Hop til indhold

Min hunds første løbetid :)


Gæst Hellemus
 Share

Recommended Posts

Gæst Hellemus

Min elsked Holly er kommet i hendes første løbetid, har os en han (Albert) som altid vogter og passer på hans fru'e - i denne tid af gode grunde mere.

 

Men mit spørgsmål er hvad gør i andre med både tæve og han hund i hjemmet når denne løbetid kommer inden for? Holly er kun godt 10 måneder og ALT for tideligt at hun skal have hvalpe. Nogle siger at jeg skal skille dem og andre siger konstant opsyn, men da jeg jo har et arbejde så kan jeg ikke sidde hjemme alle 3-4 uger, og skille dem syntes jeg ville være synd, da de er uadskillige! ;-)

 

Ha en dejlig aften alle sammen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen vis du ikke vil have din teenagerhund drægtig, så må de da skilles ad. At holde opsyn holder ofte ikke, dette kan gå utroligt hurtig mht parring , også uden forudgående advarsler. Hun er alt for ung, så lad hende opleve dette i fred for hanhunde. Ofte forstår unge tæver slet ikke, hvad der foregår.

Du burde have forberedt dig på pasning af din hanhund i denne periode = 3 uger,, og så bare komme gennem 1 ste løbetid med din ungtæve i rimelig harmoni.

Og ja- de vil nok hyle og skrige, ved lukkede dører, men måske vil de tage det cool, er aldrig til at vide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altså vilkårene når man har to intakte hunde af hvert køn og et ansvar, du bliver nødt til at forholde dig til.

Synd at skille dem ad? Det er vel mere synd at tæven skal have hvalpe inden den bliver et år?

Link til indlæg
Del på andre sites

Min elsked Holly er kommet i hendes første løbetid, har os en han (Albert) som altid vogter og passer på hans fru'e - i denne tid af gode grunde mere.

 

Men mit spørgsmål er hvad gør i andre med både tæve og han hund i hjemmet når denne løbetid kommer inden for? Holly er kun godt 10 måneder og ALT for tideligt at hun skal have hvalpe. Nogle siger at jeg skal skille dem og andre siger konstant opsyn, men da jeg jo har et arbejde så kan jeg ikke sidde hjemme alle 3-4 uger, og skille dem syntes jeg ville være synd, da de er uadskillige! ;-)

 

Ha en dejlig aften alle sammen!

 

Havde du slet ikke disse overvejelser inden du valgte at få en tæve samtidig med en hanhund??

 

Selvfølgelig skal din unge tæve ikke parres og have hvalpe, hvis det er din plan på længere sigt så når der altså at være en del løbetider inden og så er det nok smart at finde en brugbar løsning. Hundene skal skilles ad, osse når du er hjemme under højløbet. Det er synd for din hanhund at han skal gå op og ned af en højløbsk tæve der ikke skal parres. Og eftersom det er første løbetid har du ikke mulighed for at vide hvornår hendes højløb starter, så jeg vil mene de bør skilles ad fra hendes 6. dag og mindst 10 dage frem.

Hvis ikke du har mulighed for at dele dit hus på en sikker måde, så bør du få passet hanhunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Hellemus

Selvfølgelig tager jeg ansvar, ville jo os bare høre hvad andre gør og tænker, og har skam sørget for pasning når jeg er på arbejde, så lidt har jeg da forberedt mig... For nej Holly skal absolut ikke have hvalpe endnu, hun skal nyde at være unghund lang tid endnu... Men min beslutning må blive at de skal skilles i løbetidsperioden :) Tak for hjælpen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor ? Alene for at spare besværet ? Er bare nysgerrig fordi vi selv har både en intakt han og tæve her i huset....

 

Som hovedårsag af sundhedsmæssige hensyn til tæven, dernæst for at afhjælpe de hormonelle udsving der for mange tæver giver skiftende humør og perioder med falsk drægtighed.

Dernæst er det en klar bonus at man med to hunde ikke er tvunget til at skulle skille dem og ikke skal have hanhunden gennem stressperioder grundet tævens læbetider.

Sidst men ikke mindst, der kommer ALDRIG til at ske en ups-parring!

Link til indlæg
Del på andre sites

Som hovedårsag af sundhedsmæssige hensyn til tæven, dernæst for at afhjælpe de hormonelle udsving der for mange tæver giver skiftende humør og perioder med falsk drægtighed.

Dernæst er det en klar bonus at man med to hunde ikke er tvunget til at skulle skille dem og ikke skal have hanhunden gennem stressperioder grundet tævens læbetider.

Sidst men ikke mindst, der kommer ALDRIG til at ske en ups-parring!

 

Tak for uddybende svar. Rart at høre den anden side...end min side. Det er godt med lidt at tænke over :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...