Hop til indhold

Hundebørn vs. menneskebørn


Potemis
 Share

Recommended Posts

Jonas- i stedet for at bekymre dig så meget om hvad overvægtige mennesker koster samfundet, kan du så ikke bare glæde dig over at det ikke er dig der er overvægtig og skal døje med det ??

 

Alle mennesker koster penge i samfundet, sådan er det. Nogle koster kassen fra de bliver født, andre koster først penge den dag de skal begraves.

Er man en af dem der har trukket nitte og koster samfundet mange penge, bare ærligt, det skal man da ikke bekymre sig om, alle har ret til at være her. Mennesker har altid kostet penge og det ville de altid gøre.

Men så må vi da ikke håbe at du nogensinde kommer til at være dyr for samfundet, for det er da noget du bekymre dig meget om, kan jeg høre.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 444
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det var, fordi der ikke var ret mange tykke mennesker. De, der skilte sig mest ud, havde "direktør-vom" og det slet ikke socialt uacceptabelt.

 

Der var max. en lidt tyk pige i klassen, hvor alle vi andre lignede tændstikker med firkantede hudadskrabede knæskaller. Vi fik jo for pokker hverken slik eller sodavand til hverdag, kun ved højtiderne.

 

Vi spiste simpelthen mere enkelt, men også langt sundere, trods det at vores mødre ikke kunne drømme om at skære fedtet fra kødet. Og vi tilmed fik fedtemadder med groft salt på - noget, der i dag vil få enhver ordentlig mor til at slå syv kors for sig.

 

Joooo, meget har ændret sig, men ikke alt til det bedre. :blink:

 

og så er det jeg tænke, fedtemadder, den slags sidder min mors mand også og spiser. Jeg begriber det ikke. Jeg ville kaste op og blive syg og dårlig hvis jeg indtog rent fedt, fordi jeg ikke er vant til det. Men dermed ikke sagt at jeg er slank. Men jeg tror man førhen indtog langt mere fedt end man gør i dag, i dag indtager man langt mere sukker end fedt. Så kan man så altid diskutere hvad der er værst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke et spørgsmål om at det 'skal' være et stort problem. Faktum er at det ER et kæmpe problem. I 2012 forventes et statsligt underskud på 76 milliarder. Derfor er vi nødt til at gøre alt hvad vi kan for at spare. Fedmen koster som sagt omkring 8 milliarder kroner om året i øjeblikket, og forventes at stige til det dobbelte omkring 2030. Derfor ville det virkelig være et sted hvor der kunne hentes en god sjat penge.

 

Lige OT. Så ville det være et godt sted, at spare, hvis Danmark trak sig ud af krigen i Afghanistan. Sikke mange penge og liv der kunne spares der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jonas- i stedet for at bekymre dig så meget om hvad overvægtige mennesker koster samfundet, kan du så ikke bare glæde dig over at det ikke er dig der er overvægtig og skal døje med det ??

 

Alle mennesker koster penge i samfundet, sådan er det. Nogle koster kassen fra de bliver født, andre koster først penge den dag de skal begraves.

Er man en af dem der har trukket nitte og koster samfundet mange penge, bare ærligt, det skal man da ikke bekymre sig om, alle har ret til at være her. Mennesker har altid kostet penge og det ville de altid gøre.

Men så må vi da ikke håbe at du nogensinde kommer til at være dyr for samfundet, for det er da noget du bekymre dig meget om, kan jeg høre.

 

Det er da om noget den sikre vej til afgrunden for samfundet. At fortie problemerne, i stedet for rent faktisk at gøre noget ved dem, nu hvor de relativt nemt kan ændres. Vorherre bevares.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige OT. Så ville det være et godt sted, at spare, hvis Danmark trak sig ud af krigen i Afghanistan. Sikke mange penge og liv der kunne spares der.

 

Absolut. Det har bare ikke noget med denne debat at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da om noget den sikre vej til afgrunden for samfundet. At fortie problemerne, i stedet for rent faktisk at gøre noget ved dem, nu hvor de relativt nemt kan ændres. Vorherre bevares.

 

Men hvad ville du gøre ??

Hvordan ville du forhindre at folk bliver psykisk syge ? Hvordan ville du forhindre at folk kommer til skade ? Hvordan ville du undgå at folk bliver født handicappet ? Hvordan ville du undgå at nogle bliver kørt over af en bus og er afhæning af andre resten af livet ? Hvordan ville du forhindre at folk bliver syge af kræft og andre alvorlige sygdomme ? Hvordan ville du undgå at folk bliver overvægtige ? Hvordan ville du undgå at folk bliver gamle ?? Osv osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg voksede op i en lille indavlet landsby, i min klasse var der 3 som blev indlagt pga underernæring, jeg var selv af et format der i dag ville give diagnosen anorexi, så jeg tvivler på det var 'sundere', nok bare mindre portioner og mindre heftigt.

Vi var stort set alle normalvægtige, men i dag ville vi jo nok have tilhørt gruppen små-undervægtige børn. Men vi blev bestemt ikke sultet. Vi åd faktisk som tærskere, når vi nåede frem til middagsbordet, hungersramte efter at have leget ude i flere timer. Men det var ganske almindelig kost med enten kærnemælk eller vand til. Jeg tvivler stærkt på, at E-numre var opfundet og vi købte da også ind hver dag for at have friske varer. Desværre havde de fleste mødre den idé, at grøntsager skulle koges lidt for længe i forhold til, hvad man ønsker i dag, så det store vitaminindhold var der måske ikke. Til gengæld stod der altid vitaminpiller på bordet om vinteren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tvivler stærkt på, at E-numre var opfundet

 

Hvis spegepølsen blev opfundet i dag, ville den ikke blive godkendt som fødevare, du kan tro E-numrene var opfundet, de havde bare ikke fået deres numre ;-) sådan noget som c-vitamin og salt har jo også et e-nummer (en kæphest, alle tror at kemi er et fyord, men uden kemi havde vi fx slet ikke øl eller ost)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sikkert rigtigt, at mange lider under spiseforstyrrelser og ikke kan tabe sig. Men når man ser de mængder af sodavand og slik, der bliver købt, tænker man jo, at det hænger sammen med, at der er så mange overvægtige.

 

Da jeg var barn og ung, jeg er født i 41, var folk i almindelighed normalvægtige. Enkelte kunne være lidt for runde, men den ekstreme fedme, man ser i dag fandtes ikke.

Slik og sodavand fik man kun ved særlige lejligheder.

 

Men vi bør da prise os lykkelige over, at børnehaver forbyder det søde. Det er et skridt på vejen.

 

Vi kan dog se, at antirygekampagnen og forbuddet har virket, der er meget færre, der ryger end i gamle dage. Måske skulle man gøre det samme med det usunde.

 

Jeg er også vokset op med at sodavand, chips, mayonnaise, remoulade mv hørte fester til, f.eks. fødselsdage, konfirmationer, jul og påske og det var ikke noget der føltes som en mangel!

Mine egne børn er helle ikke vokset op med at sodavand, chips og slik er en dagligdags "rettighed".

 

Når jeg ser på mine skolefotos fra 60'erne var der ingen overvægtige elever på dem.

Min mormor, en moster og jeg selv er i traditionel rundbuestil, så der kan godt være noget genetik der driller, men det er ikke sikkert.

 

Min datter har arbejdet i Edinburgh og fortalte chokeret, at det der er mere eller mindre almindeligt at børn får en lille pose chips med som tilbehør til frokosten og at flere af hendes kollegaer spiste stort set alle deres måltider, også morgenmad, i McDonalds, det passer meget godt med Jamie Olivers observationer og er helt sikkert også ved at blive integreret i DK.

 

Producenterne er også smarte at lave chips og slikposerne større og større samt lave store sodavand som forholdsvist er billigere at købe end de små. Jeg bliver rigtig irriteret over at skulle give forholdsmæssigt meget mere for en lillepitte pose chips og ét stykke chokolade end hvis jeg købte større portioner. Det gør jeg så ikke, men kæft jeg er sur over at et lille rør Pringles koster 11 kr og et med 4 gange så meget i koster 20 kr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har fedme vist heller ikke i følge TS.

 

også min tanke, men engang jeg gav udtryk for at en debat havde taget en helt anderledes drejning, fik jeg af flere at vide at det var der intet galt i og det var underligt at man ikke kunne klare at debatten ikke endte som man ønskede. Øh okay, så denne gang har jeg blot holdt mund :sut:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke hvorfor du skriver som du gør. Jeg skrev jo netop 'At dårlig opdragelse og vilkår i livet kan have bidraget til de dårlige vaner'. Jeg anerkender altså at der kan være alverdens årsager til problemet, men må igen understrege at det udenlukkende er og bliver vedkommendes eget ansvar.

 

Ja det gør du, men du får det også til at lyde, som om du mener man bare kan tage sig sammen og så simpelt er det altså ikke. Det var det jeg ville pointere

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det gør du, men du får det også til at lyde, som om du mener man bare kan tage sig sammen og så simpelt er det altså ikke. Det var det jeg ville pointere

 

Der er stor forskel på ordene 'nemt' og 'simpelt'. Det ER meget simpelt at tabe sig. Det vil sige at det er meget let at forklare og forstå hvad der skal til for at gøre det. 'Spis mindre end du forbrænder'. Det er ikke nemt. Det betyder at det ikke er let at gøre det i praksis. I det her tilfælde primært pga. manglende viljestyrke og dermed evnen til at bryde dårlige vaner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sikkert rigtigt, at mange lider under spiseforstyrrelser og ikke kan tabe sig. Men når man ser de mængder af sodavand og slik, der bliver købt, tænker man jo, at det hænger sammen med, at der er så mange overvægtige.

.

 

Jamen det er jo det det handler om. Det hænger jo sammen. En spiseforstyrrelse som feks bulimi eller overspisning indikere jo at man spiser groft usundt, slik, is, chips, kager, sodavand osv, og enten kaster det op eller lader være, afhæning af hvad man fejler eller hvordan man har det.

 

Hvis overspiser blot spiste masser af grøntsager når de overspiste, så blev de måske ikke så overvægtige, men det er jo ikke en del af det af være overspiser.

 

Hvis en med bulimi sad roligt og spiste frugt og grøntsager og grovbrød, ville der jo ikke være nogen grund til at kaste op, det ville ikke give mening. En del af det at have bulimi er jo at man spiser en masse usundt på kort tid, gerne noget der er let at kaste op igen, og det er brød og frugt ikke feks.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er stor forskel på ordene 'nemt' og 'simpelt'. Det ER meget simpelt at tabe sig. Det vil sige at det er meget let at forklare og forstå hvad der skal til for at gøre det. 'Spis mindre end du forbrænder'. Det er ikke nemt. Det betyder at det ikke er let at gøre det i praksis. I det her tilfælde primært pga. manglende viljestyrke og dermed evnen til at bryde dårlige vaner.

Alting (næsten) er muligt,hvis man har den rette indre motivation. Først når man forstår forskellen mellem motivation og viljestyrke/evne, bliver man i stand til at hjælpe sig selv eller andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad ville du gøre ??

Hvordan ville du forhindre at folk bliver psykisk syge ? Hvordan ville du forhindre at folk kommer til skade ? Hvordan ville du undgå at folk bliver født handicappet ? Hvordan ville du undgå at nogle bliver kørt over af en bus og er afhæning af andre resten af livet ? Hvordan ville du forhindre at folk bliver syge af kræft og andre alvorlige sygdomme ? Hvordan ville du undgå at folk bliver overvægtige ? Hvordan ville du undgå at folk bliver gamle ?? Osv osv.

 

Som sagt 3 gange i denne tråd retfærdiggør én tåbelighed ikke en anden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg jo som bekendt ikke brug for at tabe mig. Og jeg kan desværre ikke skabe et energiunderskud på andres vegne.

 

Du har ikke svaret på hvordan du ville forhindre folk i at koste penge ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Alting (næsten) er muligt,hvis man har den rette indre motivation. Først når man forstår forskellen mellem motivation og viljestyrke/evne, bliver man i stand til at hjælpe sig selv eller andre.

 

Enig. Så kan man jo undre sig over hvorfor de fede ikke er tilstrækkeligt motiverede for at tabe sig. Det må jo være fordi at maden smager bedre end følelsen af at være sund, rask og se godt ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber inderligt ikke du synes det er tåbeligt at være syg eller på anden måde koste samfundet penge.

 

Det er tåbeligt i fald at man selv er skyld i det. Man er som bekendt ikke selv skyld i at være født handicappet eller bliver kørt umotiveret ned af en bil. Det er også derfor at jeg ikke forstår at I bliver ved med at nævne sådanne åndsvage ting som intet har med sagen at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm bare for at bryde debatten og svare TS... Jeg synes ikke de kan sammenlignes...

Jeg oplever tilgengæld ufatteligt baby-press fra alle sider... Min svigermor sagde allerede fra starten at hun glædede sig til flere børnebørn... Men hverken jeg eller D. Er interesseret i at få børn. Nej jeg er ikke så gammel endnu, men har aldrig haft det der "træk" i æggestokkene... Vi har et vennepar, der fik en datter i september, og må indrømme, at jeg da ikke fik mere lyst til en unge af den grund... Jeg har så også lidt gjort op med mig selv, at børn bare ikke er mig :genert: Men kæft det er et tabu at stå ved... Folk er jo sådan uforstående over, at man kan fravælge sådan moget... Men har altså en tante og onkel uden børn... De har altid elsket når vi kom på besøg osv. Men også elsket at vi blev hentet igen... Til gengæld har de kunne besøge deres familie i hele verden... Canada, england, australien m.m. Så livet står ikke stille bare fordi man ikke lige for barnet som ens mor eller svigermor ønsker sig...

Jeg har allerede for 2 år siden gjort det klart for min farmor, at det ikke interesserer mig, med accept tilgengæld. Hun forstod mig godt. (vi har både kræft, dements, forhøjet blodtryk, hypermobilitet, deform kæbestilling hos drengene i familien, og knogleskørhed) så jeg føler ikke, at jeg er værd at avle videre på. Jeg vil alligevel ikke kunne løfte barnet på dårlige dage eller magte dets skrigen m.m.

Men folk står nærmest uforstående og svigermor har sågar spurgt om hun sku købe et blelager, når de var på tilbud.... Øh nej skal du ikke....:roll: Men jeg erstatter ikke børn med hunden.. Hun er stadig "bare" en hund... I mine øjne er hun min familie :blink: Og ville så gerne have et par ponyer også til vognkørsel, men det blir når pengene er der :hmm:

 

Undskyyld jeg sidder og skraldgriner over din svigermors situationssans og "subtile" måde at reagere på. Jeg kan lige se billedet for mig af svigermor som fatter nada og står og vifter med tilbudsavisen fra Føtex med tilpud på Pampers og ser totalt uforstående ud. Yeah nu er der tilbud på bleer se at få lavet et barn. Huhej hvor det går :sjov:

 

Jeg er selv i den situation at jeg frygteligt gerne vil have børnebørn, men hverken min søn eller datters biologiske ur har ringet endnu (hvad gjorde jeg galt? :vedikke:) og jeg har accepteret at jeg hverken bliver mormor eller farmor.

Men gu er det da hårdt! Det føles helt forkert, men jeg må se i øjnene at det er af 100% egoistiske årsager jeg vil have børnebørn og naturligvis skal mine børn ikke sætte børn i verden for min skyld. Selvom det ville være dejligt at blive far/mormor :sut:

 

I stedet er jeg farmor til en kat... Hmm..

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har ikke svaret på hvordan du ville forhindre folk i at koste penge ?

 

Jeg har aldrig sagt at folk ikke må koste penge. Jeg har sagt at vi er nødt til at ændre de ting vi KAN ændre. Der vil altid være noget vi ikke kan ændre. Men at folk fortsætter med at fylde lort i hovedet er en selvforskyldt tendens som kan og må stoppes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er tåbeligt i fald at man selv er skyld i det. Man er som bekendt ikke selv skyld i at være født handicappet eller bliver kørt umotiveret ned af en bil. Det er også derfor at jeg ikke forstår at I bliver ved med at nævne sådanne åndsvage ting som intet har med sagen at gøre.

helt ærlig Jonas, hvad er man så slev skyld i? at man er fed?, at man har stress? at man har rygerlunger? at man har skrumpelever, at man er overfølsom, at man har astma, at man kører galt???, hvor vil du sætte grænsen for hvad man selv er skyld i????

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...