Hop til indhold

Kløe kløe og atter kløe

Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

Har ellers altid være lykkelig for at Teitur aldrig har været en klø-hund i forbindelse med sin allergi. Men det er han nu.

Det er nu slået fast med syv tommer søm at han ikke tåler nogen former for kød, han kaster op hver eneste gang han får noget, og ud fra et skema jeg lavede med dyrlægen er det eneste han indtil videre ikke har reagere på hjorteben og fisk.

Så langt så godt, i lang tid har han jo fungeret rigtig godt på hypoallergenig fra RC, men er bange for at han ikke længere kan tåle det, for han klør sine ører, sin rumpe og sine læber hele tiden og rigtig meget. Han klør særligt sine læber hen af gulve, ad lynlåsene på sit stofhundebur, hen af min seng, op af dørkarme osv, og dyrlægen fandt intet unormalt, selvom jeg frygtede svamp, men det var der intet af. Igen fik han taget prøve fra ørene, men de viste hellere ingen ting. Anal kirtlerne er som de skal være.

Dyrlægen forslog så at vi prøvede et kornfrit foder, og så kom vi ligesom til kort, for der findes ingen kornfrit foder UDEN kød. Alt det der Acana og Orijen er jo fyldt med kød.

Så er der Orijen med ren laks, men det turde dyrlægen ikke anbefale pga det er for fed for hans starte sarte bugspytkirtel.

Han turde hellere ikke give Teitur binyrebarkhormon, da det er rigtig krads for en hund med kronisk betændelse i bugspytkirtlen. Det bør man for alt i verden undgå.

:megaked:

Teitur har det fint i det daglige og er glad som altid, men hans kløe genere ham selvfølgelig rigtig meget.

Skal til dyrlægen igen på onsdag, hvor dyrlægen ville se om han kunne finde en anden form for kløestillende som gjorde at han kunne leve på hypoallergeing fra RC.

Så tænker jeg at jeg ville spørge jer kloge hoveder herinde, som altid er så utrolig søde til at hjælpe mig.

Kender i noget foder der er kornfrit og uden kød ??

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 89
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Beaglepack

Jeg har haft en dalmatiner der ikke måtte få ris - det var han høj allergisk overfor. Han havde også støvmide allergi. Langt det meste allergi er luftbåren - men der bliver i nogle tilfælde tale om krydsallergier hvor det så også handler om hvilket foder hunden så skal spise.

Det lyder ikke særlig godt med din vaps - uhh jeg bliver rigtig ked af det - for det er så svært når man ikke ved hvad man skal gøre. Min dalmatiner fik taget blodprøver og ud af den lavede de 50 forskellige test i de 40 var han allergisk - så det var rigtig slemt.

Det eneste foder jeg kan komme på er James Wellbeloved fisk og grønsager. Den får mine beagler i øjeblikket - min to yngste har colitis og derfor skal protein og fedt indhold være lavt. der er 21% protein og 10 % fedt i foderet. Natural Dog Food, Cat Food & Ferret Food | James Wellbeloved Pet Food

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft en dalmatiner der ikke måtte få ris - det var han høj allergisk overfor. Han havde også støvmide allergi. Langt det meste allergi er luftbåren - men der bliver i nogle tilfælde tale om krydsallergier hvor det så også handler om hvilket foder hunden så skal spise.

Det lyder ikke særlig godt med din vaps - uhh jeg bliver rigtig ked af det - for det er så svært når man ikke ved hvad man skal gøre. Min dalmatiner fik taget blodprøver og ud af den lavede de 50 forskellige test i de 40 var han allergisk - så det var rigtig slemt.

Det eneste foder jeg kan komme på er James Wellbeloved fisk og grønsager. Den får mine beagler i øjeblikket - min to yngste har colitis og derfor skal protein og fedt indhold være lavt. der er 21% protein og 10 % fedt i foderet. Natural Dog Food, Cat Food & Ferret Food | James Wellbeloved Pet Food

Det lyder slemt med din dalmatiner :ae: Jeg er næsten sikker på, faktisk 99,9 % sikker på at Teiturs allergi er foderbetinget, hvilket dyrlægen også mener og det er også det eneste han har vist tegn på.

Fedtinholdet, selvom det er sundt fedt fra feks fisk, skal også være så lavt som muligt fordi Teitur har kronisk betændelse i bugspytkirtlen.

Jeg er desværre ikke god til engelsk, det foder du linker til, kan det købes i danmark og hvor og hvad koster det ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, jeg ville undgå ris. Smilla kan heller ikke tåle korn

Hun får mosede kartofler og kød (de slags hun kan tåle) tilsat Viacutanolie og nds k9 vitaminpulver - og jeg vasker hende i en rigtig god kløestillende/ beroligende shampoo.

Tror det handler om, at du selv laver noget foder, hvor ingredienserne ikke er det, der typisk er i hundefoder. Han skal have 'nye' ingredienser, som han ikke har reageret på før.

Husstøvmideallergi (prøv at google). Støvmider findes indenfor og lever i tøj, støv osv. De lever primært af skæl og hår. Du skal vaske alt ved 60 grader for at nedsætte mængden af dem. Udskift hans hundekurv og erstat den af en menneskedyne, som du vasker jævnligt. Og lad være med at have tæpper på gulve, gør hyppigt rent, lad ham ikke sove i sengen osv. Os mennesker har husstøvmideallergi herhjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ingen ideer til foder selv, men kan linke til en dansk forhandler af James Wellbeloved (den eneste danske forhandler, tror jeg).

De er rigtig søde ved firmaet (mødte dem på DKK udstilling i Fredericia), og de vil sikkert gerne svare på spørgsmål og sende prøver af foder, hvis du skriver til dem.

Forside Kings Petfood

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst gitte1976

Har du snakket med en Veterinær Ernærings Terapeut ang. din hund??

Det lyder højst mærkværdigt, at din hund ikke kan tåle kød. :hmm:

Gourmix fra Vetcur har hjulpet rigtig mange allergihunde til et bedre liv. Bl.a. min egen hund - Dog er han nu på BARF, da han fungerer endnu bedre på det. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ingen ideer til foder selv, men kan linke til en dansk forhandler af James Wellbeloved (den eneste danske forhandler, tror jeg).

De er rigtig søde ved firmaet (mødte dem på DKK udstilling i Fredericia), og de vil sikkert gerne svare på spørgsmål og sende prøver af foder, hvis du skriver til dem.

Forside Kings Petfood

Øv læste lige at der er protein fra lam i, og lam har han altid reagere voldsomt på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv læste lige at der er protein fra lam i, og lam har han altid reagere voldsomt på.

jeg synes, at du skal prøve at skrive til dem. det lyder som en fejl - der står det samme i deres lam og grøntsagsversion, og der giver det noget mere mening. der er heller ikke noget lam på selveste ingredienslisten. og jw plejer at kun køre én proteinkilde pr. foder. jeg håber, at du finder noget der dur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Jeg er desværre ikke god til engelsk, det foder du linker til, kan det købes i danmark og hvor og hvad koster det ?

Forside Kings Petfood har foderet - det koster 459 for 10 kg

Det kan dog købes billigere hos zooplus.uk - hvor en sæk koster 330 kr cirka alt efter valutakurserne.

Jeg er godt klar over at fedtindholdet skal være lavt - det skal det også når der er betændelses tilstande i tarmen - så mine beagler må ikke få noget over 10%

Min dalmatiner Pongo fik et tåleligt liv selvom han var så plaget - men det endte med at jeg lavede hans mad selv - desværre døde han kun 7 år gammel grundet en svær nyresygdom

Link til indlæg
Del på andre sites

fandt lige deklarationen på fisk og grønsager

hundefoder/voksenfoder/fisk/grnsager

Men der står

Fordelene for din hund:

• lavet af naturlige ingredienser tilsat vitaminer og mineraler.

• hypo-allergivenligt - ideel til hunde med hud- eller maveirritationer.

• et enkelt kødprotein - af lammekød, med lammefedt og lammesovs.

• sammensat uden kornsorter.

• ikke tilsat kunstige farvestoffer, smagsstoffer eller konserveringsmidler.

• vi udelukker de mest almindelige utilsigtede årsager til fødevare allerg
Link til indlæg
Del på andre sites

Det må være en fejl, for lam er ikke på engredienslisten...

Ingredienser

Hvid havfisk, ærte stivelse, kartoffel granulat, tomatolie, hele hørfrø, fiskefond, fiskeolie, ærter, sukkerroer, lucerne, naturligt tang, gulerødder, cikorie, kaliumklorid, persille, brandenælde, cikorie ekstrakt, natriumklorid, kalciumkarbonat, glucosamin, chondroitin, yucca ekstrakt.

Indeholder min.

26% fisk, 26% ærter, 20% kartofler, 3% hørfrø, 3% fiskefond, 1% lucerne, 0,5% tang, 0,02% yucca ekstrakt, 0,1% cikorie ekstrakt, 0,02% glucosamin, 0,02% chondroitin, 0,1% persille, 0,1% brændenælde.

Vitaminer og mineraler pr. Kg.

Antioxidanter: E306/Naturlig antioxidant, 150mg. Vitaminer: E672/Vitamin A 15.000 IU, E671/vitamin D3 2,250 IE. Sporstoffer: E1/jern 40mg, E2/jod 2mg, E4/kobber 5mg, E5/mangan 25mg, E6/zink 100mg.

Typisk analyse

Protein 21%, grove fibre 4,8%, fedtindhold 10,5%, råaske 7%, E-vitamin 150mg/kg, Omega-3 fedtsyrer 2%, Omega-6 fedtsyrer 1,4%.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Men der står

Fordelene for din hund:

• lavet af naturlige ingredienser tilsat vitaminer og mineraler.

• hypo-allergivenligt - ideel til hunde med hud- eller maveirritationer.

• et enkelt kødprotein - af lammekød, med lammefedt og lammesovs.

• sammensat uden kornsorter.

• ikke tilsat kunstige farvestoffer, smagsstoffer eller konserveringsmidler.

• vi udelukker de mest almindelige utilsigtede årsager til fødevare allerg

Ja det har jeg også lige set - det må være en fejl - hvis du scroller længere ned til deklarationen så kan du læse at det indeholder

Ingredienser

Hvid havfisk, ærte stivelse, kartoffel granulat, tomatolie, hele hørfrø, fiskefond, fiskeolie, ærter, sukkerroer, lucerne, naturligt tang, gulerødder, cikorie, kaliumklorid, persille, brandenælde, cikorie ekstrakt, natriumklorid, kalciumkarbonat, glucosamin, chondroitin, yucca ekstrakt.

Indeholder min.

26% fisk, 26% ærter, 20% kartofler, 3% hørfrø, 3% fiskefond, 1% lucerne, 0,5% tang, 0,02% yucca ekstrakt, 0,1% cikorie ekstrakt, 0,02% glucosamin, 0,02% chondroitin, 0,1% persille, 0,1% brændenælde.

Vitaminer og mineraler pr. Kg.

Antioxidanter: E306/Naturlig antioxidant, 150mg. Vitaminer: E672/Vitamin A 15.000 IU, E671/vitamin D3 2,250 IE. Sporstoffer: E1/jern 40mg, E2/jod 2mg, E4/kobber 5mg, E5/mangan 25mg, E6/zink 100mg.

Typisk analyse

Protein 21%, grove fibre 4,8%, fedtindhold 10,5%, råaske 7%, E-vitamin 150mg/kg, Omega-3 fedtsyrer 2%, Omega-6 fedtsyrer 1,4%.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øj! Du har godt nok været uheldig med Teitur. Det er så synd for ham alt det han er igennem!! :megaked:

Jeg tror virkelig jeg ville lave hans mad selv hvis jeg var dig. På den måde kan du altid bare tage én enkelt ingrediens fra hvis det viser sig at han slår ud, istedet for at skulle skifte til helt ny fodervariant. Du kan nok ikke regne ud i procenter hvor meget af hver der er i det mad du laver til ham, men du kan jo give ham en varieret kost og derved forsøge at dække hans behov. På den måde kan du også sørge for at han får protein gennem f.eks. bønner og andre gode kilder. Du kan selv vælge hvilket fedtstof du vil putte i osv.

I gamle dage fik hunden bare rester, og det har de levet fint af, det må du ikke glemme, så når nu han har så sart en mave, så må du bare eksperimentere med at give ham ting, du ved kan kan klare.

Held og lykke!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har desværre ikke rigtig mod på at lave hans mad selv, har ingen erfaring i det eller med det og aner ikke hvad der skal være i et måltid for at en hund kan leve et sundt liv på det. Han får tit kogte kartofler og gulerødder, men det kan han jo nok desværre ikke leve af.

Kan jo hellere ikke være sikker på det er korn han reagere på. Hvor ville jeg dog ønske at nogen kunne sige helt 100 % præcis hvad han ikke kunne tåle.

Men det foder der er linket til lyder godt og det ville jeg helt klar snakke med dyrlægen om og prøve at få bestilt noget hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stella, hvis du får mod på at prøve med hjemmelavet mad, så har Lisbeth med Eddie herinde været rigtig flink til at forklare mig, hvordan hun laver hundemad. Hun vil sikkert også gerne komme med forklaringen til dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

For Teiturs vedkommende ville det ikke hjælpe med shampoo, da det er hans læber, nede i ørenene og rumpen han klør sig.

Nu er der nogle stykker der nævner husstøvmider, men der findes også lager mider, selvom det er foder uden korn, vil der stadig være nogle mider i foderet, det med mider er så en af de ting som kan testes, og så slemt din hund har det, burde det være noget han er testet for?? ellers få det gjort, det er nemlig tit en synder som kan ligne foder allergi og så hjælper vådfoder/ hjemmelavet rigtig godt,,, har endda hørt at nogle er hjulpet ved at overhælde tørfoder med kogende vand:confused:

Har selv en kat med allergi,,, og kan ikke finde årsagen,ud over parafyme og ny jord?,,,men alt anden sygdom er udelukket,, det har givet lidt forandringer omkring øjet (han er nu blevet opereret så hår ikke kommer i øjet), Emil,Hjalte og Emma 6 402.jpg Før behandling,, nogle gange ligner han en vaskebjørn, uden hår om øjnene.

I TorsdagsEmil,Hjalte og Emma 6 442.jpg han fik også skyllet tårekanaler.

Jeg håber virkelig du finder en løsning med foder, og AT det hjælper, VI tænker jo ikke på hvad det koster men de skal jo gerne have et godt liv.

Kan du tage billeder af Teitur så vi kan se det??? jeg ved det kan være svært,, jeg har gjort det i al den tid det har været galt med Manne, det er rart at kunne se om det er blevet værre end gangen før, eller fra dag til dag, også når man skal til dyrlægen, så have billeder med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er der nogle stykker der nævner husstøvmider, men der findes også lager mider, selvom det er foder uden korn, vil der stadig være nogle mider i foderet, det med mider er så en af de ting som kan testes, og så slemt din hund har det, burde det være noget han er testet for?? ellers få det gjort, det er nemlig tit en synder som kan ligne foder allergi og så hjælper vådfoder/ hjemmelavet rigtig godt,,, har endda hørt at nogle er hjulpet ved at overhælde tørfoder med kogende vand:confused:

Har selv en kat med allergi,,, og kan ikke finde årsagen,ud over parafyme og ny jord?,,,men alt anden sygdom er udelukket,, det har givet lidt forandringer omkring øjet (han er nu blevet opereret så hår ikke kommer i øjet), [ATTACH=CONFIG]78469[/ATTACH] Før behandling,, nogle gange ligner han en vaskebjørn, uden hår om øjnene.

I Torsdags[ATTACH=CONFIG]78470[/ATTACH] han fik også skyllet tårekanaler.

Jeg håber virkelig du finder en løsning med foder, og AT det hjælper, VI tænker jo ikke på hvad det koster men de skal jo gerne have et godt liv.

Kan du tage billeder af Teitur så vi kan se det??? jeg ved det kan være svært,, jeg har gjort det i al den tid det har været galt med Manne, det er rart at kunne se om det er blevet værre end gangen før, eller fra dag til dag, også når man skal til dyrlægen, så have billeder med.

Der er ikke så meget at se, eller hvad tænker du på ??

Link til indlæg
Del på andre sites