Hop til indhold

Foder til sensible maver, hvad er jeres erfaringer.


Charlotte1970
 Share

Recommended Posts

Gæst Beaglepack

Nej - jeg ved godt det er meget svært - har jo selv to mave hunde og har prøvet snart det ene så det andet. Det er jo altid sådan at der ikke findes to hunde som fungerer ens hvad foder angår. Hunde skal have det foder de nu engang trives bedst på og det kan tage lang tid før man finder det rigtige.

 

Jeg håber det lykkedes at finde et foder som Luca kan trives på - så der kan komme ro på det hele :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
  • Svar 106
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Et lille spørgsmål her midt i junglen til jer fodrekyndige i denne tråd :-D - ZiwiPeak eller lign foder. Hvad siger jeres erfaringer omkring det til "mavehunde"?? Luca's mave fungere bedre og bedre når vi holder os til det kornfrie, men i disse fodertyper finder jeg ofte ærter, roetrævler og andet "sødt" som jeg har mistanke om, hindre Luca i at tabe sig.

 

Har I prøvet det?? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe. Det er nogenlunde samme erfaring her. Jeg har ikke råd til det, så jeg bruger det til godbidder ;-)

Nala er jo ikke en mavehund, så du kan selvfølgelig ikke helt bruge det til noget, men hun elsker det altså, og maven fungerer helt fint :-)

 

Orijen er et lidt billigere alternativ og er også uden ret mange kulhydrater - men det havde du fået lidt hjem af, ikk?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er vildt dyrt, fik lige regnet ud det koster 42,- om dagen at fodre Luca med det...! Det er nok ikke lige holdbart i længden. Jeg prøver at finde et foder uden ærter og andet "sødt" stivelse, og korn - men kan godt se jeg så må råfodre.. Orijen har også ærter i. Det har vi selvfølgelig også på lageret. Må kigge på det en gang til.

 

Heldigvis går det godt med maven efter vi har holdt os til det kornfrie foder. Og Lucas mave fungere ok selvom vi skifter imellem flere forskellige mærker. (faktisk lige før jeg ikke tør holde mig til et enkelt alt for længe af gangen....) Men det med at tabe sig, kniber gevaldigt. Til genglæd holder hun vægten perfekt :hmm: Derfor er det stivelsen jeg prøver at komme til livs.

 

Prøvede 1 kg af ziwipeak.. Det er Luca yderst tilfreds med, ud fra den lille smagsprøve hun fik:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Ziwipeak er også for dyrt til mig - der er jo 3 der skal have - jeg er ved at køre beaglerne over på wolfsblut pt. Oscar er startet direkte da hans mave begyndte at stå af James wellebeloved foderet - han pruttede som ind i pokker og han fik pludselig hård mave?? - for derefter en gang tarmebetændelse, dog ikke så slemt som tidligere.

 

Jeg er meget spændt på hvordan det vil gå på wolfsblut - der er sød kartofler i den variant de får og den er generelt mere sund i forhold til almindelige kartofler - derudover er foderet kornfrit - det indeholder ærtefibre - men dette kan ikke sammenlignes med ærtestivelsen som er i JW.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er også en dum situation du sidder i. Ris er jo et kalorie-lettere alternativ til ærter, majs og kartofler, men det kan du så heller ikke give. Øv!

 

Godt det går godt med maven! Jeg har også kun gode erfaringer med at varierer mellem mærker, typer og protein-kilde :mrgreen:

 

Hvad synes hun om slagterben? Jeg tænker at du kan give halvdelen som tørfoder og den anden halvdel som råt/ben.

Du kan også tage noget tørfoder fra og give lidt fedtfattigt kød i stedet - f.eks. hest, vildt, fedtfattigt hakkekød, kyllingebryst osv. Hvis hun ikke kan lide det råt kan du jo tørstege det - alt synligt fedt skal selvfølgelig også skæres af inden det serveres ;-)

 

Har i mulighed for at skrue op for hendes aktivitet? Hvis hun kan lide at kaste bold, cykle eller noget, kan i jo gøre det med hende ..

Link til indlæg
Del på andre sites

det indeholder ærtefibre - men dette kan ikke sammenlignes med ærtestivelsen som er i JW
Det er selvfølgelig rigtig, det havde jeg ikke lige tænkt over. Vi har prøvet en smagsprøve på wide plain. Vi manglede ilt i soveværelset næste morgen. Nøj Luca hun pruttede...! Men det der kom ud var ok :-D Følger med i din overgang, og håber du vil fortælle hvordan det går?!
Hvad synes hun om slagterben? Jeg tænker at du kan give halvdelen som tørfoder og den anden halvdel som råt/ben.Du kan også tage noget tørfoder fra og give lidt fedtfattigt kød i stedet - f.eks. hest, vildt, fedtfattigt hakkekød, kyllingebryst osv. Hvis hun ikke kan lide det råt kan du jo tørstege det - alt synligt fedt skal selvfølgelig også skæres af inden det serveres ;-)
Det var med i mine overvejelser, derfor ville jeg prøve med ziwipeak først. Vil prøve mig frem igen igen, og se hvad maven siger til det. Vi får øko oksekød fra en landmand, og der er også suppeben med. (De kan vel godt bruges?) Det er bare at give det et forsøg. Men det skal være i en ferie... Så jeg er sikker på hun kan komme ud når det er nødvendigt.!Hvad angår motion, får hun flere lange ture hver dag, og vi mødes ofte med andre hunde, og Luca får løbet sig godt træt. Nogle gange ser hun ud som om vi er gale, når vi tager snoren frem igen igen... Cykle er hun bange for efter et styrt med tidligere ejer. Bold gider hun absolut ikke, til nød lidt kast med pind. Hun er til gode ture i skoven, gerne løb op og ned af bakker. (forstår egentlig ikke hvor hun ikke taber sig, for det gør jeg :blink:)
Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe hun stadig får tørfoder, så kan du sagtens bruge suppeben, som hyggeben. Men skal du råfodre 100%, så er det ikke nok. Suppeben kan de mange gange ikke spise hele benet. Og så skal det også være meget mere end bare oksekød:-D

 

Jeg har ikke lige læst hele tråden, men har I prøvet Taste of the Wild? Og ved du ca, hvor mange kcal Luca skal have pr dag? Hvad vejer hun og hvad skal hun veje?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var med i mine overvejelser, derfor ville jeg prøve med ziwipeak først. Vil prøve mig frem igen igen, og se hvad maven siger til det. Vi får øko oksekød fra en landmand, og der er også suppeben med. (De kan vel godt bruges?) Det er bare at give det et forsøg. Men det skal være i en ferie... Så jeg er sikker på hun kan komme ud når det er nødvendigt.!Hvad angår motion, får hun flere lange ture hver dag, og vi mødes ofte med andre hunde, og Luca får løbet sig godt træt. Nogle gange ser hun ud som om vi er gale, når vi tager snoren frem igen igen... Cykle er hun bange for efter et styrt med tidligere ejer. Bold gider hun absolut ikke, til nød lidt kast med pind. Hun er til gode ture i skoven, gerne løb op og ned af bakker. (forstår egentlig ikke hvor hun ikke taber sig, for det gør jeg :blink:)

Jo suppeben er helt fine :-) Det får Nala også engang imellem ..

Hvis de ikke er vant til at få råt, kan det godt kræve lidt tilvænning. Nala har nu aldrig haft direkte problemer med det, men vi har også vænnet hende til det langsomt. Afskåringer af kylling, lidt rester fra den hakkede okse osv. har vi puttet i hendes mad fra hun var helt lille når der lige var noget. Det har altså slet ikke været hver dag. Nok bare engang om ugen. I må bare jo bare gå langsomt frem med det :-) Jeg håber det går!

 

Ja, så er hun da velmotioneret. I kan dårligt gøre mere. For meget aktivering kan jo også være skidt ;-)

Jeg skal til at begynde at rulle på skøjter med Nala når salten og sneen er helt væk fra vejene. Jeg er ikke så vild med at løbe og cykel har jeg haft lidt svært ved at vænne hende til. Rulleskøjter håber jeg hun gerne vil - Det vil være god motion for både hende og mig!

Du kan måske også overveje det? Din har vel også en størrelse hvor den godt kan/må trække dig lidt hvis hun bare har sele på? Det kan min Nala nok ikke ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe hun stadig får tørfoder, så kan du sagtens bruge suppeben, som hyggeben. Men skal du råfodre 100%, så er det ikke nok. Suppeben kan de mange gange ikke spise hele benet. Og så skal det også være meget mere end bare oksekød:-D
Ja selvfølgelig andet en okse:genert: Det var også mere ben jeg tænkte på til en start. Jeg har ikke sat mig nok ind i råfodring til jeg kan fodre 100%. Men vil på sigt se om lucas mave dur på en smule råt, og tage den derfra. Helt roligt, uden at ødelægge det vi allerede har opnået :genert:
Og ved du ca, hvor mange kcal Luca skal have pr dag? Hvad vejer hun og hvad skal hun veje?
Så længe Luca er på slankekur skal hun have ca 3450 kcal om dagen og 4600 når hun er i normal vægt som senior hund. (hun er 7 år) Luca vejer nu 26,6 og burde ligge mellem 20 og 27 kg. Da vi overtog hende i okt 11´ vejede hun 30 kg. Det er tydeligt at se hun har tabt sig, men der mangler stadig noget. Dyrlægen mener omkring 24 kg ville være godt.Taste of the wild er nok det eneste foder vi ikke har prøvet endnu:blink:

 

Rulleskøjter - uha det tror jeg for min egen og ikke mindst Luca's sikkerhed, vi springer over :banan: Har alt for lange ben til at kunne styre rundt på sådan et par:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha. Det er heller ikke kønt når jeg står på sådan et par, men det håber jeg det kan blive hvis jeg gør det et par gange om ugen ;-)

 

TOTW har Nala også fået. Det kunne hun også godt lide!

 

Du er et svært dilemma. Der skal være lidt fedt og ingen stivelse. Det er jo nærmest umuligt at finde jo mindre man råfodre, tænker jeg? :-/

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja selvfølgelig andet en okse:genert: Det var også mere ben jeg tænkte på til en start. Jeg har ikke sat mig nok ind i råfodring til jeg kan fodre 100%. Men vil på sigt se om lucas mave dur på en smule råt, og tage den derfra. Helt roligt, uden at ødelægge det vi allerede har opnået :genert:Så længe Luca er på slankekur skal hun have ca 3450 kcal om dagen og 4600 når hun er i normal vægt som senior hund. (hun er 7 år) Luca vejer nu 26,6 og burde ligge mellem 20 og 27 kg. Da vi overtog hende i okt 11´ vejede hun 30 kg. Det er tydeligt at se hun har tabt sig, men der mangler stadig noget. Dyrlægen mener omkring 24 kg ville være godt.Taste of the wild er nok det eneste foder vi ikke har prøvet endnu:blink:Rulleskøjter - uha det tror jeg for min egen og ikke mindst Luca's sikkerhed, vi springer over :banan: Har alt for lange ben til at kunne styre rundt på sådan et par:genert:

 

Wow, det lyder af meget:genert: Luna får 900 kcal pr dag. Og skal ligge på de ca 27 kg. Hun bliver 9 år i april.

Link til indlæg
Del på andre sites

Wow, det lyder af meget:genert: Luna får 900 kcal pr dag. Og skal ligge på de ca 27 kg. Hun bliver 9 år i april.

 

GIPS!! mon jeg har misforstået noget... Har kigget her: http://www.hundeleksikon.dk/hundme.html#3

 

Vil så sige at vi fodre efter den vægt vi skal ned på, og som regel en smule mindre. Alt mad bliver vejet af, så jeg ved med sikkerhed hvad hun får indenbords..! Der er ingen guffer, bruger kun hendes alm foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

GIPS!! mon jeg har misforstået noget... Har kigget her: http://www.hundeleksikon.dk/hundme.html#3

 

Vil så sige at vi fodre efter den vægt vi skal ned på, og som regel en smule mindre. Alt mad bliver vejet af, så jeg ved med sikkerhed hvad hun får indenbords..! Der er ingen guffer, bruger kun hendes alm foder.

 

Men der står Kj ikke kcal, så du skal omregne det til kcal. Det kan du omregne her: -to--kcal]/"]Kilojoule [kJ] To - Kcal] Converter

 

Så 3450 Kj er ca 825 Kcal og 4600 Kj er ca 1099 kcal:-D

 

Og så ser du så på at f.eks TOTW (den gule sæk med Bison etc) har 3719 kcal pr kg. Der ville hun så skulle have mellem 222 og 296 gram pr dag:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

GIPS!! mon jeg har misforstået noget... Har kigget her: http://www.hundeleksikon.dk/hundme.html#3

 

Vil så sige at vi fodre efter den vægt vi skal ned på, og som regel en smule mindre. Alt mad bliver vejet af, så jeg ved med sikkerhed hvad hun får indenbords..! Der er ingen guffer, bruger kun hendes alm foder.

Den side du opgiver her, er i KJ (altså Kilojoule). Hvis du vil have det i kcal skal du dividerer med 4.2 (mener jeg det er). Dvs. ca. 800 Kcal :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men der står Kj ikke kcal, så du skal omregne det til kcal. Det kan du omregne her: -to--kcal]/"]Kilojoule [kJ] To - Kcal] Converter

 

Så 3450 Kj er ca 825 Kcal og 4600 Kj er ca 1099 kcal:-D

 

Og så ser du så på at f.eks TOTW (den gule sæk med Bison etc) har 3719 kcal pr kg. Der ville hun så skulle have mellem 222 og 296 gram pr dag:-D

 

Hehe .. Du kom først ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Det er selvfølgelig rigtig, det havde jeg ikke lige tænkt over. Vi har prøvet en smagsprøve på wide plain. Vi manglede ilt i soveværelset næste morgen. Nøj Luca hun pruttede...! Men det der kom ud var ok :-D Følger med i din overgang, og håber du vil fortælle hvordan det går?

 

Jo - jeg skal nok fortælle hvordan det forløber - mine får cold river varianten lige nu - og går det godt kunne jeg nok finde på at supplere med wide plain også, så de får variation. Foreløbig spiser de uden problemer - men det gør de stort set med al mad.

 

Mine beagler får omkring 150-200 gram pr. dag alt efter hvor aktive de er. Det svarer til en vægt omkring 15 kg - som de vejer.

 

PS. Jeg kom lige til at huske på, at mine engang fik en vareprøve på ziwipeak tørfoderet - og det var der ingen af dem der ville have - føj - de ville gerne rulle sig i det - men spise nej tak

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja selvfølgelig... Hvad skulle jeg gøre uden jer :hjerte: Er vi enige om at de 800 kcal burde være ok til Luca??

 

Det er godt nok en tidsrøver, det her "finde det rigtige foder til Luca" projekt. Hvad gør man ikke for den fantastiske hund skal ha den bedste tid her :lun:

Ja det burde jo passe, rent teoretisk - virkeligheden ser ofte anderledes ud :-)

Hvis du laver regnestykket med det foder du giver nu, passer det så den fodermængde du giver, eller over/under fodre du i forhold til de 800 kcal?

 

Hvis jeg laver regnestykket skal Nala på 9 kg have ca. 650-700 Kcal. Det giver ca. 160-170 g foder af Acana Grassland og Kingsmore Pure, som er nogle af dem hun får for tiden. Jeg fodre så med ca. 130-150 g + lidt ben og kød, så det passer meget godt for mit vedkommende og Nala holder sin vægt rigtig fint (til trods for at hun er steriliseret).

 

Hihi. Ja det er en rigtig tidsrøver. Selvom jeg egentlig slet ikke har nogle problemer er det også en tidsrøver for mig! Det er det nok bare generelt hvis man gerne vil forstå det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan finder man ud af, hvor manger kalorier ens hund skal have? (teoretisk)

Finder en oversigt. F.eks. denne: http://www.hundeleksikon.dk/hundme.html#3

Den er så opgjort i Kilojoule. Det laver du om til Kcal ved at dividerer med 4,2 eller bruge den omformer der er linket til tidligere i tråden.

 

Når du har antallet af kcal din hund skal have om dagen, kan du bruge det tal til at finde ud af hvor meget foder af de forskellige slags din hund skal have.

Det gør du ved at dividerer kcal med Kcal pr gram (typisk opgjort i kcal/kg på pakken).

 

For mit vedkommende ser regnestykket således ud:

Antal KJ for normal til aktiv hund på 9 kg: ca. 2800 KJ = ca. 650 kcal

Acana Grassland indeholder 4200 Kcal/kg = 4,2 Kcal/g

Antal gram om dagen for min Nala: 650/4,2 = 154 gram

 

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...