Hop til indhold

Ideer til træningshold


Tweesa
 Share

Recommended Posts

Jeg starter et hold op på mandag, som har gået hvalp og unghund hos mig. Her har vi været gennem opstart af langt de fleste DKK lydighedsøvelser, krydret med Kørekort til Hund øvelser, Rally og nogle har haft en enkelt gang med introduktion til AG.

 

Nu har de så alle insisteret på at jeg oprettede et nyt hold - men jeg kan godt nogle gange føle at jeg løber tør for nye ideer til et hold!

De forventer ikke at det skal være nye ting hver gang, men jeg vil gerne holde deres interesse lidt - og jeg kunne godt tænke mig at høre, om der er nogle af jer der underviser, som har fundet på sjove øvelser som rent faktisk giver.. mening!

Fra SMM har jeg hugget sit-sit øvelsen for at få smæk på dækken, sådan nogle ting fungerer virkelig godt. Og så regner jeg med de skal arbejde meget mere uden line, end hvad de plejer..

 

Ting på programmet: Apport, stillingskift, rally-leg, næseprøve, lineføring, fremsendelse, indkald, spring, spor. Og hvis jeg var sej, og anede noget om det - så kunne det ha' været cool at lære dem rundering. Det ville give god mening.

 

Nå - men er der nogen af jer, der har ideer til fede øvelser ellers?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå - men er der nogen af jer, der har ideer til fede øvelser ellers?

 

Jeg er ikke så meget til øvelser, men prøv at kombinere alle de ting de kan og så sæt andre omgivelser på. Sit under en stol. Sit på en stol, mens føreren ligger under stolen.Spring gennem hulahopring eller over armen med apport.

 

Lav små stafetløb hvor førerne går med noget i hænderne o.s.v.

Varieret, sjov og hyggelig træning er noget for de fleste som ikke lige arbejder målrettet mod et DM

Link til indlæg
Del på andre sites

Tricks og massere af det husk hvis der er mange fyre på holdet at virkelig underbygge det med vigtigheden af aktivering af hunden og at der også skal være tid til sjov til sidst har jeg oplevet alle mændende synes det okay og faktisk griner mens de prøver at få deres bhund til at rulle eller sitte bamse :-)

 

Lige for tiden på mit hold køre vi meget tempo skift i vores lineføring det har givet nogle udfordringer og er rigtig sjovt for hund og føre.

 

Vi går ture rundt lang trænings pladsen for at se en realistisk gå tur for det er er her hundene ofte vil trække de snyder sådan inde på banen og går så fint og kigger op :-)

 

tunneler åbent og lukket tunnel den åbne almindelige tunnel i forskellige sværhedsgradr hvor den er buet osv.

 

At bruge hinanden som forstyrelser f.eks. indkald imellem de andre hunde indkald forbi irriterende træner som sidder og skråler med et legetøj i hånden ellr tallerken med guffer , gå lineføring forbi hinanden hund mod hund. Så meget forstyrelser individuelt ved hver enkelt hvor meget de kan "klare" for at styrke dem i andre svære omgivelser.

 

At kunne kommandoerne under bevægelse f.ek.s sit under gang dæk under gang stå under gang eller de forskellige tricks de muligvis har lært :-) Man kan bakke for at gøre det nemmer for føre og hund til at starte med :-)

 

Jeg har engang brugt 50 min. på 5 hunde ved en øvelse det eneste de skulle var at komme på træningspladsen med en rolig hund i løs line :-) Oppe fra deres bil ned af trappen og ind af lågen det var dælme sjovt og de troede først det var en joke da jeg sagde det men de var lykkelig da det lykkedes dem og nu gør de selv noget ved det hver gang :-)

 

 

Håber det giver mening noget af det svært lige at komme på flere ting lige nu :-)

 

For nu vil jeg ud at lege i sne :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gode ideer alt sammen :) vi har arbejdet meget med tricks på deres tidligere hold, men kan klatt bruge jeres ideer! Især det med at lave lineføring langs græsset.

Jeg skal klart begynde at tænke mere i forstyrrelser!

 

Årh ja - og så kunne jeg godt tænke mig at høre, hvordan I indlærer sit/dæk/stå under gang og indkald? De er ikke der endnu, men det kommer de snart, de har godt styr på deres stillingsskift på afstand nemlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gode ideer alt sammen :) vi har arbejdet meget med tricks på deres tidligere hold, men kan klatt bruge jeres ideer! Især det med at lave lineføring langs græsset.

Jeg skal klart begynde at tænke mere i forstyrrelser!

 

Årh ja - og så kunne jeg godt tænke mig at høre, hvordan I indlærer sit/dæk/stå under gang og indkald? De er ikke der endnu, men det kommer de snart, de har godt styr på deres stillingsskift på afstand nemlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu træner jeg selv et hold der gerne vil lidt af det hele, og jeg synes man skal passe på at man ikke vil for meget. Hellere have fokus på få enkelte ting løbende, så det kan laves godt.

 

Det er derfor vi valgte at have en periode med særlig fokus på sit, stå og dæk, så det var på programmet hver gang i en måneds tid. Senere blev det noget andet. Det betyder at alle hundeførerne nu har hunde der kan alle tingene på kommando, og for en dels vedkommende betyder det også at de kan gå fra deres hunde i øvelsen(jeg ved det ikke lyder af meget, men vores hold er et trivselshold, hvor formålet er at lære hundene helt almindelig lydighed. Planen er ikke at de skal ud i konkurrence).

 

Man skal også huske på at nogle ting kan man ikke bare have en enkelt gang hvis hundene skal lære det. Det gælder jo bl.a. spor og rundering.

 

Men hvorfor ikke sige til dit hold:"Hey, det er jer der skal træne, I bliver nødt til at være med til at bestemme hvad der skal på programmet." Det gør vi med vores hundeførere. Den sidste træningsgang i hvert kvartal "kræver" vi at alle lige inden overvejer hvad de gerne vil og om der er ting de ikke gider, og så har vi dem oppe og diskuterer hvad der skal med på træningsplanen. Personligt tror jeg på at det er med til at gøre hundeførerne mere ansvarsbevidste i forhold til det der sker og mere engagerede, nu hvor de selv har sat det hele sammen.

 

Et forslag, noget jeg virkelig synes du mangler, det er noget så simpelt som en bytur. Det kan give en masse udfordringer for hundene og deres ejere. I sommers brugte vi godt to timer på en gåtur gennem byen. Vi startede på havnen, tog hundene med ud på bådbroerne, havde dem med op og ned af trapper, vi trænede afbinding(jeg ved der er mange der ikke vil binde deres hunde af ved forretninger, men under alle omstændigheder er det en god ting at de kan det), vi lavede almindelig lydighed på torvet hvor der gik mange mennesker, på turen ned igennem gågaden fik hundene lov til at kravle under bænke. Vi kom forbi en sø og så på ænder. Da hele turen var færdig blev hundene så pakket væk og vi fik en tår kaffe og noget kage. Det er netop den slags ture som giver rigtig godt sammenhold hos os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak C!

Bytur har de fået både på hvalpe og deres første fortsætterhold. Jeg har leget med tanken om at de skal have en hel træningsgang et andet sted.. hmm.

Jeg tror de vil tabe pusten hvis jeg ikke lavede lidt mere variation. Men det bliver helt klart med mindre variation som du er inde på. Nu skal tingene pudses af.

 

Ej I kommer med gode argumenter. Skønt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tweesa:

 

Vi er så heldige at vore klub har en aftale med forvalter af en nærliggende skov. Det betyder at vi hver anden uge har onsdag og søndag til at træne derude. Måske var det en mulighed at undersøge om det var noget i kunne.

 

En anden god ting man kan arbejde med er et feltsøg(ved godt det ikke er i DKK's prøveprogram), men det er en øvelse som de nemt selv kan arbejde med, og det er et godt værktøj at have hvis man til tider har lange arbejdsdage, da den giver hunden mulighed for at bruge både ben og hoved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sit, stå, dæk under løb... Det giver en god fasthed og sikkerhed hos hunden

 

"Smækdæk", fart og glæde

 

Apportering med flere udkastede emner hvor hunden skal apportere i en ikke fastlagt rækkefølge, giver fantastisk fokus på ejeres anvisninger

 

Spring med apport, giver stærk koncentration

 

Spring med stå, sit eller dæk, god lydhørhed overfor ejers anvisninger

 

Fremsendelse hvor hunden på tilbagevejen bliver anvist retningsskift hen mod en udlagt (synlig) belønning, tempo og fokus på ejer

 

Fremsendelse hvor hunden på tilbagevejen bliver sendt efter en apport i anden retning, tempo og fokus på ejer

 

Små serier af øvelser og tricks, ellers ikke så lydighedsglade hundeejere synes det er sjovt at træne sådan

 

Træning uden brug af verbale signaler, prop hundeejerens mund op med kanelgifler, chokolade eller andet, giver vældig fokusering fra hundeejers side på om h*n snakker for meget

 

Indkald til liggende ejer, ejer i træ eller på anden forhøjning, bag et hegn eller andet. Hunden bliver vældig fokuseret på ejeren når den skal løse omvejsproblemet.

 

Belønningsfest efter en øvelse, f.eks. indkald hvor festen skal holdes hele vejen tilbage og længere. Hundeejeren skal med løs hund holde belønningsfest og afterparty på mindst 3 minutter. Hunden må ikke kaldes på under festen blot belønnes! Giver ejer fokus på om belønningen er for uinteressant samt forandringen ved ordentlig belønning.

 

"Rundering" efter ejer. Fungerer ved at hund ser ejer stæse væk. Hund vendes om, så den ikke ser hvor ejeren gemmer sig, men har retningen h*n forsvandt i. Hund slippes ejer kalder ikke! Fest hele vejen tilbage.

 

Koncentreret passeringstræning

 

Ro og afslapning mens træningskammerater er i aktivitet.

 

Rolige og koncentrationskrævende øvelser/aktiviteter skiftevis med fart og tempo øvelser/aktiviteter, tænd og sluk

 

Find godbidden/legetøjet. "Mor" har gemt det på sin person og lagt sig ned. Hunden skal nu finde det og det kan indebære at vade på mor. Tillid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...