Hop til indhold

Alternative kommandoer. Er jeg den eneste?

Gæst Helle1985
 Share

Recommended Posts

Gæst Helle1985

Hej alle I kære hundeelskere (og hunde, der kigger med).

Jeg har tit tænkt på, at mange af de kommandoer man bruger normalt kan være lidt besværlige.

Derfor har jeg altid brugt nogle andre til kommandoer hvor ord man bruger i daglig tal, indgår.

Forvirret?

Forklaring følger:

"Nej/stop"- kommandoen. Her bruger vi "slut" istedet for.

Hvorfor? Fordi hvis f.eks jeg laver mad og min kæreste er i stuen og vi er nødt til at råbe til hinanden over emhætten, kan hundene nemt blive forvirrede, hvis én af os svarer "nej" til den andens spørgsmål; "jamen må jeg ikke lege mere, mor??" tænker lille Sonne så.

Det samme med "tak/spyt ud". Hvor mange gange siger man tak i løbet af dagen? Jeg gør det tit;)

Og taler jeg i telefon eller med min kæreste, siger jeg tit "spyt bare ud", hvis de vil fortælle noget.

Her bruger vi så "det er mors/fars" istedet for at undgå forvirring.

Sit og dæk er dog som det plejer at være her.

Er det mig, der undervurderer mine hunde, eller er jeg på rette spor? ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det begyndte jeg også at spekulere over EFTER jeg havde lært Smilla kommandoerne. :stupid: Nej, tak, her, kom, tur...osv Så derfor kan jeg da godt nu lægge lidt bånd på mig selv, hvis jeg taler tydeligt (f.x råber et svar gennem stuen ud til køkkenet) eller svarer klart med enstavelsesord, som du nævner. Når vi snakker om Smilla siger jeg også sjældent hendes navn, for så tror hun jo ''hun skal noget''. Såhar hun 1000 andre kælenavne, som jeg bruger. På samme måde, hvis vi er ude på gåtur og der er børn, der råber i forbifarten ''hvad hedder hunden?''. Så kan jeg altså godt finde på at sige ''Bella''. :oops:For igen, ellers bliver Smilla jo lidt forvirret, og det synes jeg er synd..:blink: Noget andet er, hvis vi stopper op og folk spørger om Smillas navn og derefter tager kontakt til hende, så synes jeg, det er noget andet.

Så jo, kan godt følge dig. Jeg tror dog hunden er god til at følge med i, hvem der bliver talt til. Fx hvis man har flere hunde. Og det er jo også muligt at klikkertræne en hund foran en anden. De ved godt, hvem som er ''på''. Men alligevel... Kan da se, at Smilla reagerer/ kigger hvis jeg siger ''nej'' højt og tydeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg faktisk slet ikke bekymret over. Jeg oplever aldrig, at minde hunde tager fejl af et "nej" i træning/opdragelse og et nej i daglig tale mellem to mennesker. Det kan godt være, at det er forskelligt fra hund til hund, men mine hunde kan sagtens forstå, at i en given kontekst, så er ord fra os mennesker ikke lig med kommandoer.

De eneste kommandoer, der er hellige er lydighedskommandoerne. De ligner ikke andet og bruges aldrig til andet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Her hedder det Motor nej eller Voodoo nej og de reagerer ikke, hvad jeg har opdaget, på at jeg siger nej til så meget andet i løbet af dagen. Med 2 hunde vil det jo så også næsten være ligegyldigt hvad ord nej hed, sagde jeg slut, tænker jeg at jeg stadig skal henvende mig til den hund det handler om.

Udover det siger jeg nu også både slut og stop, men det er i andre situtationer..

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hund er jo snot forvirret når det kommer til det punkt... Han forstår tre sprog, og ærligt, selvom vi nok burde have holdt os til et sprog, så forstår han dem alle..

Om vi siger slut, stop eller nej, uanset sprog så er det allesammen udtryk for det samme (stop det du laver), og derfor har vi forsøgt at sørge for at han reagere på alt fremfor på kun en ting, og så ikke på 75% af de mennesker han omgåes...

Dog er der ord han reagere bedre på end andre.. F.eks. "dygtig" fremfor "Goed so"...

Derudover så tror jeg Dexter reagere mere på tonefald end på selve signalerne faktisk...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg oplever virkelig sjældent, at mine ikke ved hvornår der tales til dem og hvornår der ikke gør... Slut bruger vi, men det er om når legen / træningen / det vi har lavet sammen er slut. Nej er nej. Kom, her, med, ud, slip, min osv. Er jo dagligdagsord, som hundene godt ved KAN handle om dem... Og når det handler om dem, så reagerer de... Ellers ikke :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Har heller ikke tænkt så meget over det.

Hundene ved godt hvornår vi henvender os til dem og hvornår vi snakker med hinanden.

Et nej i en samtale mellem mennesker reagere de ikke det mindste på i dagligdagen....

Men den virker fint, hvis det er henvendt til dem.

Det må være både toneleje og kropssprog der spiller ind.

Det gælder de får dagligdags kommandoer vi bruger - det drejer sig så også kun om ja, nej, kom, læg dig og bliv.

Andre kommandoer bruger jeg ikke i det daglige.

Men er vi til træning, og træneren f.eks råber nej til en figurant der laver et kiks, så reagere Bamse kraftigt på det og det smadre fuldstændig en øvelse.

Så i træning er nej et absolut forbudt ord, fordi han er utrolig opmærksom på alle involverede i en øvelse og er meget obs på alt der bliver sagt kan være en kommando.

Og nej betyder jo stop alt du har gang i lige nu! Hvilket ikke er skide praktisk under indlæring og i træningen.

Så er der så øvelseskommandoerne - Dem bruger jeg ALDRIG i dagligdagen.

F.eks "her" må absolut ikke brugs til andet end et indkald, der afsluttes med at min hund kommer ind og sætter sig lige foran mig.

Plads betyder hold dig tæt til mit venstre ben, sæt dig når jeg står stille og følg mig indtil jeg siger du må forlade min venstre side igen.

Mine konkurrence kommandoer vil jeg ikke have smadret af letfældig omgang med dem i hverdagen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også det er meget situations bestemt for Dexter... Vi har en gang skændes imens vi havde ham, og der reagerede han også på nej.. Det har han ellers aldrig gjort hvis f.eks. min kæreste spørger om et eller andet tilfældigt og jeg svarer nej..

Men herhjemme bruger vi så også at være yderst klare i vores signaler når vi "taler med Dexter", og jeg tror faktisk at grunden til at han forstår tre sprog er at vi bruger håndtegn og kropssprog ved alt omgang med ham stort set..

F.eks. bliver nej sagt dybt og fast, uden at være truende og dominerende, men ligesom at en hundemor også siger "NEJ" når hun siger fra, så siger jeg også fra sådan.. Han er ikke i tvivl om hvad jeg mener... Igen uden at jeg hverken råber eller laver det store ud af det, så gør jeg det tydeligt for ham på en passende måde... Så han netop ikke behøves være i tvivl hvem modtageren af mit budskab er...

Link til indlæg
Del på andre sites