Hop til indhold

Er blevet tilbudt at adoptere en Berner, men...


Gæst boeffen
 Share

Recommended Posts

Gæst boeffen

Hej,

 

Efter at have været uden Berner i et år, er vi blevet tilbudt at adoptere en bekendts han berner på 18 måneder. Vi har passet ham i de seneste to uger og kan godt lide ham og hans sind, og han virker til at være faldet godt til. MEN...han strejfer. Både her hos os, og han har gnavet sig ud af et havehegn hos vores bekendte.

Mit spørgsmål er nu om han kan vænnes af med denne uskik. Hvor han kommer fra, blev der sjældent gået ture, og han havde ikke mere end et par hundrede kvadratmeter have at boltre sig på, og indenfor var han mest i gangen. Vi har 9000 kvadratmeter have som vi vil hegne ind, så han kan hygge sig derude når han har lyst til dette. Men hvis han virkelig vil på eventyr, så kan et almindeligt havehegn jo ikke holde ham inde. Så tror i at han kan omvendes? Hvis ikke tror jeg vi må lade ham komme et andet sted hen, og så vil vi selv få en hvalp vi kan træne op fra starten af. Den gamle berner tæve vi havde forlod ALDRIG matriklen medmindre den havde en snor på, men så heldige kan man jo ikke forvente at være med en ny hund.

 

Mvh Mikkel

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Det er svært at svare på og der gives jo ingen garantier;-). Jeg har selv en berner han, der er stukket af en tre-fire gange, men efter han er blevet ældre(snart 3 år) og jeg har fået sat et højt hegn på 1.80 op, har jeg ikke haft nogen problemer.

 

Jeg tror da, at hvis I aktiverer ham og går ture med ham, så vil han ikke strejfe så meget, men en tæve i løbetid kan jo altid lokke :blink:.

 

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som om han høre til den gode arbejdstype som vil have et indhold i sit liv.

Hvis du er interesseret i at leve et aktivt liv med ham så adopter ham, men hvis du ikke er klar til at bruge en times tid hver dag på lydighed, vognkørsel, spor eller andet hundearbejde, så lad være

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst boeffen

Hej,

 

Tak for jeres input.

Vi tager ham ind og arbejder med ham. I de to uger der er gået, har vi allerede kunnet se store fremskridt i hans opførsel, og han er ikke så vild længere. Nok fordi han bliver gået med og bliver aktiveret hver dag. Nu kan vi faktisk efterhånden gå med ham i snor, uden at blive trukket hen over jorden :cool:.

 

Så velkommen til Samson. Må det blive en clean og fair fight :-D

 

Mvh,

 

Mikkel

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke både til jer og vovsen - det kunne da godt lyde som om det har været en fordel for ham at få lov at flytte :-)

Nu ved jeg ikke præcis hvad "havehegn" er betegnelse for, men hvis projekt indhegn-haven alligevel skal igangsættes, så er det vel fornuftigt at sætte et lidt højere hegn op?

Godt nok er det ikke just en villahave der skal hegnes, men man kan da få 120 cm. hegn hos HN til rimelige penge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at du med rimelighed kan forvente en ændring i hans Houdini-tendenser hvis først han får indhold i tilværelsen :5up: Det er jo forståeligt nok at han selv finder på noget, hvis der ikke er andre der gør ;-)

 

Stort tillykke med ham, jeg håber at det går over al forventning :klap: Husk at poste masser af billeder!! :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor han kommer fra, blev der sjældent gået ture

 

Det siger sig selv at hvis ikke nogen gider gå tur med ham, så må han gøre det selv. De færreste hunde er egnede til at blive spærret inde i en have.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...