Hop til indhold

Hundebørn vs. menneskebørn


Potemis
 Share

Recommended Posts

Jeg har meeeeget lange studier udi hvidt brød. Fx. Noget vildt sært er at jeg opdagede, at jeg nogle gange køber det. Fordi jeg.. plejer. Fordi jeg tror jeg har lyst? Det har jeg jo altid haft. Det var lidt sært.. At æde det fordi det har man altid gjort. Uden at have lyst, sådan for alvor.

 

Så du har også oplevet den der følelse af at hvidt brød nu er blevet dagligdagsmad, og hvis du skulle have noget virkelig lækkert, så ville du egentlig helst have en leverpostejsmad, men fordi du nu altid spiser hvidt brød, så har du ikke leverpostej i huset :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 444
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Så du har også oplevet den der følelse af at hvidt brød nu er blevet dagligdagsmad, og hvis du skulle have noget virkelig lækkert, så ville du egentlig helst have en leverpostejsmad, men fordi du nu altid spiser hvidt brød, så har du ikke leverpostej i huset :genert:

 

Årh ja! Jeg ved præcis hvad du mener!

Jeg kan dog, med slet skjult stolthed, fortælle at jeg ikke har hvidt brød hjemme længere. Og ikke har haft det i et stykke tid. Og uden sukkervand så burde det fandme hjælpe, ja? Haha - jeg bliver bare siddende og venter på det rasler af.. (måske jeg skulle kigge på kageforbruget først.. dog.. )

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh Petrine - du kan også huske da snuser lavede sæære tråde med sææære kæpheste. Årh jeg elskede ham allermest der! :hjerte:

Det' nok derfor jeg godt kan lide min sailor. Ham har jeg også af og til lyst til at slå hårdt i ansigtet.

 

Jeg kunne ikke trykke "like", så i stedet har jeg citeret dit geniale indlæg :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Til sammenligning kan jeg fortælle at jeg for ca. 5 år siden besluttede at det altså ikke kunne passe at en voksen kvinde altid måtte takke nej når hun fik tilbudt kaffe (jeg kunne ikke lide det), så jeg besluttede mig for at lave det om. Så i tre uger drak jeg et par kopper kaffe om dagen :badr:

 

Men efter tre uger, så kunne jeg pludselig lide smagen, og i dag drikker jeg rigtig meget kaffe :mums:

 

Nu ved jeg selvfølgelig godt at kaffe ikke lige er det bedste eksempel, da det jo ikke er specielt sundt, men det viser at man kan ændre sine smagspreferencer hvis man bevidst udsætter sine smagsløg for noget bestemt igennem en periode.

 

Og det samme gælder jo vaner, men som du skriver, så er det rent faktisk enormt hårdt arbejde at ændre vaner, og det kræver konstant fokus i indkøringsperioden, simpelthen fordi at vores hjerne er bygget til at elske vaner, vaner gør det lettere for os at gøre utroligt mange ting, såsom at gå eller køre bil, tænk hvis man stadig skulle tænke lige så meget over det som da man først lærte det :shock:

 

Og så tror jeg ubevidst også at der er en enorm tryghed i vaner og genkendelige mønstre. Bare tænk på børn af alkoholikere, på trods af en barndom hos forældre der drikker absolut ikke er ønskelig eller behagelig, så vælger disse børn ofte en partner der også er alkoholiker (eller har tilsvarende afhængighedsforhold, f.eks. arbejdsnarkomani), og det gør de ikke fordi at de allerhelst vil leve sammen med en alkoholiker, men fordi de ubevidst genkender noget hos denne partner og det gør dem trygge.

 

Så mennesker er meget afhængige af mønstre og vaner, og på trods af at vi ved at disse vaner er skadelige for os, så kan det være ufatteligt svært at ændre da vi ubevidst reagerer på genkendelige mønstre, især fordi vi oftest ikke engang ved hvad det er vi reagerer på, og så længe vi ikke ved det, så kan det være næsten umuligt at ændre.

 

Helt enig. Problemet med menneskets natur er at den på mange områder ikke er skabt til den verden vi i den dag i dag. For eksempel var det jo for tusindvis af år siden en nødvendighed for overlevelse at kunne lagre fedt. Det var den eneste måde at overleve en kold vinter uden mad på. Folk spiste sig fede om sommeren og tærerede på fedtet om vinteren. For de fleste af os der lever i den vestlige verden er den evne som engang var en forudsætning for overlevelse i dag blevet en forbandelse. Det skyldes at vi nu har mad tilgængeligt 24 timer i døgnet, nede i køleboksen. Derfor kan det tit føles som om at vi arbejder imod vores natur, for det naturlige er i virkeligheden at spise alt man kan komme i nærheden af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne ikke trykke "like", så i stedet har jeg citeret dit geniale indlæg :klap:

 

Hahaha - jeg tror ikke han liker det. Men jeg siger det hver gang jeg får behovet. Det er nok sundt nok. Og så lader jeg være med at slå. Han er iøvrigt så pisse lorte fit at jeg bliver nødt til at gøre noget. Nu. Gammel mili-mand, faldskærmsspringer, kajakroer, løber-da-lige-to-timer-uden-at-stoppe-mand.

Jeg kan forhelvede ikke løbe op af trappen uden at tro det er min sidste time der er kommet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig. Problemet med menneskets natur er at den på mange områder ikke er skabt til den verden vi i den dag i dag. For eksempel var det jo for tusindvis af år siden en nødvendighed for overlevelse at kunne lagre fedt. Det var den eneste måde at overleve en kold vinter uden mad på. Folk spiste sig fede om sommeren og tærerede på fedtet om vinteren. For de fleste af os der lever i den vestlige verden er den evne som engang var en forudsætning for overlevelse i dag blevet en forbandelse. Det skyldes at vi nu har mad tilgængeligt 24 timer i døgnet, nede i køleboksen. Derfor kan det tit føles som om at vi arbejder imod vores natur, for det naturlige er i virkeligheden at spise alt man kan komme i nærheden af.

 

Enig! og her tror jeg humlen til mange af problemerne ligger, nemlig at vi bliver lidt modarbejdet af nogle reaktionsmønstre der er indkodet i os som værende det rigtige at gøre, men fordi situationen ikke længere er den samme, så er reaktionsmønstret ikke længere det rigtige, men at se at et indlært reaktionsmønster ikke længere er gavnligt kan være utroligt svært, og derefter at ændre det kan være lige så svært, og når det så ydermere er et reaktionsmønster der er lagret i vores krybdyrshjerne, så kræver det virkelig hårdt arbejde i en periode.

 

Men idet vores hjerne som sagt elsker mønstre, så kan det også lade sig gøre at ændre et allerede eksisterende reaktionsmønster, det det jo sådan set "bare" gælder om at gentage et andet mønster så mange gange at det gamle ligesom bliver overskrevet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig. Problemet med menneskets natur er at den på mange områder ikke er skabt til den verden vi i den dag i dag. For eksempel var det jo for tusindvis af år siden en nødvendighed for overlevelse at kunne lagre fedt. Det var den eneste måde at overleve en kold vinter uden mad på. Folk spiste sig fede om sommeren og tærerede på fedtet om vinteren. For de fleste af os der lever i den vestlige verden er den evne som engang var en forudsætning for overlevelse i dag blevet en forbandelse. Det skyldes at vi nu har mad tilgængeligt 24 timer i døgnet, nede i køleboksen. Derfor kan det tit føles som om at vi arbejder imod vores natur, for det naturlige er i virkeligheden at spise alt man kan komme i nærheden af.

 

og trangen til søde sager stammer jo også fra dengang. Dengang var søde sager bær, og hvis man var heldig, lidt vild honning. Nu er det kilovis af rafineret sukker!

Jeg har selv en MEGET sød tand, og har ikke formået at tabe mig efter fødslen, mangler stadig ca 5 kilo. Jeg spiser for meget kage, og laver alt for lidt i forhold til hvad jeg plejede før jeg fik barn.

Men jeg har ændret meget på mine egne vaner, fordi Agnes nu er ved at være så stor at hun lægger mærke til hvad jeg spiser. Hun spsier til gengæld altid sundt (fordi det er nemmere at bestemme for hende, end det er at bestemme for mig selv lol).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hahaha - jeg tror ikke han liker det. Men jeg siger det hver gang jeg får behovet. Det er nok sundt nok. Og så lader jeg være med at slå. Han er iøvrigt så pisse lorte fit at jeg bliver nødt til at gøre noget. Nu. Gammel mili-mand, faldskærmsspringer, kajakroer, løber-da-lige-to-timer-uden-at-stoppe-mand.

Jeg kan forhelvede ikke løbe op af trappen uden at tro det er min sidste time der er kommet.

 

 

Uh, sådan en nabo har jeg haft, han var midt i 50'erne, og han var i bedre form, og så bedre ud end jeg nogen sinde har været, har gjort...

 

Og ydermere så var han et rigtig godt menneske, men dybt nede i min sjæl, så hadede jeg ham altså lidt for konstant at rende rundt og tydeliggøre mine skavanker :genert:

 

Så jeg kan slet ikke forestille mig hvor ofte du har lyst til at slå saileren, men det er da godt du har lært lidt impulskontrol :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg hader tony robbins helt vildt. og jeg mener i fuldt alvor, at der er andet i verden end flad mave og længst muligt asketisk liv. og så elsker jeg mine laster. helt ærligt jonas får du det til at lyde som om, at der er to muligheder - tyk og trist samfundsbelastning, eller paleo-spisende fitnessfreak, det er altså rimeligt unuanceret.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg hader tony robbins helt vildt. og jeg mener i fuldt alvor, at der er andet i verden end flad mave og længst muligt asketisk liv. og så elsker jeg mine laster. helt ærligt jonas får du det til at lyde som om, at der er to muligheder - tyk og trist samfundsbelastning, eller paleo-spisende fitnessfreak, det er altså rimeligt unuanceret.

 

Ja selvfølgelig er der det. I bund og grund handler livet om at være lykkelig. Hvis folk er lykkelige når de er fede og syge så fred være med det. Sådan er det bare færreste der har det. Og så mener jeg absolut ikke at man nødvendigvis på nogen måde er nødt til at være fanatisk. Det kan være en nødvendighed i den periode hvor man skal tabe de overflødige kilo. Men når først man ser ud og vejer det man gerne vil kan man sagtens tage en dag eller to om ugen hvor man spiser noget usundt bare for hyggens skyld. Det gjorde jeg selv så sent som i søndags.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh, sådan en nabo har jeg haft, han var midt i 50'erne, og han var i bedre form, og så bedre ud end jeg nogen sinde har været, har gjort...

 

Og ydermere så var han et rigtig godt menneske, men dybt nede i min sjæl, så hadede jeg ham altså lidt for konstant at rende rundt og tydeliggøre mine skavanker :genert:

 

Så jeg kan slet ikke forestille mig hvor ofte du har lyst til at slå saileren, men det er da godt du har lært lidt impulskontrol :ae:

 

Præcis! Og jeg tænker at jeg ikke får ham hevet med ned i sølet. Guderne skal vide jeg har forsøgt, men han er samtidig velsignet med et stofskifte fra helvede. Har aldrig set nogen kværne så meget chokolade. Eller jo, mig selv. Effekten er bare anderledes xD

Så jeg er ude i noget.. if you can't beat them. Join them. Tror jeg.. Vi skulle bo ved siden af hinanden, dig og mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg hader tony robbins helt vildt. og jeg mener i fuldt alvor, at der er andet i verden end flad mave og længst muligt asketisk liv. og så elsker jeg mine laster. helt ærligt jonas får du det til at lyde som om, at der er to muligheder - tyk og trist samfundsbelastning, eller paleo-spisende fitnessfreak, det er altså rimeligt unuanceret.

 

Fnis - Tony Robbins. Ham har jeg også lyst til at slå. Jeg skulle måske analysere lidt på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kæreste gik kun med til at få hund, fordi han gerne vil bremse min til tider voldsomme trang til at få børn :-D Win win for mig, da jeg fik min længe ønskede hund, og alligevel ikke havde tænkt mig at avle unger på en øde ø, hvor alle former for akut lægebehandling og fødsels-stuff foregår i en helikopter... Nej tak!

 

Desuden er jeg lærer og har derigennem udviklet en temmelig ambivalent holdning til børn generelt. For hold kæft hvor kan andre folks børn da være pisse-irriterende! De kan også være direkte misforståede og misrøgtede, så man har lyst til at tage dem med hjem og gemme dem. De kan også være mega sjove, livsbekræftende, kloge og fantastiske at være sammen med (det er de heldigvis oftest :lun:). De kan også være overvægtige (@Jonas - det kalder man det for ikke at pisse nogen af :slem:) - og her siger min erfaring mig at det oftest handler om dårlige vaner, både ift. hvad man putter i munden, men i særdeleshed ift. motion og det at få sig rørt. I den forbindelse har jeg lagt mærke til at for at børn rører sig, skal de helst have nogen at røre sig med - for mange er det i høj grad en social ting. Hvis man er tyk, og bliver mobbet - har dårlig motorik, og ikke er god til at gribe en bold, er det svært at agere og være med i de situationer hvor man bevæger sig, og dermed befinder barnet sig i en ond cirkel, som de sjældent selv er i stand til at bryde ud af. Så skal de have hjælp... Hvem skal hjælpe dem? Er det forældrenes ansvar alene? er det institutionen? :confused: Jeg ved det ikke...

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt og aldeles enig!

 

Men din store fordel er, at du aldrig i livet kunne drømme om at fordømme andre for at have laster. Derfor er du i modsætning til Jonas værd at lytte til.

 

Tak Dina, jeg bliver helt flov:oops:, men jeg kan betro dig, at når jeg står ved siden af en børnefamilie i brugsen, og vognen er fyldt med slik og sodavand, og ungerne har hver deres pose slik i hånden, så har jeg den største lyst til at rive deres varer op af vognen og råbe, det er altså mega usundt, det I har købt. I burde købe gulerødder i stedet for.

 

Men som det "pæne" menneske jeg er, gør jeg det jo ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak Dina, jeg bliver helt flov:oops:, men jeg kan betro dig, at når jeg står ved siden af en børnefamilie i brugsen, og vognen er fyldt med slik og sodavand, og ungerne har hver deres pose slik i hånden, så har jeg den største lyst til at rive deres varer op af vognen og råbe, det er altså mega usundt, det I har købt. I burde købe gulerødder i stedet for.

 

Men som det "pæne" menneske jeg er, gør jeg det jo ikke.

 

Det er jeg glad for at læse at du ikke gør. Man river jo hellere ikke smøgen ud af munden på folk og siger det er usundt.

 

Jeg har tidligere skrevet herinde i forbindelse med alt muligt andet, at jeg har lidt af svær bulimi, og når jeg har stormet supermarkedet rundt og kastet tonsvis af kager og slik og is og cola og chips ned i vognen for knap 1000 kr, ja så har folk sikkert også tænkt deres. Jeg var enten blevet skringerede rasende eller begyndt at tudbrøle hvis nogen havde sagt noget, og så havde jeg nok bare købt endnu mere slik.

Men har da heldigvis aldrig oplevet at folk siger noget, og det kan man også lige våge på. Det ville være SÅ uhøfligt. Folk må købe lige hvad de ville.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vær du bare glad for at du kan nøjes med at jeg pirrer din dårlige samvittighed her over internettet. Min kone må konstant lide under mit hårde diktatur der ikke tillader såkaldte laster. Til gengæld betød det også at hun gik fra at være stor, fed og højgravid til at være i topform få måneder efter fødslen :slem:

 

302293_273139596059203_100000894940788_846410_1297955142_n.jpg

 

 

Jeg håber din kone synes det er okay du smider billeder ind af hende. Derudover er hun ikke fed, hun er GRAVID. der er ikke et gram for meget fedt på hende.

 

Derudover synes jeg det er usmageligt at du ligger sådan nogle billeder ud, med den tekst du skriver til. Hvad skal andre bruge det til. Skal andre nybagte mødre, nu sidde og have dårlig samvittighed fordi de stadig vejer 15-10 eller 5 kg for meget efter fødselen ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal andre nybagte mødre, nu sidde og have dårlig samvittighed fordi de stadig vejer 15-10 eller 5 kg for meget efter fødselen ??

 

Du formår virkelig at se negativt på det meste. Se det dog som en motivation for at det rent faktisk kan lade sig gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...