Hop til indhold

WolfsBlut eller Taste of the Wild? Rotation af mad (Warning: Langt indlæg)


Eris
 Share

Recommended Posts

Vi har haft Eris i 1.5 år, en dejlig lille Shiba tæve, og hun keder sig gevaldigt over sin mad :)

Vi skiftede til BARF for 8 måneder siden, og hun var helt vild med det! Hun begyndte så at tabe en masse pels på maven, så vi styrtede til dyrlægen og var angste for, at hun havde fået skab. Heldigvis var det ikke tilfældet. Dyrlægen fortalte os, at det helt sikkert var pga hendes foder, at hun netop ikke kunne tåle det. De foreslog så at vi købte en pose allergifoder.. 15kg. Efter et par dage lagde vi så mærke til en ændring i hendes adfærd. Hun puttede med sit yndlingstøjdyr og gik rundt og pev. Efter en hurtig tur på google fandt vi så ud af, at hun var blevet falsk-drægtig :damn:og at det netop IKKE havde noget med foderet at gøre. Så vi var meget skuffet over vore dyrelæge besøg, da falsk drægtighed burde være nemt at opdage.. Efter det har vi så prøvet at opbruge posen, og nu er den næsten færdig.

 

Problemet med Eris er, at hun ikke er den mest madglade hund. Men hun er glad og tilfreds med mad, hvis hun får noget forskelligt. Hun er undervægtig i forhold til hendes racebeskrivelse, så vi kunne egentligt godt tænke os, at hun kunne få noget forskelligt :) I meget lang tid har vi prøvet at stille hendes mad frem i 15min og så tage det væk igen 2 gange dagligt. Men det ender bare med at hun spiser 2-5 piller og går igen. (Selv med lakseolie..)vi var opsatte på at blive ved, og også gjorde det i lang tid, så var det bare ikke løsningen i længden.. Så vi endte med at lade maden stå fremme. Det har hjulpet en smule, idet hun spiser mere. Men vi har så efterhånden købt lidt forskelligt billigt i brugsen. Vådfoder. Men vi er bare ikke vilde med, at give hende mad med alle mulige tilsætningsstoffer i.

Når vi besøger min kærestes forældre, så spiser hun HELT vildt, fordi de har 2 hunde. Og hun ELSKER deres mad. Men det er nok bare mest konkurrence :D Så den bedste løsning ville nok være at få en hund til haha :D Men den går desværre ikke lige nu :)

 

Hun var som sagt meget glad for BARF :) Men hun kunne til tider også hurtigt blive træt af det.

Så jeg har overvejet at rotere mellem foder, for at gøre det mere lækkert, sjovt og nyt at spise :) Hun får næsten aldrig dårlig mave, når vi giver hende nye ting. Vi er meget obs på hendes afføring og hendes trivsel. Hun er en meget aktiv hund :) Vi går, cykler og leget meget med hende :)

 

Jeg har ledt længe på internettet om forskellig slags foder. Bl.a så Orijen ud til at være rigtig godt. Indtil jeg læste på et Shiba forum, at ALLE deres shibaer fik masser af luft i maven, og gik rundt og pruttede :shock: Så det gik jeg hurtigt fra igen.

What is that smell? - The Shiba Inu Forum

 

Jeg har indtil videre fundet 2 mærker, jeg godt kunne tænke mig at prøve :) Ingen majs eller korn, og meget narturlige ting i må man sige :o Og så er der masser af forskellige smage. (Og skulle efter sigende være velsmagende)

Nemlig WolfsBlut eller Taste of the Wild.

Kb WolfsBlut Wild Pacific hundefoder, 2 kg

Taste of the Wild High Prairie - Bison & Vildt - 2,27 kg

Men jeg er ikke helt sikker på, hvilken af de to typer jeg vil starte med :)

Derfor kunne jeg godt tænke mig, at høre om jeres erfaringer med de to mærker?

Og evt hvilket af de to produkter der var bedst i forhold til indholdet. :) Jeg er ingen ekspert, men jeg synes selv, at indholdsmæssigt, der hælder jeg mest mod WolfsBlut :)

 

Men min plan er så, at prøve at rotere mellem dem (hvis hun kan lide det selvfølgelig) og så rå BARF :) Så hun får en god og sund rotation af mad :) Med god smag i, så hun forhåbentligt får svært ved at blive træt af det.

Mht dengang vi prøvede BARF, nåede vi aldrig at se forskellen i hendes pels (da hun tabte den), men vi så en stor forskel i hendes energi niveau og hendes livsglæde :) Og hun brugte lang tid på at spise sin mad, og hun NØD den.

Har I andre prøvet at rotere med mad? Og hvad synes I om det?

 

Og så en sidste lille ting. Hun er begyndt at blive falsk drægtig igen :damn:Så hun fælder egentligt 4 gange om året, hvilket jeg synes er så synd for hende :( Så hun skal steriliseres!

Har I andre prøvet at sterilisere jeres hund? Hvilken forskel gjorde det? Er det rigtigt, at de får mere pels?

 

Undskyld for det utrolige lange indlæg :D Det var egentligt ikke meningen xD Men når det kommer til min hund, og hvad den spiser, så betyder det bare utrolig meget for mig, at det er noget ordentligt og noget der er velsmagende :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes jo en del forskellige Wolfsblut-varianter, var det måske en idé at skifte imellem dem?

Der findes vist sådan en pakke, hvor man kan få alle varianter i 2 kgs poser og så er det ihvertfald nemt at skifte imellem dem.

 

Jeg ville hellere skifte mellem varianter af samme mærke end skifte mellem to mærker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Cookie fik Taste of The Wild. Hun var VILD med det. Alle måltider blev spist op og hun stod og trippede når vi gik hen til foderspanden hehe.

MEN, da hun blev steriliseret var det desværre bare for fed mad at give hende. Deres stofskifte ændrer sig markant, når de bliver steriliserede. Hvis din hund i forvejen er for tynd, kan ToTW være god at supplere med, men pas på, for der er altså mange kalorier i :)

ToTW får i øvrigt rigtig rigtig gode anmeldelser rundt omkring :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Chinook får Wolfsblut og stortrives på det. Fordelen ved Wolfsblut er de mange forskellige typer, så man kan altid finde en som passer til vappers behov.

Chinook har indtil nu fået Cold River, fordi proteinindholdet ikke er så højt - han er nu 10 mdr og har lidt madlede. Så nu vil jeg prøve Dark Forrest, som har lidt mere protein - det kan måske hjælpe lidt på huldet og på at han gider at spise lidt igen :mrgreen:

Så Wolfsblut får :5up: herfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har netop bestilt WB til kræsen-måsen. Tre 2 kg sække til 40 euro inkl. fragt. Men overvejer også TOTW. Det lyder som om vores hunde begge er ret kræsne - måske vi skulle udveksle erfaringer ( og evt. smagsprøver?).

 

Hvis det har interesse, kan du sende en PB - så kan vi måske bytte bytte købmand med nogle prøver? Jeg er af og til forbi Fredericia:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusinde tak ALLE sammen for jeres svar :) Det lyder bare som et himmelsk foder :D Så jeg håber da virkelig hun kan lide det.

Jeg har købt alle smagsprøver fra WolfsBlunt :) og en enkelt fra Taste of the Wild :)

Så vi glæder os til det ankommer om et par dage.

Anne jeg er mere end glad ved at dele lidt ud :) Så du kan bare skrive, hvis du kommer til Fredericia en dag :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm. Det lyder bare som en bedre og bedre idé at få hende steriliseret :D

Jeg er slet ikke bekymret mht overvægt, da jeg aldrig ville lade hende blive overvægtig. Jeg synes det er værre, at hun er så tynd, som hun er nu! Men hun er heller ikke typen der overspiser eller fråser :D Hun bruger sgu lang tid på at spise. Da hun fik BARF kunne hun bruge 30min på at spise, fordi hun synes det var så spændende og smagte så godt! :D

Men det lyder da slet ikke som en dårlig idé, at bruge TotW til at supplere WB med, hvis det er federe :)

Så tusinde tak for svaret :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej :-)

 

Min Nala fik Olivers hvalpefoder til hun var ca. 10 mdr - tre måneder havde det været en kamp at få det i hende, så jeg besluttede mig derfor også for at skifte.

I dag er Nala 15 mdr. Jeg skifter dagligt mellem TOTW, WB, Acana og Orijen. Olivers, Markus Mühle, Fish4dogs, James Wellbelove, luposan, ZiwiPeak, Now og mange flere er også på tapetet, men har jeg ikke i huset i øjeblikket.

 

Lige nu har jeg Orijen Region Red, WB Blue Mountain, WB Wide Plain, TOTW Pacific og Acana Grassland i huset. Jeg varierer ved hvert måltid og på gåturene hvad hun får. Det gør jeg for at holde allergi for døren og for at undgå madlede. Jeg synes ikke det gør noget at varierer inden for mærkerne, hvis bare de "ligner" hinanden og det gør dem jeg har nævnt her. WB laver dog så mange varianter, at man sagens kan holde sig til dem, hvis man helst vil det :-) Når jeg køber ind forsøger jeg altid at købe varianter der er helt forskellige fra de gamle, så hun ikke løber surt i f.eks. et slags protein!

 

WB har nogle meget store pillestørrelser på nogle af varianterne - det kan være en udfordring for en lille småtspisene hund. På Wolfsblut hundefoder uden korn og med masser af kød kan du se størrelserne på alle varianterne - især deres fiskeudgave er store piller. De fleste småtspisende hunde er "tyggende" hunde - dvs. de tygger dem inden de sluger. I så fald skader er det faktisk en fordel med en stor pille, da det bl.a. er med til at rense tænderne. Jeg oplevede dog at min Nala ikke rigtig gad at spise fordi det ligesom var for "besværligt". Det er hun dog kommet sig over nu, og kaster sig gladeligt over store piller.

 

Nala blev steriliseret i oktober - da var hun 13 mdr. Nala har ikke ændret stofskifte. Hun får samme mængde som før og har ikke taget yderligere på. Hun får fiskeolie i sin mad hver aften.

Hun er dog blevet mere "madglad" i den forstand at det nu er kommet op på et normalt niveau - men det kan lige så godt skyldes alt det lækre mad hun nu får ;-)

 

Held og lykke med foderprojektet :-)

 

Vuf fra Line

 

Ps. Ja det kan godt få lidt mere og en mere filtrede pels af at blive steriliseret. Jeg kan dog ikke se nogle pelsforandringer på Nala. Hun har kun fået fjernet æggelederne. Livmoderen sidder der derfor stadig - måske har det en betydning?

Redigeret af Tigerdyr
Manglede det med pelsen ....
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej :-)

 

Min Nala fik Olivers hvalpefoder til hun var ca. 10 mdr - tre måneder havde det været en kamp at få det i hende, så jeg besluttede mig derfor også for at skifte.

I dag er Nala 15 mdr. Jeg skifter dagligt mellem TOTW, WB, Acana og Orijen. Olivers, Markus Mühle, Fish4dogs, James Wellbelove, luposan, ZiwiPeak, Now og mange flere er også på tapetet, men har jeg ikke i huset i øjeblikket.

 

Lige nu har jeg Orijen Region Red, WB Blue Mountain, WB Wide Plain, TOTW Pacific og Acana Grassland i huset. Jeg varierer ved hvert måltid og på gåturene hvad hun får. Det gør jeg for at holde allergi for døren og for at undgå madlede. Jeg synes ikke det gør noget at varierer inden for mærkerne, hvis bare de "ligner" hinanden og det gør dem jeg har nævnt her. WB laver dog så mange varianter, at man sagens kan holde sig til dem, hvis man helst vil det :-) Når jeg køber ind forsøger jeg altid at købe varianter der er helt forskellige fra de gamle, så hun ikke løber surt i f.eks. et slags protein!

 

WB har nogle meget store pillestørrelser på nogle af varianterne - det kan være en udfordring for en lille småtspisene hund. På Wolfsblut hundefoder uden korn og med masser af kød kan du se størrelserne på alle varianterne - især deres fiskeudgave er store piller. De fleste småtspisende hunde er "tyggende" hunde - dvs. de tygger dem inden de sluger. I så fald skader er det faktisk en fordel med en stor pille, da det bl.a. er med til at rense tænderne. Jeg oplevede dog at min Nala ikke rigtig gad at spise fordi det ligesom var for "besværligt". Det er hun dog kommet sig over nu, og kaster sig gladeligt over store piller.

 

Nala blev steriliseret i oktober - da var hun 13 mdr. Nala har ikke ændret stofskifte. Hun får samme mængde som før og har ikke taget yderligere på. Hun får fiskeolie i sin mad hver aften.

Hun er dog blevet mere "madglad" i den forstand at det nu er kommet op på et normalt niveau - men det kan lige så godt skyldes alt det lækre mad hun nu får ;-)

 

Held og lykke med foderprojektet :-)

 

Vuf fra Line

 

Ps. Ja det kan godt få lidt mere og en mere filtrede pels af at blive steriliseret. Jeg kan dog ikke se nogle pelsforandringer på Nala. Hun har kun fået fjernet æggelederne. Livmoderen sidder der derfor stadig - måske har det en betydning?

 

Tusinde tak for det lange indlæg :) Det var super godt at se størrelsen af pillerne! Dem hun allerede har nu er større og rundere. Så jeg tror ikke størrelsen bliver det store problem! Hun tygger altid sine piller ligemeget med størrelsen. Hvis hun skal dele spredt mad på jorden med andre hunde, så er hun pludselig en støvsuger :D

 

Spændende med æggeleder og livmoder :) Det skal jeg da lige spørge dyrlægen om. Men vi skal lige have sparet op.

Tror dog ikke hendes hår er langt nok til at filtre. Hun kan vælte sig rundt i sand, men det glider bare af pelsen ligeså hurtigt. :D

 

Jeg krydser da virkelig fingre for, at det kommer til at gå så godt, som det gør hjemme hos dig :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja vi har bestemt ikke noget at klage over - Jeg krydser også på Jeres vegne :x2:;-)

 

Nej, så bliver pillestørrelsen forhåbentlig ikke et problem ;-)

 

Det er selvfølgelig en lidt lang (og derfor dyr tur for jer), men vi fik gjort det på LIFE. Der kostede det os 2700 kr. Vi var meget meget tilfredse med forløbet.

De har en relativ lang venteliste. Vi ventede 4-5 måneder. Hos vores egen dyrelæge i Kgs. Lyngby (der er en dyr by) kostede det knap 6000 ... Ventetiden var klart besparelsen værd!

 

Da vi skulle se hvad Nala kunne lide af foderet lagde vi det hele på gulvet - 2-3 piller i hver "klump". Vi regnede med der var noget hun nok ikke ville have. Nala startede fra den ene ende og støvsugede alt op. Haha. Sikke et chok det var at se den kræsne, småspisende hund spise så meget forskelligt så hurtigt!

Efterfølgende gav vi hver smag 2-3 dage i træk. Nogle var klart et større hit end andre, men alle røg lystigt ned alligevel :-) Dengang var dem med kylling dem der vækkede mindst interesse (men kylling var da også hovedingrediensen i Olivers foderet) og jeg har derfor ikke givet kylling siden. Nu er vi nok ved at være klar til at prøve det lidt igen ...

 

Held og lykke :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm. Det lyder bare som en bedre og bedre idé at få hende steriliseret :DJeg er slet ikke bekymret mht overvægt, da jeg aldrig ville lade hende blive overvægtig. Jeg synes det er værre, at hun er så tynd, som hun er nu! Men hun er heller ikke typen der overspiser eller fråser :D Hun bruger sgu lang tid på at spise. Da hun fik BARF kunne hun bruge 30min på at spise, fordi hun synes det var så spændende og smagte så godt! :DMen det lyder da slet ikke som en dårlig idé, at bruge TotW til at supplere WB med, hvis det er federe :) Så tusinde tak for svaret :)
Hvor har du købt smagsprøve på tast of the wild?Må indrømme at det har været total upraktisk at have barf med på nytårsferie - så ville gerne hvis Aslan fremover kunne på taste of the wild, når vi skal noget der tager mere end to dage.
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Da jeg købte foderprøver købte jeg dem her: Foder prverDe har dog kun 3 af TOTW smagene ...

 

Det var også der vi købte foderprøverne :)

Nu har vi så prøvet, og det ser ud til at TotW er favoritten ;)

Så når foderprøverne er brugt op (Går nok et stykke tid), så vil vi købe deres varianter i 2kg poser :D Og evt supplere op med noget vådfoder el evt, barf nuggets most i :)

Wolfsblut er hun dog ikke så vild med, men hun kan godt spise det. Nogle varianter er bedre end andre :)

Men vi er bare super glade for, at hun spiser TotW med glæde :) Hun vil endda også gerne søge efter det :D Så det er sjovere at fodre om morgenen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...