Gæst Albert Skrevet Marts 1, 2012 Rapporter Share Skrevet Marts 1, 2012 Hejsa Nu har jeg haft Albert i en uge på minimal motion og ingen legetøj. Han er ved er ved at gå ud af sit gode skind og har glemt alt hvad han kan når vi er ude. Jeg er stille og roligt begyndt at forlænge vores gåture og han har også fået lov til at gå fri for en kort stund.. Dog alt med måde, så han ikke bliver overanstrengt igen. Han trækker som en gal og jeg synes ellers jeg har prøvet alt.. Overrost ham med godbidder og kæl, de sekunder han har gået fint med løs snor, stoppet op hver gang han begynder at trække og afvente at snoren bliver løs og han kigger på mig... Efterfulgt af godbidder og kæl.. Prøvet at gå i modsatte retning når han begynder at trække men lige lidt hjælper det.. Der er kun et stykke på vores hjemtur, hvor han forstår at gå mere pænt... Men ellers er det godt nok en kamp at få ham til at forstå, hvad der er meningen med min attitude. I dag har jeg haft ham ude på en rigtig god tur... Men kors hvor er jeg smadret i min ryg og skulder nu.. Det lykkedes mig at få ham til at gå pænt i max 30 sekunder af gangen og så var han ellers fremme i poterne igen. Det er som om hans fokus er et helt andet sted end ved mig når vi er ude og jeg kan simpelthen ikke fange den.. Værrer bliver det kun, hvis der kommer andre mennesker eller hunde.. Så kan jeg næsten ikke holde ham tilbage Når vi er hjemme lystrer han rigtig flot.. Han er meget fokusert på mig og har helt klart set mig ud som "lederen" i familien. Han er faldet godt til ro her hjemme og er så småt begyndt at prøve grænser af... Men han fanger hurtigt at nej er nej og så er han sød igen. Jeg må indrømme at jeg er lidt "fortvivlet" over at jeg ikke kan nå ind til ham når vi er udenfor.. At jeg ikke føler at der sker positive ændringer i mine gentagende forsøg på, at få det til at virke.. Det er som om han er døv og blind for min tilstedeværelse når vi er ude.. Jeg kunne godt bruge en lykke fe, der lige kunne fortælle mig hvad jeg gør forkert og vise mig, hvordan jeg kan gøre det bedre.. For lige nu er det ikke særlig sjovt at være ude med Albert.. Det er brænd hårdt og fysisk krævende.. Jeg har googlet og googlet.. Og søgt i trådene herinde.. Jeg har forsøgt mig med det jeg har læst men det er som om det ikke går igennem.. Hjælp .. Tak Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Marts 1, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 1, 2012 Hvordan kan det være han er på begrænset motion og legetøj? Og hvordan var det før det, trak han ikke der? Tænker om det er fordi han har vildt meget overskudsenergi? Hvis han ikke må være fysisk af en årsag, kan i måske gå nogle spor med ham så han bliver træt i hovede og næse? Er der mon en masse løbetid i jeres nabolag for tiden? Det kan vel få selv den bedste hanhund til at tabe hjernen en smule.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Albert Besvaret Marts 1, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 1, 2012 Hvordan kan det være han er på begrænset motion og legetøj? Og hvordan var det før det, trak han ikke der? Tænker om det er fordi han har vildt meget overskudsenergi? Hvis han ikke må være fysisk af en årsag, kan i måske gå nogle spor med ham så han bliver træt i hovede og næse? Er der mon en masse løbetid i jeres nabolag for tiden? Det kan vel få selv den bedste hanhund til at tabe hjernen en smule.. Albert er på begrænset aktivitet da han ikke er vant til, at blive motioneret. jeg har købt ham ved Dansk Dyreværn Aalborg. Personen der havde Albert fra hvalp har ikke motioneret med ham og da han så kom på internatet og var sammen med de andre hunde.. gik han jo helt amok. Så kom vi og købte ham og gik lange ture og legede med ham og det endte med at han begyndte at halte og ikke ville støtte på sit ene bagben. Derfor har dyrlægen beordret Albert i ro. De sagde på internatet at han trak.. så det har han altid gjort. Chefen på internatet sagde at vi skulle købe en Halti sele til ham da den kunne lære ham at gå pænt.. hun viste os at når han trak skulle vi trække hårdt tilbage i ham, sige meget kraftigt nej og gå den anden vej. Da hun gjorde det - altså viste os det.. gik han MEGET pænt og kiggede hele tiden på hende når hun gik med ham.. men jeg synes dog det er en noget voldsom måde at lære ham det på.. og efter han har været i ro i en uge her hjemme og jeg bestemt ikke har hevet i ham da jeg tænker at det ikke er godt nu, hvor han døjer med benene... kan han ikke forstå at han skal gå pænt når jeg siger nej og går den anden vej... eller bare stopper op og venter.. Han kigger måske på mig.. men så er det glemt igen og han trækker videre... Hvordan er det man går spor? Vi er blevet anbefalet at købe en kort line til ham, indtil han lærer at gå pænt.. så den jeg har er max 2 meter lang når den bliver foldet ud.. kan man gå spor med sådan en? Hvis jeg slipper Albert fra snoren går han helt baserk og stormer rundt og danser nærmest... og så kan jeg ikke kalde ham til mig.. han bliver bare døv og blind over for mig... Her hjemme i huset kan jeg sagtens gemme guffere i huset og dem finder han lyn hurtigt.. han har en RIGTIG god næse.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Marts 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Ok på den måde Tillykke med ham! Hvis du kigger lidt rundt her i træningsforummet, ligger der mange tråde om hunde som trækker. En af dem er her: http://www.hunde-forum.dk/traening/30425-jeg-har-brug-nogle-nye-input.html Jeg skriver selv i den tråd. Synes det gik fremad med stoppe metoden, da min hund faktisk begyndte at snuse til ting på gåturen, for så kan jeg holde ham tilbage og sekundet snoren slapper, så går jeg fremad så hans belønning er at kunne snuse til det spændende. Synes ikke du skal rykke hunden tilbage, det er ikke en rar måde at starte det samarbejde i jo gerne skal have de næste mange år.. Men det tager nok noget tid og lige nu er han lige flyttet og alt er nyt og spændende, men giv tid og find den gode tålmodighed frem! Spor går man med en lang snor, jeg bruger som regel en på 5 meter men tror folk både bruger 10 meter og 20 meter. Sådan her gør vi: Jeg finder en græsplæne eller lignende som ikke er overrendt af hunde og binder mine hunde af til et træ eller lignende hvor de så skal vente mens jeg laver sporet. Laver et langt lige spor med vinden i ryggen og lige ud, af 4-5 skefulde leverpostej i 2-3 liter lunkent vand (rystet godt sammen i en pose eller en anden beholder, så vandet dufter) og ligger nogle lækre belønninger for enden af sporet. Når jeg bruger pose, klipper jeg et lille hjørne af posen og så går jeg afsted så strålen laver sporet, indtil der ikke er mere leverpostejsvand). Går så en tur med hundene i en halv times tid for sporet skal nå at "samle sig", ellers vil der dufte over det hele for hunden, hvor - når det har nået at samle sig - så er duften mere koncentreret lige der hvor du har hældt den tynde stråle. Så kommer jeg tilbage, skifter evt. snor på hunden (til den lange) og så lader jeg faktisk hunden selv finde starten af sporet (hjælper selvfølgelig hvis den ikke finder det) og derefter lader jeg den gå i ro og mag hen til belønningen. Hvis din hund nærmest løber gennem sporet, kan du bremse den lidt, så den skal bruge lidt mere tid på at snuse. Sporet kan være kort eller langt, men ikke for svært de første par gange, senere kan du så begynde at lave knæk, dvs dreje sporet mm. Det er suuuuuper god hjerneaktivitet, min store hund er rigtig glad for det og bliver skønt rolig og træt af det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Retrieveren Besvaret Marts 3, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 3, 2012 Hejsa. Åhh jeg forstår din frustration! Jeg synes at du skal købe en Halti grime, men jeg synes så IKKE at du skal bruge den som hende der har vist jer. Den skal kun bruges som et hjælpemiddel. Hans halthed kan faktisk skyldes at han har ondt i ryggen fordi han har trukket så meget. Kiropraktor kunne være en mulighed. Ang. haltien så sæt den på ham, sæt en snor i halsbåndet, og sæt en snor i haltien. (brug en snor med to kabinhager) Når han trækker så holder du bare tilbage i snoren (sådan at trækket fordeles en smule på halsbåndet/selen og haltien). Du må under ingen omstændigheder trække hårdt i haltien, den sidder jo som sagt et meget ømt sted, men du skal blot holde ham tilbage når han trækker voldsomt fremad. Det er virkelig en gave at gå tur med sin hund når man har en halti! ALT bliver bare så meget lettere, og jeg tror ikke på at den gør ondt å hunden. Jeg bruger den selv indimellem. Du skal holde i mange år endnu, så du skal passe på dine skuldre og din ryg. Derfor halti. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Marts 3, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 3, 2012 Velkommen til dig og Albert Hvor gammel er han og hvor længe har du haft ham? Timingen skal være meget præcis for at en hund kan lære hvad der giver den aktuelle konsekvens. Derfor: Når du stopper op ved træk i linen, stopper Alberts naturligvis også, men går der bare 30 sekunder + før han ser på dig og da får lov at fortsætte med at gå forbinder han ikke at blive stoppet med at han trækker. Han lærer derimod at forbinde det at se på dig med tilladelse til at gå videre og det er langt fra det samme som at lære at gå uden at trække. Hvis du i stedet stopper straks han trækker fremad, og her mener jeg før han starmmer linen ud, og straks han løsner linen går fremad igen, fortsår han sammenhængen mellem at trække og blive stoppet langt hurtigere. Det er fint du vil have øjenkontakt men det er muligvis at overstræbe lidt i denne situation Jeg vil foreslå at du sætter en længere line på ham, da han som du beskriver det er understimuleret fra sit tidligere liv. En længere snor på 5m vil give ham noget frihed så han ikke bliver frustreret over at være "fanget" Når han har været halt og du ikke kender hans tidligere liv vil jeg varmt anbefale at få en dyrekiropraktor til at tjekke og evt. justere ham. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Albert Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Velkommen til dig og Albert Hvor gammel er han og hvor længe har du haft ham? Timingen skal være meget præcis for at en hund kan lære hvad der giver den aktuelle konsekvens. Derfor: Når du stopper op ved træk i linen, stopper Alberts naturligvis også, men går der bare 30 sekunder + før han ser på dig og da får lov at fortsætte med at gå forbinder han ikke at blive stoppet med at han trækker. Han lærer derimod at forbinde det at se på dig med tilladelse til at gå videre og det er langt fra det samme som at lære at gå uden at trække. Hvis du i stedet stopper straks han trækker fremad, og her mener jeg før han starmmer linen ud, og straks han løsner linen går fremad igen, fortsår han sammenhængen mellem at trække og blive stoppet langt hurtigere. Det er fint du vil have øjenkontakt men det er muligvis at overstræbe lidt i denne situation Jeg vil foreslå at du sætter en længere line på ham, da han som du beskriver det er understimuleret fra sit tidligere liv. En længere snor på 5m vil give ham noget frihed så han ikke bliver frustreret over at være "fanget" Når han har været halt og du ikke kender hans tidligere liv vil jeg varmt anbefale at få en dyrekiropraktor til at tjekke og evt. justere ham. Albert er 16 måneder og jeg har kun haft ham i 14 dage. Så det hele er ret nyt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Albert er 16 måneder og jeg har kun haft ham i 14 dage. Så det hele er ret nyt Okay, du har så ikke overtaget ham i den nemmeste fase i udviklingen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Prøv en sele (ikke y). Bella trak også - hun modarbejdede halsbåndet. Selen er et rent mirakel! Vi har en Hurtta Lifeguard som er på tilbud (eller forkert prissat) i Maxizoo. Når Bella en sjælden gang trækker i selen stopper jeg op. Når hun tager øjenkontakt, går jeg et skridt tilbage så hun kommer hen til mig. Næste fase er at hun skal dutte min hånd også inden vi går videre. I starten betyder det en ekstremt frustreret hund, men jeg kan virkelig mærke en forskel. Og husk - tålmodighed! En tur der normalt tager 15 min kan tage 30 min. Men tro mig, det giver bonus:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Albert Besvaret Marts 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2012 Vi har allerede købt en sele til ham. Det er en halti harness som skulle gøre at han ikke ville trække.. Det var internatet der sagde, at det var den bedste at bruge på ham. Det det er bare som om han smider hele hjernen på jorden og så suser han bare afsted når vi kommer udenfor. Når vi går hjemaf kan han godt finde ud af at gå pænere.. men stadig ikke helt optimalt.. dog trækker han ikke så voldsomt som på turen ud. Jeg ved godt det selvfølgelig også handler om at han bare skal ud i verden og snuse til det hele.. og han får også lov til at snuse og afmærke på vores tur. Jeg har nu prøvet det med at stoppe når selen/snoren bliver stram og forsøger at komme ham i forkøbet så jeg stopper lige inden den går i fuldstændig stram. han begynder at pive og går en halv cirkel om mig og kigger på mig mens han piver igen. Lige så snart snoren er løs går jeg videre.. Jeg taler overhovedet ikke til ham og kigger heller ikke på ham.. Så kan han gå okay i 5-10 sekunder og så er han ude og trække igen. Nogle gange går han helt amok når jeg stopper og nærmest forsøger at springe fremaf.. så hans forben bliver løftet fra jorden og jeg kan næsten ikke holde ham tilbage så jeg "flyver" bliver trukket et par skridt fremaf inden jeg når at få ordentligt fodfæste og modificeret alle mine kræfter på snoren så jeg kan holde igen. Når han må komme ud blandt andre hunde igen skal vi helt klart begynde til hundetræning. Jeg har overvejet Nordjysk hundetraening og jeg håber virkelig at de kan hjælpe mig. Gad vide hvorfor han slet ikke kan gå pænt ud... men pænere hjem?? Det er jo det samme jeg praktiserer begge veje. På vej ud, kan han også finde på at suse ud på vejen.. men på vej hjem kan kan godt huske at når vi kommer til en vej skal han på plads og afvente"kom" fra mig inden vi går over vejen. Jeg ved godt at jeg ikke kan lærer ham alt på en gang og jeg er helt med på, at der skal tålmodighed til.. og jeg går heller aldrig tur med ham når jeg skal nå noget.. så der er egentlig alt den tid vi skal bruge... men for sulan, hvor er det altså svært når jeg ikke føler der er sket nogen som helst fremskridt... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Marts 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2012 Når han må komme ud blandt andre hunde igen skal vi helt klart begynde til hundetræning. Jeg har overvejet Nordjysk hundetraening og jeg håber virkelig at de kan hjælpe mig. Vi starter et begynderrallyhold på Skalborg Dyrskueplads i maj - det kunne være noget for jer, hvis I har lyst. Jeg tænker nemlig, at idet I er helt nye med hinanden, så har han formodentlig heller ikke fundet den store værdi i samarbejdet med dig endnu. En eller anden aktivitet, der styrker jeres samarbejde og bånd ville være rigtig godt. Om det er rally, lydighedstræning eller noget tredje spiller ikke den store rolle. Bare I laver noget sjovt sammen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Albert Besvaret Marts 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2012 Når han må komme ud blandt andre hunde igen skal vi helt klart begynde til hundetræning. Jeg har overvejet Nordjysk hundetraening og jeg håber virkelig at de kan hjælpe mig. Vi starter et begynderrallyhold på Skalborg Dyrskueplads i maj - det kunne være noget for jer, hvis I har lyst. Jeg tænker nemlig, at idet I er helt nye med hinanden, så har han formodentlig heller ikke fundet den store værdi i samarbejdet med dig endnu. En eller anden aktivitet, der styrker jeres samarbejde og bånd ville være rigtig godt. Om det er rally, lydighedstræning eller noget tredje spiller ikke den store rolle. Bare I laver noget sjovt sammen. Hvad hedder den forening der står for dette? har du evt. en hjemmeside? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Marts 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2012 Når han må komme ud blandt andre hunde igen skal vi helt klart begynde til hundetræning. Jeg har overvejet Nordjysk hundetraening og jeg håber virkelig at de kan hjælpe mig. Hvad hedder den forening der står for dette? har du evt. en hjemmeside? Det er DKK. www.dkk-aalborg.dk. Det er mig, der underviser i Rally. Jeg tror virkelig, at det er vigtigt at lave noget med sin hund, der giver dig værdi i hundens øjne. Og i særdeleshed med en voksen omplaceringshund. Det er uvurderligt for forholdet imellem hund og ejer, at lave sjove ting sammen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Marts 6, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 6, 2012 Ja træning er en rigtig god ide, også fordi han så i det hele taget lærer at kontakt med dig er noget han får noget positivt ud af. Og i rally lærer man jo en masse forskellige små øvelser, som du vil kunne øve på gåturen = han lærer at gåture også handler om kontakt med dig. Vi har gået til rally og var glade for det, det er ok hvis hunden ikke sidder snorlige på plads, men ønsker man snorlige plads - så er det det man går efter. At han trækker mere på ud turen end på hjemturen, er fordi det er spændende at komme ud. På vej hjem ved han jo nærmest hvad der sker - i går hjem. Så du kan måske bruge at i vender om engang imellem og går lidt pænt, for så at vende igen og gå videre ud på turen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Marts 6, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 6, 2012 Prøv en sele (ikke y). Bella trak også - hun modarbejdede halsbåndet. Selen er et rent mirakel! Vi har en Hurtta Lifeguard som er på tilbud (eller forkert prissat) i Maxizoo. Når Bella en sjælden gang trækker i selen stopper jeg op. Når hun tager øjenkontakt, går jeg et skridt tilbage så hun kommer hen til mig. Næste fase er at hun skal dutte min hånd også inden vi går videre. I starten betyder det en ekstremt frustreret hund, men jeg kan virkelig mærke en forskel. Og husk - tålmodighed! En tur der normalt tager 15 min kan tage 30 min. Men tro mig, det giver bonus:-) Lidt off topic, men hvorfor ikke en y-sele? Min lab kan f.eks ikke bruge Hurtta's almindelig pro sele, hun skal have den anden model. Spændet på den almindelige går på hendes albue Derudover vil jeg sige, at det lyder som en god ide, at gå til noget træning. Egentlig et "must", synes jeg. Og til træning bruger jeg halsbånd, ikke sele Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Marts 6, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 6, 2012 Lidt off topic, men hvorfor ikke en y-sele? Min lab kan f.eks ikke bruge Hurtta's almindelig pro sele, hun skal have den anden model. Spændet på den almindelige går på hendes albue Derudover vil jeg sige, at det lyder som en god ide, at gå til noget træning. Egentlig et "must", synes jeg. Og til træning bruger jeg halsbånd, ikke sele Det er også min erfaring at seler skal passe til individet og at ikke alle seletyper er lige gode til alle hunde. Min datters lab måtte ikke bryge Y sele pga. sin fysik hvorimod Pelle fint kan bruge den uden at skade noget. Ligesom en ridesadel skal tilpasses individuelt skal en hundesele også Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Marts 6, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 6, 2012 Jeg ved ikke om jeg kan komme med noget råd eller andet, men kan prøve. Jeg har også en hund der trækker virkelig virkelig meget. Han har knap 4 år nu og har gjort det siden han var unghund. Alt er afprøvet. Fordi det går så utrolig hårdt ud over en ens nakke, skulder og ryg, er man nød til at blive ved med at forsøge at få hunden til at lade være, men selv det er hårdt ved ens krop for under den proces får man også tonsvis af ryk og smæld i kroppen. Jeg har accepteret at det at lære ham ikke at trække på vej ud til en gåtur er umuligt, ligesom en skovtur eller en strandtur hvor han ikke må være løs er et helvede, her er der ingen hjerne tilbage, intet at arbejde med, intet at stille op. Så der bruger jeg en halti sele til ham, mon ikke det er det du også beskriver, altså sådan en sele hvor linen skal sidde foran på brystet ?? Og så bruger jeg en flexline, og så lader jeg ham trække. Jeg GIDER ikke have konflikter med ham, jeg gider ikke bliver endnu mere frusteret osv. Men derudover forsøger jeg så vidt muligt at undgå han trækker, også for hans egen krops skyld. Det ville sige at på hjemturen fra vores daglige gåture, må han ikke trække, så der øver jeg at gå plads med ham hele tiden, for her har han langt mere fokus, fordi vi bare skal hjem, ligesom det væreste krudt er brændt af. Men den eneste måde jeg kan holde hans fokus på er ved hele tiden at give ham kiks, eller kalde ham til mig ( han er i flexline ) og konstant hele tiden have en kontakt med ham. Jeg roser ham helt vildt når han kigger på mig og linen er slap. På vores almindelige daglige gåtur, feks ned til parken, kræver det også tålmodighed ikke at få ham til at trække, her hjælper det ikke at gå plads med ham ,for her har han snuden i jorden hele tiden, så der stopper jeg op indtil han kommer tilbage til mig og det kan tage en krig og en evighed at nå ned til parken selvom der ikke er så langt og undgå helt at han trækker er umuligt. Det er svært at gå langs en å med ham , fordi han trækker som en tosset for at komme ud at bade. Vi har en lang å i den by jeg bor, og her kan jeg ikke give ham lang line, jeg ville aldrig kunne lærer ham at gå i lang line sådan et sted uden at trække, så her må jeg være kold i r... og lade ham gå plads hele vejen, ved konstant at give ham kiks eller snakke til ham. Nogle gange gider han nemlig ikke kiks. Vi når længere og længere, han bliver bedre og bedre til det. På vores aften gåture trækker han ikke ret meget, jeg ved ikke hvorfor, men her er han også rigtig nem at træne med. Derudover skifter jeg mellem 4 seler jeg har, så han ikke altid har den samme, kun en af dem er en anti træksele, resten er almindelige seler, nogle gange har jeg simpelthen for ondt til at kunne have ham i en almindelig sele, så selvom antiselen trækker ham skæv, må jeg desværre give ham den på alligevel. Min pointe med overstående er at du skal finde ud af hvornår du lettest kan træne ham og hvor det er håbløst på forhånd. Ligesom det er en god ide at have nogle stier, ruter eller strækninger hvor han kan skiftevis kan gå på din side uden at trække, og så gå foran dig. Det helt svære som jeg endnu ikke er kommet til endnu er at lærer en hund at gå foran en, feks i en flexline eller lang line uden at trække. Jeg tror jeg en dag kan gå med min hund i en flexline helt ud altså 5 meter uden at trækker, men jeg tror aldrig nogensinde han lærer feks at gå i en sporline uden at trække. Ligesom jeg ikke tror han nogensinde lærer at kunne gå feks en tur i skoven uden at trække, der er simpelthen for mange dufte at hamle op med. Så det magter jeg ikke engang at prøve på, det giver kun konflikter tuderi og smerter og frustration og intet andet. Her hos mig har jeg efter 3 år endelig fået arbejdet så meget med ham at han kan gå aftenstur uden at trække, han kan gå hjemture uden at trække og han kan gå plads uden at trække ( i forholdsvis lang tid ) jeg kan cykle med ham uden han trækker og han kan gå nogenlunde pænt hvis han løber løs først. Og så er det som om at nogle dage er bedre end andre, nogle dage kan man bare på forhånd mærke at han er helt oppe at kører, andre dage går han som en engel hele tiden. Jeg synes du skal prøve at finde ud af hvad der er letteste for dig. Når du har en labrador kunne jeg forstille mig at en kort almindelig line var rarest og start gerne med en antitræksele hvis du ikke kan holde ham eller får armen flået af. Når først han kan gå pænt i de, så kan du skifte til en almindelig sele. Hav en strækning hvor han skal gå pænt ved din side, hvor han kan løbe løs, gå pænt ved din side igen, gå løs, gå lidt foran i linen og gå ved siden af, og så gå så afslappet som muligt på hjemturen. Håber du kan bruge det til noget. Ps- så er det helt normalt at blive frustreret over det. Hvis man har oplevet nogle skrige og skabe sig og sætte sig ned og tudbrøle over en gåtur med en hund, så har man muligvis mødt mig. Engang gik vi på sådan noget skov/plantage stiagtig noget og han trak og trak og trak. Jeg havde bare så ondt og da jeg vi så går lidt ned af sådan en lille bakke, trak han så meget at jeg vred om på foden og satte mig på røven, jeg kastede snoren fra mig, skreg som en tosset op i luften og hylede helt hysterisk, jeg trampede afsted, var SÅ ligeglad med om hunden måtte være i snor eller ej på stedet og vrælede hele vejen hjem. Teitur gik lige så forsigtig på 5 meteres afstand hele vejen hjem og jeg talte ikke til ham i 2 timer, før jeg havde tudet færdig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts