Hop til indhold

Hjælp til diagnose søges!


Siri
 Share

Recommended Posts

Lige en update her fra os!

 

Blodprofil: ok - ingen udslag.

Borrelia/anaplasmose: negativ.

 

Siden omkring nytår har Otto været på meloxidyl og skal være det i 28 dage. Dette for, at hvis der sidder eventuelle muskelspændinger, så skal smerten være væk over en længere periode for at han slapper ordnetligt af.

Det hjalp faktisk en del i starten. Han slappede mere af og udviste ikke smerter under leg med andre hunde. Sidste uge på gåturen lagde jeg dog mærke til, at han var let halt på et bagben. Det så nærmest lidt løst eller ukoordineret ud. Jeg så ikke noget efterfølgende af halthed eller smerte.

I går legede han hyggeleg med Spot og lige pludselig stak han i sådan et hyl - og satte sig med det ene bagben stikkende ud til siden. Det gjorde meget, meget ondt! Efter et par minutter bad jeg ham om at gå og der var ingen halthed, selvom han stadig havde ondt. Det samme skete i går, hvor han også stak i et hyl, men denne gang så det mere ud som om det gjorde ondt i et forben. Han er altså stadig på smertestillende, så jeg går ud fra at det gør meget, meget ondt, når han reagerer sådan!

 

Nu er vi så bare lidt tilbage ved udgangspunktet. Otto har tilsyneladende stadig ondt indimellem - og vi aner ikke hvorfor. Han er som altid super frisk på rideture og gåture og det er kun i samvær med andre hunde og under træning at jeg kan mærke forskel. Og så naturligvis når han får de der pludselige smerter. Det er noget pis, for at sige det pænt. Nu fortsætter jeg med smertestillende, så har vi en tid ved kiropraktor den 25 og er de ringen bedring når han stopper med smertestillende - så er der flere røntgenbilleder i vente...

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha det er det værste. Ikke at vide. Min gamle hund Spilop havde efter 1/2 år søgen og rigtig mange penge, slidgigt i den en baghase. Hun bøvler med halthed på forben og ondt i nakken og selvf startede vi med at lede der. Så led videre og håber du finder et svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha det er det værste. Ikke at vide. Min gamle hund Spilop havde efter 1/2 år søgen og rigtig mange penge, slidgigt i den en baghase. Hun bøvler med halthed på forben og ondt i nakken og selvf startede vi med at lede der. Så led videre og håber du finder et svar.

 

Det er da trods alt lidt opløftende at høre, at det kan lade sig gøre at finde en diagnose ;-) Hele Ottos forløb startede netop også med uspecifik halthed og ondt i nakken. Hvis ikke der nogen bedring efter han er stoppet på smertestillende, så tror jeg simpelthen at han skal fotograferes igennem! Så må vi da finde et eller andet. Jeg gruer så bare lidt for, hvad vi rent faktisk finder...

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt at prøverne var ok, selv om du så stadig mangler et svar.

 

Har han fået taget røngten af hele ryg og lænd nu ?

 

Din sidste beskrivelse for mig til at tænke på det nedre af ryggen/ lige over lænden men mere hen i nervebaner. Når han leger kommer der langt oftere ukontrollerede vrid der så kan tricke smerterne, end når han løber alm..

 

Misja lavede som ung et vrid under en mussejagt, mens hun sprang op løb musen så i nedslaget vred hun rundt i kroppen efter den og landede uhensigtsmæssigt. Først var der ingen ting, så begyndte smerterne at vise sig i form af nedsat aktivitet osv og pludselige smerte udbrud. hos dyrelægen viste røngten ikke noget og ved undersøgelse kunne han (dylle) først intet finde, til aller sidst mens vi stod og snakkede og han næsten havde gevet op, ramte hans tommel lige et bestemt sted og det gav bonus i form af et hyl!

 

Det jeg vil hen til er, at skaden hos din hund af en eller anden årsag heletiden får mig til at tænke på det nedere af ryggen/lænden, men at det synlige er som andre er inde på, kompensering og måske stråle-smerter..

 

Jeg håber i finder ud af det, for jer alles skyld :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt at prøverne var ok, selv om du så stadig mangler et svar.

 

Har han fået taget røngten af hele ryg og lænd nu ?

 

Din sidste beskrivelse for mig til at tænke på det nedre af ryggen/ lige over lænden men mere hen i nervebaner. Når han leger kommer der langt oftere ukontrollerede vrid der så kan tricke smerterne, end når han løber alm..

 

Misja lavede som ung et vrid under en mussejagt, mens hun sprang op løb musen så i nedslaget vred hun rundt i kroppen efter den og landede uhensigtsmæssigt. Først var der ingen ting, så begyndte smerterne at vise sig i form af nedsat aktivitet osv og pludselige smerte udbrud. hos dyrelægen viste røngten ikke noget og ved undersøgelse kunne han (dylle) først intet finde, til aller sidst mens vi stod og snakkede og han næsten havde gevet op, ramte hans tommel lige et bestemt sted og det gav bonus i form af et hyl!

 

Det jeg vil hen til er, at skaden hos din hund af en eller anden årsag heletiden får mig til at tænke på det nedere af ryggen/lænden, men at det synlige er som andre er inde på, kompensering og måske stråle-smerter..

 

Jeg håber i finder ud af det, for jer alles skyld :ae:

 

Det lyder helt klart som en sandsynlig forklaring. Jeg vil lige prøve at vende det med kirpraktor og dyrlæge. Han har ikke fået taget billeder af ryg og læng endnu, men det er næste skridt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter mine oplevelser med Spilop, så er jeg blevet temmelig krakilsk med at få fotograferet hele hunden af en gang. På Spilop blev det til. Foto af skulder, senere hofter, senere forben og senere bedøvelse og foto af nakke/ryg indtil jeg opgav og fik hende bedøvet igen og sagde, nu skal hun være selvlysende om natten, så hele hunden tak. Diagnose svær slidgigt i en hase. Sådan ft cockeren har også været lidt uspecificeret halt, hele hunden første gang. Heldigvis intet, og så behøvede vi ikke kigge mere på røngent af ham. Gider ikke bedøve og fotografere af flere omgange længere.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...
Fandt du nogensinde ud af hvad der var galt med ham? Kan jo se i "mål tråden" at du ikke forventer han bliver rask igen :-(

 

Nej, jeg aner det stadig ikke! Kiropraktorens bedste bud er biomekanisk stenose, hvor rygmarvskanalen indsnævres ved bestemte bevægelser. Det er meget smertefuldt, når det sker, men ellers ikke.

 

Han fungerer ok, men giver sig altid kun 50-60%. Det er som om, at han skåner sig. Og løbende kommer der sådan mystiske skavanker, som så forsvinder igen. I går havde jeg eks. været ude at ride med hundene og kommer hjem og fodrer dem. Da jeg så kalder Otto ind fra haven, så har han ondt. Halter først ¨på et forben, sætter sig ned, halter så på et bagben.

 

Her engang inden alt for længe, vil jeg have taget røntgen af hele kroppen. Isæ grundige billeder af ryg og lænd. Men jeg har ærlig talt opgivet at finde ud af hvad det er. Så længe han kan være aktiv uden alt for store skavanker, så er jeg glad. Og rideture det skal han kunne holde til. Kan han ikke det i længden, så skal han altså aflives.

 

Han er også begyndt til agility og her kan man tydeligt se, at han nogle dage er bedre end andre. Her kan han selv styre tempo og vrid og det virker som rigtig fin aktivering for ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Øv hvor er det træls med ham. :ae:

 

Det er bare ikke særlig sjovt, når det ikke er til at finde ud af hvad der er galt.

 

Håber at røntgen af hele kadaveret måske kan vise noget, selvom det ikke er særlig sandsynligt.

 

Og så selvfølgelig at han bare har det godt og kan holde til at leve et godt og indholdsrigt liv!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Nu slynger jeg lige noget ud.

 

Har læst hele din tråd og kan ikke lade være med at tænke om han har SLE. Man troede fejlagtig at Teitur havde det pga alt det han har fejlet gennem tiden, så han fik taget blodprøve for det 2 gange, men den var negativ, og synes hellere ikke sygdommen passede med hans sygehistorie. Men fik læst en del om den og det er en sygdom hvor kroppens eget imunforsvar angriber feks leddene, sådan at hunden kan have difuse smerter i skiftevis ben, ryg, nakke , ligesom der kan komme periode med meget stærke smerter.

 

Der findes desværre ikke meget om det på nettet og slet ikke hos hunde. Har fundet nogle norske og svenske sider hvor der beskrives et forløb hos hunde.

 

Det starter typisk i 6-12 måneders alderen.

 

Det er en sjælden sygdom, men den kan testet via en blodprøve. Hvis ikke det allerede er gjort, så tror jeg at hvis jeg var dig, ville få det testet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Jeg kan huske jeg fandt en artikel på norsk om en hund som havde SLE. kan huske det startede da den var omkring 6 måneder og det viste sig ved feber og sløvhed og underlige difuse haltheder, smerter i nakken og ryggen og lænden og faktisk kan jeg huske den også havde underligt skummende ildlugtende urin, ( det bed jeg nemlig lige mærke i, at Otto også havde ) .

 

Ja nu er det virkelig ikke for at male fanden på væggen, men fanden er der vist i forvejen hos Otto, øv.

Men du kan prøve at søge på nettet, så kan det være du kan finde noget om det og så kan du selv overveje om det måske kunne være det Otto havde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu slynger jeg lige noget ud.

 

Har læst hele din tråd og kan ikke lade være med at tænke om han har SLE. Man troede fejlagtig at Teitur havde det pga alt det han har fejlet gennem tiden, så han fik taget blodprøve for det 2 gange, men den var negativ, og synes hellere ikke sygdommen passede med hans sygehistorie. Men fik læst en del om den og det er en sygdom hvor kroppens eget imunforsvar angriber feks leddene, sådan at hunden kan have difuse smerter i skiftevis ben, ryg, nakke , ligesom der kan komme periode med meget stærke smerter.

 

Der findes desværre ikke meget om det på nettet og slet ikke hos hunde. Har fundet nogle norske og svenske sider hvor der beskrives et forløb hos hunde.

 

Det starter typisk i 6-12 måneders alderen.

 

Det er en sjælden sygdom, men den kan testet via en blodprøve. Hvis ikke det allerede er gjort, så tror jeg at hvis jeg var dig, ville få det testet.

 

Tak for dit indlæg! Jeg vil helt klart spørge dyrlægen om det!

Det startede ca. da han var 12 måneder og det bliver ikke rigtig bedre, men heller ikke værre. Nogle gange går det godt, andre gange knapt så godt.

Han er meget aktiv hver dag og skal være det - kan han ikke det, så skal han aflives. Så jeg håber at der er en bedring inden alt for længe. Det er da helt bestemt værd at teste for SLE - især når det bare er en blodprøve!

Sender igen igen min sygeforsikring en kærlig tanke ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Tak for dit indlæg! Jeg vil helt klart spørge dyrlægen om det!

Det startede ca. da han var 12 måneder og det bliver ikke rigtig bedre, men heller ikke værre. Nogle gange går det godt, andre gange knapt så godt.

Han er meget aktiv hver dag og skal være det - kan han ikke det, så skal han aflives. Så jeg håber at der er en bedring inden alt for længe. Det er da helt bestemt værd at teste for SLE - især når det bare er en blodprøve!

Sender igen igen min sygeforsikring en kærlig tanke ;-)

 

 

Det eneste problem du kan støde på er at dyrlægen synes det er en så sjælden sygdom at det ikke er værd at tage blodprøve for. I sverige er man meget længere fremme med sygdommen og ved at det eksistere og forkommer hos både hunde og heste og " anerkender " det på en lidt anden måde. Min egen dyrlæge har dog taget prøven uden at blinke, så det kan være din dyrlæge også gør det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke lige nået at læse hele tråden, men kan han være inficeret fra en tæge? Vi havde en i klubben som blev ved at være øm og halte, og de tjekkede for alt mulig. Efter et halvt år med alle mulige (og umulige) undersøgelser viste det sig at hunden var inficeret med en tæge-sygdom (husker ikke hvad den hed).

Man havde ikke opdaget det i første omgang da den første blodprøve var negativ (hvis jeg hukser rigtigt), da kroppen først skulle nå at danne antistoffer så man kunne spore sygdommen.

 

Øv øv øv at have en hund som er syg uden at man ved hvad det er :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Retriever: Ja. Flåtsygdomme kan ligne en masse forskellige ting. Især hos ældre hunde kan man forveksle dem med gigt på grund af alder. Dyrlægen ser jo ikke, at hunden var rask og livlig for måske 1-2 uger siden.

 

Silke (10 år) bliver lige nu behandlet for borreliose (flåtsygdom). Hun haltede på alt hvad hun kan halte på. Hun startede på medicinen lørdag eftermiddag. Og allerede nu er det mest kun det højre forben, hun halter på.

 

Hunde bliver for det meste ikke syge af at have borreliose. Men med alderen og hvis modstandskraften er nede på grund af andre ting, så kan borreliosen udvikle sig ret hurtigt og se drastisk ud.

 

Hun havde borreliose første gang for et år siden. Dengang fik hun medicin i 3 uger. Men hun virkede helt rask efter bare 3-4 dage. Testen for borreliose var også negativ for hende.

Nu er det sandsynligvis den samme borreliose, der er brudt ud igen. Det kan være meget svært, måske umuligt helt at udrydde borreliosen i kroppen, når hunden først er alvorligt syg. Bakterien kan sidde i leddene, hjernen, hjertet, øjnene, huden, -ja i al slags væv.

 

Så denne gang skal hun nok have medicinen i 3 måneder.

Hver gang hun får sygdommen, får hun betændelse i leddene. Og hver gang bliver leddene lidt mere ødelagte. Så med tiden vil der være blivende halten..

Jeg håber bare, at hun bliver helt rask også denne gang..

Jeg har allerede kunnet sætte de smertestillende ned til halv dosis..:-D

 

Borreliose er en "livsstilssygdom" ligesom hjerte-lungeormen er. Det er de hunde, der færdes i naturen, der har størst risiko for at få sygdommene..

Og naturen vil vi jo ikke undvære..:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...