Hop til indhold

Ligger sig pludseligt


Gæst
 Share

Recommended Posts

  • Svar 252
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Kan du ikke få dyrlægen til at komme med en diagnose, der er til at google på? "pukkelrygget hund" giver ikke rigtig noget meningsfyldt..:hmm:

 

Det må være en eller anden misdannelse af ryghvirvlerne... Eller, du skriver at ryggen er "hævet"? Er der måske væske omkring nogle af leddene?

 

Det vigtige spørgsmål er jo, hvad man kan gøre ved det. OM der skal gøres noget, eller om man hellere skal give lidt smertestillende medicin..

 

En operation i ryggen går man nok kun i gang med, hvis det er rigtig vigtigt.:vedikke:.

 

Nå... jeg er spændt på, hvad dyrlægen siger..... :???:.. Det kunne i hvert fald være meget værre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå dyrlægen er taget hjem og de mener at de har haft ringet til mig :-/ det har min telefon i hvert fald ikke opdaget. Men der er ingen væske så vidt jeg ved sygeplejesken viste os billederne og sagde at der ikke er noget ved ledene så håber jeg bliver en del klogere i morgen for hun ville ikke sige så meget udover at der ikke er tegn på trauma så det er nok medfødt. Det så faktisk sjovt ud for det lignede virkeligt at hans ryg bare bøjede, ledene så fine ud bare i en lille bøje i midten af ryggen næsten lige over mavesækken

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lillemyr

Dejligt at der ikke er noget at se på billederne. Ud fra din beskrivelse lyder det for mig som om det er det der også kaldes for "karperyg". Min hund har haft det fra hvalp, og jeg har prøvet massage, kiropraktor og kst. Det der har virket for os/hunden er kst. Han fik 4 behandlinger med 1 måneds mellemrum, og sidste behandling var i august 2011, og hunden er stadig lige i ryggen.

 

Hilsen Tina

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu snakket med dyrlægen, han har krum ryg, der er ikke så meget man kan kalde det ellers, han er dog mere krum på midten af rygsøljen men det kan være pga. selen (da den sidder lige en centimeter før den ekstra bule). Det er enten medfødt eller kommet pga. muskelspændinger, jeg har dog været svært ved at tro på at det er medfødt da han ikke har døjet før og det er kommet Så pludseligt.

Men vi skal kiropraktor i morgen så må vi se. Han er helt super, og sig selv 110% på de smertestillende han er på nu.

Det kan godt være han har haft tendens til krum ryg men at selen har fået det i "udbrød". Jeg håber dog at han kan komme tilbage i selen igen, for han trækker efter han er begyndt på smertestillende og han har jo tendens til at hoppe ud i linen og gø af andre hunde, som jeg træner intenst på at få pillet af ham. Og vil jo helst ikke ødelægge hans nakke, fordi hans ryg er ødelagt :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men alt afhænger lidt af hvad hun siger i morgen, for jeg må da nok indrømme at hvis hun ikke kan "kurer" ham men at han altid vil skulle have smertestillende efter en god omgang leg eller lignende, så har jeg ham desværre kun på lånt tid. Jeg lovede ham da jeg fik ham at han skulle have det aktive liv som han fortjente og har behov for, for at være tilpas i sin hverdag. Jeg vidste at dette kunne blive et valg jeg var nød til at træffe da jeg valgte den bette drengehvalp som jeg gjorde.

Men nu må vi se, jeg er i hvert fald meget nervøs, måske faktisk mere nervøs end før jeg vidste hvad det var. Føler lidt at i morgen der bliver hans livskvalitet opgjort. :x2:

Link til indlæg
Del på andre sites

Masser af kontakttræning. Hvis du kan fange hans opmærksomhed med din stemme og med frikadeller, så er det ligegyldigt om han har sele eller halsbånd på.

 

Vi træner hver gang vi er ude og gå, hvilket vil sige 3-4 gange dagligt, men den går galt når hunden kommer meget hurtigt rundt om et hjørne. Gå-pænt-træning har aldrig virket på ham, fordi han så går plads under hele gåturen og ikke laver noget end at kigge på mig, han er meget en enten eller, type hund. Men efter han blev voksen så trak han næsten overhovedet ikke mere, medmindre der var vildt eller som sagt en hund som kom rundt om et hjørne, men efter han er begyndt på smertestillende så skal han bare frem. Men vi øver og øver, men må nok heller snakke med kiropraktoren om selen vs. halsbånd i morgen

Link til indlæg
Del på andre sites

Men alt afhænger lidt af hvad hun siger i morgen, for jeg må da nok indrømme at hvis hun ikke kan "kurer" ham men at han altid vil skulle have smertestillende efter en god omgang leg eller lignende, så har jeg ham desværre kun på lånt tid. Jeg lovede ham da jeg fik ham at han skulle have det aktive liv som han fortjente og har behov for, for at være tilpas i sin hverdag. Jeg vidste at dette kunne blive et valg jeg var nød til at træffe da jeg valgte den bette drengehvalp som jeg gjorde.

Men nu må vi se, jeg er i hvert fald meget nervøs, måske faktisk mere nervøs end før jeg vidste hvad det var. Føler lidt at i morgen der bliver hans livskvalitet opgjort. :x2:

 

Var der noget galt allerede da du fik ham?

 

Hvis det kun er en mindre uregelmæssighed i hans ryg, så kan kiropraktoren da sikkert hjælpe ham..

 

Der er jo ingen af os, firbenede og tobenede, der kommer gennem livet uden nogle dårligdomme. Nogle ting vil begrænse os. Men derfor kan livet jo godt være værd at leve.. Lad endelig Jack selv træffe beslutningen når du begynder at overveje om hans liv er for sølle.

 

Men det er godt du forbereder dig på, at den dag kan komme alt for tidligt med Jack... :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for de krydsede fingre de betyder meget :lun:

Nej jeg vidste ikke der var noget galt da jeg fik ham, men jeg har hele tiden været klar over at det er en labrador/golden retriever jeg har mellem hænderne, og han har altid været en rolig krudtugle.

Med hans størrelse og det at han kommer fra et upskuld, har jeg naturligvis altid vidst at hvis han skulle gå helt ned på flaget så han ikke kan holde til en fysiske aktivering som han har behov for, så måtte jeg desværre sige farvel for han er en hund som kræver meget af en på det fysiskeplan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi været ved kiropraktor og jeg er så fyldt lige nu at jeg ikke ved op eller ned.

Han har låst bækken i den ene side, han har dårlig ryg i midten og han har muskelknuder i nakken. Hvad kom først hønen eller ægget, det ved de ikke. Det er først næste gang vi ved mere om det virker. Han bruger ikke sit bagparti ordenligt han har ikke muskler i det og bruger kun forkroppen til at komme frem, så vi skal lære ham at bruge sit bagparti mere.

Han må ikke spille bold med mig mere, kaste pind, spille fodbold, lege angribsleg med andre hunde og ingen springøvelser.

Jeg synes lige nu hvor min hund har tilbudt mig hans elskede lille bold 7 gange indenfor halvanden time. Han spiller kun bold, løbelege, og elsker at fange ting og det må han ikke og kommer måske aldrig til det igen :megaked:

Det er positivt at det måske kan afhjælpe, hans muskler alle andre steder er perfekt, han fandt sig i det hele bare han kunne se mig, han havde super kontakt, og var bare fantastisk og endte med at falde i søvn, fik så meget ros og fik at vide at han var da utrolig tillidsfuld. Så jeg synes den er svær nu. Han må helst ikke få smertestillende før vi skal derover igen om 3 uger, han skal ikke begrænses fysisk med motion, han skal bare have det han plejer (dog trappes op igen) og nu må vi se, for han blomstrede totalt op over weekenden og legede med hans bedste lille ven diablo men nu må jeg se om han falder helt tilbage for skal vi ligge en anden plan. Hvornår er livskvaliteten så lav at man stopper? Han vil kun have sin mor og sin bold.... Jeg er tudefærdig, jeg er lettet og kan se alt det positive i at vi kan redde ham, men han kommer ikke til at lege så. for han vil kun sine bolde.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg forstår dine blandede følelser men sommetider hjælper det at dele det hele op i små, spiselige bidder.

1. han skal til kiropraktor og have kroppen fikses - derfor må han ikke gøre ikke de ting, som belaster den nuværende krop uhensigtsmæssigt

2. når kroppen er klar til det, kan i starte genoptræning

3. derefter kan han stille og roligt starte med de lege, som han indtil nu har syntes var de sjoveste eller måske kan i finde nye lege

held og lykke og op med humøret - glæd dig over at din hund er tryg overfor kiropraktoren og at sidstnævnte har fundet skavanker der kan afhjælpes :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Han kan sagtens have et godt liv uden boldspil:-D Det er bare et spørgsmål om tilvænning og så må I ud på nogle lange traveture sammen i stedet for:-D. Når han er kommet sig:-D

 

De ting, du nævner, er alt sammen noget, der kan fixes (muskelknuder og manglende muskelmasse) eller holdes ved lige (ryggen).

 

Luna bruger heller ikke sin bagpart ordentlig og har heller ikke muskelmasse nok bagtil. Vi skal også lave øvelser, som vi har fået af massøren. Ja hun er 9 nu, men sådan har det altid været.

 

Han skal nok blive helt god og fin igen, men det det kommer til at tage lidt tid, mens han er i behandling:genert:. Der er ihvertfald intet af ovenstående, der ville få mig til overhovedet at tænke på aflivning. Slet ikke.

 

Så op med hovedet og se fremad:-D Jeg kan sige fra mig selv, at kiropraktorhjælp godt nogle gange efter en behandling kan virke som om det går et skridt tilbage, men hæng i. Det bliver bedre!!

Link til indlæg
Del på andre sites

:ae:

 

 

---Silke må heller ikke rende efter bold, som ellers er det hun elsker højest i verden.......

 

I stedet kaster jeg bold ud i søen til hende. Så får hun svømmet en del, og det er jo sund motion. Måske osse for Jack? Det kan du da snakke med dyrlæge og kiropraktor om..

 

Og NÅR Silke kommer og har været helt fantastisk i en eller anden situation hvor hun så tigger bold, så giver jeg hende enten (skuffende) en godbid, eller jeg kaster bolden hen til hende, så hun kan /skal gribe den i luften. Måske er det også ok for Jack? -Silke er så også glad for at bære bolden, så når hun har grebet den, så bærer hun den til den ikke er interessant mere.

 

Men du skriver, at Jack KUN leger den slags lege? Måske skulle I i stedet i gang med sporlege? DE er nok ikke skadelige. Den elskede bold kan jo gemmes i buske og højt græs, så Jack skal lede med snuden for at finde den.

Og jeg ved ikke, om I må dyrke kontrolleret apport? For så kunne du bruge den elskede bold til at kaste ud mens Jack BLIVER på plads til du siger "apport" til ham.

 

---Silke forstod altså hurtigt, at hun ikke mere måtte fræse efter bolden, som hun gjorde, da hun var ung. Og når vi bare kunne finde andre lege, så var det egentlig ok.

 

Jeg tror at det vigtigste for Silke, --og vistnok osse for Jack? er at de kan mærke at vi laver noget sammen med dem. Hvis vi ikke må kaste bold, så må vi bare lave noget andet.

 

---Vi oplever jo allesammen forringet livskvalitet indimellem.. Men det er da i levende væseners natur at kæmpe for at forbedre vores livskvalitet igen. Ved at passe og genoptræne kroppen, og ved at finde nye kilder til livskvalitet. Ikke ved at opgive livet.

 

Jeg tror at du er ramt af en lille (meget forståelig) depression over at det er så hårdt med Jack. Måske skal du prøve at lave et eller andet som du kan lide, men uden at Jack er med. Både du og Jack vil have godt af at du fik dig et lille pusterum..:kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår godt at du synes det er hårdt, men giv det en chance. Behandlings tiden kan tage lang tid, men det er det værd. Som Birgitta siger, så tror jeg også at det er vigtigst, bare han er sammen med dig og at I laver noget sammen. Jeg synes bestemt heller ikke det var sjovt, da vi måtte stoppe med agility træningen med Molly. Det var/er virkelig hendes et og alt. Men hun faldt ned og slog knæet og under den røngten, fandt vi ud af at hun har moderat HD på venstre hofte :( Hun har også dårligt hjerte. Men nu går vi til Rally og hun hygger sig og gøer utålmodigt og synes det er fedt når vi gør klar til at tage afsted. Det bliver ALDRIG det samme for hende som det var med agility, men det er det bedste vi kan klare for hende.

Jeg håber godt nok at I kan finde nogle andre aktiviteter, som er næsten eller helt lige så gode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa alle sammen, undskyld jeg først svarer nu, men skulle lige ovenpå igen og have lidt tid hvor Jack og jeg kunne være væk fra hinanden og sammen igen.

Jeg har været så "fræk" at ringe til dyrlægen i onsdags og hun mener bestemt at han må lege bold igen og kan alle de ting han kunne før, når han er færdig behandlet. Men at jo mindre boldleg der er nu jo hurtigere må han forhåbelig igen.

Han må sove alt hvad han vil, han skal være så meget løs som muligt også har vi nogle øvelser. Den eneste skal jeg lave 10 gange om dagen, hvor jeg skal trykke ind et bestemt sted på bagkroppen over halen, når han står forkert med bagbenene bagud. Men synes ikke han reagerer som han plejer, måske han bare står rigtigt :hmm:

Den anden skal jeg sætte hånden under brystet ved forbenene og "løfte" ham og kører hånden hen mod lysken. Den må jeg lave 2 gange om dagen (fra hver sin side)

Og den sidste er vi ikke gået i gang med endnu da vi skal bruge 8 pinde i en bestemt længde hvor jeg skal ligge dem i en "stjerne" og i 2 runder, så man kan bevæge sig fra ydersiden og ind til midten, fordi Jack skal lære at løfte bagbenene, men den er jeg lidt usikker på hvordan pinderne skal lægge men det er nok nemmere at se når man har det hele i hånden.

Derudover venter jeg på en 15 meter sporline da Jack ikke har et 100% indkald hvis det er andre hunde.

Også overvejer at jeg købe en dummy hvor jeg kan hæfte sporlinen fast til dummy og kaste den i vandet når Jack svømmer da Jack ikke altid er så glad for ikke at kunne bunde, men han skal jo helst ud og svømme.

Det har ikke været nødvendigt med smertestillende siden mandag så det er bare super! Men nu må vi se, han ville ikke svømme i dag og er lidt træt men det har også været en hård weekend.

Link til indlæg
Del på andre sites

Derudover er han van til at når jeg vasker op, så danser og synger jeg også kan man da lige sparke lidt bold også, men der putter han nu og når jeg ordner vasketøj så spiller vi også bold, men nu træner vi der imens

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...