Hop til indhold

Gode råd og tips modtages med kyshånd :-)


Gæst Muffipigen
 Share

Recommended Posts

Gæst Muffipigen

Min lille lab./ retri. tæve på 6 mdr. var så uheldig at løbe ud foran en bil i går morges ( jeg tilgiver aldrig mig selv for ikke at have bedre fat i hende - men livet må går videre ). Vi styrtede til vagtdyrlægen, hvor dommen var et brækket ben ( tre steder ved skinnebenet ) i morges kørte vi til vores "egen" dyrlæge som også konstaterede at hun "slap" med et brækket ben- det betyder 6 uger i forbinding.

Det sidste døgn har gået med at sidde og stirre på mit lille vidunder og prise mig lykkelig for at hun stadig er hos os... Men samtidig dukker der også flere spørgsmål op om fremtiden for hende.... Hun er normal meget aktiv, social med andre hunde og mennseker og frygtløs overfor alle udfordringer. Dagene går med at sove rusen ud for det smertestillende medicin som hun får, og normalvis ville hun elske at jeg var hos hende 24/7 og ligge ved mine fødder når jeg sidder i sofaen eller ved stolen i køkkenet. Men det er ligesom at hun trænger til at være alene - hun ligger sig hellere i gangen eller et af rummene hvor vi ikke opholder os. - det skal hun naturligvis have lov til - men er det en normal reaktion fra en lille hund som har fået et KÆMPE chok ?

Vi har lånt en lille kravlegård til tiden når hun bliver mere frisk, da jeg frygter at vi ikke kan holde hende i den ro som benet får brug for - er der nogen tips til god aktiviring til en lille energisk teenager, som helst ikke må være for aktiv?

 

Derudover modtager jeg gerne gode råd og erfaringer til vores situation. På forhånd mange tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Æv sikke da noget skidt:cry: Men godt hun slap med et brækket ben og skrækken.

 

Jeg tror hunde reagerer meget forskelligt, når de går i chok.

 

Du skal finde på en masse ting, til at aktivere hendes hoved, da det nok er der, du vil få et problem. Køb nogle marvben og fyld med f.eks opløst hundefoder, og så frys dem, så får hun brugt noget krudt på at tømme dem. Du kan også købe kong'er og bruge istedet. Det har jeg.

 

Og du kan lave forskelligt fyld. Ymer, tun og æble i tern. Makrel i tomat og ymer (det sviner dog lidt)

 

Og til sidst, bare et lille pip:genert: Men hun er ikke lab/retriever, jeg ved ikke hvad der er i hende andet end labrador. Men en labrador ER en retriever:genert: Der er 5 retrieverracer: Golden retriever, labrador retriever, flatcoated retriever, curly coated retriever og chesapeake bay retriever. Pip ovre!

 

Rigtig god bedring til din bette vovse:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

stakkels lille pige da... godt i slap så "billigt"... selv min lille klisterhund, som ville sidde på mig / ved mig døgnets 24 timer (undtagen hvis vi skulle spille bold eller løbe agility :mrgreen:) vil gerne være for sig selv når hun har det skidt... til nød kan hun have brug for at "holde hånd" - altså at en pote lige berører mig... men generelt vil hun bare være i fred. Tror det er en naturlig / instinktiv ting om at "komme sig i fred"... så lige det tror jeg ikke du behøver at bekymre dig om...

 

Så vidt jeg husker, så har bogen "Leg med din hund" af Christina Sondermann et afsnit oom mentalaktivering af hunde i ro (i bogen er det vist en hund med gigt i hofterne - men humlen er, at den ikke fysisk kan deltage i ret meget)... den kan lånes på biblioteket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pas på ikke at pylre, det kan mange hunde ikke lide, ligesom mange følsomme hunde har svært ved at klare at ejeren mere eller mindre konstant er på dem "mentalt" = kikker på dem, holder øje med dem osv.

 

Fik hun noget for evt. chock?

God bedring med hende.

 

Har du tænkt på at tage hende til kiropraktor efterfølgende? Det kan hun have brug for efter en påkørsel og også efter benbruddet.

 

Aktiviteter:

 

Massage og udstrækning. Benet med bruddet skal du ikke pille ved uden dyrlæges/kiropraktors vejledning

 

Vis mors: Øjne, øre, næse, mund

 

Find en godbid på mors krop, hvor du både kan stå, sidde og ligge

 

Finde og markere bitte, bittesmå genstande størrelse ala blå søm og mindre f.eks. i et ryatæppe

 

Fært ID, f.eks. milde krydderier, tesorter, kaffesorter mv.

 

Forskellige spil

 

Se til højre/venstre op/ned

 

Nikke

 

"Sove" = ligge roligt på siden

 

Balancere en godbid på næsen

 

Godbid under urtepotter/bægre, kan ende med 20 bægre+ og kun en godbid

 

Godbidsautomat = colaflaske med godbidder i hængt op i snor og en anden snor til at trække i

 

Navngive legetøj/genstande og bede hende hente eller markere det

 

Indlæring af perfekt apportering (aflevering) hvis hun ikke allerede kan det

 

Godbidder på buske og træer i varieret højde

 

Sporoptag - altså kun starten på sporet ca 2 m.

 

Læring af tænd/sluk lys og åbn/luk skuffer og døre/låger

 

Hjælpe med at lægge vasketøj i maskinen

 

Hjælpe dig af tøjet

 

Læring af lydsignal på bestemte lyde f.eks. gø når en timer ringer

 

Gå med beskeder (sedler) ml. dig og en anden

 

Legekasse fyldt med ting og sager iblandet lækre godbidder

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Æv sikke da noget skidt:cry: Men godt hun slap med et brækket ben og skrækken.

 

Jeg tror hunde reagerer meget forskelligt, når de går i chok.

 

Du skal finde på en masse ting, til at aktivere hendes hoved, da det nok er der, du vil få et problem. Køb nogle marvben og fyld med f.eks opløst hundefoder, og så frys dem, så får hun brugt noget krudt på at tømme dem. Du kan også købe kong'er og bruge istedet. Det har jeg.

 

Og du kan lave forskelligt fyld. Ymer, tun og æble i tern. Makrel i tomat og ymer (det sviner dog lidt)

 

Og til sidst, bare et lille pip:genert: Men hun er ikke lab/retriever, jeg ved ikke hvad der er i hende andet end labrador. Men en labrador ER en retriever:genert: Der er 5 retrieverracer: Golden retriever, labrador retriever, flatcoated retriever, curly coated retriever og chesapeake bay retriever. Pip ovre!

 

Rigtig god bedring til din bette vovse:-D

 

Årh, stakkels vaps. Det var da godt, der ikke skete mere, selvom det er slemt nok med et brækket ben.

Nina Ottossen-træspil til aktivering uden at drøne rundt er også godt, når man ikke må bevæge sig så meget. De er lidt dyre, men måske du kan købe et eller to, der findes mange forskellige - de er gode at have og bruge i det hele taget resten af hundens liv, og måske du kender nogen, som du kan låne et af bare til perioden også?

Og så kan du lave lege selv også - f.eks. fylde en stor balje eller et børnebadekar med vand og placere en lille plasttallerken el. lign. på vandet med godbidder. De kan have meget sjov ud af at dutte den rundt med snuden for at få fat i godbidderne - det er ikke helt nemt, når den sejler væk.

Rigtig god bedring med hende. :kys:

 

Mht. pippet om retrievere - så er der jo også den dejlige Nova Scotia Duck Tolling Retriever. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...