Hop til indhold

Hjemme-tandrensning

Gæst Syfongse
 Share

Recommended Posts

Gæst Syfongse

hej alle, det er ved at længe siden jeg har været herinde på HF ^^

Jeg har lige købt en scaler til at fjerne tandsten på hundetænder. Jeg snakkede med en anden hundeejer i parken om, at hun havde købt en over nettet og sagtens selv kunne fjerne tandsten på hendes hund hvis det blev nødvendigt (hendes hund er meget stor og meget rolig).

Og jeg synes da også at det er smart at kunne gøre det selv, så det stakkels dyr ikke skal i narkose bare for en tandrensning..! Arnold var meget bange da han vågnede af narkose sidst og det skar helt i hjertet at se hvor dårligt tilpas han var. :lun:

så er der selvfølgelig også det aspekt at det er meget billigere at gøre det selv, hvis man da må for hunden :P

Hvad synes i om at man selv fjerner tandsten? Er det noget i har erfaring med; synes i det er noget man skal holde sig fra? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Syfongse
Jeg fjerner selv.. Jeg har sådan en ultralyds en der køler med vand..Magen til den som dyrlægen bruger..

oh, fancy :P

ja, altså, dyrlægen lægger dyret i narkose for ikke at blive bidt eller hvis dyret er for uroligt eller bange.. man SKAL ikke have dem i narkose hvis de kan tage det roligt imens.

det må jeg jo prøve så :P

Link til indlæg
Del på andre sites

oh, fancy :P

ja, altså, dyrlægen lægger dyret i narkose for ikke at blive bidt eller hvis dyret er for uroligt eller bange.. man SKAL ikke have dem i narkose hvis de kan tage det roligt imens.

det må jeg jo prøve så :P

Næ det var dyrlægen der sagde jeg kunne købe sådan en selv og gøre det.. De ligger stille..Hvalpene venter jeg jo ikke med til de har noget..Dem gør jeg det bare på i ny og næ..Nøjagtig som med børstning og negleklipning... De er ligeglade..
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender mange der selv fjernet tandsten med stor succes. Dog skal man lige får dyrlægen til at tjekke gebisset af og til for skadede tænder mv, men det kan han jo gøre ved et almindeligt tjek.

Hvis det bliver nødvendigt, vil Bella få renset tænder ved dyrlægen, men det er mest fordi jeg selv er panisk for lyden, og tror det ville smitte af på hunden.

Min tidligere hund fik aldrig renset tænder. De var så fine og nul tandsten :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Syfongse
Næ det var dyrlægen der sagde jeg kunne købe sådan en selv og gøre det.. De ligger stille..Hvalpene venter jeg jo ikke med til de har noget..Dem gør jeg det bare på i ny og næ..Nøjagtig som med børstning og negleklipning... De er ligeglade..

det var ikke ment som en hån, hvis du troede det, synes faktisk det er meget fancy med sådan en :)

Hvis ikke det var fordi Arnold nok ikke ville bryde sig om lyden, så ville jeg også have sådan en.. allerede nu kan jeg få lov til at røre og kratte på hans tænder (allernådigst tilladt af ham selv :P ), men tror ikke han ville synes om en elektrisk en. Det er selvfølgelig et spørgsmål om tilvænning.

Arnold har fået tandsten øverst på hans hjørnetænder i overmunden, men så heller ikke så meget mere, så kan nok godt selv fjerne det, og ja, så må dyrlægen sige til det årlige tjek om det ser godt nok ud.

så kan jeg kun vente på at de kommer med posten så vi kan komme i gang ! :P

Link til indlæg
Del på andre sites

det var ikke ment som en hån, hvis du troede det, synes faktisk det er meget fancy med sådan en :)

Hvis ikke det var fordi Arnold nok ikke ville bryde sig om lyden, så ville jeg også have sådan en.. allerede nu kan jeg få lov til at røre og kratte på hans tænder (allernådigst tilladt af ham selv :P ), men tror ikke han ville synes om en elektrisk en. Det er selvfølgelig et spørgsmål om tilvænning.

Arnold har fået tandsten øverst på hans hjørnetænder i overmunden, men så heller ikke så meget mere, så kan nok godt selv fjerne det, og ja, så må dyrlægen sige til det årlige tjek om det ser godt nok ud.

så kan jeg kun vente på at de kommer med posten så vi kan komme i gang ! :P

:slem: jeg tog det heller ikke som en hån..

Jeg synes den er smart..Hvis hundene er vænnet til den. Jeg siger aldrig ja til at gøre det på andres hunde..De har jo ingen tillid til mig på samme måde som mine egne..Mine tænker nånå et af hendes sædvanlige skøre påfund...

De små hunde for tit tandsten..Den hvide schæfer af vores har ingenting..Løverne får plaqueoff, så de fleste af dem har ingenting..Men helt inde bagved kan der godt komme noget..

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi børster tænder på vores hver dag og de elsker det :5up:

Jeg skraber også selv tandsten af på dem. De finder sig i det, Molly er ligeglad, men Sille synes ikke det er så sjovt, men det bliver gjort alligevel.

Jeg fjerner selv.. Jeg har sådan en ultralyds en der køler med vand..Magen til den som dyrlægen bruger..

Hvad hedder sådan én og hvor kan man købe den?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Syfongse

en lille opdatering:

Fik scalerne med posten i dag og gik i gang med tandrensningen. Med en masse godbidder og en pep-talk tog Arnold det rigtig pænt, selv om han ikke ligefrem nød det. Fik fjernet tandstenene på hjørnetænderne, selv om noget af det var ret kradsbørstigt :P

Men stor succes! det bliver jeg ved med så længe det er nok til at holde tandstenene nede :)

Link til indlæg
Del på andre sites