Siri Skrevet December 28, 2011 Rapporter Share Skrevet December 28, 2011 Jeg har tænkt på at lave en slags træningslog rigtig mange gange - det er pt. kun blevet ved tanken Nu overvejer jeg det så igen igen. Jeg synes der er så mange ting Spot skal lære, før han er der hvor han skal være, og jeg har tit svært ved at overskue træningen. Jeg er bange for, at det gør min træning ustruktureret. Så hvad gør I? Jeg ved at Hund og Træning har et træningslog-system, men jeg synes det er enormt omfattende og er bange for, at jeg ikke kan holde det i længden. Findes der andre "systemer" eller kan man lave et simpelt system i en notesbog? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Camilse Besvaret December 28, 2011 Rapporter Share Besvaret December 28, 2011 jeg kender det alt for godt... besluttede mig ellers for at jeg skulle lave kriterieplaner for Cassi... men får simpelthen ikke gjort det... Men egentlig så synes jeg Canis er meget nem at gå til, så burde egentlig komme igang, for det fungerer altid bedst når man planlægger træningen synes jeg. Har en liggende som word-fil til at udfylde, som jeg gerne sender... Hvis altså man kan leve med at det er ret piget i farverne... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret December 28, 2011 Rapporter Share Besvaret December 28, 2011 Jeg har tænkt på at lave en slags træningslog rigtig mange gange - det er pt. kun blevet ved tanken Nu overvejer jeg det så igen igen. Jeg synes der er så mange ting Spot skal lære, før han er der hvor han skal være, og jeg har tit svært ved at overskue træningen. Jeg er bange for, at det gør min træning ustruktureret. Så hvad gør I? Jeg ved at Hund og Træning har et træningslog-system, men jeg synes det er enormt omfattende og er bange for, at jeg ikke kan holde det i længden. Findes der andre "systemer" eller kan man lave et simpelt system i en notesbog? Så hvad gør I? Jeg ved at Hund og Træning har et træningslog-system, men jeg synes det er enormt omfattende og er bange for, at jeg ikke kan holde det i længden. Findes der andre "systemer" eller kan man lave et simpelt system i en notesbog? Hund&Trænings skemaer er gode, men for mig temmelig uoverskuelige at følge i mere end et par dage. Det er sikkert mig, der ikke er struktureret nok. Men hvis man selv kan hitte på et lidt enkelt skema, som man printer ud, inden man går ud og træner, så er man godt hjulpet på vej. Jeg lavede før i tiden, da jeg endnu var ung, smuk og sirlig, skemaer både for spor og for feltsøg. Jeg fandt som eksempel et gammelt, udfyldt skema frem fra maj 1992 (som er gemt for "mindets skyld"). Øvelsen er et feltsøg på 10x10m, hvor der dels er nedgravede genstande (i et spadestiks dybde), dels et par åbne genstande (smides ind i feltet tilsidst). Så skulle feltet ligge i 24 timer, hvorefter det var meningen, at hunden skulle finde - og aflevere - samtlige genstande. Skemaet indeholdt følgende oplysniger: Tidspunkt: 6. maj 92 - tidlig aften Sted: Bag ruinanlæg, halvt nede ved fjorden Vejrforhold: Blå himmel, frisk vind fra NV Jordbundsforhold: Ukrudt, småbuske, meget tørt Genstande: 4 nedgravede (læderlap, vinprop, træklods, læderlap) + 2 åbne (nøglebundt, bold) Placering: (Håndtegnet skitse m. diagonaler, antal skridt + nøjagtig placering) Udførelse: H tog først bold, ignorerede nøglebundt, startede gravning, fandt samtlige genstande Samlet findetid: 3 minutter 54 sekunder Bedømmelse: OK søg, men vil ikke tage metal Forslag: Fortæl H, hvad der skal foregå + Check vindretning + Klar med omkring-kommando, inden H når "grænser" + Sæt bånd i nøglebundtet, som H kan bære det i. Klip gradvist bånd mindre, til det er væk. Men det er nok langt nemmere at lave et standardiseret skema for spor og feltsøg end det er for fx lydighed, ville jeg tro. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Camilse Besvaret December 28, 2011 Rapporter Share Besvaret December 28, 2011 Er der et sted man kan se H&T's træningslog? er pludselig nysgerrig... Eller skal man have login??? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret December 28, 2011 Rapporter Share Besvaret December 28, 2011 Er der et sted man kan se H&T's træningslog? er pludselig nysgerrig... Eller skal man have login??? Gå ind på dogtraining.dk. Tror at det står under skemaer eller artikler....prøv dig lidt frem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret December 28, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 28, 2011 jeg kender det alt for godt... besluttede mig ellers for at jeg skulle lave kriterieplaner for Cassi... men får simpelthen ikke gjort det... Men egentlig så synes jeg Canis er meget nem at gå til, så burde egentlig komme igang, for det fungerer altid bedst når man planlægger træningen synes jeg. Har en liggende som word-fil til at udfylde, som jeg gerne sender... Hvis altså man kan leve med at det er ret piget i farverne... Du må super gerne sende den til mig - jeg kan godt leve med de tøsede farver Er det Canis skemaet du bruger? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret December 28, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 28, 2011 Hund&Trænings skemaer er gode, men for mig temmelig uoverskuelige at følge i mere end et par dage. Det er sikkert mig, der ikke er struktureret nok. Men hvis man selv kan hitte på et lidt enkelt skema, som man printer ud, inden man går ud og træner, så er man godt hjulpet på vej. Jeg lavede før i tiden, da jeg endnu var ung, smuk og sirlig, skemaer både for spor og for feltsøg. Jeg fandt som eksempel et gammelt, udfyldt skema frem fra maj 1992 (som er gemt for "mindets skyld"). Øvelsen er et feltsøg på 10x10m, hvor der dels er nedgravede genstande (i et spadestiks dybde), dels et par åbne genstande (smides ind i feltet tilsidst). Så skulle feltet ligge i 24 timer, hvorefter det var meningen, at hunden skulle finde - og aflevere - samtlige genstande. Skemaet indeholdt følgende oplysniger: Tidspunkt: 6. maj 92 - tidlig aften Sted: Bag ruinanlæg, halvt nede ved fjorden Vejrforhold: Blå himmel, frisk vind fra NV Jordbundsforhold: Ukrudt, småbuske, meget tørt Genstande: 4 nedgravede (læderlap, vinprop, træklods, læderlap) + 2 åbne (nøglebundt, bold) Placering: (Håndtegnet skitse m. diagonaler, antal skridt + nøjagtig placering) Udførelse: H tog først bold, ignorerede nøglebundt, startede gravning, fandt samtlige genstande Samlet findetid: 3 minutter 54 sekunder Bedømmelse: OK søg, men vil ikke tage metal Forslag: Fortæl H, hvad der skal foregå + Check vindretning + Klar med omkring-kommando, inden H når "grænser" + Sæt bånd i nøglebundtet, som H kan bære det i. Klip gradvist bånd mindre, til det er væk. Men det er nok langt nemmere at lave et standardiseret skema for spor og feltsøg end det er for fx lydighed, ville jeg tro. Det ser da ret fornuftigt ud! Altså jeg er ret ustruktureret af natur, men tror samtidig at jeg har indset, at hvis jeg skal indfri mine ambitioner, så bliver jeg altså nødt til at skabe lidt struktur og overblik i min træning. Ud over et skema over den enkelte træningsgang, så havde jeg faktisk også tænkt mig et skema over hvilke ting jeg vil indlære over en længere periode. Jeg har tidligere haft ret gode erfaringer med at satse på at træne øvelser i hold. Altså have fokus på enkelte øvelser i eks. 14 dage og så skifte til andre øvelser. Men jeg ved ikke lige hvordan jeg skal bygge sådan et skema op.. som sagt - jeg er altså ikke verdens mest strukturerede menneske :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tacora Besvaret December 28, 2011 Rapporter Share Besvaret December 28, 2011 Jeg laver ikke noget decideret skema; men skriver ned hvilke momenter jeg vil træne i den kommende periode. Træner i ca 14 dage til tre uger og holder så en uges pause. I pauserne evaluerer jeg på hvordan det er gået og hvad der skal rettes eller ændres. Har forsøgt med bl.a hund og trænings skema; men det er for omfattende til mig Med min sportræning fører jeg derimod "dagbog" over hvert eneste spor. Venlig hilsen Steen Stenild Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Camilse Besvaret December 28, 2011 Rapporter Share Besvaret December 28, 2011 Det er den fra lydighed i teori og praksis jeg bruger. Pudsigt nok er det først nu jeg lige fanger at det er noget ud over selve skemaet. Men man kan jo egentlig lave rigtig meget arbejde i forvejen synes jeg... jeg har lagt den på min HP så den kan hentes(skriv lige hvis du ikke har word 2007 eller nyere ) http://www.camilse.dk/skema.docx Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Camilse Besvaret December 28, 2011 Rapporter Share Besvaret December 28, 2011 Puha... fik lige set på det fra H&T... Det ville jeg slet ikke have tålmodighed til... Men synes egentlig canis harmonere meget godt med den måde jeg tænker træning... Jeg mangler egentlig kun for alvor at komme i gang med springet i lydighedsprogrammet, så måske jeg skulle tænke det ind her... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret December 28, 2011 Rapporter Share Besvaret December 28, 2011 Med min sportræning fører jeg derimod "dagbog" over hvert eneste spor. Venlig hilsen Steen Stenild Det har jeg også altid gjort og det er helt fantastisk, så hurtigt man kan glemme spor, der er bare 2-3 uger gamle, og så på den måde overse en fremgang. Med en spordagbog kan man bladre tilbage og blive helt glad. Det er også langt lettere at lave en spordagbog end en ditto for lydighed, synes jeg. Men måske er det bare, fordi jeg bedre kan lide spor end lydighed. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret December 28, 2011 Rapporter Share Besvaret December 28, 2011 jeg kender det alt for godt... besluttede mig ellers for at jeg skulle lave kriterieplaner for Cassi... men får simpelthen ikke gjort det... Men egentlig så synes jeg Canis er meget nem at gå til, så burde egentlig komme igang, for det fungerer altid bedst når man planlægger træningen synes jeg. Har en liggende som word-fil til at udfylde, som jeg gerne sender... Hvis altså man kan leve med at det er ret piget i farverne... Det lyder spændende....er filen for stor til at putte ind i denne tråd? For den kunne jeg godt tænke mig at se. Måske jeg kunne blive helt inspireret til at være lidt mere flittig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luciente Besvaret December 28, 2011 Rapporter Share Besvaret December 28, 2011 Jeg har lavet en blanding mellem en øvelsesbeskrivelse og en træningslog. Jeg får ikke udfyldt de meget detaljerede skemaer, men hvis der er en øvelse der ikke kører, har jeg stor glæde af mit skema. Jeg beskriver øvelsen i detaljer og kan vinge af og skrive dato, ved hvert delmoment. Efter kort tid viser det sig hvad jeg gør galt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret December 28, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 28, 2011 Jeg har lavet en blanding mellem en øvelsesbeskrivelse og en træningslog. Jeg får ikke udfyldt de meget detaljerede skemaer, men hvis der er en øvelse der ikke kører, har jeg stor glæde af mit skema. Jeg beskriver øvelsen i detaljer og kan vinge af og skrive dato, ved hvert delmoment. Efter kort tid viser det sig hvad jeg gør galt. Det lyder altså ret spændende - har du et eksempel? Camilse: Jeg synes din plan er super fin, men den er nok en tand for detaljeret ift. hvad jeg rent faktisk får udfyldt. Jeg tænker, at det kunne være fedt at have en ugeplan med øvelser, en månedsplan og måske en halvårlig plan. På den måde kan man også planlægge træningen op til de forskellige prøver, planlægge fridage osv. Ved ikke om det virker... Jer sporfolk: hvorfor er det vigtigere at føre log over spor end over de andre træningsmomenter? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chili Con Caia Besvaret December 28, 2011 Rapporter Share Besvaret December 28, 2011 Jeg har på et tidspunkt brugt H&T logbog, men må indrømme at jeg ikke fik udnyttet det til fulde.. Jeg kunne også godt tænke mig at skrive lidt ned engang imellem, men det ville ikke blive noget vildt tror jeg. Egentlig har jeg god erfaring med at tage fat på en øvelse og træne den i en periode.. Det jeg så prøver er at have en klar plan inden træningen går igang. Men faktisk er det en god ide at skrive ned.. Tror helt sikkert at man får utrolig meget ud af det:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Camilse Besvaret December 28, 2011 Rapporter Share Besvaret December 28, 2011 Jeg kunne forestille mig at rigtig mange bruger dagbog til deres spor, fordi det er rigtig mange faktorer der indflydelse hver gang. Det kan være om man har et eller flere knæk, flere spidse, hvordan vinden er, hvordan underlaget er, hvor længe har man ladet sporet ligge osv. osv... Og det er jo ikke noget man husker sådan fra gang til gang. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Camilse Besvaret December 28, 2011 Rapporter Share Besvaret December 28, 2011 Jeg har lagt et link ind til det her i tråden :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret December 28, 2011 Rapporter Share Besvaret December 28, 2011 Jeg kunne forestille mig at rigtig mange bruger dagbog til deres spor, fordi det er rigtig mange faktorer der indflydelse hver gang. Det kan være om man har et eller flere knæk, flere spidse, hvordan vinden er, hvordan underlaget er, hvor længe har man ladet sporet ligge osv. osv... Og det er jo ikke noget man husker sådan fra gang til gang. Ti gengæld - har man én gang fået noteret samtlige væsentlige ting, der skal udfyldes bagefter, så har man et fænomenalt værktøj. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret December 28, 2011 Rapporter Share Besvaret December 28, 2011 Jeg har lagt et link ind til det her i tråden :blink: Hå-jarmen, det har du da osse. Mig bare blind. Tak. Ku' være skægt at se et, hvor du havde udfyldt (noget med lydighed). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret December 28, 2011 Rapporter Share Besvaret December 28, 2011 Og det er jo ikke noget man husker sådan fra gang til gang. Netop. Og ved at bladre tilbage opdager man, at ting, der var problemer i starten, nu fuldkommen er i orden og at man nærmest havde glemt, at det VAR problemer. Fx problemer, hvis sporet var lagt langs en fold eller tæt på en børnehave. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luciente Besvaret December 28, 2011 Rapporter Share Besvaret December 28, 2011 Jeg er desværre håbløs til at putte noget ind her på HF, men et simpelt eksempel kunne være: Øvelse: Hunden skal på kommandoen "twist" kunne dreje højre om sig selv min. 2 meter fra fører. Dato Hund drejer højre om sig selv, i stuen, 1/2 m fra fører (altid 5 på stribe, 1:1 belønning) 1-2 Hund drejer højre om sig selv i haven 3-2 Hund drejer højre om sig selv på kommando, i stuen 5-2 Hund drejer højre om sig selv på kommando, i haven 6-2 Øvelse på kommando, 1/2 m fra fører, i nærheden af legende børn 8-2 Øvelse på kommando, 1 m fra fører, i haven 11-2 Øvelse på kommando 2 m fra fører, i haven 14-2 Øvelse på kommando, variabel afstand, i nærheden af andre hunde 17-2 Øvelse på kommando, variabelt belønningsmønster 22-2 Osv. Jeg træner måske 3-4 gange om dagen. men vinger kun af når jeg er kommet til det definerede mål. Nogle gange må jeg lave skemaet om, fordi der opstår uforudsete hændelser. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Camilse Besvaret December 28, 2011 Rapporter Share Besvaret December 28, 2011 Jeg har nogle... men jeg havde misforstået noget kan jeg se nu... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luciente Besvaret December 28, 2011 Rapporter Share Besvaret December 28, 2011 Jeg er desværre håbløs til at putte noget ind her på HF, men et simpelt eksempel kunne være:Øvelse: Hunden skal på kommandoen "twist" kunne dreje højre om sig selv min. 2 meter fra fører. Dato Hund drejer højre om sig selv, i stuen, 1/2 m fra fører (altid 5 på stribe, 1:1 belønning) 1-2 Hund drejer højre om sig selv i haven 3-2 Hund drejer højre om sig selv på kommando, i stuen 5-2 Hund drejer højre om sig selv på kommando, i haven 6-2 Øvelse på kommando, 1/2 m fra fører, i nærheden af legende børn 8-2 Øvelse på kommando, 1 m fra fører, i haven 11-2 Øvelse på kommando 2 m fra fører, i haven 14-2 Øvelse på kommando, variabel afstand, i nærheden af andre hunde 17-2 Øvelse på kommando, variabelt belønningsmønster 22-2 Osv. Jeg træner måske 3-4 gange om dagen. men vinger kun af når jeg er kommet til det definerede mål. Nogle gange må jeg lave skemaet om, fordi der opstår uforudsete hændelser. Det kom så til at se noget anderledes ud end jeg havde forestillet mig, men jeg håber det er forståeligt (tallene er datoer). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tacora Besvaret December 29, 2011 Rapporter Share Besvaret December 29, 2011 Jeg må i hvert fald erkende at jeg ikke kan (vil/orker) føre dagbog for min rallytræning, som jeg gør med sportræningen; men jeg er blevet meget bedre til at nedskrive mine træningsmål for en given periode. Denne liste kan man så have med i lommen så man er sikker på man når det hele. Når perioden så er gået holder vi pause og evaluerer. det fungerer fint for mig og involverer ikke meget skriveri. Venlig hilsen Steen Stenild Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret December 29, 2011 Rapporter Share Besvaret December 29, 2011 Til rally har jeg sådan en fancy logbog, som Pia Hansen har lavet. Hvert skilt har en side med plads til notater. Jeg er ikke supergod til at bruge den, men plejer at notere i den hver gang vi har været til træning. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts