Hop til indhold

Spor=manglende kontakt


Siiigne88
 Share

Recommended Posts

Hej vi har en chow, Nova, på 9 mdr.. Hun har de sidste måneder været helt opslugt af dufte, herunder spor. Men i løbet af den sidste måned er det blevet helt ekstremt. Når hun er fri og snuser spor, så har vi ingen jordisk chance for at komme i kontakt med hende.. Vi har skreget, fægtet med armene, løbet væk, løbet efter hende, haft megalækre godbidder, ignoreret hende, kaldt og ja, alt hvad vi ku finde på.. Hun stikker ikke af,men følger bare sporet og kommer først nr hun selv synes hn er færdig.. Er der nogle der har hunde der gør dette? Evt noget om det er noget der "ku risikere" at fortsætte, eller nogle der er vokset fra det?

 

 

Glæder mig til at høre om jeres erfaringer :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er din hund jo ikke lige sådan en, der ses mange af til lydighed, altså kan reagerer på en kommendo. De fleste jeg kender eller har kendt, kan stort set ikke gå løse uden at gå deres egen viljes vej.

Tror det ligger til racen at være sådan temmelig meget selvstændig. og så er din hund tillige i pupertet, hvilket kan give voldsomme høreproblemer for især selvstændige eller livlige racer.

Ja- du kan risikerer at det bliver værre endnu med alderen. Købe en lang sporsele eller en flagsnor , så hun ikke kommer galt afsted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej vi har en chow, Nova, på 9 mdr.. Hun har de sidste måneder været helt opslugt af dufte, herunder spor. Men i løbet af den sidste måned er det blevet helt ekstremt. Når hun er fri og snuser spor, så har vi ingen jordisk chance for at komme i kontakt med hende.. Vi har skreget, fægtet med armene, løbet væk, løbet efter hende, haft megalækre godbidder, ignoreret hende, kaldt og ja, alt hvad vi ku finde på.. Hun stikker ikke af,men følger bare sporet og kommer først nr hun selv synes hn er færdig.. Er der nogle der har hunde der gør dette? Evt noget om det er noget der "ku risikere" at fortsætte, eller nogle der er vokset fra det?

 

 

Glæder mig til at høre om jeres erfaringer :banan:

 

Hej , jeg har lige læst det op for min mand da han er sportræner.

Prøv lav et koncentreret spor ca 200m med godbider og hun skal have line på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

 

Jeg går også spor med Noesy(min hund), det er en periode alle hunde har og i den periode, må tvinge dem til at høre efter hvad det er man siger og så må man give dem en konsekvens af hvad de gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes du skal give hende lang line på når i går tur sådan at hun ikke får succes til at forfølge sporet og dermed finder ud af at det bedst kan betale sig at overhører dig.

Hvis jeg var dig vil jeg gå med hende i lang line. Når hun får fært af noget og begynder at følge sporet så vil jeg stoppe op. Linen bliver stram og hun bliver forhindret i at følge sporet. Du står nu helt stille og afventer at hun tager kontakt til dig. Altså kommer hen til dig eller i hvert fald tager et par skridt hen imod dig. Idet hun gør det siger du "værsgo" og lader hende følge sporet. Du følger efter sådan at hun stadig har line på. Lad hende gøre det lidt og afbryd hende så og gå videre på gåturen. Hvis nu hun ikke reagere på dit værsgo ved at søge sporet igen, så vis hende sporet der hvor hun "afbrød" det for at gå mod dig.

Jeg ved godt det vil tage rigtig lang tid de første gange med at komme mod dig, men på et eller andet tidspunkt bliver hun træt af at snuse det samme sted og vil søge dig. Også selvom det måske tager 20 min. Men det betaler sig virkelig i sidste ende.

 

Når nu du ikke kan hamle op med sporet, så giv det som belønning. Hun lærer at hun ikke kan gå spor før hun har søgt dig (det forhindre snoren jo) og så er grundarbejdet lagt og hun vil som ældre hund måske komme til at gå fri. Men som andre siger så er det jo en meget selvstændig race. Jeg har desværre ikke selv erfaring med racen, men dette er vejen frem efter min bedste overbevisning.

 

Når hun efter et par gange har forstået at hun får lov at gå spor ved at søge dig, så begynd at sætte en "kom her" kommando på idet hun går hen imod jer. På den måde vil hun forbinde "kom her" med det at gå henimod jer :)

 

Håber du forstod mit indlæg :)

 

Jeg ville IKKE skælde ud, hive hunden om på ryggen eller andet, for det gør kun jeres forhold svagere, og hundens lyst til dig mindre. Og du kan jo alligevel ikke få fat i hende når først hun er smuttet. Så jeg vil helt sikkert afprøve overstående metode :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Manglende kontakt og dermed manglende lydhørhed er en grundlæggende "fejl" og noget du kan arbejde seriøst på og ændret. Som Ulla skrev er en chow ikke en typisk lydighedshund og den selvstændige væsen og vedholdenhed ændres kun i den ønskede retning ved at belønne for mini fremskridt med kæmpebelønninger, så hunden over lidt tid opdager at den selv kan har noget kontrol over sine belønninger - gennem samarbejde.

 

Generelt går jeg ind for at en hund belønnes med det, den i en given situation allerhelst vil. Fordi det gør størst indtryk på hunden og dermed bliver husket.

 

Med hanhunde kan man f.eks. bruge tævetissepletter han vil snuse til som belønning for en adfærd og senere en til flere hele øvelser. For hunden som er vild med egernjagt kan opsnusning af sporet fra et nyligt set egern være den største motivation for hunde til at samarbejde.

 

Med naturligt sporsøg som Nova er meget optaget af, ville jeg bruge muligheden for meget træning på et enkelt spor, ved at lade hende starte sporoptaget, lade hende gå nogle meter og der stoppe hende igen ved at sige "slut" eller lignende og trække hende vinkelret ud af sporet og et par meter væk. Her ville jeg bede hende om en lille og meget, meget nem øvelse som hun allerede kan f.eks. "sit" eller den gode øjenkontakt og straks lade hende søge sporet igen. Jeg ville stoppe flere gange på sporet for at få så mange træningsmuligheder som muligt fordi Nova derved hurtigere lærer hvad der kan betale sig = samarbejdet med det. Sporsøget ville jeg i denne fase lade hende gå i almindelig line da det ellers er umuligt at få hende ud af sporet igen.

Du vil kunne tillade dig dette med en chow da det ikke er en nemt stresset race som kører vildt op i frustration over at måtte vente på at få sporet igen.

 

Når hun kan dette ville jeg gå over til at vente passivt og tavs til Nova selv tilbød øjenkontakt, som retrieveren allerede har beskrevet, og måske kan du gå direkte til dette allerede nu, men det ved du bedst selv. Jeg tænker bare at med en chow kan man få lov at stå og vente på tilbudt øjenkontakt i flere halve timer hvis hunden ikke allerede har en erfaring for at øjenkontakt giver adgang til noget den har lyst til :-D

 

Du kan få om tips og ideer til at opbygge en stærk "elastik" mellem Nova og dig i bogen "Sjov på turen med din hund" som kan købes på Tro-Fast eller lånes på biblioteket

 

Har du en ide om hvad det er for en dyrefært hun følger?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for det meget fine og uddybende svar. Prøvede teknikken i går med at vente til hun tilbød øjenkontakt, og det skete ikke en eneste gang.. Hun blev i sporet og efter lang tid gik hun bare videre :damn: Så vil helt sikkert forsøge med at sige slut og trække hende direkte ud af sporet.. Skal jeg så sige dygtig eller værsågod, eller andet når hun igen må spore, eller bare give hende lov?

Den bog vil jeg få anskaffet, lyder interessant.

tror det er flere forskellige spor, men ved at harespor tænder hende FULDSTÆNDIG. Og "desværre" har vi mange grønne marker, hvor de jo selvfølgelig er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for det meget fine og uddybende svar. Prøvede teknikken i går med at vente til hun tilbød øjenkontakt, og det skete ikke en eneste gang..

 

Jeg kunne heller ikke lige se for mig at en chow, medmindre den har lært det på forhånd, vælger det den vil fra for at tilbyde øjenkontakt.

 

Hun blev i sporet og efter lang tid gik hun bare videre :damn:

 

Hun kan da kun gå videre i sporet hvis du går med?

 

Så vil helt sikkert forsøge med at sige slut og trække hende direkte ud af sporet.. Skal jeg så sige dygtig eller værsågod, eller andet når hun igen må spore, eller bare give hende lov?

 

Du skal give et tydeligt signal f.eks. værs'go' straks hun ser på dig eller udfører den nemme øvelse og samtidig med ordet gå imod sporet. Det skal komme samtidig med øjenkontakten/øvelsen så hun forstår sammenhængen.

Der er en lille fælde her, det er hvis kontakten/øvelsen overtager Novas motivation så hun glemmer sporet. Gør hun det skal du lede hendes snude ned i sporet igen.

 

Den bog vil jeg få anskaffet, lyder interessant.

 

Der er flere ting i bogen du kan få stor glæde af med din selvstændige hundetype

 

tror det er flere forskellige spor, men ved at harespor tænder hende FULDSTÆNDIG. Og "desværre" har vi mange grønne marker, hvor de jo selvfølgelig er.

 

JUHUUU tænker jeg for så har du mange muligheder for at få trænet "slut", øjenkontakt og øvelser. Du har den største belønning lige ved hånden.

 

På længere sigt kunne du tage hen til marken, med Nova i lang line, som du holder på som en kort line, bede hende om at lave øvelser og belønningen er så at hun får lov at søge efter spor i den lange line. Selve søget efter sporet er også en belønning. Sådan ville jeg bygge kontakten og samarbejdet op. Det er oven i købet rigtig sjovt og givende at arbejde med for os som hundeejere :-D

 

Det er ikke fordi jeg mener, at en chow chow skal ændres til noget den ikke er og blive en lydighedshund på niveau med en border collie eller labrador, men noget lydhørhed og samarbejde skal der jo helst være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Svarer lige her, måske lidt usammenhængende..

Det med at hun sporede og jeg stoppede hende og hun så gik videre. Her mener jeg, at hun gik mod sporet, jeg stoppede hende, så gik hun bare til højre.. Så på den måde ku hun bare gå videre..

 

Selvfølgelig har du ret der er mange træningsmuligheder på den måde.. Og skal helt sikkert prøves og arbejdes med.

Og er helt enig, hun er stadig en selvstændig chow, men vil stadig gerne træne samarbejde alt det jeg kan.. Men det er lidt sjovt, for har lige været i hundeskov, en stor en ved rold, og der er der aldrig problemer, hun fælger mig fint rundt og kommer når jeg kalder :lun: Men hvis vi går fri på marken, så sporer hun.. Og så er det selvfølgelig der vi skal træne :slem: Glæder mig helt til at komme igang og prøve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi går almindelige id spor ved DcH, og jeg har lært Bella en "slut-kommando", som hun ved betyder at øvelsen er slut. Hvis jeg ikke siger slut, tror hun at sporet fortsætter i al evighed:stupid:

 

Vi bruger "slut" når hun fx får fært af et dyr i skoven, og går spor med sig selv. "Nej" bliver brugt til at stoppe uønsket adfærd, men aldrig i forbindelse med at hun snuser eller lignende. Håber det giver mening:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trinus

Har to støvere der er totalt ukontaktbare, så snart vi forlader matriklen :(

De smider begge hjernen og glemmer alt omkring sig, så snart de får færten af dyr - det være sig katte, harer, kaniner, dådyr eller lign. Af samme grund har den ene aldrig været uden snor udenfor matriklen - vi ville ganske enkelt aldrig se skyggen af ham igen.

 

Behøver jeg siger, at vores have er totalt lukket?

 

Vi kan lokke med de lækreste guffere (lever, kolunger osv) - de er totalt ligeglade. Vi kan kalde, hoppe, løbe væk fra dem, løbe efter dem og te os som tossede - absolut ingen reaktion - især ikke fra den mindste, som nu er 2½ år. Den ældste på 4½ er ved at være en lille bitte smule lydhør - og kan ind imellem "glemme" færten ved udsigten til lever eller kolunger...

 

Hjemme er de rimeligt lydige, har et ok indkald, kan de gængse kommandoer som sit, dæk, plads, bliv osv..

 

De lever til fulde op til racebeskrivelsen: En engel i hjemmet og en djævel i marken!

Link til indlæg
Del på andre sites

I øvrigt mht. det at trække (sådan generelt pg muligvis lidt OT) foreslog min træner at jeg, når Bella havde taget øjenkontakt, skulle træde et skridt tilbage. Hvis hunden kommer hen til dig som det er meningen - ros+godbid:-)

 

Det brugte vi halvanden dag, så havde prinsessen fanget dén, og nu hvis jeg stopper når hun trækker, kommer hun løbende hen til mig for at få et nus og få at vide at hun er dygtig:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

I øvrigt mht. det at trække (sådan generelt pg muligvis lidt OT) foreslog min træner at jeg, når Bella havde taget øjenkontakt, skulle træde et skridt tilbage. Hvis hunden kommer hen til dig som det er meningen - ros+godbid:-)

 

Det brugte vi halvanden dag, så havde prinsessen fanget dén, og nu hvis jeg stopper når hun trækker, kommer hun løbende hen til mig for at få et nus og få at vide at hun er dygtig:hjerte:

 

Det er ikke for at være en lyseslukker, men hvad er det så reelt Bella har lært ift. at gå? Jeg mener det er at: Trække, blive stoppet, komme hen til dig og få belønning. Dvs. hun bliver belønnet for at komme tilbage til dig ikke for at lade være med at trække. Det ved jeg ikke, om du har tænkt over?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med at trække er vi (stort set) ovre. Hun trækker KUN efter spor nu :klap: Ikke mennesker, hunde, katte, skraldespande, biler, cykler og alt andet mere, heldigvis, det var en hård periode.. Men nova,og måske andre chower, reagerede bare ikke rigtig på alt det der med at komme hen og det.. Vi brugte metoden: træk, vi stopper, hun stopper trækket og med det samme gik vi videre.. Og så faktisk også det at når vi ku se hun var på vej til at trække, så markerede vi lige med et lille ryk, at snoren var stram.. Og det virker bare for os og hende :rolleyes:

det med at gå til spor lyder som en rigtig god ide. Har selv overvejet, at når det er det hun elsker, så er det da det vi skal dyrke.. Det eneste der har holdt mig fra det er, at jeg tænkte at hvis hun fik lov at spore mere gik det bare helt amok.. Men det med et slutsignal lyder jo aom en drøm :5up: Vil jeg helt sikkert underholde..

 

Og ja, det må være ligesådan for dig med to støvere, men lyder da dejligt at alderen (måske) også har noget at sige :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...