Hop til indhold

Behandling for hjerte-lungeorm hos collie-racer?


Gæst Annutte
 Share

Recommended Posts

Gæst Annutte

Hvilket lægemiddel bruger i til behandling af hjerte-lungeorm?

 

Har fået udleveret Milbemax, men efter at have læst lidt om det på nettet, bliver jeg lidt urolig, da det indeholder milbemycin oxim, der er "i familie" med ivermectin, som collies jo kan være følsomme overfor????? I indlægssedlen står bare, at man skal være særligt opmærksom på ikke at overdosere til collie-racerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil ikke give milbemax hvis hunden ikke var testet. Jeg tester mine for netop at undgå at være i tvivl. Det er ikke længere så dyrt eller besværligt at lave testen. Vetmedlab laver testen i dag, så det er let for de fleste dyrlæger.

Det er i øvrigt ikke kun collieracer - der er faktisk flere schæfere end bordere der har MDR1 defekten. Det er alle hyrdehunde og kvæghunde, der kan have defekten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvor syg er din hund af hjerte-lungeormen? Det nytter jo ikke, at du ikke tør risikere at give milbemax og hunden så i stedet dør af hjerteorm..

 

Du er nødt til at snakke med dyrlægen. Print evt nogle artikler ud om colliers risiko ved at tage ivermectin..

Jeg ved faktisk ikke, om der ER andet man kan behandle hunde med for voksne hjerteorm..

 

Alternativet er måske ellers at behandle hunden med Advocate. Det tager larverne og holder måske dermed sygdommen nede, men hunden bliver ikke rask. Men stofferne er stort set de samme. Det er måske bare mindre risikabelt for collier at få det dryppet (korrekt) i nakken.

 

Snak med dyrlægen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvor syg er din hund af hjerte-lungeormen? Det nytter jo ikke, at du ikke tør risikere at give milbemax og hunden så i stedet dør af hjerteorm..

 

Du er nødt til at snakke med dyrlægen. Print evt nogle artikler ud om colliers risiko ved at tage ivermectin..

Jeg ved faktisk ikke, om der ER andet man kan behandle hunde med for voksne hjerteorm..

 

Alternativet er måske ellers at behandle hunden med Advocate. Det tager larverne og holder måske dermed sygdommen nede, men hunden bliver ikke rask. Men stofferne er stort set de samme. Det er måske bare mindre risikabelt for collier at få det dryppet (korrekt) i nakken.

 

Snak med dyrlægen..

 

Det er det samme med Advocate, der skal også testes for MDR1 først... Men der findes andre midler, der er sikre for BC. Dyrlægen burde kende alt til det, det er efterhånd ret gammel viden. Men jeg har da også fået milbemax til min unge og aldeles utestede BC - heldigvis kom jeg selv i tanke om det, og fik noget andet i stedet for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Annutte

Der er vist også "farlige" stoffer i Advocate, mens Panacur burde være helt sikkert.

 

Jeg skal alligevel til dyrlægen på tirsdag, så må tage en snak der (det er ikke denne dyrlæge, der har udskrevet Milbemax). Og så de hvad de siger der!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke collie-racer, men jeg har prøvet både Milbemax og Panacur i hjerte/lungeormsbehandling og jeg vil hellere bruge Panacur end Milbemax.

 

Min dyrlæge er iøvrigt også skiftet til at udskrive Panacur til behandling af den type orm, fra tidligere at have benyttet Milbemax, da de gentagne gange havde oplevet at Milbemax ikke havde taget ormene. Det havde de ikke oplevet på Panacur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja. Der er osse risikable stoffer i Advocate. Derfor skal man være omhyggelig med at dryppe et sted, hvor hunden ikke kan nå at slikke sig. Og ikke mere end anbefalet dosis.

 

MEN Advocate tager ikke eventuelle voksne orm. Og det er jeg heller ikke helt sikker på, at panacur gør.

Men det er dyrlægespørgsmål.

HVIS der er en reel risiko for at din hund ikke kan tåle det mest effektive moiddel, så er det næstbedste jo måske at behandle for at holde infektionen nede, men ikke fjerne den.

 

Det kan jo også være, at dyrlægen kender til nye stoffer, der ser lovende ud. Og som ikke har den risiko for collier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg brugte panacur til Bella. Det var godt nok en drøj omgang med 3 dages kur, 10 dages pause osv. ad 3 omgange. Og Bella fik meget dårlig mave af det. Men det var jo nødvendigt.

 

Fandt i øvrigt ud af at blande en smule kakaopulver i miksturen - så smagte det ikke så grimt.

 

Kakao er en rigtig dårlig ide. Det er lige så farligt som mørk chokolade for hunde:

 

netdyredoktor - Chokolade

 

Det giftige stof ophobes i hundens krop, så at give det sammen med medicin, der skal gives mange gange, er rigtig skidt..

Men selvfølgelig skal der mindre til, jo mindre hunden er...

 

Hvis først der opstår symptomer efter at en hund har fået kakaopulver mange gange, så er der ikke så meget dyrlægen kan gøre. Hvis hunden spiser en større mængde på en gang, så kan dyrlægen forsøge at få det ud, inden det når ud i tarmene. Men det er jo for sent, hvis hunden har fået det over flere dage.

 

Giv mikstur i leverpostej eller i hakket råt kød. Det skal nok glide ned, selv om det da er nemmere med piller.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg brugte panacur til Bella. Det var godt nok en drøj omgang med 3 dages kur, 10 dages pause osv. ad 3 omgange. Og Bella fik meget dårlig mave af det. Men det var jo nødvendigt.

 

Fandt i øvrigt ud af at blande en smule kakaopulver i miksturen - så smagte det ikke så grimt.

 

Det var en interessant dosering :hmm:

De gange jeg har behandlet mine med Panacur, har det altid været halv dosis ift. vægt hver dag i 21 dage.

 

Men det var måske ikke i pilleform?

Jeg ved så ikke om doseringen skal være anderledes i så fald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...