Hop til indhold

Dominansteorien - en sejlivet myte


Lenschow
 Share

Recommended Posts

De mennesker, der har brug for at lære hunden at de er lederen, via mærkelige opdragelsesmetoder a la Millan, mangler jo en naturlig autoritet. De mangler selvtillid.

De burde arbejde med sig selv, før de forsøgte at kyse hunden.

 

Jeg har lige hørt en ny måde at lære hunden man er leder på: man skal ind imellem stille sig op i hundens kurv og gå lidt rundt i den. Så ved den at man bestemmer... Desværre udtalt af en helt nyuddannet træner

 

Jeg tror ikke på dominans, men jeg tror på autoritet.

 

Forskellen er, at autoritet er ikke noget, man behøver at tiltvinge sig. Enten har man det eller også har man det ikke, og det handler udelukkende om, hvordan man bærer sig selv. Om man er en autoritativ figur.

 

Jeg er selv sådan en sød lille pige, typen som gamle damer og psykisk syge gerne snakker med, fordi jeg ser så venlig og tilgængelig ud. Fint nok. Men over for børn og dyr har jeg en naturlig autoritet, som mange bliver overraskede over.

 

Jeg har ikke behov for, at sætte mig igennem som leder, for det at være en leder er noget man enten er eller ikke er.

Har man brug for, at andre skal "give det" til én, så er man det IKKE.

Hunde giver mig ikke lederskab, de kan mærke at jeg hviler i mig selv og har en autoritet i mig selv, og det accepterer de fint 98% af tiden.

Jeg tror da absolut på dominans. Dominans som i stor selvtillid og selvsikkerhed. Det er det dominans betyder for mig og som sådan bekymrer det mig slet ikke at anvende begrebet og dominans er ikke et fyord for mig :-D

Kald det gerne autoritet, jeg synes bare ikke dette ord er dækkende nok.

 

Markeringen opfatter jeg lidt som en misforståelse, sorry, hunde som mennesker gør en hund/person til "leder" (følger, ser efter og kopierer) pga. dennes kompetencer i vigtige situationer, erfaring og måde at opføre sig på. At hunde så oftest er bedre til at genemskue kvaliteterne end mennesker er en anden sag og det er hundene selv som tilbyder underkastelse/underdanig adfærd overfor den dominante person/hund, så på den led kan en hund/person gøres til leder ;-) Men naturligvis skal der nogle grundlæggende kvaliteter til

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 132
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ninjamor- jeg har lige læst i en bog for nylig at man skulle sætte sig eller sove i hundens kurv for at vise at man er den der bestemmer, jeg skreg af grin, hold op hvor er det langt ude. Jeg tror sku nok Teitur ville tænke " fedt hele min mors seng for mig selv " mens jeg med møje og besvær klemmer mig sammen og sover en rædbrækket nattesøvn i hans kurv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige hørt en ny måde at lære hunden man er leder på: man skal ind imellem stille sig op i hundens kurv og gå lidt rundt i den. Så ved den at man bestemmer... Desværre udtalt af en helt nyuddannet træner

 

Har du virkelig ikke hørt den før nu? :-D Jeg hørte den for ca. 13½ år siden - den stod på en "standardliste" over ting man som ejer skulle gøre, hvis man havde problemer med hunden. Jeg fik den af en adfærdsbehandler, som vi havde kontaktet fordi vi ikke kunne finde hoved og hale i Fuji's indendørstisseri. Det skal lige nævnes at han var ca. 3 mdr. gammel, og det viste sig at han havde galopperende blærebetændelse.

Vi droppede heldigvis hurtigt "kurvevandringen", for det var bare for latterligt :mrgreen: (og problemet blev løst med en penicilinkur!)

 

Ak ja, det er nu lidt trist at den slags stadig kører rundt blandt nyuddannede (var det mon en fra Abrantes? - jeg kan se på hans hjemmeside at han stadig holder af sine gamle metoder:hmm:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kom lige til at tænke på denne diskussion da jeg læste følgende artikel: Hund & Træning (side 14-19)

Hvem kom egentlig først? Hunde eller ulven? Eller en helt tredje, nu uddød, race? :-)

 

Ja - det er spørgsmålet - sandsynligvis eksisterer det dyr som begge nedstammer fra ikke mere. Indtil videre kan ingen besvare det spørgsmål men Choppingers argumenter er gode. Jeg er enig med ham, indtil det modsatte er bevist. Hans argumenter stemmer overens med de ting, jeg ser plus alt for mange har et stereotypt billede af, hvad en ulv er. De glemmer, at der er ca 38 underarter, ikke alle er floklevende - faktisk langtfra - og hvem siger, at hunden nedstammer fra kun den floklevende og ikke fra en blanding af flere? Eller fra en tidligere hundelignende tingest, der i dag ikke er mere?

 

Der findes ingen ny forklaringsmodel endnu på, hvad en hund er. Det er min holdning, at forklaringen på tamhundens adfærd skal findes i domesticeringsprocessen. Den process vil få øget fokus de kommende år blandt alverdens forskere. Ja den har det allerede i USA fx, hvor man forklare mere og mere ud fra domesticering.

 

Så kunne vi omdøbe hunden til Canis Domesticus

 

MVH

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du virkelig ikke hørt den før nu? :-D Jeg hørte den for ca. 13½ år siden - den stod på en "standardliste" over ting man som ejer skulle gøre, hvis man havde problemer med hunden. Jeg fik den af en adfærdsbehandler, som vi havde kontaktet fordi vi ikke kunne finde hoved og hale i Fuji's indendørstisseri. Det skal lige nævnes at han var ca. 3 mdr. gammel, og det viste sig at han havde galopperende blærebetændelse.

Vi droppede heldigvis hurtigt "kurvevandringen", for det var bare for latterligt :mrgreen: (og problemet blev løst med en penicilinkur!)

 

Ak ja, det er nu lidt trist at den slags stadig kører rundt blandt nyuddannede (var det mon en fra Abrantes? - jeg kan se på hans hjemmeside at han stadig holder af sine gamle metoder:hmm:)

 

Uuuuhhh, jeg havde ikke hørt den tidligere og kender ikke ophavspersonen, men sådan noget plader. Man bliver bare så træt i ansigtet af det

 

Var adf. behandleren ikke inde på blærebetændelse? :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da lige op. jeg er så også bagud , altså med at trampe rundt i hundekurve.

Måske skulle jeg så begynde at rampe rundt i sengen og bede alle dem der har lagt sig, forføje sig.For nu går alphaen til ro????

Mht dominans, dette udskældte ord, så mener jeg ,det findes i hundeverdenen.

Her i huset er jeg MÅSKE ansat af ældste tæve MOLLY, til diverse servisering. Molly er nu på retræte, hun bliver 12 år i forsommeren her. Da Molly var hvalp holdt hun lav profil, men en dag var hun ældste tæve.Og hun er en af de lidt kloge hunde.Jeg fik hurtigt en af samme race, tvangsfjernet hanhund i værste alder og virkelig en opgave.

Molly reagererede nærmest som, hvis vi to skal have dette hjem sammen, så skal du opfører dig pænt overfor mig.

Senere adopterede jeg græske Nana som hvalp, der som 3 årig begyndte at ikke kunne lide fremmede hunde.

Alligevel kunne jeg tage de græske plejehvalpe ind, for HVIS MOLLY accepterede dem, hvad hun så gjorde, for hun elsker hvalpe og hvalpeleg, så turde ingen gøre dem noget.

Molly har nok få sin vis været dominant, dog uden nogensinde at lave udfald eller andet skrækkeligt mod andre hunde.

Men flere meget kundige hundeejerer ( Uddannede trænerer med erfaring)har fortalt, at deres hunde har været bange for Molly elller haft extrem stor respekt for hende, især da de var unge..

Så jeg tror dominans eller hvad der bør kaldes??? er en naturlig del af hundeverdenen.

Jeg har godt nok helleraldrig mødt mennesker der troede hun på nogen måde var farlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor- jeg har lige læst i en bog for nylig at man skulle sætte sig eller sove i hundens kurv for at vise at man er den der bestemmer, jeg skreg af grin, hold op hvor er det langt ude. Jeg tror sku nok Teitur ville tænke " fedt hele min mors seng for mig selv " mens jeg med møje og besvær klemmer mig sammen og sover en rædbrækket nattesøvn i hans kurv.

 

Hold da op! Kan du huske hvilken bog det var?

 

 

Jamen Pelle ville da følge meget interesseret med i hvad jeg havde gang i, hvis jeg på skift knoklede rundt i hans 3 senge og nok undre sig over hvorfor jeg ikke bare blev i sofaen ligesom ham :sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...

Min søsters kæreste har 3 hunde, som han har efterladt i Italien for at komme herop og bo med søster.. Før og efter han flyttede , har de alle tre været lænke(gård)hunde. Fyldt med flåter, sår og så videre. -> Med den erfaring, har han gennemtrumfet hans idealer hvordan SØSTERS hund skal holdes, OG ignorere DAGLIGT søsters skæld ud og den kolde skulder min søster så til følge giver. (hans tre hunde bliver som før passet af morfar - han har aldrig haft de hunde hjemme, men morfar har jo en stor mark med plads - så det er sådan noget weekend fodring, og ellers håbe på morfar svarer tlf. for at få at vide af søsters kæreste at det er fodringstid...?)

 

1) Må ikke være i samme rum som dem, når de spiser.

2) Må ikke spise andet end leverbevermader, og rester af pasta osv fra "menneskebordet".(på trods af Molly har konstant tynd, eller minilort(små som kaninlort, hund på 11kg)

3) Hvis der bliver spist is(eller andet der kan komme på tale for mennesker), når Molly og er med på gåtur - skal Molly VOVE at kikke på os mennesker!! (for så går han hen, stamper i jorden 5-10cm fra poter og hunden kryber væk). Effectivo....

4) Skal ligge i kurven hele tiden, når mor og jeg er til kagedag. Vi har kagedag onsdag hos søster - og mor har da fået trumfet at molly ikke skal lukkes ud af huset fordi vi sidder i sofaen og æder kage.

5) Ligger hunden sig i sengen uden tilladelse, tages hunden i skindet tæt på halen og nakken og smides på gulvet.. Hvorefter manden render efter hunden mens han svovler og bander.

6) Manden gider ikke have snor på hunden, når han skal ud og hente bajere eller whatnot i brugsen - så der skal molly gå uden. Det har den lært, ved fejl fik jeg det set med egne øjne, ved at han smider en sten efter Molly (hvis den er for langt væk), hvorefter manden så rusker den i øret ganske stille og rolligt til molly piver.

 

Nogen få punkter jeg har lagt mærke til vedr. min søsters kærestes omgang med hunde...(og far til deres søn)

Før manden, har molly aldrig set skyggen af en flad hånd, eller andet fysisk irettesættelse, og selvsagt er Molly pænt ulydig ved min søster nu til dage. :(

Jeg har endnu ikke fået taget "voksensnakken" med søsters kæreste, det her går mig virkeligt på - og ligger til tider søvnløs pga. dette.

 

Aner bare ikke, hvordan man får det ind i knolden på den spade, at hvad han har gang i er skadeligt for ham selv for ikke at nævne hunden.

 

 

 

EDIT: Det skal siges, at min søster BESTEMT ikke kendte til kærestens omgang med dyr! Han havde fortalt om han havde haft hunde selv, og at han eeeelsker hunde. Denne italienske kæreste, var da bestemt også god ved molly de første 2mdr(og så flyttede han til dk og boller min søster tyk med det samme). Da søster bliver gravid, kommer der uhyggelige sandheder frem. Og på en gang, ændrer manden sig fra en der accepterer søsters hundehold - til en TOTAL MACHOMAN(somhansikkerttrorhaner), hvor ALT(ALT)/(ALT) skal gøres som han vil ha det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...