Hop til indhold

Hvad skal man lave med vovsen ?


Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

Måske forventer jeg for meget af hvad man skal lave med sin hund til daglig, og har egentlig hellere ingen ide om hvad andre laver med deres hund i hverdagen.

 

Men jeg er lidt bange for at Teitur keder sig, fordi jeg også selv gør det lidt af og til.

 

Når vi ikke går tur, så sover han bare eller tuller lidt rundt og ser hvad jeg laver.

 

Måske gør jeg rent eller laver mad, så ligger han bare og kigger på, eller også sover jeg selv eller er på arbejde.

 

Vi går morgentur på små tyve minutter, og så går vi omkring kl 14, der går vi som minimum en time, nogle gange halvanden, nogle gange 2 og nogle gange 3 timer, men oftes omkring halvanden time.

Når vi så kommer hjem så sover Teitur. Resten af aften tuller han bare lidt rundt efter mig og så går vi igen aftentur omkring kl 22, i den mellemliggende tid er han lige ude at tisse kort.

 

 

 

Nogle gange gider han lege lidt, men det er ikke tit, han leger i det hele taget ikke meget, hverken med andre hunde eller indenfor.

 

Engang i mellem øver vi lidt trick, sådan bare for sjov indenfor med klikkeren og det elsker han, men det kan man jo ikke gøre hele tiden, får det hellere ikke gjort hver dag, for har ikke fantasi til at finde på mere han kan lave/lærer, der er sikkert mange ting, men er helt blank.

 

 

Hvad laver i med jeres hunde hver dag udover at gå tur ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Smilla sover hele formiddagen. Kl 12 går vi en tur på 1½-2 timer (hvor hun får lov at løbe frit). Som regel laver jeg så meget som muligt på turen med hende, fordi hun er en værre ballademager indenfor altid (modsat Teitur - jeg misunder dig!). Så jeg vil gerne vænne hende mere til, at vi leger, træner osv på turen, men slapper af indenfor. (Hvis det stod til hende, skippede vi gåturene og bare legede hele tiden i stuen - eller patruljerede i haven. :stupid:). De ting vi laver på gåturen: balancere på træstubbe, sten. Gemmer teposer, nøgler og handsker hun skal finde. Træner lidt øvelser og dirigering rundt om træer osv.

 

Når vi kommer hjem får hun som regel et kødben/ kong udenfor. Og sover lidt derefter. Et par timer efter kører vi ud og handler (i bil). Stopper måske i en park, hvor vi bare luller lidt rundt i 15-20 minutter. Når vi kommer hjem klikkertræner jeg hende som regel 5 min i køkkenet, eller hun får et ninna ottosen spil inden hun får aftensmaden serveret.

 

Senere på aftenen vil hun helt sikkert komme 100 gange og tilbyde legetøj, mens vi ser tv - som hun så gerne vil have vi kaster. Det gør vi så i en ½ time eller mere. Hvis vi ikke 'makker ret' begynder hun tit at lave ballade alla gø foran havedøren, bede om at komme ud og ind 50 gange, skraber på køkkenskabe og i den dur Finder vi snoren frem og siger ''godt, så går vi en tur..''. Lægger hun sig hen på sofaen og bliver pludselig såååå træt. Jeg forstår virkelig ikke altid den hund. :vedikke:Men hun er nok bare lidt bedre til at opdrage os end omvendt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Frksmilla, haha det er da den omvendte verden.

 

Når jeg er på gåtur, laver jeg også mange ting med Teitur. Han er altid OVERDREVET glad når vi er udenfor, han er fri på turen så meget som muligt, derudover kaster vi tit pind, og hvis det stod til ham kunne han gøre det hele dagen, men det gør vi altså ikke. Men vi går også tit ned på legepladsen som ligger i parken, her elsker han at løbe op i klatretårnet og rutcer ned af rutcebanen ( det var noget han lærte som hvalp, han var helt tosset med det, skøre hund ) og de der klatre reb får jeg ham til at hoppe igennem, over og under, og så får jeg ham til at gå balance på træstammer, og så laver vi også søgeøvelser, enten med foder eller med genstande. Når vejret bliver bedre, får han lov at svømme i søer og åer, men synes stadig det er for koldt for ham. Så det er ikke på selve gåturen jeg synes vi keder os, Teitur har også ofte nok i bare at snuse i sit eget tempo, hvilket er JO HURTIGERE JO BEDRE :snusendehund::hundifart:

 

Men indenfor synes jeg alligevel der går mange timer hvor han bare sover eller tuller rundt, hvor jeg tænker at jeg burde lave noget med ham, men ved bare ikke hvad ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

vi går morgentur mellem 6 og syv på 20 min.

så går vi hjem og sover videre (når det er weekend)

 

ved middagstid i weekender begiver vi os ud på længere ture til hundeskove og er væk mellem 3-4 timer.

 

i hverdagene får han 1½ time i skov og ved vand. her er der indlagt træning undervejs.

i form af apportering, balance, bruge stammestabler som a bræt. (hans favorit)

gå på ufast underlag.. osv. til sidst sætter vi os ved vandkanten og kigger ud over den flotte sø :hjerte:

 

så går vi kl. 18 og kl. 23..

 

og så godnat :-)

 

i mellemtiden ligger han og sover, spiser eller skaber sig :mrgreen:

 

Hvis jeg keder mig.. så går det som regel ud over ham i form af træning. enten indendørs eller ude på parkeringspladsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo masser af ting, du kan lave indenfor.

 

Godbidder i viskestykke evt med løs knude

Godbidder under kop eller flad tallerken

Godbidder i plastflaske, aktiveringsbolde, ninna ottosen spil osv

Godbidder i vaskebalje med lidt vand i

Godbidder gemt i 'skattekiste'' dvs en stor rodekasse.

Godbidder i pap-emballage, som han må splitte ad (mælkekarton, paprør, skotøjsæske)

 

Gem hans legetøj, tebreve og lad ham finde det.

Lav spor i haven med tunvand

 

Og træn tricks i massevis. Gerne med fri shaping (klikkertræning) så han skal tænke selv.

 

Prøv evt at søge på mental ativering

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg laver ikke mere med Iso end du gør med Teitur, ikke sådan på daglig basis. Hvis ikke vi har træning så går vi en god tur, resten af tiden sover hun eller tuller rundt. Og så kommer hun ud i haven når hun har lyst. En gang imellem har hun lidt ekstra hun skal af med, og så klikker vi måske lidt, laver godbidssøg, eller ta'r et aktivitetsspil frem. Men det er egentlig ret sjældent. I perioder har vi noget nyindlæring, og så kan vi godt træne lidt hver dag herhjemme, men det er noget tid siden vi har gjort det nu. Hunde sover jo en hel del mere end os mennesker, og jeg synes det lyder som om du gi'r ham nogle gode udfordringer på gåturene, så hvis han ellers virker tilfreds, så tror jeg ikke du skal ta' det så tungt at han ta'r den med ro derhjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo masser af ting, du kan lave indenfor.

:lol:

 

Lav spor i haven med tunvand

 

 

Jeg tror min nabo ville være ked af at jeg låner hans have til at lave sporlege med min hund :lol: har kun en tagteresse, tror underboen ville være ked af at få dåsetun i hovedet, hehe. Men ja man kunne godt lige bruge en have nogle gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo masser af ting, du kan lave indenfor.

 

Godbidder i viskestykke evt med løs knude

Godbidder under kop eller flad tallerken

Godbidder i plastflaske, aktiveringsbolde, ninna ottosen spil osv

Godbidder i vaskebalje med lidt vand i

Godbidder gemt i 'skattekiste'' dvs en stor rodekasse.

Godbidder i pap-emballage, som han må splitte ad (mælkekarton, paprør, skotøjsæske)

 

Gem hans legetøj, tebreve og lad ham finde det.

Lav spor i haven med tunvand

 

Og træn tricks i massevis. Gerne med fri shaping (klikkertræning) så han skal tænke selv.

 

Prøv evt at søge på mental ativering

 

Det var nogle gode forslag, tak for dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Jeg føler egentlig ikke jeg laver det helt vilde med mine i det daglige. De kommer naturligvis på gåture hver dag (bor i lejlighed, så det er i hvert fald noget man ikke slipper udenom:blink:)

På gåturene bliver der trænet en smule, leget lidt -f.eks. i form af kravle over/under ting, spasse med en pind (Gaia er super-spasser:mrgreen:), se hvad moar har fundet i græsset osv.

Derudover får de ofte deres foder spredt ud i græsset, og resten af deres aktivering, består bare i at hjælpe mig med diverse -tænde lyset, hente snoren, åbne skabet, lukke skuffen og den slags.

 

Det virker ikke som ret meget, men når man sådan samler sammen hvad de egentlig har hjulpet med i løbet af dagen, bliver det jo alligevel til lidt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes tit der sker så meget på vores gåture, at det er helt fint at hjemme bare er fredeligt. Nu har jeg så 2 og de leger meget sammen, især lige efter vi er kommet fra tur, så gir de den gas. Er det med for meget lyd på, bliver de sendt indenfor for at give den gas her i stedet :)

 

Især Voodoo tuller vildt meget rundt i løbet af dagen, han sover ikke så meget men virker virkelig aldrig til at kede sig. Motor kan godt have lidt ekstra krudt og har han det, så finder vi på noget såsom et aktivitetsspil, søg i haven, lidt tricks træning.

 

Men det er faktisk ikke særlig tit og jeg tror det er fordi turene er så action packed. Vi går sådan nogenlunde de samme steder og de har deres vaner alle stederne: på strand bader Voodoo og Motor snuser og sopper, på fælleden leder Motor mest efter mus, Voodoo løber og løber og så laver jeg tit et spor til Motor derude, i hunde-indhegninger snuuuuser Motor en halv times tid og så leger de. Og så fremdeles.

 

På de kortere ture i nabolaget bliver der stor-snust og hjemme får de så lige fyret en bunke krudt af i haven og derefter er især Motor klar til en laaaang skraber.

 

Og lige angående spor, jeg gør det aldrig i haven, gør det på ture. Starter med at binde dem og lægger sporet (bruger leverpostej i vand), så går vi tur en halv times tid og så kommer vi tilbage og Motor plejer selv at fange sporet.

 

 

For mine kan det blive for meget, synes jeg, altså hvis jeg fylder for mange ting på som de/vi skal lave, de kan godt lide bare at stene rundt tror jeg. De er også meget gladere for fysiske udfoldelser, de bliver i hvert fald dejligt trætte af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville sådan ønske vi havde et sted hvor hundene kunne løbe løs lovligt, et indhegnet område, en hundeskov eller et afmærket område, bare et eller andet.

 

Der er jo ingen steder jeg egentlig lovligt kan gå løs med Teitur, jo på stranden, men det er en dagsudflugt at gå derned og hjem igen, da der er pænt langt og så er det jo kun til 1 april.

 

Så vi sniger os rundt langt panelerne og jeg altid bange for at støde ind i sure gamle mænd, så er hele tiden på vagt og udefra set må jeg se lettere parnoid ud når Teitur er løs. Så det kan godt være lidt anstrengede, at man aldrig kan slappe 100 % af og bare nyde gåturen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville sådan ønske vi havde et sted hvor hundene kunne løbe løs lovligt, et indhegnet område, en hundeskov eller et afmærket område, bare et eller andet.

 

Der er jo ingen steder jeg egentlig lovligt kan gå løs med Teitur, jo på stranden, men det er en dagsudflugt at gå derned og hjem igen, da der er pænt langt og så er det jo kun til 1 april.

 

Så vi sniger os rundt langt panelerne og jeg altid bange for at støde ind i sure gamle mænd, så er hele tiden på vagt og udefra set må jeg se lettere parnoid ud når Teitur er løs. Så det kan godt være lidt anstrengede, at man aldrig kan slappe 100 % af og bare nyde gåturen.

 

Men har han ikke et flot indkald? Er det ikke lovligt nogle af stederne hvis hunden er under kontrol? Ellers må du have en lang line til ham?

 

Motor løber næsten aldrig løs, så må jeg bare bevæge mig det mere så han stadig får brændt lidt krudt af. Tænker ikke rigtigt over det mere, sådan blev det ligesom bare når han ikke ville komme når jeg kaldte :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men har han ikke et flot indkald? Er det ikke lovligt nogle af stederne hvis hunden er under kontrol? Ellers må du have en lang line til ham?

 

Motor løber næsten aldrig løs, så må jeg bare bevæge mig det mere så han stadig får brændt lidt krudt af. Tænker ikke rigtigt over det mere, sådan blev det ligesom bare når han ikke ville komme når jeg kaldte :lol:

 

 

Jo hans indkald fejler intet, det er jeg skam ikke bange for overhovedet og skulle det svigte lidt, så tager man bare en pind op fra jorden, så er hans hos mig i løbet af nul komma fem. Men det er sjælden. Lang line og Teitur er verdens dårligste coctail, er afprøvet adskillige gange, det er 100 gange lettere bare at have ham løs, så slipper man for at få armene flået af og konstant stå på hovedet i kratværk for at vikle ham ud. Det eneste jeg er bange for når jeg har Teitur løs er at møde gamle mænd eller mænd i det hele taget. Ser jeg en og Teitur er løs, får jeg ondt i maven og tør ikke andet end at tage ham i snor, selvom han hverken løber hen til dem eller gør noget.

 

I går gik jeg på gaden med ham i snor, da en mand siger " kan du godt styre ham " jeg for sammen og fik en helt sug i maven.

 

 

For 2 dage siden var det faktisk mig der kunne havet overfuset en gammel mand. Teitur var løs nede i parken og vi kastede med pind, da der pludeselig kommer en labrador stormende med rejste børster, lige i smaksen på Teitur. Teitur hylede op og jeg løb hen og tog fat i kvælerhalsbåndet på den der store køter og holdte den af alle mine krafter, Teitur fik jeg til at dække. Der gik en evighed før en ældre man dukkede op og mine hænder var helt røde og flossede af at holde den arrige hund som gjorde alt for at slippe fri og spise enten mig eller Teitur. Da han endelig får snøvlet sig hen til mig, siger han undskyld og jeg BURDE havde sagt noget, men er total mundlum, kan ingenting sige.

 

 

I dag kom en dame med en schæfer, og Teitur var løs og hende var jeg sjovt nok ikke bange for, legede bare videre med Teitur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor er du bange for mænd? Kan du ikke bare kalde ham hen til dig når du ser nogen hvis du er nervøs for - ja, hvad er du nervøs for, hvis han ikke løber hen til dem er der jo ikke noget? Vi har et par indhegninger, men de er jo ikke så kæmpe store igen, så for mange hunde derinde kunne nemt blive noget rod, så vi kommer kun på tidspunkter hvor der ikke er træf.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Jo hans indkald fejler intet, det er jeg skam ikke bange for overhovedet og skulle det svigte lidt, så tager man bare en pind op fra jorden, så er hans hos mig i løbet af nul komma fem. Men det er sjælden. Lang line og Teitur er verdens dårligste coctail, er afprøvet adskillige gange, det er 100 gange lettere bare at have ham løs, så slipper man for at få armene flået af og konstant stå på hovedet i kratværk for at vikle ham ud. Det eneste jeg er bange for når jeg har Teitur løs er at møde gamle mænd eller mænd i det hele taget. Ser jeg en og Teitur er løs, får jeg ondt i maven og tør ikke andet end at tage ham i snor, selvom han hverken løber hen til dem eller gør noget.

 

I går gik jeg på gaden med ham i snor, da en mand siger " kan du godt styre ham " jeg for sammen og fik en helt sug i maven.

 

 

For 2 dage siden var det faktisk mig der kunne havet overfuset en gammel mand. Teitur var løs nede i parken og vi kastede med pind, da der pludeselig kommer en labrador stormende med rejste børster, lige i smaksen på Teitur. Teitur hylede op og jeg løb hen og tog fat i kvælerhalsbåndet på den der store køter og holdte den af alle mine krafter, Teitur fik jeg til at dække. Der gik en evighed før en ældre man dukkede op og mine hænder var helt røde og flossede af at holde den arrige hund som gjorde alt for at slippe fri og spise enten mig eller Teitur. Da han endelig får snøvlet sig hen til mig, siger han undskyld og jeg BURDE havde sagt noget, men er total mundlum, kan ingenting sige.

 

 

I dag kom en dame med en schæfer, og Teitur var løs og hende var jeg sjovt nok ikke bange for, legede bare videre med Teitur.

 

Udover i skoven og på stranden, samt steder der skilter med hund i snor, er det jo stort set lovligt at have hunden løs overalt, såfremt man har den under fuldt herredømme. Det lyder det til du har. Så jeg ville da være ligeglad med evt sure mænd du måtte møde. Bare kald ham på plads når de skal passeres så i ikke generer nogen.

 

Jeg har Gaia løs rigtig mange steder -det sker da at nogen kigger skævt til os, men så længe hun er under kontrol, er det jo helt lovligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor er du bange for mænd? Kan du ikke bare kalde ham hen til dig når du ser nogen hvis du er nervøs for - ja, hvad er du nervøs for, hvis han ikke løber hen til dem er der jo ikke noget? Vi har et par indhegninger, men de er jo ikke så kæmpe store igen, så for mange hunde derinde kunne nemt blive noget rod, så vi kommer kun på tidspunkter hvor der ikke er træf.

 

 

Jeg ved det egentlig ikke helt. Men i alt den tid jeg har haft Teitur har jeg fået så mange sure kommentar og opstød med på vejen, og det har altid været af mænd, og 9 ud af 10 gange, nej faktisk 10 ud af 10 gange, gamle mænd.

Så skal de kommentere at hunden letter ben op af en hæk, så er det for galt at den er løs for sådan en " ung tøs" kan sikkert ikke styre sin køter og så er det galt den er i flexline og ikke almindelig line osv. Og eftersom jeg ikke er typen der siger noget igen, men altid bryder ud i gråd, så er jeg et let offer for gamle mænds vrede, evt mod andre hundeejer.

 

Derudover så er det værste jeg har oplevet en gang da Teitur var hvalp og badede i en sø. Så stod der længe en gammel mand og gloede på mig. Jeg havde godt set der var et par ænder længere ude i søen, men Teitur gjorde dem ingenting, han var hvalp og pjaskede bare rundt og svømmede lidt med sit pivedyr i munden, han var ikke engang i nærheden af 20 meter til de skide ænder. Da jeg går væk derfra følger manden efter mig og griber i min arm og skriger mig ind i hovedet som en sindsyg fordi Teitur havde badet i søen, og der var ikke det jeg ikke blev kaldt og da jeg sagde han skulle slappe af, truede han mig med en knytnæve. Han var en aller anden sindsyg fuglefanatiker og opførte sig om at ænder var truede dyrarter.

 

Det sidder godt nok i mig endnu. Og så en gang Teitur løb ned mod en anden hund, selvom jeg fik Teitur til at dække inden han nåede hunden, gik manden op og tog Teitur i halsbåndet og råbte om det var min køter og at jeg kraftemde skulle have den i snor.

 

Og nårh ja så var der dengang Teitur blev slået oven i hovedet med en kost, fordi han lettede ben af op af hæk, det var også en gammel mand.

 

og ja så sent som i går kommenterede ham manden om jeg nu havde styr på min hund, når den gik i flexline.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er jo så en af dem, som ikkr engang kan prale af at gå tur med mine hunde hver dag.... Der sker dog et eller andet hver dag, men det meste af tiden gårmed at hundene tuller rundt og følger med i hvad jeg laver, leger med mig eller hinanden eller sover / hviler...

 

Ting vi laver indenfor: små træningspas af forskellige ting, the-søg, fodersøg, find bolden/bamsen/osv...

Ting vi laver på gåture: små træningspas af forskellige ting, fodersøg, find bolden (smidt ind i buskads el.lign) og så får de lov at løbe frit, lege med hinanden oghvis Karla får sin vilje, så leger jeg med ;-) hun vil langt hellere lege med mig endmed Johna....

Link til indlæg
Del på andre sites

Udover i skoven og på stranden, samt steder der skilter med hund i snor, er det jo stort set lovligt at have hunden løs overalt, såfremt man har den under fuldt herredømme. Det lyder det til du har. Så jeg ville da være ligeglad med evt sure mænd du måtte møde. Bare kald ham på plads når de skal passeres så i ikke generer nogen.

 

Jeg har Gaia løs rigtig mange steder -det sker da at nogen kigger skævt til os, men så længe hun er under kontrol, er det jo helt lovligt.

 

Ja jeg burde være ligeglad, men det er jeg ikke, jeg hulker som en stukket gris hvis nogen skælder mig ud når jeg går tur med Teitur. Værlig modent, i know

Link til indlæg
Del på andre sites

Apropro det med at hunde leger med hinanden og får tiden til at gå med det. Min gamle kanin som jeg havde da Teitur var hvalp, var han SÅ glad for, de legede sammen på deres egen måde og puttede sammen i min seng.

 

For 4 uger siden købte jeg en ny kanin. Nuller, en 2 årig hankanin, han er renlig og går på kattebakke og løber løs i min lejlighed. Jeg håbede at den og Teitur ville gå glæde af hinanden. Men Teitur min stolte jagthund er SÅ bange for Nuller. Arme hund. Nuller er tilgengæld total kold og hvis Teitur ligger på gulvet, kommer Nuller altid hen og snuse til ham og sætter poterne op på ham, Teitur flyver op i sofaen og sidder og stirre skræmt på ham.

 

Her til aften sad Nuller oven på en af Teiturs bamser, Teitur gik hen og snuste til ham og Nuller hoppede ind mellem benene på Teitur, Teitur stod bomstille og da Nuller hoppede videre, sprang Teitur næsten op i skødet på mig og sad og rystede. Stakkels hund altså. :stupid::lol: Nuller har en gang forsøgt at hoppe op i sofaen, mens Teitur lå der, men Teitur hylede op af skræk og kaninen blev lige så bange, så nu sover Nuller UNDER sofaen og Teitur og jeg oppe i den. Håber han snart indsær at det er uskyldig kanin og ikke et rovdyr.

 

 

kanin (7).jpg

kanin (9).jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske forventer jeg for meget af hvad man skal lave med sin hund til daglig, og har egentlig hellere ingen ide om hvad andre laver med deres hund i hverdagen.

 

Men jeg er lidt bange for at Teitur keder sig, fordi jeg også selv gør det lidt af og til.

 

Når vi ikke går tur, så sover han bare eller tuller lidt rundt og ser hvad jeg laver.

 

Måske gør jeg rent eller laver mad, så ligger han bare og kigger på, eller også sover jeg selv eller er på arbejde.

 

Vi går morgentur på små tyve minutter, og så går vi omkring kl 14, der går vi som minimum en time, nogle gange halvanden, nogle gange 2 og nogle gange 3 timer, men oftes omkring halvanden time.

Når vi så kommer hjem så sover Teitur. Resten af aften tuller han bare lidt rundt efter mig og så går vi igen aftentur omkring kl 22, i den mellemliggende tid er han lige ude at tisse kort.

 

 

 

Nogle gange gider han lege lidt, men det er ikke tit, han leger i det hele taget ikke meget, hverken med andre hunde eller indenfor.

 

Engang i mellem øver vi lidt trick, sådan bare for sjov indenfor med klikkeren og det elsker han, men det kan man jo ikke gøre hele tiden, får det hellere ikke gjort hver dag, for har ikke fantasi til at finde på mere han kan lave/lærer, der er sikkert mange ting, men er helt blank.

 

 

Hvad laver i med jeres hunde hver dag udover at gå tur ??

 

 

Har ikke læst alle indlæg endnu, men vil blot sige at jeg længe har tænkt på at skrive et lignende indlæg - altså laver jeg nok med Buster?

 

Jeg laver nogenlunde det samme som dig - morgentur på 15-20 minutter; en længere tur om eftermiddagen på 1-2 timer, hvor Buster er løs en stor del af turen og - afhængigt af vejret, laver jeg lidt fodersøg, balanceøvelser og lignende - men andre gange går vi blot og nyder hinandens selskab, vejret og naturen ;:-) endelig en aftentur på 10-15 min. Kan tydeligt mærke på Buster, at, i vinterperioden, er han ikke nær så ivrig for at være ude - altså han synes det er dejligt at komme ud og snuse, løbe, men han er også MEGET tilfreds, når vi vender næsen hjemad.

 

Derhjemme laver jeg som regel også lidt fodersøg og træner lidt. Min bekymring går på, at jeg i en længere periode ikke har haft det godt og derfor ikke har haft særlig meget overskud til at lave så mental aktivering med Buster, har ikke rigtig haft overskud til at være "på", "initiativrig" osv. og jeg har til ofte følt mig, som en meget dårlig hundemor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke læst alle indlæg endnu, men vil blot sige at jeg længe har tænkt på at skrive et lignende indlæg - altså laver jeg nok med Buster?

 

Jeg laver nogenlunde det samme som dig - morgentur på 15-20 minutter; en længere tur om eftermiddagen på 1-2 timer, hvor Buster er løs en stor del af turen og - afhængigt af vejret, laver jeg lidt fodersøg, balanceøvelser og lignende - men andre gange går vi blot og nyder hinandens selskab, vejret og naturen ;:-) endelig en aftentur på 10-15 min. Kan tydeligt mærke på Buster, at, i vinterperioden, er han ikke nær så ivrig for at være ude - altså han synes det er dejligt at komme ud og snuse, løbe, men han er også MEGET tilfreds, når vi vender næsen hjemad.

 

Derhjemme laver jeg som regel også lidt fodersøg og træner lidt. Min bekymring går på, at jeg i en længere periode ikke har haft det godt og derfor ikke har haft særlig meget overskud til at lave så mental aktivering med Buster, har ikke rigtig haft overskud til at være "på", "initiativrig" osv. og jeg har til ofte følt mig, som en meget dårlig hundemor.

De der "perioder" har vi nok allesammen indimellem, om det så er fordi vi er syge, har for meget på arbejde eller noget helt tredie. Og rigtig mange af os får helt sikkert dårlig samvittighed, jeg gør i hvert fald. Men jeg tror ikke hundene har ondt af de her "hvileperioder", hvis de ellers er stimuleret nok til daglig. Jeg plejer at kigge på min hund, og som regel kan jeg se at hun jo faktisk er fuldstændig som hun plejer, og så er der ingen grund til hverken bekymring eller dårlig samvittighed. Der bli'r jo snakket rigtig meget om vigtigheden af at stimulere sin hund, og det er jo rigtig godt. Men nogle gange kan det også bli' for meget, forstået på den måde at man som hundeejer tror at hunden skal aktiveres mere end egentlig er nødvendigt. Det er jo også vigtigt at hunden lærer at slappe af, og at der ikke sker det helt store hver dag. En af de helt store faldgruber med min race, der gerne arbejder dagen lang hvis ikke man stopper den, er netop at man kommer til at lave alt for meget med den helt fra lille af, og dermed får arbejdet et kæmpe behov op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm jo, på den ene side forstår jeg godt, på den måde at jeg selv er blevet lidt panisk angst for hvis mine nogensinde kom til at løbe hen til en - ikke fordi jeg har oplevet sure mennesker (sådan, hvad jeg kan huske) men fordi jeg har læst alle de indlæg på det her forum om, hvor sure nogen altså bliver.

 

Mén, du har din hund under kontrol og så har du altså retten på din side. Hvis du skal svare de vrede mænd igen, så skal du selvfølgelig ikke puste dig op, men kalde Teitur til dig og sige på en pæn måde, at du har styr på sagerne. Og ellers synes jeg bare du skal ignorere dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

De der "perioder" har vi nok allesammen indimellem, om det så er fordi vi er syge, har for meget på arbejde eller noget helt tredie. Og rigtig mange af os får helt sikkert dårlig samvittighed, jeg gør i hvert fald. Men jeg tror ikke hundene har ondt af de her "hvileperioder", hvis de ellers er stimuleret nok til daglig. Jeg plejer at kigge på min hund, og som regel kan jeg se at hun jo faktisk er fuldstændig som hun plejer, og så er der ingen grund til hverken bekymring eller dårlig samvittighed. Der bli'r jo snakket rigtig meget om vigtigheden af at stimulere sin hund, og det er jo rigtig godt. Men nogle gange kan det også bli' for meget, forstået på den måde at man som hundeejer tror at hunden skal aktiveres mere end egentlig er nødvendigt. Det er jo også vigtigt at hunden lærer at slappe af, og at der ikke sker det helt store hver dag. En af de helt store faldgruber med min race, der gerne arbejder dagen lang hvis ikke man stopper den, er netop at man kommer til at lave alt for meget med den helt fra lille af, og dermed får arbejdet et kæmpe behov op.

 

Meget enig - og tænker også, at os med dårlig samvittighed, måske netop ikke burde have det. Altså, det kan godt være hunden i nogle perioder ikke blive aktiveret i samme omfang, som normalt - men vi tænker netop meget på vores hunde, at der er plads til i vores dagligdag, at være obs på at alle deres behov er dækket osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rart med sådan en tråd, der kan få de kreative ideer frem :5up: Jeg kan ikke lave fodersøg m/Elvis, når vi er ude at gå, for det er hans tørfoder bare alt for uinteressant til at han gider :roll: I stedet smider jeg nogle gange nogle godbidder, han skal finde, men vil ikke smide for mange, for det er jo ikke så sundt (lige p.t. har jeg f.eks. Frolic), men da jeg læste denne tråd, kom jeg lige i tanke om, at jeg har købt noget tørfoder af at andet mærke end det sædvanlige, som jeg bruger til en godbidsbold herhjemme engang imellem, netop for at have et sundere alternativ. Det kan vel for hulan også bruges til fodersøg på gåture, så jeg kan smide lidt mere m/bedre samvittighed.

 

Så det blev afprøvet både på formiddagens og eftermiddagens gåtur - med succes :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...