Hop til indhold

MOVIA siger velkommen (tilbage)


KarinaG
 Share

Recommended Posts

:banan: Jeg synes ikke at jeg kan finde en overskrift om dette, så se lige her, hvis i ikke allerede ved det :

 

http://www.moviatrafik.dk/omos/presse/pressemeddelelser/pages/simple-regler-for-hunde-i-movias-busser.aspx

 

Movia byder store hunde velkommen (tilbage) i busserne | Hundenyheder

 

"Det vakte stor røre, da det i slutningen af 2011 blev offentliggjort, at Movia fra 1. januar 2012 ville udelukke store hunde fra busserne. Nu kan hundeejerne til store hunde i midlertidig ånde lettet op…

Mere gennemskuelige regler på hundeområdet

Movias bestyrelse vedtog i torsdags de nye rejseregler, som træder i kraft fra 1. juni 2012.

 

Centerchef Anders Due fra Trafikselskabet Movia udtaler i den forbindelse ”Ændringen betyder, at det som udgangspunkt bliver tilladt at medbringe hunde i snor i alle Movias busser bortset fra A-busser. I Hovedstadsområdet er det således en forbedring for hundeejerne, der hidtil har været afskåret fra at tage større hunde med på buslinjer med linjenummer under 80, bortset fra enkelte linjer på Amager”.

Dyrefri områder i busserne

Som et nyt tiltag bliver den forreste halvdel af Movias busser gjort til dyrefrit område – det sker for at tage hensyn til folk med f.eks. allergi.

 

Ligeledes indføres der ”spærretid” for store hunde i myldretiderne på de 13 centrale takstzoner i og omkring København – der sker af hensyn til det store antal rejsende. Med myldretid forstås der i denne forbindelse tidsrummene kl. 7.00 – 9.00 og kl. 15.30 – 17.30, mens der med store hunde forstås hunde, der ikke kan transporteres i en taske, et bur eller lignende.

Hvad koster det at have hund med i bussen?

Taksterne for hunde i Movias busser er som følger:

  • Små hunde kan gratis medtages i bussen, såfremt de transporteres i taske eller bur
  • Store hunde koster det samme som en børnebillet
  • Service- og førerhunde er gratis at medtage"

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske jeg skal oprette en ny tråd, men jeg tror hundefolk brokker sig for lidt, for mig er det et tilbageskridt (nu skal jeg sidde bagi, hvor bøllerne sidder og sætter ild til sæderne og hvor det gynger så jeg bliver søsyg, hurra), vil helt klart til at brokke mig noget mere over bøllerne og de rådne larmende unger (har stadig gylp fra gratis passager i bussen på min uniformsjakke, som ikke kan vaskes, men skal renses, suk suk)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Måske jeg skal oprette en ny tråd, men jeg tror hundefolk brokker sig for lidt, for mig er det et tilbageskridt (nu skal jeg sidde bagi, hvor bøllerne sidder og sætter ild til sæderne og hvor det gynger så jeg bliver søsyg, hurra), vil helt klart til at brokke mig noget mere over bøllerne og de rådne larmende unger (har stadig gylp fra gratis passager i bussen på min uniformsjakke, som ikke kan vaskes, men skal renses, suk suk)

 

:slem: Se nu det positive i tilværelsen, og busturen, der er jo ingen af bøllerne der endnu har brændt din uniformjakke af...vel :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome

Er bare glad for, at det ikke blev sådan, at store hunde slet ikke måtte komme med, som det ellers var meningen en overgang.

Jeg er så stadig forhindret i at komme med bussen, fordi jeg har to hunde (og det selvom Charlie har en taske, og Buster helst vil sidde på skødet af mig). Men jeg er bare så lykkelig for, at dem der for noget tid siden så ud til aldrig mere at kunne anvende bussen, når de skulle på familiebesøg eller til dyrlægen, stadig kan komme med. På den måde er det altså en sejr. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske jeg skal oprette en ny tråd, men jeg tror hundefolk brokker sig for lidt, for mig er det et tilbageskridt (nu skal jeg sidde bagi, hvor bøllerne sidder og sætter ild til sæderne og hvor det gynger så jeg bliver søsyg, hurra), vil helt klart til at brokke mig noget mere over bøllerne og de rådne larmende unger (har stadig gylp fra gratis passager i bussen på min uniformsjakke, som ikke kan vaskes, men skal renses, suk suk)

 

Kunne ikke være mere enig!. Tænker også, hvad søren gør folk der har andre allergier end lige overfor hunde?. Men parfume skal vi da have lov til at bade i inden vi sætter os ud i en bus.

 

Det er alt for let at lave regler om hunde fordi det er anset for at være en unødvendig luksus-ting der generer andre mennesker..... Og måske også fordi dèt at være vild med hunde opfattes lidt barnagtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår altså ikke beslutningen om at den forreste del er hundefri? Når man skal ind i bussen med sin hund passerer man jo den allergi-venlige afdeling. Derudover, så er det da uhensigtsmæssigt at sidde med sin "store" bagerst i bussen? Her er man da mere til "gene" end hvis man sidder i området til bagage, børnevogne mm + at hvor skal hunden være/sidde? Midt på gangen, så alle kan træde på dem? På et sæde, fordi der ikke er plads nok andre steder?

 

Men man kan så vende den om mht. allergikeren - som så skal gå igennem den forreste del - "fyldt" med hunde - for at komme om bagerst i bussen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå... det er nok så godt som det kan blive... For Silke og mig kan det betyde lidt besvær når vi skal til dyrlægen. jeg har tit fået en "før-konsultations-tid" -tid, altså kl. 8.45 eller kl 9. Og selv om selve busturen tager 5 minutter, så kan vi nok ikke være hos dyrlægen før kl 9.30. Og på det tidspunkt er hun tit i gang med operationer.....

 

---Men det er småting i forhold til slet ikke at måtte tage hende med.

 

---Desuden er jeg slet ikke sikker på, at chaufførerne er klar over de nye regler her. Det var de i hvert fald ikke i december..

Så jeg vil da bare fortsætte med at tage bussen som jeg plejer. Der ER altså ikke ret mange med på den tid...

Link til indlæg
Del på andre sites

Der var IKKE nye regler i december, de nåede at stoppe dem, før de blev indført, men ellers har du ret, jeg har flere gange oplevet store hunde i min bus, selvom det burde være helt forbudt, men aldrig har der været noget ballade, folk har spurgt pænt og fået lov, ingen passagerer er faldet døde om af åndedrætsstop eller udslet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg forstår det er tids-begrænsninger KUN på københavner busserne, altså dem vi før slet ikke måtte komme i med store hunde!

Så som jeg forstår det, er det ski da et fremskridt at vi nu MÅ komme i busserne til og inde i københavn (undtagen A-busserne) og jeg skal da ind på en strøg og kanaltur med mitte, hun elsker at være derinde og vi slutter altid af med en rød pølse fra en pølsevogn OG hun sover næsten 1 døgn efter, oven på alle de mange indtryk :-D.

 

Jeg har så altid siddet bag i bussen, når vi går derned genere vi ikke da mitte går stille lige bag mig som hun har lært og ved at sidde dernede, kan folk som er bange for - eller ikke tåler hunde, vælge bagerste del fra og dermed helt undgå kontakt eller nærhed med mit eller andres kræ.

 

Jeg tror ikke, igen sådan som jeg læser det, at der er nogen somhelst ændringer for mindre/små hunde i tasker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der var IKKE nye regler i december, de nåede at stoppe dem, før de blev indført, men ellers har du ret, jeg har flere gange oplevet store hunde i min bus, selvom det burde være helt forbudt, men aldrig har der været noget ballade, folk har spurgt pænt og fået lov, ingen passagerer er faldet døde om af åndedrætsstop eller udslet :mrgreen:

 

Næ, reglerne nåede ikke at blive gennemført. Men derfor var det alligevel underligt, at chaufførerne intet kendte til de regler. Jeg kørte da med bussen et par gange, og jeg spurgte hver gang, om der var noget nyt angående de regler..

---Jeg har dog aldrig kørt med en nr. 69, som holder samme sted som vores 500s. Nr 69 kører forbi stoppestedet, hvis det kun er Silke og mig, der står og venter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Som jeg forstår det er tids-begrænsninger KUN på københavner busserne, altså dem vi før slet ikke måtte komme i med store hunde!

Så som jeg forstår det, er det ski da et fremskridt at vi nu MÅ komme i busserne til og inde i københavn (undtagen A-busserne) og jeg skal da ind på en strøg og kanaltur med mitte, hun elsker at være derinde og vi slutter altid af med en rød pølse fra en pølsevogn OG hun sover næsten 1 døgn efter, oven på alle de mange indtryk :-D.

 

Jeg har så altid siddet bag i bussen, når vi går derned genere vi ikke da mitte går stille lige bag mig som hun har lært og ved at sidde dernede, kan folk som er bange for - eller ikke tåler hunde, vælge bagerste del fra og dermed helt undgå kontakt eller nærhed med mit eller andres kræ.

 

Jeg tror ikke, igen sådan som jeg læser det, at der er nogen somhelst ændringer for mindre/små hunde i tasker.

 

I kan også komme på Frederiksberg-tur ind og hilse på os, så :-D. Charlie eeeeelsker lidt ældre damer, hahaha. Dem er der ikke så meget omkringfaren med. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg forstår det er tids-begrænsninger KUN på københavner busserne, altså dem vi før slet ikke måtte komme i med store hunde!

Så som jeg forstår det, er det ski da et fremskridt at vi nu MÅ komme i busserne til og inde i københavn (undtagen A-busserne) og jeg skal da ind på en strøg og kanaltur med mitte, hun elsker at være derinde og vi slutter altid af med en rød pølse fra en pølsevogn OG hun sover næsten 1 døgn efter, oven på alle de mange indtryk :-D.

 

Jeg har så altid siddet bag i bussen, når vi går derned genere vi ikke da mitte går stille lige bag mig som hun har lært og ved at sidde dernede, kan folk som er bange for - eller ikke tåler hunde, vælge bagerste del fra og dermed helt undgå kontakt eller nærhed med mit eller andres kræ.

 

Jeg tror ikke, igen sådan som jeg læser det, at der er nogen somhelst ændringer for mindre/små hunde i tasker.

 

Nøj... Jeg håber du har ret. For så er der da slet ingen problemer for os.

 

---Karina, S-busserne har vi jo hele tiden måttet køre med. Og de kommer da også helt ind til København. Og endda ud på Amager.. Og så stopper de ikke så mange gange.. Så det har hele tiden været muligt at komme ind til København også med stor hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nøj... Jeg håber du har ret. For så er der da slet ingen problemer for os.

 

---Karina, S-busserne har vi jo hele tiden måttet køre med. Og de kommer da også helt ind til København. Og endda ud på Amager.. Og så stopper de ikke så mange gange.. Så det har hele tiden været muligt at komme ind til København også med stor hund.

Jow men for at jeg kan komme til en S-bus, skal vi med en anden bus først og der har mitte et problem, skift ind og ud er nok noget af det aller mest sinds-oprivende-spændende der findes og bare 1 skift alene kan trætte hende så hun er klar til at putte sove! :shock:

 

Normalt tog jeg bus ned til toget og så ind til hovedbanegården, i toget er der lidt bedre plads men idelt var det ikke for os, det kan det blive nu tror og håber jeg (nøj min næste hund dksl så meget IKKE være en stress-hund) :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...