Hop til indhold

Kornforskrækkelse?


Siri
 Share

Recommended Posts

Inspireret af en anden tråd om foder, er jeg virkelig kommet til at tænke på korn i hundefoder. Jeg læser tit ting som "korn er skadeligt", "ingredienserne er noget bras" og "hunde er ikke skabt til at spise korn". Og så er det jeg undrer mig. For jeg kan ikke umiddelbart se det skadelige i korn. Jeg kan forstå, at hunde ikke har gavn af og behov for de simple kulhydrater, men kan slet ikke se nogen årsag til, at de komplekse i eks. brune ris er skadelige. Tværtimod.

 

Jeg er bestemt ikke nogen foderekspert, men jeg tænker umiddelbart, at hunde i mange, mange tusinde år, har levet af menneskers rester og deres fodøjelsessystem derfor har indrettet sig efter forskellige protein og kulhydratkilder?

 

Jeg tænker tit over, hvad det egentlig er, der gør et foder godt og for rigtig mange kan jeg forstå, at et godt foder er lig med ingen korn. Jeg kan faktisk blive en smule ærgerlig, når jeg læser om folk, der afprøver foder efter foder på hunde med allergi, dårlig mave eller andre skavanker - uden at finde det rigtige. For de vil ikke bruge foder med korn og dermed er alle de specialfodertyper, der rent faktisk er lavet til hunde med sådanne skavanker jo udelukkede.

 

Nå, men bottom line: hvorfor er det korn er så skidt i hundefoder? Hvorfor vælger I bevidst et kornfrit produkt til jeres hunde? Er det bare et modefænomen, at korn er bandlyst i moderne hundef0der?

 

P.S.

 

Korn: Byg, havre, hvede, rug, raps, emmer, durum, spelt, ris, majs, hirse, durra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lagermider er glade for korn og allergifremkaldende. Majs giver hyperaktivitet. Men jeg er heller ikke så forskrækket, mine spiser gerne korn.

 

Jeg ved godt, at majs er tryptofanfattigt og desuden ikke optages super godt - men at det skulle give hyperaktivitet har jeg godt nok ikke hørt om.

 

God pointe med lagermider - det havde jeg ikke tænkt på!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er heller ikke kornforskrækket generelt, men jeg er hvede forskrækket og bruger ikke majs (som jeg forøvrigt mener er en græsart og ikke en kornart?) pga. allergi.

Hvede bruger jeg ikke pga. risikoen for allergi og fordi jeg mener det er et affaldsprodukt, hvor alt for meget kommer ud igen.

 

Jeg bruger gerne foder med ris, men jeg har et krav om at det skal være brune ris hvis det skal være i produktet.

 

Korn er fremragende som kulhydratkilder (og derfor som energikilder) og derfor afskriver jeg dem bestemt ikke. De grove typer er bare de bedste fordi det holder blodsukkeret stabilt i længere tid - og det er derfor dem jeg foretrækker.

De fodertyper jeg fodre med indeholder typisk havre, rug og/eller byg. Jeg fodre dog også med Orijen der ikke indeholder korn :-) Jeg varierer med det bl.a. for at styrke maven til at kunne klare flere forskellige slags foder :-)

 

Mit gæt er at når folk siger "korn er noget bras" hentyder de typisk til hvede. Jeg kommer ihvertfald selv tit til at sige "korn" når jeg egentlig bare mener hvede ...

Mange der siger "korn er noget bras" fodre ihvertfald med både Acana og WB, som jo begge indeholder korn i den "grove" ende :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Synes det er en rigtig fin vinkel du kommer med på hele korndebatten.

 

For jeg tror heller ikke, at alt korn er skadeligt, noget er sikkert helt OK.

 

Har jo en allergi hund, som reagere voldsom på foder med hvede og havre. Så lige de to ting holder jeg mig konsekvent fra.

Især fordi at alt det specialfoder som dyrlægen kunne tilbyde ingen effekt havde og han stadig var rød, hårløs og ører og poter kløede og lugtede.

 

Har set begge hunde stå og gnave i byg på marken - Og det var altså nogle rimelige mængder de fik sat til livs, og det uden der skete noget hverken med allergi eller dårlig mave. Kornene kom dog hele ud igen :mrgreen: Men sådanne hele kvalitetskorn tvivler jeg på skader.

 

Men tror kvaliteten af kornet har utrolig meget at sige - En del af det der bliver brugt i foder minder jo ikke ret meget om det vi putter i vores egen mad, men er det der er tilovers når vi har produceret mad og ingredienser til vores egen føde. Dvs. det jo har dårligere kvalitet end det hundene får som rester ved middagsbordet og dårligere kvalitet end det de fik i gamle dage hvor folk selv lavede meget af deres mad fra bunden.

 

Pt. fodre vi med markus Mühle, som jo indeholder majs og de trives begge fint på det.

Dog vil det kun blive brugt i perioder, da jeg ynder at skifte foder og protein kilde jævnligt.

 

Man ved jo desværre at hvede, forarbejdet majs og soya er blandt synderne for mange allergihunde, så for mig så er det nemt at undgå foder med indhold af det, selv til Kaia.

Der findes så meget andet at jeg ikke ser nogen grund til at fodre dem med det.

Er der ikke også noget med, at lagermider trives bedst i foder med meget korn? Kan altså ikke huske om det er rigtigt, så ret mig, hvis jeg tager fejl.

 

Men lidt god læsning med OK referencer findes her:

 

Trkost

 

Sprgsml og svar om hundens sundhed og sygdom

 

The Dog Food Project - How does your Dog Food Brand compare?

 

Tror også de fleste er enige om, at korn generelt ikke behøver være en dårlig ting.

Problemet bare, at som forbruger er det ret svært at overskue om der er brugt de rigtige typer korn og med den rigtige type forarbejdelse... og så er det væsentlig nemmere bare at vælge et produkt helt uden korn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er heller ikke kornforskrækket generelt, men jeg er hvede forskrækket og bruger ikke majs (som jeg forøvrigt mener er en græsart og ikke en kornart?) pga. allergi.

Hvede bruger jeg ikke pga. risikoen for allergi og fordi jeg mener det er et affaldsprodukt, hvor alt for meget kommer ud igen.

 

Jeg bruger gerne foder med ris, men jeg har et krav om at det skal være brune ris hvis det skal være i produktet.

 

Korn er fremragende som kulhydratkilder (og derfor som energikilder) og derfor afskriver jeg dem bestemt ikke. De grove typer er bare de bedste fordi det holder blodsukkeret stabilt i længere tid - og det er derfor dem jeg foretrækker.

De fodertyper jeg fodre med indeholder typisk havre, rug og/eller byg. Jeg fodre dog også med Orijen der ikke indeholder korn :-) Jeg varierer med det bl.a. for at styrke maven til at kunne klare flere forskellige slags foder :-)

 

Mit gæt er at når folk siger "korn er noget bras" hentyder de typisk til hvede. Jeg kommer ihvertfald selv tit til at sige "korn" når jeg egentlig bare mener hvede ...

Mange der siger "korn er noget bras" fodre ihvertfald med både Acana og WB, som jo begge indeholder korn i den "grove" ende :-)

 

Er majs ikke en forædlet kornart? Nevermind - her i denne debat, så smider vi den lige ind under "korn" ;-)

 

Hvorfor mener du, at hunden ikke kan optage hvede og at det kan fremkalde allergi?

 

Jeg er helt enig i, at de grove korntyper må være de bedste! Jeg fodrer selv med både RC og Acana og der er varianter af korn i det hele. Min den gamle græker får RC hepatic, som er proppet med korn. Men det er jo det eneste foder, som er komplet spaltet, så leveren ikke belastes ved at skulle nedbryde det. Og så er jeg faktisk lidt ligeglad med om der overhovedet er andet end korn i - bare min hund trives!

 

Jeg tror måske du har ret i, at folk tænker på hvede, når de snakker om korn i foder - det lyder ret plausibelt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes det er en rigtig fin vinkel du kommer med på hele korndebatten.

 

For jeg tror heller ikke, at alt korn er skadeligt, noget er sikkert helt OK.

 

Har jo en allergi hund, som reagere voldsom på foder med hvede og havre. Så lige de to ting holder jeg mig konsekvent fra.

Især fordi at alt det specialfoder som dyrlægen kunne tilbyde ingen effekt havde og han stadig var rød, hårløs og ører og poter kløede og lugtede.

 

Har set begge hunde stå og gnave i byg på marken - Og det var altså nogle rimelige mængder de fik sat til livs, og det uden der skete noget hverken med allergi eller dårlig mave. Kornene kom dog hele ud igen :mrgreen: Men sådanne hele kvalitetskorn tvivler jeg på skader.

 

Men tror kvaliteten af kornet har utrolig meget at sige - En del af det der bliver brugt i foder minder jo ikke ret meget om det vi putter i vores egen mad, men er det der er tilovers når vi har produceret mad og ingredienser til vores egen føde. Dvs. det jo har dårligere kvalitet end det hundene får som rester ved middagsbordet og dårligere kvalitet end det de fik i gamle dage hvor folk selv lavede meget af deres mad fra bunden.

 

Pt. fodre vi med markus Mühle, som jo indeholder majs og de trives begge fint på det.

Dog vil det kun blive brugt i perioder, da jeg ynder at skifte foder og protein kilde jævnligt.

 

Man ved jo desværre at hvede, forarbejdet majs og soya er blandt synderne for mange allergihunde, så for mig så er det nemt at undgå foder med indhold af det, selv til Kaia.

Der findes så meget andet at jeg ikke ser nogen grund til at fodre dem med det.

Er der ikke også noget med, at lagermider trives bedst i foder med meget korn? Kan altså ikke huske om det er rigtigt, så ret mig, hvis jeg tager fejl.

 

Men lidt god læsning med OK referencer findes her:

 

Trkost

 

Sprgsml og svar om hundens sundhed og sygdom

 

The Dog Food Project - How does your Dog Food Brand compare?

 

Tror også de fleste er enige om, at korn generelt ikke behøver være en dårlig ting.

Problemet bare, at som forbruger er det ret svært at overskue om der er brugt de rigtige typer korn og med den rigtige type forarbejdelse... og så er det væsentlig nemmere bare at vælge et produkt helt uden korn.

 

Jeg tror bare du har HELT ret ift. kvalitet! Og for mit vedkommende synes jeg faktisk at kvalitet bør vægte langt højere end om der er korn/majs eller lignende i foderet.

 

Jeg ved altså ikke helt med de links, du nævner! Jeg synes det er ret svært at gennemskue hvem der er afsender og hvad baggrunden bag påstandene er... Lige netop med sådanne artikler er jeg super kildekritisk, fordi der er så utrolig mange penge i industrien! Jeg tror det er enormt svært at finde viden og information, som ikke er farvet i en eller anden grad, af afsenders interesser. Og det gør det jo ikke just lettere for os at være forbrugere. Og jeg kan godt se, at det er en løsning at vælge et foder helt uden korn - det er i hvert tilfælde til at forstå for forbrugeren. Men så tænker jeg bare, om det er meget bedre? Er det pr. definition sundt for en hund at spise så meget kød? Eller er det ligeså godt for hunden at spise en varieret kost?

 

Og så er vi vist helt tilbage ved spørgsmålet om en hund er omnivor, carnivor eller omnivor carnivor... :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg tror bare du har HELT ret ift. kvalitet! Og for mit vedkommende synes jeg faktisk at kvalitet bør vægte langt højere end om der er korn/majs eller lignende i foderet.

 

Præcis... Valgte faktisk at fodre med MM trods jeg absolut ikke er fan af majs... Men det er forarbejdet anderledes end i mange andre fodertyper, så gav det et forsøg.

Indtil videre med et rigtig fint resultat :5up:

Hundene skal dog have nooooget mindre foder end jeg er vant til, selv med Acana, TOTW, Orijen osv...... Så Bamse er faktisk nået at blive lidt buttet :engel:

Men det tyder jo på at de optager næringen fint og der kommer meget lidt ud i den anden ende.

 

Så kvalitet og trivsel må være det vigtigste... Vil dog altid gå udenom hvede og soya, uanset hvad hund jeg får af den årsag, at jeg én gang har haft en hund med allergiske reaktioner på det og så orker jeg simpelthen ikke at tage chancen med den næste også.

 

Et andet eksempel er Miina som fik RC mener jeg det var og havde den vildeste tynde mave.

Hun er nu på samme foder som de to andre og har en fin fast afføring, lækker, lækker pels og det "til trods for", at hun får lidt at mormors hjemmelavede også :mrgreen:

 

Jeg ved altså ikke helt med de links, du nævner! Jeg synes det er ret svært at gennemskue hvem der er afsender og hvad baggrunden bag påstandene er... Lige netop med sådanne artikler er jeg super kildekritisk, fordi der er så utrolig mange penge i industrien! Jeg tror det er enormt svært at finde viden og information, som ikke er farvet i en eller anden grad, af afsenders interesser. Og det gør det jo ikke just lettere for os at være forbrugere. Og jeg kan godt se, at det er en løsning at vælge et foder helt uden korn - det er i hvert tilfælde til at forstå for forbrugeren. Men så tænker jeg bare, om det er meget bedre? Er det pr. definition sundt for en hund at spise så meget kød? Eller er det ligeså godt for hunden at spise en varieret kost?

 

Enig... Men det er jo umuligt at finde en helt uvildig instans med info om hundefoder.

Tror de fleste får en eller anden for for "belønning" af et eller andet firma.... Men hende bag dogfoodprpoject kan du i det mindste læse lidt om her: Better Dog Care, Better Dog Nutrition - Creating Healthy Lifestyles for Canines: About Sabine

 

Det første link er jo fra Anne Lotte - Painted magic.

Hun har en bachelor i biologi, så hende har jeg rimelig tillid til.

 

Den sidste kender jeg ikke noget til.....

Men det er så pisse irriterende at man hele tiden skal være ovenud kritisk og ikke bare kan stole på de informationer man får.

 

Og så er vi vist helt tilbage ved spørgsmålet om en hund er omnivor, carnivor eller omnivor carnivor... :-)

 

Og det kan de kloge hoveder så ikke engang altid blive enige om, så jeg vælger at undlade at svare :engel:

Men hælder mest mod omnivor carnivor

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan kun snakke for mig selv:-D Luna havde maveproblemer i det første 1½ år af sit liv, der fik hun tørfoder med korn. Derefter skiftede vi til råt (der var vist ikke så mange kornfrie produkter dengang).

 

Dette er den eneste årsag til at jeg ville finde et kornfrit tørfoder, hvis det er den løsning vi vælger. Jeg er simpelthen "bange" for at hun får dårlig mave igen. Pt er jeg lidt lost, med hvad vi skal gøre.. Men det kan være, jeg er blevet klogere om 2-3 timer:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget enig i at det snarere handler om kvaliteten i råvarerne fodret produceres af. Jeg fodrer med GourMix og det gør flere af mine klubkammerater med allergi-hunde også. (Mine har dog aldrig haft allergi). Og vi har super gode resultater med det. Den ene allergihund havde væskende hot-spot konstant over hele kroppen, kløende ører og poter - og nu er den blevet helt rask og medicinfri. Det synes jeg er fantastisk.

For Lokes vedkommende kan jeg sige at vi ikke har haft nogen sygdomme men at han tidligere har været nødt til at gå på højaktive varianter af alle de mærker han har prøvet for ikke at ligne en sæk knogler. Vi har prøvet alle de fine dyre mærker og han kunne ikke komme ned under en mængde på 8-9 dl//750gr) foder om dagen. På Gourmix kan han klare sig med 3 dl /275gr + lidt rapsolie og i perfekt foderstand. For mig er dette en indikator på at foderet har den optimale næringsværdi og optagelighed. Det er det der kvalitet i mine øjne.

Gourmix indeholder majs

 

Uanset hvilket foder vi har brugt har han altid fået godbidder ved siden af (træningsøjemed) men mængde og kvalitet af dette har altid været den samme - og dog han får nok færre godbidder nu end tidligere fordi der bruges mere boldbelønning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget enig i at det snarere handler om kvaliteten i råvarerne fodret produceres af. Jeg fodrer med GourMix og det gør flere af mine klubkammerater med allergi-hunde også. (Mine har dog aldrig haft allergi). Og vi har super gode resultater med det. Den ene allergihund havde væskende hot-spot konstant over hele kroppen, kløende ører og poter - og nu er den blevet helt rask og medicinfri. Det synes jeg er fantastisk.

For Lokes vedkommende kan jeg sige at vi ikke har haft nogen sygdomme men at han tidligere har været nødt til at gå på højaktive varianter af alle de mærker han har prøvet for ikke at ligne en sæk knogler. Vi har prøvet alle de fine dyre mærker og han kunne ikke komme ned under en mængde på 8-9 dl//750gr) foder om dagen. På Gourmix kan han klare sig med 3 dl /275gr + lidt rapsolie og i perfekt foderstand. For mig er dette en indikator på at foderet har den optimale næringsværdi og optagelighed. Det er det der kvalitet i mine øjne.

Gourmix indeholder majs

 

Jeg kender alt for godt det med en hund, der skal spise så meget af foderet! Jeg kan kun køre Spot på højenergi - han kan simpelthen ikke spise nok af et almindeligt foder, ift. hvad han forbrænder! Hvorfor kommer du rapsolie i maden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender alt for godt det med en hund, der skal spise så meget af foderet! Jeg kan kun køre Spot på højenergi - han kan simpelthen ikke spise nok af et almindeligt foder, ift. hvad han forbrænder! Hvorfor kommer du rapsolie i maden?

 

GourMix er til alle hunde uanset aktivitetsniveau. Er hunden mere aktiv end gennemsnittet anbefaler VetCur at man giver lidt mere fedt - f.eks, rapsolie som også har den perfekte omega 3-6-9 fedtsyre. Billgt og godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

GourMix er til alle hunde uanset aktivitetsniveau. Er hunden mere aktiv end gennemsnittet anbefaler VetCur at man giver lidt mere fedt - f.eks, rapsolie som også har den perfekte omega 3-6-9 fedtsyre. Billgt og godt.

 

Tak for forklaringen! Jeg har simpelthen opgivet almindeligt foder (altså ikke højenergi). Har prøvet at give fedt ved siden af, men han kan ikke holde vægten, desværre. Har kørt på Eukanuba Working Dog en periode og nu prøver vi Acana Sport and Agility og ser hvordan det går!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for forklaringen! Jeg har simpelthen opgivet almindeligt foder (altså ikke højenergi). Har prøvet at give fedt ved siden af, men han kan ikke holde vægten, desværre. Har kørt på Eukanuba Working Dog en periode og nu prøver vi Acana Sport and Agility og ser hvordan det går!

Ja du må jo prøve dig frem. Jeg kan bare sige at jeg har set hvordan Loke bare sked det hele ud igen - og det gør han så ikke mere. Sætte så meget foder igennem systemet (som den ikke kan optage) overbelaster også på sigt. Ikke godt.

 

Jeg havde forøvrigt også en tæve som indtil var 4 år havde kørt fint på stort set alle mærker som vi har haft inden for dørene. Men pludselig begyndte hun at kaste voldsomt op sådan i anfald (opkastninger 25-30 gange på en time)3-4 gange om ugen og var bagefter egentlig rimelig ok. Hun blev undersøgt for fremmedlegmer. Men intet at se. Og min snusfornuftige landdyrlæge sagde så: Inden jeg sender jer videre til gastoskopi og alverdens blodprøver så prøv lige at skifte foder først. ...og det gjorde jeg og det var her vi skiftede til Gourmix . I den første måned kom sporadiske opkastninger vistnok 2-3 gange og siden forsvandt det helt. Samtidig fandt jeg jo så løsningen for Loke - en dejlig bonus. Jeg har mange gange været bekymret for en mavedrejning med de fodermængder....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også undret mig over den udbredte kornforskrækkelse.

Selvfølgelig skal hunden ikke leve udelukkende vegetarisk, men som Siri siger så er et godt foder, et foder hunden trives på.

 

Der er nogle af de store 'korn-frie' produkter der fylder kartoffel eller yams i deres foder. Det er vel lige så meget en kulhydratkilde som ris? Synes ihvertfald ikke det er helt retvisende at sige vores foder er kun lavet af friskt kød og friske grøntsager, hvis en stor del af grøntsagerne er stivelsesholdige ting som fx kartofler.

 

Mine hunde har prøvet mange forskellige slags foder og Nanna får skæl hvis hun får et meget majsholdigt foder. Derudover er der store variationer i mængden af afføring på de forskellige fodertyper.

 

Hun har en bachelor i biologi, så hende har jeg rimelig tillid til.

Det har jeg også og mere til, men selv om jeg har haft alverdens kurser om forskellige dyregrupper og dere opbygning, adfærd mm har jeg ALDRIG lært en skid om hundes eller andre carnivores fordøjelse. Kan dog huske noget om insekters fordøjelse, men det er nok ikke relevant her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja du må jo prøve dig frem. Jeg kan bare sige at jeg har set hvordan Loke bare sked det hele ud igen - og det gør han så ikke mere. Sætte så meget foder igennem systemet (som den ikke kan optage) overbelaster også på sigt. Ikke godt.

 

Jeg havde forøvrigt også en tæve som indtil var 4 år havde kørt fint på stort set alle mærker som vi har haft inden for dørene. Men pludselig begyndte hun at kaste voldsomt op sådan i anfald (opkastninger 25-30 gange på en time)3-4 gange om ugen og var bagefter egentlig rimelig ok. Hun blev undersøgt for fremmedlegmer. Men intet at se. Og min snusfornuftige landdyrlæge sagde så: Inden jeg sender jer videre til gastoskopi og alverdens blodprøver så prøv lige at skifte foder først. ...og det gjorde jeg og det var her vi skiftede til Gourmix . I den første måned kom sporadiske opkastninger vistnok 2-3 gange og siden forsvandt det helt. Samtidig fandt jeg jo så løsningen for Loke - en dejlig bonus. Jeg har mange gange været bekymret for en mavedrejning med de fodermængder....

 

Jamen hvis hunde virker på et givent foder - så er det jo godt! Og det ved man især, når man har en brugshund, som man træner meget med. Så kan man virkelig mærke om de fungerer eller ej. Godt I fandt en løsning for tæven - det lyder ikke sjovt!

 

Og så er der Luna, der simpelthen ikke duede på Gourmix. Vi var nede på at hun fik 1/3 af morgenmåltidet på HELE dagen. Og stadig ikke tabte sig. Vi kæmpede i 6 mdr:cry:

 

Min veninde har også en hund, som nærmest intet får at spise - og den taber sig bare ikke! Hold op hvor må det bare være frustrerende!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Er majs ikke en forædlet kornart? Nevermind - her i denne debat, så smider vi den lige ind under "korn" ;-)

 

Hvorfor mener du, at hunden ikke kan optage hvede og at det kan fremkalde allergi?

 

Jeg er helt enig i, at de grove korntyper må være de bedste! Jeg fodrer selv med både RC og Acana og der er varianter af korn i det hele. Min den gamle græker får RC hepatic, som er proppet med korn. Men det er jo det eneste foder, som er komplet spaltet, så leveren ikke belastes ved at skulle nedbryde det. Og så er jeg faktisk lidt ligeglad med om der overhovedet er andet end korn i - bare min hund trives!

 

Jeg tror måske du har ret i, at folk tænker på hvede, når de snakker om korn i foder - det lyder ret plausibelt!

Hehe, ja, den passer jo fint ind i diskussionen, så uanset hvordan det hænger sammen kalder vi den lige korn indtil vi får bevis på noget andet ;-)

 

Allergien jeg er bange for i forbindelse med hvede skyldes den øgede sandsynlighed for lagermider. Med mindre en hund lider af glutenallergi tror jeg ikke der er noget i selve hveden der kan fremkalde allergi !?

 

Mht optaget, kan hunden selvfølgelig godt optage en del af hveden - den er en god energikilde, men er "tomme" kalorier der straks for blodsukkeret til at stige for efter ikke ret længe at falde igen. Det er jeg imod!

Af hveden bliver der kun optaget ca. 80-85%, derfor må der naturligvis komme en del ud igen. Grunden til det (så vidt jeg har forstået) er at hunden mangler et enzym i spyttet som vi mennesker har - den starter derfor først nedbrydningen i mave/tarmen. Dens fordøjelseskanal er kun halvt så lang som hos mennesket og derfor er skabt til ting der hurtigt kan fordøjes - f.eks. råt kød. Cellulosen i kylhydrater/stivelse er svært nedbrydlig og den når derfor ikke at få optaget det hele - det gælder alle korntyperne. Nogle indeholder dog mere cellulose end andre. Det er ihvertfald sådan jeg har forstået det ;-)

Jeg har selv oplevet det med optaget på Nala. Hun fik et virkelig skodprodukt med fra opdrætteren. Gilpa hedder det. Hvede, majs og andet korn er ca. 50% af produktet. Hun havde konstant afføring og meget af det - og så var det helt lysebrunt, ad! Da hun var 3 mdr. skiftede vi til Olivers hvalpefoder - hendes afføring gik straks hen til at være 2-4 gange om dagen og meget småt. Det blev også mørkere i farven og en bedre konsistens. Olivers indeholder så vidt jeg husker havre, så det var ikke helt kornfrit, men det var tydeligt at hendes mave fungerede på mere protein og grovere kulhydrater :-)

 

Jeg er enig med Miss_menelli - kvaliteten af kornet gør helt klart en kæmpe forskel. Det var tydeligt for mig den ikke var god nok i Gilpa.

Mht. kvaliteten synes jeg det bl.a. er vigtigt at undgå stråforlængere. Det ved jeg ikke om er et krav skal skrives hvis der er brugt? Ofte bliver der i hundefoder kun brugt kornskaller/affald (som Miss_menelli også skriver) - bl.a. bruger nogle aleuronlaget og ikke selve kernen. Det synes jeg også er et vigtigt krav.

 

Generelt tror jeg kvaliteten af kornet i RC, Hills, Specific osv. er god nok. Dog synes jeg godt man kan se forskel på en hvede/ris-holdig og en hvedefri lort - RC/Hills (og andre hvede/ris-holdige produkter) lortene synes jeg ofte er helt lysebrune og grynede !? ....

 

Det er altid det vigtigste at hunden bare trives og jeg kan da godt forstå du bare bliver på RC-produktet til ham den gamle. Sådan går det jo!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke kornforskrækket, for man har jo brugt kornprodukter til hunde i mange år. Jeg fodrer selv med tørfoder og råt som det falder for.

 

Mine hunde får kyllingeskrog to gange om ugen, og hver gang Tanja fik det, havde hun tynd mave dagen efter. Så begyndte jeg at give hende en skive brød sammen med kyllingeskroget, og så var det slut med tynd mave:-D.

Nu får de alle fire brød til kyllingeskroget. Det er brød, vi selv bager, og det består kun af groft hvedemel, lidt gær og vand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke kornforskrækket, for man har jo brugt kornprodukter til hunde i mange år. Jeg fodrer selv med tørfoder og råt som det falder for.

 

Mine hunde får kyllingeskrog to gange om ugen, og hver gang Tanja fik det, havde hun tynd mave dagen efter. Så begyndte jeg at give hende en skive brød sammen med kyllingeskroget, og så var det slut med tynd mave:-D.

Nu får de alle fire brød til kyllingeskroget. Det er brød, vi selv bager, og det består kun af groft hvedemel, lidt gær og vand.

 

Interessant.... Jeg fodrer bevidst ikke med fugl netop fordi hundene får dårlig mave af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må tilstå at jeg tror det lidt er en af de modeting, det her med korn... Det skal helt sikkert være reelt i nogle tilfælde, med lagermider/allergi, men jeg tror ikke man skal være kornforskrækket med en ellers sund og rask hund. Jeg har læst (husker ikke hvor, dog) om hundeejere der paniskt holdt ved et kornfrit foder som hunden absolut ikke trivedes på, men turde ikke skifte tilbage til et mærke hunden kørte fint på - for der var jo korn i... Og så synes jeg man er kommet ud på et skråplan. Som Siri skriver, vil jeg selv til enhver tid kigge på min hund - fungerer den fint, jamen så er det et godt foder for min hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er forrykt at der har bredt sig sådan en paranoia ift. foderindhold, men jeg kan nu sagtens forstå dem der måske ikke har den store erfaring reagerer som de gør. Kigger man ind på et tilfældigt hundeforum, så sidder folk jo fanmer og blir banket i hovedet med hestebøffer og hele laks (billedligt talt) og begynder at tro at verden går under hvis der skulle være brune ris som tredje ingrediens i det foder de bruger.

 

Jeg er selv fortaler for foder uden 5 forskellige kornsorter og fodrer overordnet råt, men jeg går meget ind for at give folk redskaberne til at kunne vurdere hvad deres hund har behov for og på den måde ikke lave lighedstegn mellem "tørbarf-foder" og verdens bedste hundeejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg må tilstå at jeg tror det lidt er en af de modeting, det her med korn... Det skal helt sikkert være reelt i nogle tilfælde, med lagermider/allergi, men jeg tror ikke man skal være kornforskrækket med en ellers sund og rask hund. Jeg har læst (husker ikke hvor, dog) om hundeejere der paniskt holdt ved et kornfrit foder som hunden absolut ikke trivedes på, men turde ikke skifte tilbage til et mærke hunden kørte fint på - for der var jo korn i... Og så synes jeg man er kommet ud på et skråplan. Som Siri skriver, vil jeg selv til enhver tid kigge på min hund - fungerer den fint, jamen så er det et godt foder for min hund.

 

Præcis!!

 

Det man så kan hjælpe folk med, er at vurdere HVORDAN man ser om hunden trives fint på et foder.

 

Har set frygtelig mange eksempler på folk der kun kigger på pels - den er jo fiiiiin, så trives hunden på foderet.

Det til trods for, at alt der kommer ud i den anden ende er nærmest flydende og har en mærkelig farve.... Hver gang!

 

Sådan generelt så er det vel:

- Fine tænder

- Blank og ikke fedtet pels, uden overdreven fældning for racen

- Fast afføring i små mænger (relativt, ifht. hundens størrelse selvf. :blink:)

- Ingen røde pletter/områder og hot spots.

- Ingen kløen i poter og øre (kan selvfølgelig skyldes alt muligt andet end foder, men kan også være symptom på allergi)

- Ingen voldsom lugt fra munden

- Ingen opkast efter spisning (burde sige sig selv, men det gør det desværre ikke altid)

- Fint aktivitets og energi niveau for race og alder

 

Er der noget jeg har glemt? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo netop været i den problem stilling, at jeg følte ekstrem dårlig samvittighed over at stoppe vores hund på et af de "farlige produkter", men faktum er bare uanset hvor meget skidt der er i foderet så er det altså bare det foder han fungere bedst på...

 

Vi startede ud med orijen og havde virkelig høje forventninger for det var jo nærmest bare "toppen af toppen" indenfor tørfoder... Hunden elskede det, men havde konstant tynd mave... Nu er vi nede på et virkelig ringe produkt hvis du kigger foder-listen igennem, men for første gang i hele hans levetid har han perfekt afføring 90% af tiden (Engang imellem sniger der sig en lidt løs pølle ind, men det tror jeg er normalt for alle hunde!).

 

Så jeg er med på bølgen om at man skal holde sig lidt fra at være så forskrækket og tænke lidt mere over "hvad der virker"....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...