Hop til indhold

Crufts - uden pekingeser og bulldog


Recommended Posts

Til gruppebedømmelserne var der ingen pekingeser eller bulldog, noget med en dyrlægebedømmelse af BIR, som de to racer ikke bestod og derfor gik de ikke vidre.

 

Tydeligvis et resultat af sidste års kritik, så må vi håbe, det får indflydelse på fremtidig avl ikke bare indenfor de to racer :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 113
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Buddha

Så til Crufts (eller til alle udstillinger?), tjekker en dyrlæge alle hunde som får - er ved at få? - BIR og andre høje præmieringer, og så hvad? Så kan de ikke få titlen, eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så til Crufts (eller til alle udstillinger?), tjekker en dyrlæge alle hunde som får - er ved at få? - BIR og andre høje præmieringer, og så hvad? Så kan de ikke få titlen, eller?

 

Kun til Crufts... for der er jo mediebevågenhed :mrgreen:

 

Når BIR er fundet kommer dyrlægen og checker alt er ok... Og i dette tilfælde har dyrlægen fundet den usund... Så bliver BIR frataget hunden og den må ikke vise sig i store ring. Hunden beholder CC'et

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Kun til Crufts... for der er jo mediebevågenhed :mrgreen:

 

Når BIR er fundet kommer dyrlægen og checker alt er ok... Og i dette tilfælde har dyrlægen fundet den usund... Så bliver BIR frataget hunden og den må ikke vise sig i store ring. Hunden beholder CC'et

 

Aha aha. Nådada, det er da en smule interessant.. Men øj hvor må nogle ejere blive rigtig kede af det når man er så tæt på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aha aha. Nådada, det er da en smule interessant.. Men øj hvor må nogle ejere blive rigtig kede af det når man er så tæt på.

 

 

Der er også pæææænt meget ballade over det.... Nu kender jeg både opdrætter og ejer af clumberen ret godt... Og jeg er ret sikker på ejeren sætter ild på NEC i aften :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bortset fra jeg mistænker det er et medie-trick, så er ideen jo fin nok...men dyrlæge tjekket burde være foretaget FØR de kom ind i ringen overhovedet, kunne jo være næstbedste i racen var sundere :hmm:

 

Det er totalt meget et mediestunt... og du har helt ret, det tjek skulle være foretaget inden de overhovedet kom i ringen. Som det er nu, underminerer man jo bare de dommere man selv har inviteret :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ydrk! Men sindsygt surt, hele vejen til England, hel dag i ringen, bliver BIR og så.....dømt ude. Virker ikke proffesionelt eller gennemtænkt.

 

Clumberen var så vidt jeg husker også CC vinder i 2010.... Den har cirka været vist hver week-end de sidste 4 år i både Europa og USA... -og øjnene har aldrig fået anmærking før.....

 

jeg skal dog være ærlig at sige at hun heller ikke ligefrem er min yndlingstype.... Men hun er "den gamle type", de clumbere der laves nu efter den nye standard vi fik for...2 år siden (?) ser lidt anderledes ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt præcis hvad er 'problem med øjnene'? At de er ved at falde ud? Hænger? Øjenlåg vender vrangen ud?

 

At det ikke er bemærket før i 4 år, siger mere om dommernes manglende interesse for sundheden, end at hunden er ok :oops:

 

mjaah... måske.. Men så slemme er de altså heller ikke...

 

Clumberen har tendens til entropion/ektropion, men derudover er man meget obs på om øjnene hænger (som på blodhunden).

Den her clumber har lidt hængeøjne. Ikke sådan übervoldsomt, men nok til det frastøder mig (men der skal så heller ikke ret meget til, jeg er meget sensitiv hvad sådan noget angår)

 

og inden man nu helt stener den her clumber, så skal man nok tage med i betragtning at den har et væsentligt sundere bevægelsesmønster end man normalt ser hos clumbere i England.. Så en ting er at man smider den ud fordi den har lidt røde øjne... men man kunne jo også starte med at tage fat i racen et helt andet sted som i mine øjne er mindst lige så væsentligt... -men måske knap så synligt for "the common eye"

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Mediestunt eller ej - Hvis det reelt har den effekt, at der bliver avlede sundere hunde så er det fint.

 

Men synes ligesom andre, at det er fesent dyrlægetjekket ikke foregår INDEN hundene kommer i ringen.

Det er da simpelthen unfair overfor de fremmødte at de skal igennem alt det, for bare at blive dømt ude.

 

Men ideen kan jeg godt lide - Og ville have det fint med, at det forekom til alle udstillinger, hos alle racer.

Omend, en udstilling ville være en pænt langsommelig affære at komme igennem, hvis så mange hunde skal tjekkes at en dyrlæge inden udstillingen.

 

Gad også godt vide præcis hvad dyrlægerne kigger efter? :hmm:

Altså... Det kan vel godt være temmelig invaliderende for en hund at maven når jorden, men hvis den ikke har sår eller skrammer (tvivler jeg stærkt på nogle hunde til crufts har) er det så nok til, at en hund ikke bør præmieres, at livskvaliteten kan være nedsat pga. ekstrem avl... Eller? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mediestunt eller ej - Hvis det reelt har den effekt, at der bliver avlede sundere hunde så er det fint.

 

Men synes ligesom andre, at det er fesent dyrlægetjekket ikke foregår INDEN hundene kommer i ringen.

Det er da simpelthen unfair overfor de fremmødte at de skal igennem alt det, for bare at blive dømt ude.

 

Men ideen kan jeg godt lide - Og ville have det fint med, at det forekom til alle udstillinger, hos alle racer.

Omend, en udstilling ville være en pænt langsommelig affære at komme igennem, hvis så mange hunde skal tjekkes at en dyrlæge inden udstillingen.

 

Gad også godt vide præcis hvad dyrlægerne kigger efter? :hmm:

Altså... Det kan vel godt være temmelig invaliderende for en hund at maven når jorden, men hvis den ikke har sår eller skrammer (tvivler jeg stærkt på nogle hunde til crufts har) er det så nok til, at en hund ikke bør præmieres, at livskvaliteten kan være nedsat pga. ekstrem avl... Eller? :vedikke:

 

Jeg vil anytime sige nej tak til dyrlægecheck før man får lov til at betræde en udstilling... Det havde man før i tiden, blandt andet i Holland... Og når der står 3000 hunde i en klump og skal ind på en udstilling, og dyrlægerne skal gå dem alle igennem, så skal der ikke meget fantasi til at vide hvor hurtigt en gang sygdom kan sprede sig... (hvilket faktisk også var grunden til man droppede checket...)

 

For min skyld kan man sagtens lave nogle stikprøver, det ville jeg ikke have noget imod (jeg har så i øvrigt absolut heller ikke noget at skjule), men check til alle... ellers tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har fulgt lidt med på fb hos de forskellige bulldogfolk. Bulldoggen røg også ud pga. øjnene. Jeg synes (selvfølgelig :engel:), det er totalt sort og udelukkende et mediestunt. Det er vist ikke engang 2 uger siden der kom en opfølger på programmet Pedigree Dogs exposed, hvor bl.a. bulldoggen igen blev fremhævet som syg. Der var allerede rygter dengang om, at bulldoggen ikke ville få lov at komme i store ring til Crufts - uanset vinderen på dagen.

Ejeren af bulldoggen som blev smidt ud, har skrevet i dag at den har en fuldstændig "Clear" health test fra december (inkl. øjne)

 

Jeg har så ondt af dommeren (og ejerne af hunden selvfølgelig), hun er en "old school" opdrætter, som er virkelig repsekteret indenfor racen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg vil anytime sige nej tak til dyrlægecheck før man får lov til at betræde en udstilling... Det havde man før i tiden, blandt andet i Holland... Og når der står 3000 hunde i en klump og skal ind på en udstilling, og dyrlægerne skal gå dem alle igennem, så skal der ikke meget fantasi til at vide hvor hurtigt en gang sygdom kan sprede sig... (hvilket faktisk også var grunden til man droppede checket...)

 

For min skyld kan man sagtens lave nogle stikprøver, det ville jeg ikke have noget imod (jeg har så i øvrigt absolut heller ikke noget at skjule), men check til alle... ellers tak.

 

Det var også min tanke.... Kan godt lide ideen.

Praktiks kan det bare ikke lade sig gøre.

 

Så er stikprøver nok en væsentlig bedre ide.

 

Men et generelt holdningsskift, til sundhed og livskvalitet fremfor udtryk - Allerhelst en kombination af disse - Vil jo være den eneste reelle vej frem.

Der er det nok dommerne man skal have fat i og have til at dømme anderledes.

Folk avler jo på de hunde der bliver bedst bedømt og bliver de mindst overtypede og sunde hunde, som stadig holder sig indenfor racestandarten, så vil det jo være dem der bliver brugt.

 

Men selvfølgelig er sundhed jo utrolig svær for en dommer at bedømme. Det er jo næsten umuligt og så har man jo kun tilbage at dømme ud fra de fysiske karakteristika og vælge de mest overtypede fra.

 

Synes den er svær.... Men et eller andet synes jeg der bør gøres og jeg håber at nogen der er klogere end mig, kan finde den rigtige løsning, så vi ikke får smadret en masse racer i "skønhedens navn".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil anytime sige nej tak til dyrlægecheck før man får lov til at betræde en udstilling... Det havde man før i tiden, blandt andet i Holland... Og når der står 3000 hunde i en klump og skal ind på en udstilling, og dyrlægerne skal gå dem alle igennem, så skal der ikke meget fantasi til at vide hvor hurtigt en gang sygdom kan sprede sig... (hvilket faktisk også var grunden til man droppede checket...)

 

For min skyld kan man sagtens lave nogle stikprøver, det ville jeg ikke have noget imod (jeg har så i øvrigt absolut heller ikke noget at skjule), men check til alle... ellers tak.

 

Man har vet-check i ridesporten til alle internationale stævner, hvor pas, vaccinationer og hestens sundhedstilstand (er den rengående, sund og rask osv) tjekkes før der gives grønt lys for stævnestart. Dette foregår dagen før konkurrencen starter, og vet-check'et er alt efter hvilken type (kategori) stævne opdelt i fx nationer, disciplin osv. Her får man så et bestemt tidspunkt for hvornår man kan få sin hest(e) igennem dyrlæge. Ved denne fremgangsmetode undgår man, at der opstår totalt kaos. Det er et spørgsmål om tilvænning og planlægning, og jeg har kun enkelte steder oplevet at det gik i hårdknude - men det var ikke pga konceptet, men snarere dårlig planlægning.

 

Tænkte bare - at dette koncept kunne man da godt overføre til hundeudstillingerne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Man har vet-check i ridesporten til alle internationale stævner, hvor pas, vaccinationer og hestens sundhedstilstand (er den rengående, sund og rask osv) tjekkes før der gives grønt lys for stævnestart. Dette foregår dagen før konkurrencen starter, og vet-check'et er alt efter hvilken type (kategori) stævne opdelt i fx nationer, disciplin osv. Her får man så et bestemt tidspunkt for hvornår man kan få sin hest(e) igennem dyrlæge. Ved denne fremgangsmetode undgår man, at der opstår totalt kaos. Det er et spørgsmål om tilvænning og planlægning, og jeg har kun enkelte steder oplevet at det gik i hårdknude - men det var ikke pga konceptet, men snarere dårlig planlægning.

 

Tænkte bare - at dette koncept kunne man da godt overføre til hundeudstillingerne?

 

Nu er der væsentligt flere hunde på en udstilling end der er heste til et stævne.

 

-men begynder du at holde indsyning dagen inden udstillingen, så kan jeg da godt afsløre at så vil 85% af udstillerne forsvinde. Mig selv inklusiv. Jeg har ikke mulighed for at tage fri fra arbejde en ekstra dag hver gang jeg skal på udstilling. -og det ved jeg de færreste har. -endsige mulighed for at tage hjemmefra i længere tid af gangen fordi vi også har andre hunde der skal passes derhjemme.

 

Vi får jo checket vores pas når vi kommer til udstillingen... Men om jeg gider være nr. 2998 i køen for at få checket om min hund har begge testikler... Ellers tak. Jeg kan finde federe måder at få min hund smittet med den diarre som nr. 1556 havde.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er der væsentligt flere hunde på en udstilling end der er heste til et stævne.

 

-men begynder du at holde indsyning dagen inden udstillingen, så kan jeg da godt afsløre at så vil 85% af udstillerne forsvinde. Mig selv inklusiv. Jeg har ikke mulighed for at tage fri fra arbejde en ekstra dag hver gang jeg skal på udstilling. -og det ved jeg de færreste har. -endsige mulighed for at tage hjemmefra i længere tid af gangen fordi vi også har andre hunde der skal passes derhjemme.

 

Vi får jo checket vores pas når vi kommer til udstillingen... Men om jeg gider være nr. 2998 i køen for at få checket om min hund har begge testikler... Ellers tak. Jeg kan finde federe måder at få min hund smittet med den diarre som nr. 1556 havde.....

 

Til nogle stævner kommer vi op på over 1500 heste, så det er da også en del. Men jo, det er en livsstil, hvor man bruger ufatteligt meget tid på det i forvejen.

 

Før vi overhovedet får lov til at køre ud af Danmark, så har kredsdyrlægen været forbi og tjekke og godkende hestene "fit-for-fight" til transport med henblik for stævnestart i udlandet - så en hest netop ikke kan smitte en anden. Super besværligt, men det er reglerne.

 

Måske ikke lige vet-check i denne udformning er løsningen - men synes da det lyder som en god ide, at gøre noget INDEN de kommer i ringen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Til nogle stævner kommer vi op på over 1500 heste, så det er da også en del. Men jo, det er en livsstil, hvor man bruger ufatteligt meget tid på det i forvejen.

 

Før vi overhovedet får lov til at køre ud af Danmark, så har kredsdyrlægen været forbi og tjekke og godkende hestene "fit-for-fight" til transport med henblik for stævnestart i udlandet - så en hest netop ikke kan smitte en anden. Super besværligt, men det er reglerne.

 

Måske ikke lige vet-check i denne udformning er løsningen - men synes da det lyder som en god ide, at gøre noget INDEN de kommer i ringen.

 

Men hestefolk ved osse at det er sådan, og et ridestævne VED man jo tager mere end de 3 min man er "i ilden". Jeg ville ikke melde mig til udstillinger, hvis det var samme procedure.

En af årsagerne til alt det dyrlægehalløj er jo osse fødevaresikkerhed og ikke bare hestevelfærd. Desuden er heste atleter og belastes på en helt anden måde end en udstillingshund.

Var der dyrlægetjek før LP, AG osv, ville jeg have fuld forståelse for det. En udstilling er jo mere at sammenligne med dyrskuer/kåringer, og udover det store cirkus ved DV, er dyrlægetjekket i den forbindelse jo mest af alt inden man kommer ind på pladsen, for at undgå smitte mellem hestene. Og i den tid vi tog til dyrskuer med vores, har jeg aldrig oplevet at skulle trække hesten ud af traileren for det tjek. De har bare kigget ind i traileren, tjekket at den så hel ud, ikke var snottet osv og så blev man gennet videre.

 

Jeg har selv hest og tager og gladeligt tager med min far som groom, til 3-dages stævner (hvor vi så kommer aftenen i forvejen) og tilbringer hele weekenden i telt eller campingvogn.

Men det er jo osse hvad man ved man har indvilliget i, når man har valgt den sport

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Og så ved jeg nu ikke om jeg er enig i at det bare er mediestunt. Medierne har da uden tvivl osse noget med det at gøre -men det er altså MEGET længe siden det første gang var oppe (ikke kun i forhold til crufts) at england ville indføre dette system.

Det blev debatteret i en tråd på HG dengang KC først fremlagde ideen

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan jo så sige at det også kræver at udstilleren selv er kritiske omkring sine hundes sundhed...

 

Hvis man ved at en ting gør at hunden ikke kan blive placeret, så kan man jo lade hunden blive hjemme...

 

Man kan jo så snakke om at en dyrlæge der skal dømme dyrene for syge til at blive placeret kan være lige partisk nok.. Men f.eks. sige to dyrlæger uafhængigt af hinanden skal dømme dyret "for sygt"... Altså alle hunde der er blevet placeret tjekkes af to dyrlæger, af to omgange, og hvis begge dyrlæger dømmer dyret sygt, så kan det ikke placeres.. Hvis kun den ene mener det, har det ingen betydning...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...