Hop til indhold

hårdt at få hvalp


Gæst maria80
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Vi fik en 8 uger hvalp for en uge siden. Vi syntes det er hårdt.

Vi har fået en rigtigt sød og klog hvalp. Vi har allerede kunne lære hende nogen små triks og allerede nu rimelig renlig.

 

Vi havde sat os godt ind i det og kommer begge fra familie med hund, hvor vi begge aktiv deltaget i træning og opdragelse.

 

Min Kæreste arbejde hjemme fra, og bliver nærmest overfaldet af hvalpen konstant. Vi havde regnede med at han kunne arbejde samtidig med at hvalpen var vågen. Det er nærmeste umuligt.

 

Vores dejligt hvalp har også en ide om at vågne kl 5-6 tiden om morgen, hvor efter der er fuld tryk på i 2 timer. Hun vil ikke sove videre, og vi pjeler at gå til ro ved 23.30 tiden. Hvor hun får sin sidste tisse tur.

 

Det er en labrador blandning og vi har heletiden vist der skulle en del aktivering til, men at vi ikke får hverdagen til at hænge sammen, kommer lidt bag på os.

 

Vi søger nogen råd til :

 

1: Hvordan kan min kæreste få hvalpen til at blive mere selvstændig , pt vil hun max være alene i 5 til 10 min.

 

2: Skal vi bare lade hende hyle i om morgen ind til vi selv står op ved 7 tiden.( hun skal selvfølgelig ud at tisse)

 

Nogen der har en god ide om hvornår en hvalp bliver mere rolig , er det først når hun er 2 år ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja sådan er det med hvalp, fristes man til at sige ;-)

 

De ER friske og de kan IKKE automatisk være alene - alenehjemme træning tager tid, det starter i det helt bitte små med at lukke døren i og op efter et sekundt.. Så småt - og så øger man langsomt!

Hunden må ikke nå at føle ensomhed - så har man i de fleste tilfælde lagt bunden til en rigtig træls seperationsangst..

Har desværre ikke så meget tid at skrive i, men er sikker på andre kommer med kloge råd..

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan er det at få hvalp.

De f¢rste par måneder sov Indy 4-5 timer hver nat, og så var det op! Selvf¢lgelig falder de ikke i s¢vn igen med det samme klokken 6 om morgenen, det er jo en ny og spændende dag :klap2: som skal udforskes.

 

Med hensyn til at arbejde med en hvalp i huset, så har i nok været lige rigeligt optimistiske. Det kommer til at tage lidt tid for hende at falde til, så måske din kæreste skulle starte med at arbejde når hun sover, og så stille udvide den tid hun kan undvære opmærksomhed.

K¢b et par Kongs, fyld dem med noget lækkert guf og frys dem ned, så kan noget af hendes vægne tid gå med det som beskæftigelse.

 

Det lyder lidt plat, men det ER altså som at få en baby, de f¢rste par måneder i hvertfald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er hårdt at få hvalp, min blev 12 uger i går så det kan jeg skrive under på... :mrgreen: og det var langt hårdere i starten for os end vi havde forventet.... for selvom vi begge havde haft hunde i barndomshjemmet havde ingen af os haft ansvaret for en hvalp...

 

Jeg har ingen ide om du kan bruge vores model til noget, for jeg ved ikke om vi har "lært" hende det eller om det er sådan hun er af natur, men....

 

Vi har sidste tissetur mellem 23 og midnat og så står vi op ca 6 til 6 en halv time senere (for så kan hun ikke holde sig længere).... Når vi har været ude at tisse får hun morgenmad mens jeg laver vi kaffe og finder en tyggepind og så sidder vi i sofaen og hygger efter hun har spist.... som regel falder hun her i søvn igen og sover 1-2 timer....

 

Når hun står op herefter går vi en dejlig tur - ikke lang - men det tager lang tid fordi der skal snuses, graves, søges godbidder og trænes lidt, hvis vi er heldige skal vi også lege med andre hunde vi møder....

 

Når vi kommer hjem fra denne tur (tager ca 1 time), skal hun lege lidt - det gør hun som selv, finder sine bamser og tæver dem lidt.... og så skal der liiiiige soves igen :mrgreen:

 

Denne rutine kørte vi i de 4 uger vi havde fri da vi fik hende hjem.... dette handlede mest om at jeg simpelthen var sååååå træt kl 5/6 om morgnen :lol: var ikke vant til at stå så tidligt op...

 

Det har så bidt mig i røven tilsidst alligevel :roll: for når jeg står op kl halv 6 nu og vi går ud og tisse, så vil hun jo ind og hyggesove igen bagefter... men nu skal jeg jo på arbejde (og skal afsted kl 8) :lol: så nu skal vi jo altså ud at gå tur længe før vi plejede... Det synes damen IKKE er iorden...

 

Meeen nu har vi fundet et kompromis, hvor vi står op kl halv 6, så hygger vi i en times tid i sofaen - dvs. jeg hygger i ca 20 minutter, hun hygger i resten af tiden alene mens jeg går i bad... Så går vi en tur på ca 30-40 minutter og så får hun lov at søge sin morgenmad i haven og lege med sine bamser og andet legetøj indtil det er tid til at vi smutter ....

 

jeg tror det jeg vil sige, med dette meeeeeeeeeget lange indlæg er, at hunden vil rette ind efter jeres rutiner (selvfølgelig tager det lidt tid - og en hvalp er jo en hvalp og skal have maaaasser af opmærksomhed og kan tage noget fuldstændige vanvittige ture hvor de går helt amok og stæser rundt)... så hvis I bestemmer jer til en rutine - som tager hensyn til hvalpen!!! så skal hun nok finde ud af dte ligeså stille....

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarende.

 

Vi har helt sikkert undervurderet hvor meget tid der skal ligger i hvalpen.

 

Hun er faktisk en rigtig lærenem hvalp, så vi må bare håbe på at der ske små fremskridt hverdag.

 

Gode råd til at hjælpe med hendes "selvtændighed" samt hendes søvn rytme er velkommen. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har i prøvet at give hvalpen noget at tygge i efter i har været ude og morgen tisse?

 

 

Fodder i haven skulle være en god og trættende ting, hvis hunden altså gider.

 

Den med at overfalde. Ignorerer din kæreste hvalpen?

Han kunne evt prøve at gå ind i et andet rum, dog syntes jeg i begge skulle være hjemme hvis dette afprøves.

Det virkede ved vores Aslan, men jeg har også erfaret at ting der virker ve andre hunde, kan have slemme konsekvenser for andre!

Link til indlæg
Del på andre sites

Han går både tur og leger med den i haven, men efter en times tid er han selv ved at være brugt og kunne godt bruge en lille pause.

 

Da han jo arbejde hjemmefra føgler han at hunden er en fylder meget i alle døgens timer, og han ikke får ro til at arbejde .

 

Men vi har os fundet ud af at vi nok begge skulle have haft ferie, da vi fik hende. Men det kan vi ikke lave om på nu.

 

Men det med at skifte rum skal helt klart afprøves. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarende.

 

Vi har helt sikkert undervurderet hvor meget tid der skal ligger i hvalpen.

 

Hun er faktisk en rigtig lærenem hvalp, så vi må bare håbe på at der ske små fremskridt hverdag.

 

Gode råd til at hjælpe med hendes "selvtændighed" samt hendes søvn rytme er velkommen. :-)

 

Jeg synes faktisk, at 5-10 minutters alenetid er meget flot, når I kun har haft hende en uge. :-) Som Tweesa skriver handler det om at gå meget ind og ud af døre, først ganske kort og så langsomt trappe op. Gør det også indendøre, altså luk døren ind til det rum, I går ind i, så hun ikke kan komme med. Først i ganske kort tid, og så lidt længere tid af gangen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har læst så meget vi har kunne finde online, men tror vi skal have fat i de bøgere ;) Tak for tippet.

 

Min Kæreste har tidligere gået til hvalpe træning med hans forældres hund.

 

Men tak fordi i svare, det vise at vi gør det rigtigt og vi bare skal holde det ud.:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for tippet ;) Vi nusse hende til ro om aften inden vi skal sove.

 

Og jeg har lagt mig ved hendes side til hun sov om morgen, hvilket kan tage op til en lille time.

 

Pt prøve vi trikket med en varmepude og det gik godt i morges. Så det skal teste i nat.

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

ja nu har vi jo 3 hunde. Vores Labrador (F1) er 2 år og vores 2 Flatcoated retriever er begge 1 år (det er kuldbrødre) så jeg kan sagtens husek hvalpetiden da det jo ikke er så forfærdelig lang tid siden med de 2 yngste.

Men hvis jeg skal være ærlig så har vi aldrig set det store problem i at have hvalp, hos os er det altid gået meget nemt og flydende og for os har vi altid syntes at de voksede for hurtigt fra hvalpealderen :lol: så jeg kan slet ikke følge alle jer der syntes det er hårdt.

Jeg ved ikke om vi griber hvalpehalløjet anderledes an end andre, men jeg kan da godt komme med lidt af de ting vi bruger, så kan du jo se om du kan bruge det til noget.

Hvalpe skal op og tisse tidligt om morgenen, det kommer man nok ikke udenom. Men vi bor på en nedlagt ejendom og vores naboer bor ca. 500 m. væk, så vi har altid gjordt det at når hvalpen vågner om morgenen så hopper en af os bare lige i en morgenkåbe og trisser stille ud i haven og lufter hvalpen (vi har altid vores hvalpe til at sove i soveværelset i den første tid) når hvalpen har tisses og hvad den ellers lige skulle, trisser vi stille ind i soveværelset og kravler under dynen (ikke med hvalpen) vi plejer ikke at lege eller hygge for meget med hvalpen, mens alt det her står på og vi har derfor aldig haft problemer med at hvalpen ikke ligger sig ned og sover videre ind til vi står op, det har de altid gjordt helt af sig selv. Kurven plejer at stå ved siden af sengen (i min side) og hvis hvalpen er lidt urolig stikker jeg bare lige hånden ned og nusser den lidt, så plejer de at ligge sig til at sove igen med det samme. Sådan har det været med alle 3 hvalpe, ved ikke om vi bare har været heldige eller det er måden vi griber det an på.

Hvis hvalpen ikke vil falde til ro, hvad så med at stikke den et stykke legetøj den kan lege lidt med, eller en tyggepind eller andet den kan ligge og tygge i, så kan den ligge og hygge med det, mens i selv sover videre (hvis i da kan sove fra det) :blink:

 

ang. det med at være alene, så har vi igen nok været ret heldige med vores 3. For da vi fik Enzo trænede vi ikke specielt meget alene hjemmetræning (han var vores første hund og vi var ikke så obs på at man skulle det). min kæreste havde ferie de første 14 dage, men ellers arbejdede vi begge fuldtids og han var alene hjemme 6-7 timer hver dag, da min kærestes ferie sluttede. Han har aldrig ødelagt og virker ikke til at være ked af at være alene. Nu arbejder jeg hjemmefra og da vi fik de 2 andre, var det jo ikke det store problemer, dem har vi heller ikke trænet det store alene hjemmetræning med, men vi kan sagtens være væk flere timer uden at de har ødelagt noget eller virker kede af det (de går alle 3 sammen i hele huset).

 

Ang. problemet med at arbejde hjemmefra, så har vi igen ikke haft de store problemer med det. De har en kurv hver inde i kontoret (ja det fylder ski en del med 3 store kurve) og de har været søde til at ligger og putte mens jeg arbejder. Men jeg har så også altid sørget for at de er godt stimuleret inden jeg begynder at arbejde. Nu har vi aldrig gået lange ture med vores hvalpe, da det bestemt ikke er godt for deres sener og led, så vi har bare om morgenen gået lidt rundt i haven og søgt efter mussehullereller godbiddder (jeg går og smider lidt lækkert rundt omkring mens vi går) og ellers har jeg bare ladt dem udforske det hele lidt selv og bare gået stille med rundt (det giver efter vores erfaring en god selvstændig hund) ligeledes har vi aldrig haft snor på vores hvalpe (det kan vi fordi vi bor som vi gør, vi bor for enden af en 800 m. grusvej, og ingen naboer tæt på, så her er ingen biler eller mennesker ud over os og vi har vores egene jord runt om hele ejendommen). Når vi så har tullert rundt uden for i en halv times tid ca. plejer jeg at gå ind igen og så plejer der ikke at være nogle problemer med at jeg kan få lov at arbejde. jeg søger for at hvalpen har lidt legetøj den kan lege med og lidt at tygge på (tyggepinde eller lign) så leger den lidt rundt selv og jeg blander mig en gang imellem, men på eget intiativ og ikke fordi hvalpen piber eller lign. og så plejer der faltisk ikke at gå lang tid før jeg har en sovende hvalp under mit skrivebord. Søger så for at holde en masse små pauser ind i mellem hvor jeg tager hvalpen med ud at snuse lidt, så den lige kan tisse og divers og så ellers ind igen. I løbet af formiddagen får de også deres foder enten strøet ude på græsset eller i et aktivitest legetøj af en slagt, det har altisd været et stort hit herhjemme og er dejligt trættende for en lille hvalp :gab:

 

Da vi købte Mickey og Diesel, var det lidt anderledes, der fik vi jo 2 hvalpe på en gang (de var 15 uger da vi fik dem). De var rigtig gode til at underholde hinanden, men har også brug for rigtig meget opmærksomhed fra os. Men igen syntes jeg aldrig der har været nogle problemer, om morgenen når de havde været ude at tisse kunne de godt finde på at tumle lidt rundt når vi kom ind igen, men det kan vi sagtens sove fra så det betød ikke noget for os Enzo har altid været meget rolig så han sov også bare fra det hele om morgenen, gad ingen gang rejse sig fra kurven for at gå med ud at tisse (han er bestemt ikke morgenfrisk og står ikke gerne op før efter kl. 9 :lol:) så det smittede måske også af på dem, enzo lå og sov og det gjorde vi også og så lagde de sig også til at sove. Når jeg har skullet arbejde har de tit tumlet rundt, men det genere skam ikke mig og jeg har fint kunnet arbejde på trods af at de leger lidt i baggrunden (vi har aldrig tilladt vild leg inden for, så de ligger bare på gulvet og bryder lidt rundt) men som regel ligger de bare rundt om min kontorstol og snorker når jeg arbejder. jeg har vindue ud til haven fra kontoret, så tit er de også bare ude i haven og lege, grave efter mus eller hvad de nu kan finde på, de blvier altid på ejendommen og jeg kan stadig holde lidt øje med dem fra vinduet.

 

Vi har aldrig tænkt så meget over hvordan vi gør tingene, vi har bare gjordt det der faldt os naturligt ind, så det er lidt svært at sidde og skrive hvordan vi har gjordt, når man aldrig har tænkt så meget over det.

 

Men jeg elsker alstå bare hvalpetiden, og hvis vi ikke havde 3 hunde så ville vi gerne have en hvalp igen nu, men 3 hunde er nok for os lige nu :blink:

 

Vi har heller aldrig haft problemer med at vores hvalpe har bidt i møbler og diverse inventar, vi har altid sørget for at have en masse legetøj rundt omkring i forskellig materiale og størrelser, samt en masse tyggepinde (store politistave) så har de altid kunnet finde noget spændene at tygge og har heldigvis valgt det frem for møblerne. Det eneste de ikke har kunnet lade være var vores flet brændekurv (eller Enzo kunne godt) men den flyttede vi bare for en periode og så var det ovre da vi satte den frem igen.

I dag har vi en stor kurv stående fyldt med legetøj og det er et kæmpe hit, der bliver hentet legetøj fra den mange gange om dagen. nu er det jo 3 retrivere vi har og de har et kæmpe bærebehov og derfor har de tit noget i munden. Ved at have en legetøjskurv stående fremme vælger de som regel noget fra den i stedet for vores fodtøj :lol: he he men kun som regel, men de ødelægger det ikke, de bæger bare rundt på det, så det gør nu ikke så meget, men da der nu er retriever i jeres hund, skal i tænke på at den har/kan have et stort bærebehov den skal have opfyldt. Vores har det især når vi kommer hjem eller står op om morgenene, så skal de gerne have 1-2 stykker legetøj i munden mens vi hygger :5up: bamser eller i det hele taget bløde ting er helt klart deres fortrukne (de tager gerne deres tæpper fra kurven, især Diesel den ene Flatter, det har han en sjov mani med, han elsker at bære rundt på tæpper og de skal gerne være proppet så langt ind i munden som overhovedet muligt :lol: sådan et vetbed tæppe kan faktisk fylde helt godt i sådan en flatter mund og samtidig bruges til at falde rundt i fordi det jo stadig hænger langt hen af gulvet:blink: )

 

Når men det blev jo et helt langt indlæg, jeg har bare så svært ved at sætte mig ind i at det er så hårdt at have hvalpe, for det har vi aldrig syntes, vi har tværtimod syntes hvalpetiden gik alt alt for hurtigt og jeg gennemgik gerne hvalpetiden med alle vores 3 igen.

 

Men held og lykke med jeres lille hvalp, nu er den jo altså også kun en lille bitte fis på 9 uger, så det hele tager altså tid med sådan en lille en, så hav godt med tålmodighed så skal det nok gå det hele.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har i prøvet at give hvalpen noget at tygge i efter i har været ude og morgen tisse?

 

 

Fodder i haven skulle være en god og trættende ting, hvis hunden altså gider.

 

 

Bare lige en lille advarsel. Hvis I har en lille have skal I være opmærksom på at hunde ikke besørger der, hvor deres mad befinder sig.

 

Vi har en meget lille rækkehushave. Og vi ville gøre det så godt, så min mand lavede fodersøg for Soffi på græsplænen hver dag efter frokost, da han har brug for noget hvile pga hjerneskade, så mente vi jo, at hun kunne beskæftige sig med at lede, mens hans hvilte.

 

Men dette bevirkede, at Soffi ikke længere ville tisse i haven, hverken en tidlig morgentår, eller en sen aftentår - hun kunne holde sig i MANGE timer, indtil vi gik tur. :shock:

 

Så kom vi i tanke om, at det kunne være pga maden, der blev smidt på græsset - godt nok i den anden ende af græsplænen, hvor hun besørgede - men det kunne åbenbart ikke kombineres - i hendes lille hoved.

 

Efter vi er holdt op med at smide mad på græsset, er hun begyndt at besørge derude igen. Og helt ærligt, så er det jo rart i en nødsituation, eller en meget sen aften, at det kan lade sig gøre. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...