at overveje samtlige aspekter for at videreføre gode gener

Det hænger jo slet ikke sammen med at du aktivt vælger at modarbejde det ved at støtte det stik modsatte?

 

jeg er bestemt positivt stillet overfor deres arbejde, jeg tror bare jeg har et billede i hovedet af folk der har en 4-6 tæver og 1-2 hanner, og at de slet ikke har tid nok til at pusse og nusse og aktivere hundene. Var engang med min veninde ude at købe Greyhound, og det var enormt smukke hunde med fine, fine tavler, men deres hunde stod i bure ude i laden, og skiftede med at være indenfor i en uge :confused:

Så dit negative billede af en seriøs opdrætter bygger altså på at du engang har besøgt en grayhoundopdrætter der havde hunde på en måde du ikke bryder dig om?

Nu skal det ikke forveksles med at jeg forsøger at omvende dig og få dig til at vælge hvalp fra et seriøst opdræt, men jeg kan simpelthen ikke lade være med at skrive så andre måske kan forstå at du er helt galt på den. Specielt denne race som jo altså befinder sig bedst i en blød sofa, der vil mit bud være (uden at have regnet efter) at 90% af de danske opdrættere har mellem 1 og 6 hunde som alle lever på fuldstændig samme vilkår som det deres hvalpekøbere tilbyder den ene hvalp de køber af en af disse opdrættere.

Som bonusinfo vil jeg tilføje, at netop disse opdrættere er dem der bliver ringet op af folk som har været ude og spare penge på indkøbet, og derfor ikke kan få den ganske nødvendige rådgivning som man skulle mene burde komme fra sælgeren, når det går op for køberen at de er på skideren med den hvalp de har indkøbt.

 

Og til det med stamtavle tror jeg også bare min personlige erfaring med hunde i familien viser mig at hundene uden stamtavle har været mere robuste end de to vi havde med stamtavle - selvom alle var ægte.

Hvordan tror du de tavleløse hunde er blevet til?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg respekterer ENORMT meget det arbejde stamtavle-opdrættere laver, og jeg er imponeret over hvor stort et arbejde de gør med at overveje samtlige aspekter for at videreføre gode gener - så jeg er bestemt positivt stillet overfor deres arbejde, jeg tror bare jeg har et billede i hovedet af folk der har en 4-6 tæver og 1-2 hanner, og at de slet ikke har tid nok til at pusse og nusse og aktivere hundene. Var engang med min veninde ude at købe Greyhound, og det var enormt smukke hunde med fine, fine tavler, men deres hunde stod i bure ude i laden, og skiftede med at være indenfor i en uge :confused: Det kunne mit lille hjerte ikke bære :cry:

 

Den slags kan du finde inden for både tavleopdræt og ikke-tavle. Nok i virkeligheden mere inden for ikke-tavle hvis man medregner alle de (mode)hunde som bliver importeret fra østeuropa. De har godt nok triste kår og bliver oftest taget for tidligt fra moderen oven i købet :megaked:

Jeg er klar over at der er tavleopdrættere som holder deres hunde fuldstændig vanvittigt. Jeg har selv stiftet bekendtskab med en shih-tzu opdrætter hvis hunde ikke kom ud om vinteren fordi det sled på pelsen, de gik på toilettet på aviser indendørs :evil: Gudskelov for mit mentale helbred så kender jeg en anden opdrætter af samme race som i hvert fald ikke behandler sine hunde sådan. Og p.t. har jeg selv en opdrætter (af en anden race dog) i sigte som lader til at være ualmindeligt omhyggelig med sit opdræt og p.t. tæller hendes hundeflok ene og alene 2 individer. Så du er ikke helt fair i det du skriver ovenfor ;-)

 

Igen vil jeg gerne takke jer for alle jeres svar, er GLAD for jeg kom ind på HF - I virker enormt kyndige! :hjerte:

 

Der er mange kyndige og meget dedikerede folk herinde, men husk alligevel at bruge din kritiske sans og sunde fornuft :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det hænger jo slet ikke sammen med at du aktivt vælger at modarbejde det ved at støtte det stik modsatte?

 

 

Så dit negative billede af en seriøs opdrætter bygger altså på at du engang har besøgt en grayhoundopdrætter der havde hunde på en måde du ikke bryder dig om?

Nu skal det ikke forveksles med at jeg forsøger at omvende dig og få dig til at vælge hvalp fra et seriøst opdræt, men jeg kan simpelthen ikke lade være med at skrive så andre måske kan forstå at du er helt galt på den. Specielt denne race som jo altså befinder sig bedst i en blød sofa, der vil mit bud være (uden at have regnet efter) at 90% af de danske opdrættere har mellem 1 og 6 hunde som alle lever på fuldstændig samme vilkår som det deres hvalpekøbere tilbyder den ene hvalp de køber af en af disse opdrættere.

Som bonusinfo vil jeg tilføje, at netop disse opdrættere er dem der bliver ringet op af folk som har været ude og spare penge på indkøbet, og derfor ikke kan få den ganske nødvendige rådgivning som man skulle mene burde komme fra sælgeren, når det går op for køberen at de er på skideren med den hvalp de har indkøbt.

 

 

Hvordan tror du de tavleløse hunde er blevet til?

 

Jeg kan sagtens forstå hvad du siger og mener, og havde opdrætteren jeg har kontakt med, haft hunde med tavle, var det stadig blevet en af disse.

Jeg har som sagt kigget MEGET og målrettet på nettet - i over et halvt år, men min kærlighed er altså endt her hvor den er. Og til det har jeg overvejet fordele og ulemper, og jeg mener ikke at ulemperne ved at købe en hund uden tavle overskygger fordelene, så derfor mit valg. Viser det sig, at min opdrætters tævehund ikke er drægtig med Kato, er jeg ikke sikker på jeg skal have hvalp derfra, da det var ham jeg var aller mest vild med.

 

Jeg håbede du kunne forstå fra mine tidligere tråde at jeg bestemt ikke er en fortaler for blandingshunde, men at jeg heller ikke er en fortaler for stamtavle. Jeg ved godt at blandingshundene kommer fra hunde med tavle, og det kan godt være jeg er naiv når jeg siger at jeg da tror at alle tæveejere som sætter hvalpe til verden er ude efter en specielt god hanhund der kan bidrage med gode gener til det kommende hvalpekuld.

Jeg læser medicin, og jeg ved hvor meget genetisk arbejde kan bringe med sig af gode egenskaber - men jeg ved også hvor meget der kan gå galt i den proces, så jeg synes ikke udelukkende det er godt at avle på bestemte kvaliteter, for man ved ikke hvilke der går tabt i arbejdet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie Brown
Alt kan trænes, så min næste hund skal uden tvivl være en GD. Jeg bare haaaaaader støvsugning.

 

i misforstod den... jeg mente rent bogstavligt at HVIS den havde kunnet , rent fysisk, så havde den hjulpet til med husholdningen :-)...... de hjælper skam altid / deltager i ALT man laver :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie Brown
Nu var det lige bl.a. mig som havde skrevet det om tavle :-)

Som du sikkert ved, har jeg selv en lille bastard, så jeg forstår ikke helt hvordan du kan mene at det er udtryk for at jeg skulle sætte spørgsmåltegn ved TS intentioner.

Jeg synes ikke man kan gå ud fra at en hver hvalpekøber er klar over hvad en stamtavle bruges til, synes meget ofte jeg ser folk skrive at sådan en vil de ikke betale for, for de skal alligevel ikke udstille.

Du kan da ikke nægte at der er visse fordele ved at vælge en hund med stamtavle? Altså er det ikke et spørgsmål om man mener at den fordel der er, er stor nok til at være pengene værd? Jeg synes f.eks. ikke den er pengene værd ved en gårdhund, da de ikke bliver tjekket for noget og racen er så ung at selv de "rene" kan være blandinger og det desuden er en blanding af to sunde racer jeg har valgt. Men med en race med så meget sygdom og kort levealder som GD'en ville jeg overveje en stamtavle bare for at være så sikker som muligt.

 

Kan ikke læse nogle som banker TS i hovedet med en DKK stamtavle, og kan ikke se noget forkert i at kommentere og fortælle hvad en stamtavle kan bruges til. For det er altså ikke alle som ved det, heller ikke folk som har haft hunde i mange år, det er ikke alle som kommer på fora eller i de kredse hvor man taler om den slags.

 

SÅ meget sygdom...... ?? gider du uddybe det ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må sige at jeg synes det er tankevækkende at du beskriver dig selv i køber/sælger-forholdet, som den part, der er mest interesseret i at udvælge den rette hvalp til det rette hjem.

 

Det bør være opdrætters fornemmeste pligt, at sørge for at hvalp og køber matches på bedst mulig vis, og siden det tydeligvis betyder så meget for dig, kan jeg ikke rigtig forstå hvorfor du nøjes med at få hvalp et sted fra, hvor dine ønsker til udvælgelse af hvalp ikke honoreres af sælger? Hvorfor ikke finde et sted at vælge hvalp, hvor opdrætter går lige så meget op i at man får den rigtige hvalp med hjem, som du gør?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må sige at jeg synes det er tankevækkende at du beskriver dig selv i køber/sælger-forholdet, som den part, der er mest interesseret i at udvælge den rette hvalp til det rette hjem.

 

Det bør være opdrætters fornemmeste pligt, at sørge for at hvalp og køber matches på bedst mulig vis, og siden det tydeligvis betyder så meget for dig, kan jeg ikke rigtig forstå hvorfor du nøjes med at få hvalp et sted fra, hvor dine ønsker til udvælgelse af hvalp ikke honoreres af sælger? Hvorfor ikke finde et sted at vælge hvalp, hvor opdrætter går lige så meget op i at man får den rigtige hvalp med hjem, som du gør?

 

Mon ikke det er pga. det markerede nedenunder:

 

Jeg kender opdrætteren - det er et lille hyggeopdræt hvor hun havde både mor og far (far er dog lige blevet kørt ned :megaked:) Og de er simpelthen de mest fantastiske to hunde som supplerede hinanden godt. Mor er rolig, en smule reserveret, men bestemt kærlig og en kæmpe hyggehund. Faderen var frisk og elskede HELE verden. Han var den med det sind der tiltalte mig mest, selvom han sikkert var en stor opgave at holde styr på :slem:. Jeg tror ikke hun har i sinde at mentalteste dem, og jeg tror måske næsten jeg går mere op i det end hun gør :engel:- så jeg har luret lidt på forskellige hvalpe-teste man kan udføre - og så er jeg jo bare heldig at jeg har mulighed for at følge dem fra de er helt små.

Jeg tror al den ventetid er ved at gøre mig skør, for man kommer jo til at vende alting - og vil så gerne gøre ALT helt rigtigt.. ihh ha!

Vil bare gerne bekræftes i de ting jeg har læst på nettet, så hvis der findes nogle som har styr på det der med hvad hvalpe af forskelligt sind vokser op og bliver til, ville jeg blive meget glad ;)

 

Jeg kunne sagtens selv finde på at få en hvalp fra en hvor jeg kendte begge hunde og kunne lide temperamentet på dem begge to :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie Brown

og nej - jeg sys da bestemt heller ikke man skal købe hvalpe med stamtavle, og da slet ikke så bette en hund som GD, - nej det ER bedre at købe den af "bertha" der engang på et marked købte en tæve, i en snapse-brandert, som senere sys det kunne være en god ide at tjene 40000 på et kuld hvalpe (TROR hun) - og derfor skaffer en hanhund i G&G eller DBA .... for det er jo NETOP det en race har brug for. Så avlet total uden hensyntagen til noget som helst, pumper man de hvalpe ud i massevis - og jo jo de kommer da på tilbud når man indser de ikke er så lette at lave penge på - så kan de jo så bidrage til at racen får et blakket ry. det ER SÅÅÅÅÅ FLOT.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må sige at jeg synes det er tankevækkende at du beskriver dig selv i køber/sælger-forholdet, som den part, der er mest interesseret i at udvælge den rette hvalp til det rette hjem.

 

Det bør være opdrætters fornemmeste pligt, at sørge for at hvalp og køber matches på bedst mulig vis, og siden det tydeligvis betyder så meget for dig, kan jeg ikke rigtig forstå hvorfor du nøjes med at få hvalp et sted fra, hvor dine ønsker til udvælgelse af hvalp ikke honoreres af sælger? Hvorfor ikke finde et sted at vælge hvalp, hvor opdrætter går lige så meget op i at man får den rigtige hvalp med hjem, som du gør?

 

Som jeg har skrevet, er hvalpene ikke engang blevet født endnu - det eneste jeg ved er at der har foregået en parring. Det kan sagtens være hun er interesseret i at vælge hvilken hvalp der passer bedst til mig, det ved jeg ikke endnu, for så langt er vi ikke kommet. Jeg startede tråden for at høre jer om hvad I kiggede efter, og evt. kunne anbefale at kigge efter - fordi jeg gerne vil være så godt forberedt som muligt.

Men når det er sagt, synes jeg ikke kun det kommer an på om opdrætter vælger en hvalp til mig efter hvad hun synes passer - det må vel også have noget at gøre med kemi?

Link til indlæg
Del på andre sites

og nej - jeg sys da bestemt heller ikke man skal købe hvalpe med stamtavle, og da slet ikke så bette en hund som GD, - nej det ER bedre at købe den af "bertha" der engang på et marked købte en tæve, i en snapse-brandert, som senere sys det kunne være en god ide at tjene 40000 på et kuld hvalpe (TROR hun) - og derfor skaffer en hanhund i G&G eller DBA .... for det er jo NETOP det en race har brug for. Så avlet total uden hensyntagen til noget som helst, pumper man de hvalpe ud i massevis - og jo jo de kommer da på tilbud når man indser de ikke er så lette at lave penge på - så kan de jo så bidrage til at racen får et blakket ry. det ER SÅÅÅÅÅ FLOT.

 

Hov hov Charlie Brown... Det er ikke lige sådan sagen er. Ligesom der findes Stamtavle-opdrættere med hunde i bur, findes der altså også rigtig gode familie-opdræt hvor tæven er 'fejlfarvet' men har stamtavle - så derfor kan hvalpene ikke gives stamtavle..

Som sagt er jeg hverken for eller imod stamtavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg har skrevet, er hvalpene ikke engang blevet født endnu - det eneste jeg ved er at der har foregået en parring. Det kan sagtens være hun er interesseret i at vælge hvilken hvalp der passer bedst til mig, det ved jeg ikke endnu, for så langt er vi ikke kommet. Jeg startede tråden for at høre jer om hvad I kiggede efter, og evt. kunne anbefale at kigge efter - fordi jeg gerne vil være så godt forberedt som muligt.

Men når det er sagt, synes jeg ikke kun det kommer an på om opdrætter vælger en hvalp til mig efter hvad hun synes passer - det må vel også have noget at gøre med kemi?

 

En seriøs opdrætter matcher selvfølgelig hvalp og hvalpekøber ud fra flest mulige informationer, dels om hvalpen og dels om den familie der skal have en hvalp.

Jo flere informationer, man som hvalpekøber giver opdrætter om sin hverdag, sine ønsker og muligheder, osv., jo større chance er der for at opdrætter kan træffe den rigtige beslutning om hvilken hvalp, der skal berige hvilken familie.

 

De opdrættere, der vælger hvalp for hvalpekøberen gør det jo ikke for at genere mest muligt, men for bedst muligt at sikre at hvalpene havner i de rigtige hjem.

Opdrætteren er jo heller ikke interesseret i at have skudt helt ved siden af og risikere at få hvalpen tilbage igen og har opdrætter, som det må formodes, sine argumenter i orden for at have den valgte fremgangsmåde, så kan køber jo vælge til og fra - hvalpekøber er jo også ganske velkommen til at takke nej til den givne hvalp, som opdrætter præsenterer én for.

Link til indlæg
Del på andre sites

En seriøs opdrætter matcher selvfølgelig hvalp og hvalpekøber ud fra flest mulige informationer, dels om hvalpen og dels om den familie der skal have en hvalp.

Jo flere informationer, man som hvalpekøber giver opdrætter om sin hverdag, sine ønsker og muligheder, osv., jo større chance er der for at opdrætter kan træffe den rigtige beslutning om hvilken hvalp, der skal berige hvilken familie.

 

De opdrættere, der vælger hvalp for hvalpekøberen gør det jo ikke for at genere mest muligt, men for bedst muligt at sikre at hvalpene havner i de rigtige hjem.

Opdrætteren er jo heller ikke interesseret i at have skudt helt ved siden af og risikere at få hvalpen tilbage igen og har opdrætter, som det må formodes, sine argumenter i orden for at have den valgte fremgangsmåde, så kan køber jo vælge til og fra - hvalpekøber er jo også ganske velkommen til at takke nej til den givne hvalp, som opdrætter præsenterer én for.

 

Hvad er egentlig en seriøs opdrætter? :vedikke: Jeg har kigget mig lidt omkring mht. min næste hund og f.eks. i belgierkredse er der mange som anses for at være seriøse opdrættere, men som avler på linier med epilepsi i (det er der ret meget af hos belgierne desværre). Er man så en seriøs opdrætter? :vedikke: Ikke i min verden, for man tilfører ikke racen noget positivt :cry: men de selvsamme opdrættere kan gå vildt meget op i udseende, temperament og andre sygdomme :vedikke:

Derudover så er de "seriøse opdrættere" jo også startet et sted og man lærer med erfaringen. Ingen fødes som erfaren opdrætter, alle starter et sted, så medmindre man er født ind i en avlerfamilie eller lignende, så har selv de største og mest erfarne opdrættere været nye engang hvor fordelingen mellem held og forstand i forhold til fordeling af hvalpe nok er sådan ca. 50/50 ;-) Så skulle vi nu ikke holde os til trådstarters spørgsmål og hjælpe hende så godt som muligt i forhold til råd omkring at vælge den bedste hvalp i kuldet? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er egentlig en seriøs opdrætter? :vedikke: Jeg har kigget mig lidt omkring mht. min næste hund og f.eks. i belgierkredse er der mange som anses for at være seriøse opdrættere, men som avler på linier med epilepsi i (det er der ret meget af hos belgierne desværre). Er man så en seriøs opdrætter? :vedikke:

Så skulle vi nu ikke holde os til trådstarters spørgsmål og hjælpe hende så godt som muligt i forhold til råd omkring at vælge den bedste hvalp i kuldet? :-D

 

Så jeg undlader bare at svare på dit spørgsmål, idet det ikke har med trådens egentlige formål at gøre? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie Brown
Hov hov Charlie Brown... Det er ikke lige sådan sagen er. Ligesom der findes Stamtavle-opdrættere med hunde i bur, findes der altså også rigtig gode familie-opdræt hvor tæven er 'fejlfarvet' men har stamtavle - så derfor kan hvalpene ikke gives stamtavle..

Som sagt er jeg hverken for eller imod stamtavle.

 

Den var IKKE myntet på dig.... bare kastet ud til dem der mener at det nærmest er forkert at købe med tavle.... vi er godt klar over at tavlen i sig selv ikke har nogen betydning med mindre man vil udstille / avle - men vi er også klar over at de mest seriøse opdrættere KUN sælger hvalpe med tavle og har styr på helbred osv osv osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

I mit barndomshjem havde vi både papirhunde og gadekryds. Som regel valgt ud fra farve eller opførsel der fangede vores opmærksomhed.

 

Jeg må indrømme at jeg aldrig har forstået hvorfor folk går så meget op i at vælge den "rette" hvalp... Selvfølgelig er det en god ide at vælge en race der passer til ens interesser og muligheder.

Men derefter handler det vel om at du tilpasser dig hundens personlighed ligesom den tilpasser sig din. Det er vel lidt som at få en baby. Man ompladserer heller ikke at barn fordi hun ikke gider gå til ballet, er dårlig til matematik eller er lidt langsom til at blive vænnet fra at bruge ble. Man forsøger bare at opdrage hende bedst muligt og elske hende for den personlighed hun er.

 

Mit (meget uprofessionelle) råd er at vælge den hvalp der "siger" dig noget. Den der "føles" rigtig. Så er du fri for senere hen når hvalpen er blevet en bøllespire at spekulere over om du nu alligevel skulle have valgt ham den mindste med det lidt skæve øre som du egentlig havde foelsket dig i. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie Brown
I mit barndomshjem havde vi både papirhunde og gadekryds. Som regel valgt ud fra farve eller opførsel der fangede vores opmærksomhed.

 

Jeg må indrømme at jeg aldrig har forstået hvorfor folk går så meget op i at vælge den "rette" hvalp... Selvfølgelig er det en god ide at vælge en race der passer til ens interesser og muligheder.

Men derefter handler det vel om at du tilpasser dig hundens personlighed ligesom den tilpasser sig din. Det er vel lidt som at få en baby. Man ompladserer heller ikke at barn fordi hun ikke gider gå til ballet, er dårlig til matematik eller er lidt langsom til at blive vænnet fra at bruge ble. Man forsøger bare at opdrage hende bedst muligt og elske hende for den personlighed hun er.

 

Mit (meget uprofessionelle) råd er at vælge den hvalp der "siger" dig noget. Den der "føles" rigtig. Så er du fri for senere hen når hvalpen er blevet en bøllespire at spekulere over om du nu alligevel skulle have valgt ham den mindste med det lidt skæve øre som du egentlig havde foelsket dig i. :mrgreen:

 

:-).... enig. Men det handler også om ens egen sikkerhed / usikkerhed på egne evner - jeg valgte min GD ud fra farven og fordi han ville ned da han skulle tisse, istedet for at tisse på mig :lun: ...familien havde 10 1/2 års fantastisk lykke med en helt ubeskrivelig vidunderlig hund på alle måder.. og mere til - hanhund af guds nåde :mrgreen:

. MEN så heldig satser jeg ikke på at være næste gang :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
I mit barndomshjem havde vi både papirhunde og gadekryds. Som regel valgt ud fra farve eller opførsel der fangede vores opmærksomhed.

 

Jeg må indrømme at jeg aldrig har forstået hvorfor folk går så meget op i at vælge den "rette" hvalp... Selvfølgelig er det en god ide at vælge en race der passer til ens interesser og muligheder.

Men derefter handler det vel om at du tilpasser dig hundens personlighed ligesom den tilpasser sig din. Det er vel lidt som at få en baby. Man ompladserer heller ikke at barn fordi hun ikke gider gå til ballet, er dårlig til matematik eller er lidt langsom til at blive vænnet fra at bruge ble. Man forsøger bare at opdrage hende bedst muligt og elske hende for den personlighed hun er.

 

Mit (meget uprofessionelle) råd er at vælge den hvalp der "siger" dig noget. Den der "føles" rigtig. Så er du fri for senere hen når hvalpen er blevet en bøllespire at spekulere over om du nu alligevel skulle have valgt ham den mindste med det lidt skæve øre som du egentlig havde foelsket dig i. :mrgreen:

 

Måske folk går meget op i at vælge den rette hvalp, fordi det faktisk HAR betydning, altefter hvad man har af planer med hunden. I dette tilfælde tror jeg (uden at være sikker) at hunden mest af alt skal være sød og rar "hygge-fætter", og så betyder det måske ikke super meget om man vælger den ene eller anden, hvis ellers kuldet som helhed er fornuftigt.

 

Men mange har jo lidt mere specifikke ønsker til hunden -f.eks. at den skal bruges til en bestemt hundesport, at den skal være servicehund, at den skal uddannes redningshund eller hvad dælen man nu kunne finde på. Og så har det altså betydning, ikke bare hvad kuld man vælger, men osse at få valgt den rette hund i det kuld.

-det er jo detaljer der gør om den kommer til at du til det den er anskaffet til.

 

ønsker jeg en jagthund, er det jo osse oplagt at vælge en af de hvalpe der allerede tidligt synes det er fedt at have noget i munden, hvorimod jeg nok bør gå udenom den hvalp der helst er fri:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie Brown
Måske folk går meget op i at vælge den rette hvalp, fordi det faktisk HAR betydning, altefter hvad man har af planer med hunden. I dette tilfælde tror jeg (uden at være sikker) at hunden mest af alt skal være sød og rar "hygge-fætter", og så betyder det måske ikke super meget om man vælger den ene eller anden, hvis ellers kuldet som helhed er fornuftigt.

 

Men mange har jo lidt mere specifikke ønsker til hunden -f.eks. at den skal bruges til en bestemt hundesport, at den skal være servicehund, at den skal uddannes redningshund eller hvad dælen man nu kunne finde på. Og så har det altså betydning, ikke bare hvad kuld man vælger, men osse at få valgt den rette hund i det kuld.

-det er jo detaljer der gør om den kommer til at du til det den er anskaffet til.

 

ønsker jeg en jagthund, er det jo osse oplagt at vælge en af de hvalpe der allerede tidligt synes det er fedt at have noget i munden, hvorimod jeg nok bør gå udenom den hvalp der helst er fri:-)

Har du prøvet af have 85 KG hanhund der har "røv i bukserne", i snor, når i møder en max aggressiv hanhund på en smal gangsti ????

 

(hyggefætter skal jo også luftes)

Redigeret af Charlie Brown
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme at jeg aldrig har forstået hvorfor folk går så meget op i at vælge den "rette" hvalp... Selvfølgelig er det en god ide at vælge en race der passer til ens interesser og muligheder.

Mit (meget uprofessionelle) råd er at vælge den hvalp der "siger" dig noget. Den der "føles" rigtig. Så er du fri for senere hen når hvalpen er blevet en bøllespire at spekulere over om du nu alligevel skulle have valgt ham den mindste med det lidt skæve øre som du egentlig havde foelsket dig i. :mrgreen:

 

:hmm::klap: Tak for det råd, det er nok også det, det ender med i sidste ende - med mindre self. opdrætter 100% mener at der er en hvalp der lige er mig, og at det ikke kan blive anderledes ;)

Og sjovt du siger det, for faderen til kuldet havde nemlig lidt skæve ører, og han var SLET ikke til at stå for!

 

Men det handler også om ens egen sikkerhed / usikkerhed på egne evner - jeg valgte min GD ud fra farven og fordi han ville ned da han skulle tisse, istedet for at tisse på mig :lun: ...familien havde 10 1/2 års fantastisk lykke med en helt ubeskrivelig vidunderlig hund på alle måder.. og mere til - hanhund af guds nåde :mrgreen:

. MEN så heldig satser jeg ikke på at være næste gang :engel:

 

Lige præcis Charlie Brown, det var nemlig det der var årsagen til mit indlæg i første omgang. Mine hunde har altid været enormt uselvstændige, og jeg har måtte konkludere at det nok var min skyld at de var blevet sådan.

Der var en der sagde noget om selvforstærkende adfærd tidligere i denne tråd, og jeg tænker at det er det, jeg gerne vil prøve at undgå. Jeg har nemlig altid fået en hvalp/voksen hund som har været enten den svageste i kuldet eller haft en svær start - og selvom det er enormt givende at have det, kunne jeg bare rigtig godt tænke mig en 'helt normal og glad' hund, som ligger lige midt i spektret og er dejlig ukompliceret. :blink:

 

P.S. Hvor sød har man da lige lov at være! Kan lige se det for mig... Kan godt forstå du valgte den!

 

Måske folk går meget op i at vælge den rette hvalp, fordi det faktisk HAR betydning, altefter hvad man har af planer med hunden. I dette tilfælde tror jeg (uden at være sikker) at hunden mest af alt skal være sød og rar "hygge-fætter", og så betyder det måske ikke super meget om man vælger den ene eller anden, hvis ellers kuldet som helhed er fornuftigt.

Du har helt ret, en rigtig dejlig hygge-fætter der er med på time lange ture i det blå men som slapper af derhjemme...

Og så ved jeg ikke om der er nogen af jer der måske har stiftet bekendskab med den gule GD Honey der kan en masse tricks og 'danser showdance' med sin ejer? I hvert fald må vi gerne lave en masse sjove tricks :-P

 

Hjæææælp! Hvad gør man i den situation -med den agressive hanhund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Jo jo, hyggefætter skal osse luftes -men jeg antager jo at man trods alt har valgt et fornuftigt kuld, hvor agression ikke ligger LIGE under overfladen, og det samme gælder self i forhold til angst osv.

 

ALtså et kuld hvor alle hvalpe må formodes at have et fornuftigt temperament, så det man vælger imellem ikke er om man vil have den ene der virker til trods alt ikke at være helt så fucked som de andre:blink:

 

Hvordan hunden reagerer på andre hunde man møder, er jo ikke afhængig af om man valgte den der var MEST fremme i skoene, eller "kun" midtimellem. Self er der forskel på hvalpene, uanset hvilket kuld man har at vælge fra.

Men måske er "den lille forskel" ikke helt af samme betydning hvis man "bare" skalhave en hyggefætter, i forhold til hvis man vælger hund efter mere specifikke ønsker til hunden.

 

Hvalpen "i midten", i et mentalt set sundt og rask kuld, må vel osse formodes at have selvtillid og ikke være angst, sky e.l. -så det må vel være opdragelsen der afgør om den "tager kampen op" eller ej(?)

 

Jeg har selv en (intakt) hanhund der lå sådan ca i midten af sit kuld (som jo så er en helt anden race:blink:), og selvom der så absolut er forskel på dem (alle 5 er hanner) så har de altså alle røv i bukserne, HVIS de skulle rende på en hanhund der lægger op til ballade. Lige på det punkt havde det ingen forskel gjort hvilken af de 5 hanner jeg stod med i hånden.

Og det selvom de på mange andre områder reagerer meget forskelligt. De blev alle hvalpetestet, og som (så vidt jeg husker) ca 20mdr var de sammen til UHM-test. Faktisk passede hvalpetesten meget godt, i forhold til hvordan de så reagerede på UHM-testen.

Men selv den mest tilbageholdende (som altså slet ikke er så tilbageholdende, bare lidt mindre frembrusende end de andre) har altså røv i bukserne hvis det kommer til stykket

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...