Hop til indhold

Hvalpen bider og gør.


Adele
 Share

Recommended Posts

Min familie fik i mandags en Collie hvalp, på 8 uger. Han er sød og renlig og så videre, men desværre er han ved at får for vane at bide os. Vi ved at hvalpe skal lege og at det er helt naturligt, men han får de her "anfald" hvor han bjæffer højt, og bider os i fødder og lignende, som en del af hans leg. Vi har prøvet at holde ham om snuden for en kort stund, når han gør det, men ved ikke hvordan det påvirker ham i det lange løb, selvom han da reagerer lidt på det. Vi har også prøvet at putte ham ind i et lukket rum i 15 sekunder, når han bliver voldsom, og det lader rent faktisk til at han bliver roligere af det. Men vi vil meget gerne vide hvad der er bedst at gøre af disse ting, eller måske en hel tredje? Mange tak på forhånd!

Link til indlæg
Del på andre sites

Min familie fik i mandags en Collie hvalp, på 8 uger. Han er sød og renlig og så videre, men desværre er han ved at får for vane at bide os. Vi ved at hvalpe skal lege og at det er helt naturligt, men han får de her "anfald" hvor han bjæffer højt, og bider os i fødder og lignende, som en del af hans leg. Vi har prøvet at holde ham om snuden for en kort stund, når han gør det, men ved ikke hvordan det påvirker ham i det lange løb, selvom han da reagerer lidt på det. Vi har også prøvet at putte ham ind i et lukket rum i 15 sekunder, når han bliver voldsom, og det lader rent faktisk til at han bliver roligere af det. Men vi vil meget gerne vide hvad der er bedst at gøre af disse ting, eller måske en hel tredje? Mange tak på forhånd!

Jeg synes i bærer jer helt forker ad.

For hvalpen er det naturligt at bide i leg, det gør ikke så ondt på andre hunde.

Når han bider jer så rejser i jer og går væk fra ham. I kan også vende ryggen til ham, læg armene over kors.

Hvordan aktiverer i ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

Når aslan bed, gav vi ham en tyggepind i munden

Vi holdte i den ene ende, han bed i den anden ende (så er det nemlig hyggeligt)

Virkede dette ikke, gik vi (mister sin legekamerat)

Og så er der nogen der siger man skal sige Aaaaaaauuuuuuuuuuu (på en pivende måde) dette virkede ikke på aslan.

 

Når han gøede vendte vi ryggen, så gøede han endnu mere og så gjorde vi næææææææsten som jer, bort set fra at istedet for at putte hunden ind i et andet rum, gik vi ind i andet rum.

Det er ligeså meget "straf" som at putte hunden ind i et andet rum, MEN her er det knap så utrygt for hunden fordi den stadig er i sin flok, men mister "legekameraten". Her bliver den ikke udelukket fra flokken.

 

Nogen vil sige overstående er forkert, og nogen hunde kan tåle det, og andre kan ikke.

 

Det virkede og nu kan vi vende ham ryggen og han ved at så er det altså slut (aslan er 20 uger)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også været ret meget imod det med at holde ham på snuden, men ville gerne høre jeres mening. Det med at sige av langtrukket vinrker ikke på vores hund, da det får ham til at gø endnu mere... Vi har prøvet at gå væk fra ham, måske ind i et andet rum, men han plejer at reagere på samme måde... Vi gør også det med legetøjet.

 

Guanomo - Nu vil jeg ligew tilføje, at du ved jo ikke hvor meget vi belønner ham, da jeg ikke har skrevet det i dettet forum :neutral:

 

Gryn - Da flere foreslår det, mån det vel være måden... Men vi bliver nødt til at gøre et eller andet for han bider altså hårdt. Han er ude at gå mange gange om dagen, og vi leger med ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

vores labrador hvalp bed meget da vi fik hende, da var hun 8 uger. I dag er hun 14 uger og bider stadig men knap så meget, men hun dog stadig få sine 5 min. hvor hun bare bider i alt og også os. Prøv at ignorere det, hvis muligt.... Hunden mangler helt sikkert aktivivering... Prøv at bore nogle huller i en plastic flaske og fyld den op med kiks..bare et forslag....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også været ret meget imod det med at holde ham på snuden, men ville gerne høre jeres mening. Det med at sige av langtrukket vinrker ikke på vores hund, da det får ham til at gø endnu mere... Vi har prøvet at gå væk fra ham, måske ind i et andet rum, men han plejer at reagere på samme måde... Vi gør også det med legetøjet.

 

Guanomo - Nu vil jeg ligew tilføje, at du ved jo ikke hvor meget vi belønner ham, da jeg ikke har skrevet det i dettet forum :neutral:

 

Gryn - Da flere foreslår det, mån det vel være måden... Men vi bliver nødt til at gøre et eller andet for han bider altså hårdt. Han er ude at gå mange gange om dagen, og vi leger med ham.

 

Måske i leger for vildt. I kan prøve at sprede hans mad ud på græsset, det er noget der stimlerer hans hjerne og gør ham træt.

Jeg har brugt det med at gå min vej eller vende ryggen til. Groa var ret hurtig til at stoppe med at bide i os eller andre mennesker.

Synes seriøst i skal låne den bog om hvalpe, der kan i få mange gode råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

tålmodighed.... alle hvalpe bider, gør og knurre lidt fordi de vil have opmærksomhed:-P bare rolig det bliver bedre uge for uge.... men husk at der skal leges (ikke for vildt) og hvalpen skal have lov til at bruge hjernen lidt så den bliver dejlig træt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det virker rigtig godt for os, hvis Milo vil bide at give ham et eller andet rigtig spændende, som han skal tænke lidt over. F.eks er en af de gode ting, som du sikkert har i huset et viskestykke. Det folder du helt ud foran dig, og lægger godbidder over hele overfladen, folder det, og lægger godbidder på de nye flader osv. indtil det er foldet godt sammen. Så kan hvalpen få det, og snuse og lede efter godbidderne. Milo havde faktisk "glemt" at være oppe at køre når han var færdig (han var faldet ned, og slappede af). Han er omkring 16 uger nu, og vi har meget få gange hvor han bider efter os efterhånden. Vi gør også nogle gange det, at vi træner med ham, hvis han er lidt for frisk. Vi bruger klikkertræning, det er rigtig godt for hovedet, og han virker rigtig godt tilfreds og afslappet når vi har klikkertrænet ham. Du han læse om klikkertræning og bestille en gratis klikker på http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/klikker

 

Aslans ide med at holde et tyggeben i den ene ende er også rigtig god. Hyggeligt for både hunden og Jer, og positivt samvær + det styrker tilliden mellem hunden og dig (du tager ikke benet). :5up:

 

Håber du kan bruge nogle af mine ideer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har prøvet at gå væk fra ham, måske ind i et andet rum, men han plejer at reagere på samme måde

 

Har dne det går ud over prøvet at blive inde i det andet rum og prøvet at afvente og se om det stopper?

Og så skal de resterende i flokken ikke snakke/aflede opmærksomheden fra hvalpen. Altså det lyder ondt, men det er ikke så slemt!

 

 

 

Kan man ikke få noget at smøre på hænderne og buskerne som lugter så hudnen ikke gider at smage/bide i det?

 

Den situation lyder rimelig træls for ejer og CO og jeg ved godt at hvalpe bider, men det er også begrænset hvad man kan holde til (og så kommer afmagten og mankan komme til at lave en dum fejl)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ina - slettet bruger

Hej

Det kunne jo også tænkes at jeres hvalp får for meget simulation, og det kan gøre enhver hund stresset, så disse situationer som I oplever kan opstå. Jeres hund skal også lære at forholde sig roligt.

Her hos os har vi altid brugt bur. Ligesom man sender sine børn ind på deres værelse for at geare ned, så sender vi vores hunde ind på deres "værelse". Bur træning er i det hele taget super, fordi det træner både renlighed, hunden får ro til at være sig selv, men stadig kan følge med i hvad der foregår, og træningen kan jo så bruges igen til at hunden vænner til til at være i bur under køreture, dyrlæge, dyrhospital, hundepension m.v.

Nogen vil tænke at det er synd at lukke hunden ind i bur, læs tremmer, men det er det bestemt ikke. Vores hunde elsker deres bure og trækker sig tilbage dertil når de rigtig skal slappe af. Senere når hunden er vænnet til buret kan lågen jo stå åben, det gør den også hos os.

Da vores yngste beagle var hvalp, sov han i sit bur om natten, hvor ved vi kunne kontrolere at han ikke rendte rundt og lavede skader, ligesom vi kunne tage ham ud og tisse, fordi en hund kun i yderste nødstilfælde besørger der hvor den sover.

Hilsen Ina

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hvalp får også sådanne "ture" hvor hun bider i alt og alle (og hun bider til!) og knurrer.... i starten hjalp "hvalpepivet", men det ignorerer hun nu .... hun er jo ikke dum mit bette pus, hun ved jo godt det bare er os....

 

Tyggepinden i munden kan bruges her, hvis hun ikke er alt for opkørt.... men hvis hun er helt i "amok"-mode... så er det faktisk kun træning der hjælper.... altså at "tvinge" hende til at koncentrere sig....

 

Vi har også øvet kommandoen "stop" og den virker af og til - men det afhænger lidt af hvor spændende det hun har gang i er :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha, hvalpe kan tage nogle gevaldige ture, hvor alt sitrer på dem. Jeg gør brug af "time-out", for til tider skal min hvalp (hun er 12 uger nu) have hjælp til at slappe af. Hun får sådanne ture når hun er overtræt. Time-out består af at blive taget op og blive nusset, og hun får ikke selv lov at bestemme hvornår hun vil ned.

 

I starten syntes hun absolut ikke om at blive begrænset i sine udfoldelser, men brokker sig ikke længere og har kun et eller to flugtforsøg inden hun begynder at slappe af. Så bliver det til en hyggesituation fremfor konfrontationer.

 

Pinning (at tage fat om snuden) bruges normalt kun i yderste konsekvens af andre hunde, og man kan derfor tænke om I vil udvande denne lidt "hårde" udmelding med tid? Nu har jeg en ældre hund på 8 der er stærk i sit hundesprog, og man kan lære meget ved at iagttage de to og deres samvær og samspil. Når hvalpen tager fat i hende, søger hun så vidt muligt at ignorere dens adfærd. Den kan ofte få hvalpen til at opgive. Hvis den lille fortsætter bliver næste udmelding krængede læber og stive ben. Næste signal bliver at se på den lille. Dernæst kommer knurren. Og først som sidste udvej gør hun brug af pinning. Hvilket så også er ganske effektivt, for så lusker hvalpen af.

 

Nu er vi mennesker desværre ikke udstyret med samme herlige tykke hud, så det med at ignorere kan være svært. Med mindre man gør det med at rejse sig og vende ryggen til. At forlade rummet vil måske ikke engang være nødvendigt. Eller tilbyd hvalpen noget andet at tygge i, og så rose voldsomt når den tager fat i det i stedet. Disse to ting fungerer for os, med mindre der er tale om "time-out" situationen, for så bliver det til kærlig fiksering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den med kærlig fiksering bruger vi også - især hvis disse ture kommer når hun tydeligvis er "overtræt"... hvis hun har oplevet meget en dag - fx hundeleg eller en biltur et nyt og spændende sted hen, så kan hun godt gå helt i selvsving om aftenen...

 

Men efterhånden kan hun faktisk falde ned relativt hurtigt ved at blive holdt og "tvangs-nusset" :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er skægt som de næsten er skemalagt disse ture med vild galop gennem stuerne, gøen, bjæffen og pludselig opbremsninger med åben mund ved ting man godt ved man ikke må sætte tænderne i.

 

De vænner sig heldigvis ganske hurtigt til tvangsnusseri, de søde små!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er skægt som de næsten er skemalagt disse ture med vild galop gennem stuerne, gøen, bjæffen og pludselig opbremsninger med åben mund ved ting man godt ved man ikke må sætte tænderne i.

 

De vænner sig heldigvis ganske hurtigt til tvangsnusseri, de søde små!

 

haha - jeps :5up: perfekt beskrevet hvad der egentlig sker :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for al jeres hjælp! Jeg vil prøve at tage hvad jeg kan tage af alle foreslagene. Desuden går det godt med at ignorére ham når han er opkørt, så mon ikke vi bliver ved med det.

 

Imba - Det med vidskestykket må vi klart prøv! Men, er det ikke for tidligt at begynde på klikkertræning og lære ham komandoer, når han kun er knapt 9 uger?

Link til indlæg
Del på andre sites

Slet ikke for tidligt at gå i gang med at (klikker)træne og træne kommandoer m.m. - der er ingen grund til at vente. Det er i denne alder det gælder om at proppe viden og lærdom i hovedet på dem. Så længe forventningerne er afstemt til deres alder, sådan at man ikke forventer en perfekt lydighedshund. Men små opgaver der giver hunden succes vil give den oplevelsen af at kunne overkomme det meste, og vil give en selvsikker og tilfreds hund.

 

Så gå endelig i gang med det samme. Nu har den været hos jer en uges tid, og har lært huset, dagligdagen og jeres familie at kende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes i bærer jer helt forker ad.

For hvalpen er det naturligt at bide i leg, det gør ikke så ondt på andre hunde.

Når han bider jer så rejser i jer og går væk fra ham. I kan også vende ryggen til ham, læg armene over kors.

Hvordan aktiverer i ham?

 

 

Det er et godt svar, men man kan også tage en sprayflaske med vand, dysen skal stå på fin spredning, og så give den et enkelt pust i hovedet når den begynder at gå bassærk, det er effektivt.

Kan også bruges i andre situationer, eks. springe op - gø og andet som ikke er så smart.

Hilsen Ginger

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også en god ide, hvis hvalpen er meget bidelysten, altid at have et stykke legetøj inden for rækkevide, som man kan kaste, en bold eller et tøjdyr, helst noget man kan "slås" om. Det afleder så meget, at den glemmer at bide i hænderne.

Hilsen Ginger

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...