Hop til indhold

Potevoks - hvor meget, hvor ofte osv.


Gæst Louise86
 Share

Recommended Posts

Gæst Louise86

Taiki, 13 uger, har lige fået sin første omgang potevoks, da salt, kold astfalt og frost var hård ved dem.

 

Men hvor ofte skal jeg smøre ham for at holde det ved lige? Vi bor i storbyen.

 

Vi tørrer hans poter efter hver gå-tur.

 

 

Lige nu ligger han og slikker forpoterne lidt, skal jeg så give ham en tynd omgang igen lige inden vi går ud? Jeg tror at han synes, det er lidt mærkeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86
Jeg ville skylle poterne efter hver tur (ikke kun tørre), så alt saltet kommer af. Og så ville jeg smøre poterne efter hver tur. Og evt indimellem, hvis du synes de trænger.

 

Jeg har ikke god erfaring med at smøre dem inden gåtur.

 

Men der er intet rigtigt eller forkert, det er bare at prøve sig frem:-D

 

Taiki bryder sig ikke om at få skyllet poter (eller bad i det hele taget). Jeg gør det, at jeg tager et rent viskestykke (et nyt hver dag, men bruger det samme dagen igennem), og gør det rigtig vådt i den ene ende. Når jeg så "tørrer" hans poter, klemmer jeg lidt på viskestykket under poten så der kommer vand ud. Bagefter tørrer jeg med den tørre ende.

Og så slutte af med potevoks.

 

Jeg tror, jeg vil give ham et par omgange i løbet af dagen, for i går var hans poter helt ømme og kolde efter en længere tur. Og når de så er kommet sig helt, vil jeg smøre et par gange om dagen. F.eks. når han sover/"lurer" (ligger med sammenknebne øjne, sover ikke helt, men hyggelumrer bare), hvor han bare nyder når man nusser og ordner ham (ellers har han ikke tålmodighed til det).

 

Jeg var ved at blive meget nervøs, for han haltede lidt i går aftes og efter et par ture her i morges/formiddag, haltede han lidt igen. Men nu hvor han har fået en stor omgang med våde vådtørring imellem tæerne og det hele, og et godt lag, er der intet.

Og han har ikke trådt i noget, vi tjekkede hans poter grundigt i går. Så jeg tror det bare er frosten og salt osv.

 

 

Men efter hver tur, yes. Det vil jeg gøre.

 

 

 

Bruger du en stift eller en creme? Den jeg bruger nu, er en creme. Det er nemmere lige at smøre på, når han ligger og hygger synes jeg. Han er okay til at acceptere, at man håndterer hans poter lige hurtigt, men når han ikke er mega vild med det, vil jeg ikke bruge for meget tid på det.

 

Vi har lidt en aftale; hvis jeg er hurtig og giver en ande-chip, må jeg gøre hvad jeg vil med poterne (klippe, kigge, vokse, vaske osv.). Vi gør begge vores bedste for at respektere denne aftale; jeg ved at være hurtig og han ved at acceptere, at det altså skal gøres. Heh.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig hørt om potevoks. Hvor kan man købe det/læse mere?

 

Jeg har hørt om det der potevoks, men har aldrig selv kunne få fat i det, men det sælges vist på nettet, hvor ved jeg ikke, men det kan man sikkert søge sig frem til.....

 

Jeg bruger selv kopattesalve til Ricko, og det fungerer ret godt, de er ihvertfald ikke så tøre mere, hans trædepuder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej
Jeg har aldrig hørt om potevoks. Hvor kan man købe det/læse mere?

du kan sikkert få det hos din dyrlæge? ellers prøv nettet.

men det bruges jo for at undgå at saltet skader trædepuderne. men salter de meget i sverige? i Norge spreder de bare grus for at skåne naturen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Taiki bryder sig ikke om at få skyllet poter (eller bad i det hele taget). Jeg gør det, at jeg tager et rent viskestykke (et nyt hver dag, men bruger det samme dagen igennem), og gør det rigtig vådt i den ene ende. Når jeg så "tørrer" hans poter, klemmer jeg lidt på viskestykket under poten så der kommer vand ud. Bagefter tørrer jeg med den tørre ende.

Og så slutte af med potevoks.

 

Jeg tror, jeg vil give ham et par omgange i løbet af dagen, for i går var hans poter helt ømme og kolde efter en længere tur. Og når de så er kommet sig helt, vil jeg smøre et par gange om dagen. F.eks. når han sover/"lurer" (ligger med sammenknebne øjne, sover ikke helt, men hyggelumrer bare), hvor han bare nyder når man nusser og ordner ham (ellers har han ikke tålmodighed til det).

 

Jeg var ved at blive meget nervøs, for han haltede lidt i går aftes og efter et par ture her i morges/formiddag, haltede han lidt igen. Men nu hvor han har fået en stor omgang med våde vådtørring imellem tæerne og det hele, og et godt lag, er der intet.

Og han har ikke trådt i noget, vi tjekkede hans poter grundigt i går. Så jeg tror det bare er frosten og salt osv.

 

 

Men efter hver tur, yes. Det vil jeg gøre.

 

 

 

Bruger du en stift eller en creme? Den jeg bruger nu, er en creme. Det er nemmere lige at smøre på, når han ligger og hygger synes jeg. Han er okay til at acceptere, at man håndterer hans poter lige hurtigt, men når han ikke er mega vild med det, vil jeg ikke bruge for meget tid på det.

 

Vi har lidt en aftale; hvis jeg er hurtig og giver en ande-chip, må jeg gøre hvad jeg vil med poterne (klippe, kigge, vokse, vaske osv.). Vi gør begge vores bedste for at respektere denne aftale; jeg ved at være hurtig og han ved at acceptere, at det altså skal gøres. Heh.

 

Så bliver de også lidt skyllet:engel: godt:-D:5up:

 

Jeg bruger creme, hvis jeg bruger potevoks. Pt bruger jeg dog noget Propolis aloe vera creme eller kopattesalve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den potevoks jeg bruger skal smøres ind i poterne før gåturen og så skyller jeg poterne når vi kommer hjem. Hvis der har været meget salt på vejene, får de lige et tyndt lag når poterne er vasket og tørret.

Dte plejer nemlig også, lidt ala´håndcreme. Men bare husk de skal være helt rene og tørre for salt, før du bruger det

Jeg bruger B&B potevoks, du kan finde det på nettet. Ellers skriv så skal jeg nok sende dig et link.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Jeg køber det bare i den lokale dyrhandel. KW der også laver hundeshampoo osv., har også potevoks, både i cremeform og som en stick (a la en læbepomade). Jeg har dog købt en, der ligner en creme fra apoteket.

 

Det eneste potevoks gør, er at lægge en beskyttende hinde henover poten, hvilket kan være rigtig godt imod frost på astfalt, salt fra vejene osv.

 

Vi begyndte desværre for sent med potevoksen, så skaden er sket. Taiki har helt ru trædepuder som om han har gået på sandpapir! Nulrede dem i nat og troede først, at der var sårskorper, men nærmere studeren viste, at det heldigvis ikke var tilfældet.

Men der er også små sprækker, der ikke var der før.

 

 

Nu har jeg givet kæresten strenge ordre, efter råd fra Dr. Genevieve, om at købe Decubal Intensive (den ekstra fede) fra apoteket med hjem. Nu skal Taikis poter sateme fugtes igennem og så potevoks inden HVER tur.

 

 

Jeg tror også, Taiki er hårdt ramt fordi han er en hvalp, der kommer lige fra landet af - og så ind på saltede veje og frossen jord her i KBH. Det er hårdt for poterne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhhhmmm...... Bellas poter er også ru og med sprækker, ala fingeraftryk. Og det har de været siden sensommeren.

 

Er det ikke meningen at hundepoter skal blive hærdede?:vedikke: Jeg mener, små bløde futter kan jo ikke stå imod sten, asfalt osv?

 

Jeg bruger potevoks før hver gåtur i denne tid, men smører dem ikke med alt muligt fugtende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome

Mine vapser slikker det af, hvis de får det på, når vi er kommet hjem, så jeg smører inden gåtur. Charlie er især sart - det er han jo med alt, den lille tøsedreng :lun:.

God ide med Decubal´en - ja, man skal altid lytte til Dr. Geneviève, hehe. :-D

 

Jeg smører også Charlies trædepuder (og Busters snude, fordi den er forhornet og udtørret fra internatet, men det er jo så en anden sag) med kopattesalve (Helosan) hjemme, der har jeg en ide om at lidt af det kan nå at trænge lidt ind i trædepuderne, inden han slikker det væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine vapser slikker det af, hvis de får det på, når vi er kommet hjem, så jeg smører inden gåtur. Charlie er især sart - det er han jo med alt, den lille tøsedreng :lun:.

God ide med Decubal´en - ja, man skal altid lytte til Dr. Geneviève, hehe. :-D

 

Jeg smører også Charlies trædepuder (og Busters snude, fordi den er forhornet og udtørret fra internatet, men det er jo så en anden sag) med kopattesalve (Helosan) hjemme, der har jeg en ide om at lidt af det kan nå at trænge lidt ind i trædepuderne, inden han slikker det væk.

 

Men er det godt med Helsan, når der er medicin i? Jeg har lige smidt min ud af den grund...:vedikke: Smilla får en gang locobase eller madolie. Det er hvad jeg har lige nu..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Men er det godt med Helsan, når der er medicin i? Jeg har lige smidt min ud af den grund...:vedikke: Smilla får en gang locobase eller madolie. Det er hvad jeg har lige nu..

 

Medicin? Er der medicin i? Er det ikke bare det som desinficerer og fremmer sårheling?

Så vidt jeg kan se på min, det er den der hedder "Helosan salve", så er der da ikke andet "medicin" i. Potevoksen heler ikke skrammer og kan ikke trænge ind i trædepuden, det kan salven. Jeg har ikke set nogen form for irritation eller noget hos hverken Charlie eller Buster ved brug af den. Tværtimod hjælper den med at holde puderne og på at der ikke kommer dybe sprækker pga. tørhed, frost eller salt. Den hjælper også på Busters snude, som var helt tør, forhornet og sprukken. Nu er den på vej tilbage til at være en blød og fugtig hundesnude.

 

Her er indholdet - okay, jeg har ikke slået alle stofferne efter, så måske er der noget, jeg ikke ser.

 

"Canola, Isopropyl Isostearat, Butyspermum Parkii, Pentaerythrityl Tetraisostearate, Bis-Diglyceryl Polyacyladipate-2 Acetamid MEA og Lactamid MEA,Calcium Lactate, PEG-100 Stearate, Glyceryl Stearate, Stearyl Alcohol, Cetyl Alcohol Polyaminopropyl biguanide, Propylparaben, Citric Acid, Aqua "

Link til indlæg
Del på andre sites

Medicin? Er der medicin i? Er det ikke bare det som desinficerer og fremmer sårheling?

Så vidt jeg kan se på min, det er den der hedder "Helosan salve", så er der da ikke andet "medicin" i. Potevoksen heler ikke skrammer og kan ikke trænge ind i trædepuden, det kan salven. Jeg har ikke set nogen form for irritation eller noget hos hverken Charlie eller Buster ved brug af den. Tværtimod hjælper den med at holde puderne og på at der ikke kommer dybe sprækker pga. tørhed, frost eller salt. Den hjælper også på Busters snude, som var helt tør, forhornet og sprukken. Nu er den på vej tilbage til at være en blød og fugtig hundesnude.

 

Her er indholdet - okay, jeg har ikke slået alle stofferne efter, så måske er der noget, jeg ikke ser.

 

"Canola, Isopropyl Isostearat, Butyspermum Parkii, Pentaerythrityl Tetraisostearate, Bis-Diglyceryl Polyacyladipate-2 Acetamid MEA og Lactamid MEA,Calcium Lactate, PEG-100 Stearate, Glyceryl Stearate, Stearyl Alcohol, Cetyl Alcohol Polyaminopropyl biguanide, Propylparaben, Citric Acid, Aqua "

 

Jo, der er antibiotika i. Bryder mig ikke om at bruge det i flæng ift resistensudvikling. Og kan heller ikke se nogen grund til det skulle være i hudpleje. Men nu er jeg også sådan lidt 'langhåret' hvad det angår..

 

Edit: Jeg tror der er blandende meninger om det og at det kan være ok, hvis der er kommet en rift. Men jeg ville stadig ikke selv bruge det forebyggende (og ikke på snuden).

 

://bonniedyrecenterhvidovre.dk/?id=296619

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Jo, der er antibiotika i. Bryder mig ikke om at bruge det i flæng ift resistensudvikling. Og kan heller ikke se nogen grund til det skulle være i hudpleje. Men nu er jeg også sådan lidt 'langhåret' hvad det angår..

 

Edit: Jeg tror der er blandende meninger om det og at det kan være ok, hvis der er kommet en rift. Men jeg ville stadig ikke selv bruge det forebyggende (og ikke på snuden).

 

 

://bonniedyrecenterhvidovre.dk/?id=296619

 

Åh. Nej, så tror jeg lige vi skifter over til noget andet også til snuden. Kan man mon så bruge Bachs rescue cream til Busters snude? (undskyld det er off topic)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Øhhhmmmm, der er altså ikke antibiotika i Helosan. Midler med antibiotika skal sælges som lægemidler på recept.

 

Det er derimod antiseptisk, som altså er desinficerende (som håndsprit mm).

 

Bare et lille input:-)

 

Jamen, det undrer altså virkelig også mig, at der skulle være det. Netop pga. antibiotika -> recept. Hm. Nå, men jeg har lige prøvet med Rescue Cream og DET ville Buster guddødemig ikke have på snuden. Argh, argh, virre-virre, sprælle-sprælle, ad, ad, onde mor. Hm. Han kan vist ikke lide duften, kunne det tyde på.

Sidder og overvejer, om jeg simpelthen skal prøve at smøre ham med Udo´s Choice - altså den olie, de får i maden. Det ved jeg da ikke kan skade. For kulden hjælper godt nok ikke på hans stakkels, forhornede, tørre og småsprukne snude. Den er kun begyndt at være fugtig nederst, hele oversiden af snuden er stadig tør og hård.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhhhmmmm, der er altså ikke antibiotika i Helosan. Midler med antibiotika skal sælges som lægemidler på recept.

 

Det er derimod antiseptisk, som altså er desinficerende (som håndsprit mm).

 

Bare et lille input:-)

 

 

Tak for rettelsen. :) Det var der nemlig i førhen. Godt med en skærpelse. Men antiseptisk, så er det nok stadig bedst til noget med rifter/ småsår...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Decubalen er god. Den er så fed og trænger hurtigt ind. Nu er jeg en ninja til det med creme, efter at have arbejdet med demente gamle, der pillede i alting. Så på med cremen og så vifte med lidt tun-godbid. Så går vi lige en lokke-runde hvor jeg vifter godbidden og Taiki følger med, helt fokuseret på den. Efter et par sekunder, får han den. På denne korte tid, har noget af cremen nået at trænge ind. Selvom han så slikker poten, er den stadig fin og blød, og lidt fedtet efter cremen.

 

Det er bare dyrt i længden. Men jeg går på apoteket igen. Jeg vil have noget uden parabener nemlig, for hvis Taik absolut skal æde lortet, så skal der hverken være parabener eller parfume i.

 

Jeg påtænker at lure på deres baby-cremer derovre. Babier æder nemlig også alting, så en babycreme må da være specielt god til hunde også.

Jeg skal nok skrive tilbage, hvad jeg finder ud af. Hehe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Jeg fraråder lige Eight Hour Creme fra Elisabeth Arden. Vi løb tør for Decubalen og jeg fandt den bare frem, da jeg ikke selv bruger den. Taiki smagte på den, men ikke værre end han lige slikkede lidt af.

 

Og så fik han tynd mave! Eller hans afføring var tynd, det løb heldigvis ikke ud af ham på ubehørig vis.

 

Da jeg så ikke gav ham mere creme, blev prutten god igen. Da jeg så gav ham et lag i eftermiddag for at teste efter, ganske rigtigt - blev afføringen tynd igen.

 

 

 

Når jeg tænker på dem jeg kender, der bruger EHC til læbepomade, kan jeg ikke lade være med at fnise lidt. Nu jeg kender til dens fortyndende effekt. :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...