Hop til indhold

Hovedløse hundejere


Hewlett
 Share

Recommended Posts

 

Jeg synes ikke det er hverken et umuligt eller urimeligt krav at hunde skal komme når der kaldes. For mig at se, er det hele forudsætningen for at den kan løbe løs. Man kan sagtens træne en hund til ikke at spæne efter fugle og andre hunde, men det kræver naturligvis noget arbejde.

 

Selvfølgelig kan der ske et eller andet helt ekstraordinært, så indkaldet fejler. Men fugle og andre løse hunde i bevægelse er vel ikke noget der kan komme bag på en?

 

Jeg har forstået at mange herinde ikke synes at et sikkert indkald er så vigtigt, særlig ikke når man er på et fritløbsområde. Og jeg kan bare ikke sige andet end at det forarger mig. Jeg synes det er, ja undskyld, respektløst overfor omgivelserne og uansvarligt over for ens egen hund, der nemt kan komme til skade på den måde.

 

Så kom med opskriften på et 99% sikkert indkald, vi kan sikkert alle lære af det...

 

Naturligvis skal hunde komme når der kaldes, men de kan have en lidt off dag, som du først opdager når du har kaldt og hunden ikke kom. Det er jo ikke maskiner og hvis man skal vide 99% sikkert at hunden kommer på kald før man "må" slippe den løs, kan ingen hunde, som er positivt opdraget, i princippet gå løs, for ingen kender dagen før solen går ned, der kan altid ske et eller andet som kommer bag på én.

 

Hvad med at lade den gode erfaring man har med indkaldet komme hunden til gode? De færreste ansvarsbevidste hundeejere slipper deres hunde uden en forventning, baseret på deres erfaring, om at hunden vil komme når der kaldes.

 

Jeg tilslutter mig Hewletts indlæg #27 lige ovenover dette

Redigeret af Ninjamor
tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 90
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Så kom med opskriften på et 99% sikkert indkald, vi kan sikkert alle lære af det...

 

Det tør jeg ikke gøre igen ... og jeg fornemmer en vis sarkasme fra din side :slem:

 

Jeg undrer mig bare over at et godt indkald for nogle tilsyneladende kun betyder et godt indkald når der ikke er nogle andre distraktioner for hunden. Det er ligesom om at når der er det, så kan man lige så godt give fortabt, og 'så kan man ikke forvente ...'. Jo man kan.

Og her lyder det jo, fra forskellige debattører, NETOP som om at der ikke er god erfaring med indkaldet hvis der er distraktioner. Trådstarter vil ikke finde den lange line frem, selvom der nu er erfaring med at hunden ikke kan stoppes når den er tændt på 'løbeleg' og i øvrigt heller ikke hvis der er fugle i nærheden. Er det god erfaring at slippe sin hund på?

 

Og så undrer jeg mig måske lidt ekstra over det i et indlæg om andre 'hovedløse hundeejere' som der er alt muligt galt med på alle mulige faconer. Samtidig med at man selv har bidraget til at en anden hund fik (forstærket) en dårlig oplevelse.

 

Jeg kan godt se at jeg burde give op. Jeg skal overveje det :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er da ingen grund til at give op, vi har da en pæn debat :)

 

Det med fuglene var et eksempel som jeg ikke fik gjort færdigt, kan jeg se :)

 

Ninja er ikke specielt tændt på fugle, så der kan vi godt kalde hende ind.

 

Det jeg ville have skrevet var at fordi vi 1 gang ud af 100 oplever en situation, som jeg ikke mener vi havde en ærlig chance for at forudse, hvor indkaldet glipper, så synes jeg altså ikke at det betyder at man så skal tænke at hunden så sikkert aldrig vil adlyde igen.

 

Vi var jo trods alt et sted hvor hunde godt må være løs, og hvor det er 'almindelig' fornuft at man bringer en hund der er hverken bange eller agressiv.

 

Som Ninjamor skriver så kan alle hunde have en off dag med indkald. Her var det så en hund der har ligget 'stille' i 10 dage, som simpelthen viste ikke at kunne styre sig. Og så kom hun i snor.

 

Det er helt fint at du undrer dig, det er jo bestemt ikke for at pudse glorie at jeg skrev den historie, og jeg kunne da nemt have undladt at skrive at Ninja blev døv.

 

Det jeg jo egenlig ville fortælle var at det forargede mig at ejerne i første omgang vælger at gå et sted med deres skræmte hund, hvor chancen for andre løse hunde (som er i mindre kontrol end Ninja) er 100%.

 

 

Og så bliver jeg bare lidt irriteret over at du straks vurderer at så har Ninja ikke noget indkald, og at vi ikke har trænet med distraheringer.

 

 

Ville du kunne kalde din hund til dig i alle tænkelige situationer ? OGSÅ dem du ikke selv havde set komme ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er da ingen grund til at give op, vi har da en pæn debat :)

 

Det med fuglene var et eksempel som jeg ikke fik gjort færdigt, kan jeg se :)

 

Ninja er ikke specielt tændt på fugle, så der kan vi godt kalde hende ind.

 

Det jeg ville have skrevet var at fordi vi 1 gang ud af 100 oplever en situation, som jeg ikke mener vi havde en ærlig chance for at forudse, hvor indkaldet glipper, så synes jeg altså ikke at det betyder at man så skal tænke at hunden så sikkert aldrig vil adlyde igen.

 

Vi var jo trods alt et sted hvor hunde godt må være løs, og hvor det er 'almindelig' fornuft at man bringer en hund der er hverken bange eller agressiv.

 

Som Ninjamor skriver så kan alle hunde have en off dag med indkald. Her var det så en hund der har ligget 'stille' i 10 dage, som simpelthen viste ikke at kunne styre sig. Og så kom hun i snor.

 

Det er helt fint at du undrer dig, det er jo bestemt ikke for at pudse glorie at jeg skrev den historie, og jeg kunne da nemt have undladt at skrive at Ninja blev døv.

 

Det jeg jo egenlig ville fortælle var at det forargede mig at ejerne i første omgang vælger at gå et sted med deres skræmte hund, hvor chancen for andre løse hunde (som er i mindre kontrol end Ninja) er 100%.

 

 

Og så bliver jeg bare lidt irriteret over at du straks vurderer at så har Ninja ikke noget indkald, og at vi ikke har trænet med distraheringer.

 

 

Ville du kunne kalde din hund til dig i alle tænkelige situationer ? OGSÅ dem du ikke selv havde set komme ?

Ja, det handler om netop at tage sine forholdsregler.. Man kender jo sin hund, og hvis man har erfaring med, at hundens indkald glipper i en bestemt situation, slipper man den selvfølgelig ikke, hvis man bare er en smule ansvarsbevidst og har respekt for sine "medluftere..." Men det ER jo levende væsner og der KAN jo ske ting, som man ikke kunne forudse.

Nogle gange reagerer hunde jo anderledes end de plejer.

Der kan være forskellige faktorer, som gør at hunden reagerer lidt "skævt" ift. hvad den normalt gør. Medmindre man er synsk, kan det være hamrende svært at forudsige hvordan et levende væsen reagerer på alt alle dage hele året rundt.

 

Og så synes jeg heller ikke, at én uheldig hændelse er grundlag nok for at konkludere, at hunden har et dårligt indkald.

 

Så jeg er helt enig :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86
Så hvis jeg står i nærheden og træner med min hund (hans belønning er ofte at få lov at løbe rundt med en bold eller pind i munden, eller det indgår i træningen at noget bliver kastet) så er det helt OK at vi bliver afbrudt i træningen (og at din hund muligvis får en røvfuld ud af det) fordi dit indkald er 'fint men ikke perfekt'?

 

I må undskylde hvis jeg lyder hård, men jeg forstår det simpelthen ikke :confused:

 

Det vil så ikke ske, fordi mine øjne er fine, omend ikke perfekte (har briller), så jeg kan godt se når der foregår en aktivitet imellem en hund og et menneske, der ikke skal afbrydes.

 

Taiki er i gang med at lære, at det ikke er alle hunde vi møder som vi død og pine SKAL hilse på (han er ½ år og vi har trænet det længe, og fortsat) og han løber kun løs i hundeindhegninger samt ovre i parken HVIS det er fordi hans hundevenner er der, til at lege med.

 

Ellers er han ALDRIG løs, netop fordi vores indkald ikke er perfekt. Så jeg tager alle forholdsregler. Den situation du beskriver ville aldrig opstå, fordi jeg ikke er en af de hovedløse hundeejere. Jeg kender min hunds begrænsninger.

 

 

.... Hvis du til gengæld insisterer på at træne med bold eller pind i en hundeindhegning fyldt med andre hunde, og samtidig forventer at kunne gøre det én-til-én med din hund uden at blive forstyrret, så skal du nok ikke blive overrasket over, at det måske ikke går så godt. :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

 

Jeg synes ikke det er hverken et umuligt eller urimeligt krav at hunde skal komme når der kaldes. For mig at se, er det hele forudsætningen for at den kan løbe løs. Man kan sagtens træne en hund til ikke at spæne efter fugle og andre hunde, men det kræver naturligvis noget arbejde.

 

Selvfølgelig kan der ske et eller andet helt ekstraordinært, så indkaldet fejler. Men fugle og andre løse hunde i bevægelse er vel ikke noget der kan komme bag på en?

 

Jeg har forstået at mange herinde ikke synes at et sikkert indkald er så vigtigt, særlig ikke når man er på et fritløbsområde. Og jeg kan bare ikke sige andet end at det forarger mig. Jeg synes det er, ja undskyld, respektløst overfor omgivelserne og uansvarligt over for ens egen hund, der nemt kan komme til skade på den måde.

 

Jeg ved ikke, hvad andre mener eller ikke mener om sagen. Kun hvad jeg selv synes.

 

Min egen holdning er den, at Taiki kun løber frit i de områder, hvor han IKKE kan komme til skade ved det. Det er i parken når han leger med sine hundevenner - men hverken ud eller hjem igennem parken - og i indhegningerne ved Guldbergs Plads og Fælledparken, hvor jeg hele tiden har øjne på ham.

 

Jeg træner indkald med ham som det eneste for tiden, fordi teenageriet er begyndt at sætte ind. Han er ½ år, jeg ved ikke hvornår man kan forvente at han har perfekt indkald igen - han har haft, men er som sagt teenager, så 5 gange ud af 100 glipper den.

Det tager jeg så mine forholdsregler over for, som beskrevet.

 

Jeg ville gerne have ham i snor i hunde-indhegningerne, hvis det var muligt. Problemet er, at ingen andre har deres hunde i snor. Resultatet bliver så, at Taiki hurtigt bliver aggressiv, fordi han føler sig fanget og trængt op i en krog pga. snoren. Den bliver også hurtigt viklet ind i alle de andre og de kan ikke lege ordentligt.

Så snart snoren er af, leger de fint sammen - Taiki er MEGET social, elsker andre hunde og at lege, og han er endda rigtig god til det ift. at respektere de andres grænser, ikke være for vild osv., så det synes jeg at han skal have lov til.

 

Især fordi shiba-hanner kan blive noget så sure og særegne som voksne, hvor de bare render og bisser af andre hunde. Derfor er det vigtigere for mig, at have Taiki ude at omgås andre hunde HVER dag, uden snor, så vi forhåbentlig kan få en social shiba-han.

 

Det er også en god måde for mig, at træne indkald under svære omstændigheder på. Og hvis man ikke må lade sin hund rende løs inden indkaldet er perfekt, hvor skal man så træne indkald uden snor henne, hvis man ikke har en have og ikke må gøre det i en hunde-indhegning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde en hund med et 100 % indkald. Det var så godt at han nærmest aldrig gik med snor og de sidste 10 måneder af hans liv missede han aldrig så meget som et eneste indkald. Han blev et år og ti måneder grundet sygdom. Han kom ligegyldig om der var fugle, vildt, heste, cykler, børn, hunde osv. Så jo det kan lade sig gøre. Det bedste han vidste i hele verden var hans bold så det var hans belønning efter et indkald. Efter ham fik jeg en kleiner. Han kom altid når jeg kaldte, undtagen hvis der kom vildt eller en kat. Så det satte store begrænsninger for hvor han kunne være fri. Han havde dog en hjerneskade og blev aflivet da han var 3 så måske han ikke rigtig tæller.

 

Min nuværende hund er 13 måneder og hans indkald er ikk stabilt men han skal nok komme efter det. Han er en super hund og jeg er ikk i tvivl om at jeg kommer til at kunne kalde ham til mig i alle situationer. Også når der er vildt.

 

Der er bare forskel på hunde. Nogen kan lære det, andre kan nok aldrig 100%. Det var meget tydeligt med min kleiner at hvis han satte af efter et råvildt så hørte han mig ikke fordi hans andre sanser var slået til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fik nok formuleret det lidt forkert

 

Nu viser jeg så ikke lysten til at hundene skal hilse..

Tværtimod står jeg og prøvede at lokke hvalpen med videre i oppe i de helt lyse toner: Kom såå.. Nej, nu skal vi videre.. .o.s.v.

 

Jeg stopper aldrig op, og hiver altid Cody til mig, så folk tydeligt kan se, at jeg ikke er interesseret i at hilse.. Det gælder både tæver og hanhunde..

Lige når hvalpen er med, er det af naturlige årsager lidt svært bare at sige på plads, og spadsere videre i rask tempo

 

Okay, så får historien jo en lidt anden lyd. Undskyld at jeg var lidt hurtig på aftrækkeren.

 

Eh..? :confused:

 

Jeg tror da ikke kun det er mig der fornemmer at folk herinde har et filter de sorterer deres indlæg igennem. Når man har været her længe lærer man, at der er visse ting man ikke skal skrive hvis man ikke ønsker at blive stemplet dårlig/ uansvarlig hundeejer.

 

..... Se bare på hvordan jeg reagerede på Lab-lover`s indlæg, :oops: så jeg ved godt at jeg selv er med til at skabe et miljø hvor man kun skriver om det "pæne" ved ens hundehold. Det viser sig tydeligt når der er tråde der handler om folks kiksere.

 

Jeg synes ikke det er hverken et umuligt eller urimeligt krav at hunde skal komme når der kaldes. For mig at se, er det hele forudsætningen for at den kan løbe løs. Man kan sagtens træne en hund til ikke at spæne efter fugle og andre hunde, men det kræver naturligvis noget arbejde.

 

Selvfølgelig kan der ske et eller andet helt ekstraordinært, så indkaldet fejler. Men fugle og andre løse hunde i bevægelse er vel ikke noget der kan komme bag på en?

 

Jeg har forstået at mange herinde ikke synes at et sikkert indkald er så vigtigt, særlig ikke når man er på et fritløbsområde. Og jeg kan bare ikke sige andet end at det forarger mig. Jeg synes det er, ja undskyld, respektløst overfor omgivelserne og uansvarligt over for ens egen hund, der nemt kan komme til skade på den måde.

Jeg tror du misforstår folk. Der er da ingen der siger at et stabilt indkald er ligegyldigt, tværtimod. Tror bare folk reagerer på at du lyder som om du kræver at en hund skal reagere som en robot, før den slippes løs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke en masse reaktioner - jeg prøver at tage dem en for en :-D

 

Det jeg jo egenlig ville fortælle var at det forargede mig at ejerne i første omgang vælger at gå et sted med deres skræmte hund, hvor chancen for andre løse hunde (som er i mindre kontrol end Ninja) er 100%.

 

 

Og så bliver jeg bare lidt irriteret over at du straks vurderer at så har Ninja ikke noget indkald, og at vi ikke har trænet med distraheringer.

 

 

Ville du kunne kalde din hund til dig i alle tænkelige situationer ? OGSÅ dem du ikke selv havde set komme ?

 

Jeg ville heller aldrig tage en skræmt hund med på fritløbsområde, der er vi 100% enige. Jeg tager heller ikke min egen hund med på fritløbsområde, den vil nemlig gerne være i fred. Men jeg kunne da godt tænke mig at kulturen de steder var en anden så vi alle kunne være der - men det er en anden diskussion og jeg har forstået at det slag er tabt.

 

Jeg vurderede egentlig ikke at din hunds indkald var ikke-eksisterende. Jeg konstaterede bare at det at din hund løb efter en anden, som ikke ville have det, også kunne tolkes som hovedløst hvis man var i 'den anden ende'. Selvfølgelig kan det glippe, men hvis det glippede for mig, ville jeg træne specifikt på den situation, med den sikkerhed som den lange line er.

 

Til dit sidste spørgsmål: jeg ved ikke om jeg har prøvet alle tænkelige situationer, og som Ninjamor siger kender man ikke dagen før solen går ned. Men jeg kan fortælle om en situation hvor det glippede: Chino satte mulen på et elektrisk hegn, satte i et vræl og løb væk i chok og rædsel. Han løb hjem (heldigvis tæt på) alt hvad hans ben kunne holde og jeg kunne ikke kalde på ham.

Elektriske hegn er jo så lige præcis en situation jeg IKKE vil træne, for det ville jo kræve at jeg påførte min hund stor smerte. Jeg vælger at satse på at det gør han ikke igen, og sørger for at han ikke kommer i nærheden af dem (hele situationen var min skyld - jeg havde kastet en bold og den trillede ind under hegnet).

 

Men ja - ellers vil jeg sige jeg har et ret godt indkald. Der hvor vi boede før, i Sverige, er der totalt snorepåbud dele af året, i yngletider. Men skytten accepterede at jeg gik med Chino løs, også i de perioder, fordi jeg kunne stoppe ham i vildtjagt (eller rettere:forhindre at han overhovedet begyndte). Om det så var en hare der sprang op foran fødderne på ham, kunne jeg stoppe ham. 10 dådyr kom ud af skoven lige foran os: ikke noget problem.

Det var jo bestemt ikke noget han kunne fra dag 1 - det havde vi trænet til vi var blå i hovederne, og med den lange line på, indtil vi havde prøvet alle situationer skov og mark kunne byde os og han havde reageret godt på dem alle. Dernæst kunne jeg nyde at gå med min hund løs i skoven.

 

Jeg kan godt finde på at tage den lange line i brug stadig, hvis vi skal et sted hen, hvor vi ikke er 'afprøvet'. Eksempel: i Sverige mødte vi kun af og til andre hunde og da var det ikke et problem at kalde på ham. Så flyttede vi til KBH og skulle en tur på stranden og der vælter det jo rundt med løse hunde. Da havde jeg ham i sporline, bare fordi at situationen med mange løse hunde der løber og leger omkring os havde vi ikke prøvet før. Han var god og den lange line var slet ikke nødvendig :lun: Men better safe than sorry.

Nu er det også så lang tid siden at vi har været i en skov med vildt om ørerne på os, så hvis vi skulle det ville jeg måske også finde linen frem igen - bare for at være sikker, fordi det var lang tid siden.

 

Jeg træner vedvarende hans indkald. Jeg kaster f.eks. en bold (han er vild og gal med dem) og stopper ham så, og kalder ham ind, midt i jagten (altså når han har påbegyndt spurten efter den). Jeg vil ikke afvise at han synes det er skide irriterende :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også en god måde for mig, at træne indkald under svære omstændigheder på. Og hvis man ikke må lade sin hund rende løs inden indkaldet er perfekt, hvor skal man så træne indkald uden snor henne, hvis man ikke har en have og ikke må gøre det i en hunde-indhegning?

 

Hvis du har en lang line på (15-20 meter, holdes løs, så hunden ikke har følelsen af at være i snor), så kan du træne indkald alle de steder du overhovedet kan komme på :-D Så kan du nemlig stoppe din hund, hvis han overhører dig.

 

Husk, at for hver gang indkaldet 'glipper' lærer din hund at det kan betale sig at overhøre dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du misforstår folk. Der er da ingen der siger at et stabilt indkald er ligegyldigt, tværtimod. Tror bare folk reagerer på at du lyder som om du kræver at en hund skal reagere som en robot, før den slippes løs.

 

Jeg synes ikke den skal reagere som en robot, før den slippes løs. Men jeg synes at den skal reagere som en hund der kommer når der bliver kaldt. Også selvom der er fugle, vildt, andre hunde, eller børn der spiller rundbold i nærheden. Og indtil den har lært det, synes jeg faktisk ikke den skal være løs. Hvis det er robot-agtigt, så er det fint med mig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

 

Jeg tror da ikke kun det er mig der fornemmer at folk herinde har et filter de sorterer deres indlæg igennem. Når man har været her længe lærer man, at der er visse ting man ikke skal skrive hvis man ikke ønsker at blive stemplet dårlig/ uansvarlig hundeejer.

 

..... Se bare på hvordan jeg reagerede på Lab-lover`s indlæg, :oops: så jeg ved godt at jeg selv er med til at skabe et miljø hvor man kun skriver om det "pæne" ved ens hundehold. Det viser sig tydeligt når der er tråde der handler om folks kiksere.

Og det er jo egentlig vildt skørt! Altså, alle hundeejere starter vel et sted... Og vi har vel allesammen lavet noget, hvor vi i dag tænker, at det burde vi nok ikke have gjort. Det kommer jo helt automatisk i takt med at man lærer mere og bliver klogere.. Det sker vel selv for mennesker, der har haft hunde hele deres liv?

 

Og lige med indkald - eller bare generel lydighed egentlig - kan der jo nemt ske smuttere, når man har med levende væsner at gøre. De kan jo reagere uforudset. Og hvis man ellers er sit ansvar bevidst normalt, synes jeg godt man kan tillade sig at trække på skulderen og tænke "nå ja, det gør vi bedre næste gang." For det sker jo for os alle sammen, at vores hunde gør noget andet end det de bliver bedt om - kan ikke forestille mig andet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Min foerste tanke da jeg laeste foerste indlaeg var "neeeeej det skrev du bare ikke" for jeg vidste det ville ende ud i en kaempe debat at Ninja var blevet doev...

 

Som naevnt i traaden er der desvaerre nogle ting herinde man ikke maa naevne, og jeg har faaet stor censur paa hvad jeg fortaeller selv... Jeg er selv en hovedeloes hundeejer engang imellem, og jeg vaelger at tro at vi alle kan vaere det en gang imellem, vi er trods alt kun mennesker... Men det er helt korrekt at der er nogen som virkelig fremstaar noget saa perfekte, og det faar ihvertfald mig til at lade vaere at dele nogle ting som jeg egentlig har haft rigtig meget lyst til at dele...

 

Derudover: Godt at Ninja ikke kom til skade af den vilde leg, kan godt forst[ i stoppede hende, og hvor er det bare belastende at den anden ejer ikke lige tog sin hund til sig:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det er jo egentlig vildt skørt! Altså, alle hundeejere starter vel et sted... Og vi har vel allesammen lavet noget, hvor vi i dag tænker, at det burde vi nok ikke have gjort. Det kommer jo helt automatisk i takt med at man lærer mere og bliver klogere..

 

Deri har du fuldstændig ret! Jeg var verdens mest tåbelige og hovedløse ejer med min første hund. Og det var faktisk bl.a. via min gang på diverse hundefora at jeg lærte at 'opføre mig ordentligt'. I dag skammer jeg mig stort over alle de mennesker jeg har generet på den konto, og overfor min afdøde hund, som fik dårlige oplevelser. Hvis jeg kunne undskylde overfor dem alle, ville jeg gerne gøre det. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du har en lang line på (15-20 meter, holdes løs, så hunden ikke har følelsen af at være i snor), så kan du træne indkald alle de steder du overhovedet kan komme på :-D Så kan du nemlig stoppe din hund, hvis han overhører dig.

 

Husk, at for hver gang indkaldet 'glipper' lærer din hund at det kan betale sig at overhøre dig.

 

Lige præcis :-)

 

Hunden lærer ikke kun det vi har planlagt den skal lære, den lærer af handlingen, om den så er positiv eller negativ set med vores øjne ;-)

Men det ville da være belejligt hvis ikke det var tilfældet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Min foerste tanke da jeg laeste foerste indlaeg var "neeeeej det skrev du bare ikke" for jeg vidste det ville ende ud i en kaempe debat at Ninja var blevet doev...

Som naevnt i traaden er der desvaerre nogle ting herinde man ikke maa naevne, og jeg har faaet stor censur paa hvad jeg fortaeller selv... Jeg er selv en hovedeloes hundeejer engang imellem, og jeg vaelger at tro at vi alle kan vaere det en gang imellem, vi er trods alt kun mennesker... Men det er helt korrekt at der er nogen som virkelig fremstaar noget saa perfekte, og det faar ihvertfald mig til at lade vaere at dele nogle ting som jeg egentlig har haft rigtig meget lyst til at dele...

 

Derudover: Godt at Ninja ikke kom til skade af den vilde leg, kan godt forst[ i stoppede hende, og hvor er det bare belastende at den anden ejer ikke lige tog sin hund til sig:stupid:

 

Jer der har det sådan, hvorfor ikke netop bruge disse debatter som lærerige i stedet for at føle jeres handlinger skal forsvares?

Jeg er i øvrigt ikke selv stødt på den perfekte hundeejer, jeg aner ikke hvad det er?

Men det her behov for altid at skulle forsvare egne valg og handlinger, det er vel ikke en mindre stræben efter perfektionisme?

Lige i dette konkrete tilfælde havde det da ikke været et nederlag at skrive at man da osse ville ønske der havde været lang line på hunden, når nu den i situationen valgte at overhøre indkaldet, frem for at blive fornærmet og fortælle at hunden har et glimrende indkald og at det nærmest er latterligt at foreslå brug af lang line. Hvem prøver at overbevise hvem om perfektionisme der?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tør jeg ikke gøre igen ... og jeg fornemmer en vis sarkasme fra din side :slem:

 

Du fornemmer forkert, der er ingen sarkasme, men måske en anelse frustration bag min bemærkning

 

Jeg undrer mig bare over at et godt indkald for nogle tilsyneladende kun betyder et godt indkald når der ikke er nogle andre distraktioner for hunden. Det er ligesom om at når der er det, så kan man lige så godt give fortabt, og 'så kan man ikke forvente ...'. Jo man kan.

 

Sådan er det nok også for NOGLE hundeejere, men det var jo ikke tilfældet i det eksempel vi fik her

 

Og her lyder det jo, fra forskellige debattører, NETOP som om at der ikke er god erfaring med indkaldet hvis der er distraktioner. Trådstarter vil ikke finde den lange line frem, selvom der nu er erfaring med at hunden ikke kan stoppes når den er tændt på 'løbeleg' og i øvrigt heller ikke hvis der er fugle i nærheden. Er det god erfaring at slippe sin hund på?

 

Det er meget firkantet sat op, synes jeg.

 

Hvis man har sin hund løs og ved at en anden hunds løben helt oppe i hovedet på ens egen hund kan lukke ørene på ens egen hund, synes jeg stadig man kan have den løs, man kan som regel nå at tage sin under kontrol før en anden er helt oppe i hovedet på den. Der er altid en grænse, en afstand man kan kalkulere med. Det samme med fuglene. Hvis man ved hunden tænder af på fugle 10 meter væk tager man naturligvis sine forholdsregler ift. dette.

Ligesom man heller ikke regner med at en hund som har det som omtalte vizla bliver sat i et område med løse hunde.

man har en formodning om at de løse hunde man møder sådan et sted er hunde som ikke har problemer med andre hunde.

 

Og så undrer jeg mig måske lidt ekstra over det i et indlæg om andre 'hovedløse hundeejere' som der er alt muligt galt med på alle mulige faconer. Samtidig med at man selv har bidraget til at en anden hund fik (forstærket) en dårlig oplevelse.

 

Det kan jeg godt forstå, jeg mener bare at det er langt mere hovedløst at sætte en stakkels skræmt hund i den situation den blev sat i end det er at en hund går af hånden en gang ud af måske 50.

 

Jeg kan godt se at jeg burde give op. Jeg skal overveje det :lol:

 

Det bestemmer du naturligvis selv, men jeg synes ikke du bare sådan skal give fortabt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Isabelle

Mine dydsmønsterhunde er PERFEKTE til indkald - medmindre selvfølgelig, at der dukker en spændende hjort eller hare op, og de to er et stykke fra mig. Så er den ene stadig perfekt, men den anden absolut noget så døv. Dette har lært mig at bede hundene gå tæt på mig, når vi færdes steder, hvor jeg tidligere har set hjorte. Jeg har også lært at bruge sele under løbetid - efter en oplevelse, hvor den ene smøg sig ud af halsbåndet for at jagte hanhunde. DET var sgu ikke sjovt :genert: (at styrte efter den tossede hund).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du har en lang line på (15-20 meter, holdes løs, så hunden ikke har følelsen af at være i snor), så kan du træne indkald alle de steder du overhovedet kan komme på :-D Så kan du nemlig stoppe din hund, hvis han overhører dig.

 

Husk, at for hver gang indkaldet 'glipper' lærer din hund at det kan betale sig at overhøre dig.

 

Jeg har trænet med lang line da Thailo var ung (hvis man ser på mit profilbillede kan man faktisk se den blå plastikline). Den vejede jo ingenting, men han var da udmærket klar over at han var i snor og travede rundt, hvilket var totalt atypisk for ham dengang (det var stort set altid fuld skrue).

 

Jeg synes ikke den skal reagere som en robot, før den slippes løs. Men jeg synes at den skal reagere som en hund der kommer når der bliver kaldt. Også selvom der er fugle, vildt, andre hunde, eller børn der spiller rundbold i nærheden. Og indtil den har lært det, synes jeg faktisk ikke den skal være løs. Hvis det er robot-agtigt, så er det fint med mig :-D

 

Der er vi så åbenbart lidt forskellige, for jeg har ikke gode erfaringer med langline-metoden. Når man bare tænker langt nok frem og sørger for at teste hvor langt man er nået, i situationer der er kontrollerede, så kan man godt nå til samme resultat.

 

Selvfølgelig kan der ske upsere når hunden er uden snor, men det kan der sandelig også når man har en 20 m. lang line spændt fast i hunden. Jeg har et ar rundt om min ankel fordi en pudel rendte rundt om mig med en lang line efter sig og efterlod et pænt lille brændsår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke en masse reaktioner - jeg prøver at tage dem en for en :-D

 

 

 

Jeg ville heller aldrig tage en skræmt hund med på fritløbsområde, der er vi 100% enige. Jeg tager heller ikke min egen hund med på fritløbsområde, den vil nemlig gerne være i fred. Men jeg kunne da godt tænke mig at kulturen de steder var en anden så vi alle kunne være der - men det er en anden diskussion og jeg har forstået at det slag er tabt.

 

Jeg vurderede egentlig ikke at din hunds indkald var ikke-eksisterende. Jeg konstaterede bare at det at din hund løb efter en anden, som ikke ville have det, også kunne tolkes som hovedløst hvis man var i 'den anden ende'. Selvfølgelig kan det glippe, men hvis det glippede for mig, ville jeg træne specifikt på den situation, med den sikkerhed som den lange line er.

 

Til dit sidste spørgsmål: jeg ved ikke om jeg har prøvet alle tænkelige situationer, og som Ninjamor siger kender man ikke dagen før solen går ned. Men jeg kan fortælle om en situation hvor det glippede: Chino satte mulen på et elektrisk hegn, satte i et vræl og løb væk i chok og rædsel. Han løb hjem (heldigvis tæt på) alt hvad hans ben kunne holde og jeg kunne ikke kalde på ham.

Elektriske hegn er jo så lige præcis en situation jeg IKKE vil træne, for det ville jo kræve at jeg påførte min hund stor smerte. Jeg vælger at satse på at det gør han ikke igen, og sørger for at han ikke kommer i nærheden af dem (hele situationen var min skyld - jeg havde kastet en bold og den trillede ind under hegnet).

 

Men ja - ellers vil jeg sige jeg har et ret godt indkald. Der hvor vi boede før, i Sverige, er der totalt snorepåbud dele af året, i yngletider. Men skytten accepterede at jeg gik med Chino løs, også i de perioder, fordi jeg kunne stoppe ham i vildtjagt (eller rettere:forhindre at han overhovedet begyndte). Om det så var en hare der sprang op foran fødderne på ham, kunne jeg stoppe ham. 10 dådyr kom ud af skoven lige foran os: ikke noget problem.

Det var jo bestemt ikke noget han kunne fra dag 1 - det havde vi trænet til vi var blå i hovederne, og med den lange line på, indtil vi havde prøvet alle situationer skov og mark kunne byde os og han havde reageret godt på dem alle. Dernæst kunne jeg nyde at gå med min hund løs i skoven.

 

Jeg kan godt finde på at tage den lange line i brug stadig, hvis vi skal et sted hen, hvor vi ikke er 'afprøvet'. Eksempel: i Sverige mødte vi kun af og til andre hunde og da var det ikke et problem at kalde på ham. Så flyttede vi til KBH og skulle en tur på stranden og der vælter det jo rundt med løse hunde. Da havde jeg ham i sporline, bare fordi at situationen med mange løse hunde der løber og leger omkring os havde vi ikke prøvet før. Han var god og den lange line var slet ikke nødvendig :lun: Men better safe than sorry.

Nu er det også så lang tid siden at vi har været i en skov med vildt om ørerne på os, så hvis vi skulle det ville jeg måske også finde linen frem igen - bare for at være sikker, fordi det var lang tid siden.

 

Jeg træner vedvarende hans indkald. Jeg kaster f.eks. en bold (han er vild og gal med dem) og stopper ham så, og kalder ham ind, midt i jagten (altså når han har påbegyndt spurten efter den). Jeg vil ikke afvise at han synes det er skide irriterende :slem:

 

Jeg gør faktisk som du: Når jeg er fremmede steder med Pelle hvor der ikke er god oversigt får han den lange line på - og indkaldet skal vedligeholdes på alle hunde om ikke andet så bare for at bekræfte at man er sammen.

 

Den lange line vil ofte bare slæbe efter ham på jorden, men er nem at træde på ved behov og den giver også et signal til eventuelle personer vi møder om at jeg har styr på min hund - eller at jeg ikke kan kalde min hund til mig og derfor er han i langlinen :sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du fornemmer forkert, der er ingen sarkasme, men måske en anelse frustration bag min bemærkning

 

Så er vi to :lol:

 

Som du udmærket ved, så har jeg flere gange forsøgt at forklare hvordan jeg træner indkald. Det fører som regel til at en masse mennesker, som har et, lad os sige 'fint, men ikke perfekt' indkald, belærer mig om hvorfor min indkaldstræning er HELT forkert.

Lidt fortabt giver man altså ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har trænet med lang line da Thailo var ung (hvis man ser på mit profilbillede kan man faktisk se den blå plastikline). Den vejede jo ingenting, men han var da udmærket klar over at han var i snor og travede rundt, hvilket var totalt atypisk for ham dengang (det var stort set altid fuld skrue).

 

 

 

Der er vi så åbenbart lidt forskellige, for jeg har ikke gode erfaringer med langline-metoden. Når man bare tænker langt nok frem og sørger for at teste hvor langt man er nået, i situationer der er kontrollerede, så kan man godt nå til samme resultat.

 

Selvfølgelig kan der ske upsere når hunden er uden snor, men det kan der sandelig også når man har en 20 m. lang line spændt fast i hunden. Jeg har et ar rundt om min ankel fordi en pudel rendte rundt om mig med en lang line efter sig og efterlod et pænt lille brændsår.

 

Succesen med langlinen afhænger af hvordan man bruger den. Hvis man anvender den som jeg har beskrevet i din lokumslæsning får man succes ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...