Hop til indhold

Forstår dyr konceptet uretfærdighed?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Tror ikke hunde kender konceptet retfærdighed, men de ved hvad de hellere vil have...:mrgreen:

 

til gengæld tror jeg de ved hvad "fairplay" er...Pablo og Victoria kan få timer til at gå med at slås for sjov i haven...men når en ligger ned, stopper den anden...og det er vel også en slags retfærdighed...:-D

 

Eller også er det bare erfaring: At den stående har lært, at den liggende ikke gider mere

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jukon

Vil komme med eget bidrag. Har hunde humor?

 

Debugging - Wikipedia, the free encyclopedia

 

Vel ikke rigtigt også alligevel?!

 

Dan Dennett: Cute, sexy, sweet, funny | Video on TED.com

 

Oplever min hund laver sjovt, også i den værst tænkelig situation. Sommetider overspiller han hans kommandoer. Virker nærmest som protest.

 

I det hele taget prøver hunde grænserne af!

 

Fejlene opstår begge veje i vores kommunikation.

Redigeret af jukon
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Eller også er det bare erfaring: At den stående har lært, at den liggende ikke gider mere

 

det er selvfølgelig en interessant teorie...:-D...

 

men de fortsætter jo så snart en står op igen...det er sådan lidt "(slam ned)...okay...jeg overgiver...(op igen)...haha troede du"...men legen fortsætter igen så snart begge er på benene...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jukon

Godbider svare til naturligt adfærd for hunde, der bringer dem en "godbid" i græsset på deres søgning for mætning eller større byttedyr. Det er i min optik hvad "positivt", men "unaturligt" "forstærkning" bygger på ved hundes naturligt adfærd. Jukon spiser lige et par insekter eller lignende på vejen til et eller andet.

 

Det er ikke andet end jagt teknikker mennesker lære hunde, der giver udbytte, om de vil vedgå sig det eller ikke!

Redigeret af jukon
Link til indlæg
Del på andre sites

Godbider svare til naturligt adfærd for hunde, der bringer dem en "godbid" i græsset på deres søgning for mætning eller større byttedyr. Det er i min optik hvad "positivt", men "unaturligt" "forstærkning" bygger på ved hundes naturligt adfærd. Jukon spiser lige et par insekter eller lignende på vejen til et eller andet.

 

Det er ikke andet end jagt teknikker mennesker lære hunde, der giver udbytte, om de vil vedgå sig det eller ikke!

 

Jagt teknikker ligefrem?

 

Jeg tror ikke en hund tænker i jagt fordi du gider den godbidder....

 

Ligesom at hvis du belønner et barn med et stykke slik hver gang det gør noget godt, så har det jo heller ikke noget med jagtinstinkt at gøre?

 

Du har helt ret i at det har noget at gøre med at udNYTTE til at få et udBYTTE... Men der er ingen former for "jagt" i det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Jeg mener altså hellere ikke at videoen på nogen måde fortæller at aben synes det er uretfærdig.

 

De kan godt spise agurken så længe der ikke er andet, men så snart der kommer en lækker vindrue ville de jo hellere have den. Det er bedre.

 

Jeg kan også godt spise en tør sandkage fra fakta hvis der ikke er andet, mens hvis der kom en lækker jordbærtærte ind fra bagerne, så ville jeg da hellere have den, så er sandkagen pludselig meget kedelig og tør ved siden af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jukon

Til Shi

 

Din hund er ikke et barn. Hvis du mener det skal man ikke havde hund!

 

Hunde er rovdyr, deres adfærd tager udgangspunkt i dette.

 

Nej, hunde er ikke bevidst om deres biologiske adfærd. Det er der bare!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Til Shi

 

Din hund er ikke et barn. Hvis du mener det skal man ikke havde hund!

 

Hunde er rovdyr, deres adfærd tager udgangspunkt i dette.

 

Nej, hunde er ikke bevidst om deres biologiske adfærd. Det er der bare!

 

 

Har du overvejet at verden KAN se anderledes ud end den måde du opfatter den på ?? Har du overvejet at bare fordi DU oplever noget med din hund, er det ikke nødvendigvis det andre oplever med deres hund ? Har du overvejet at du MÅSKE ikke har ret i alt hvad du siger ?? Har du overvejet at andre kunne have erfaring med noget af det de siger ?? Har du overvejet at det du siger ikke nødvendigvis er det rigtige ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Shi

 

Din hund er ikke et barn. Hvis du mener det skal man ikke havde hund!

 

Hunde er rovdyr, deres adfærd tager udgangspunkt i dette.

 

Nej, hunde er ikke bevidst om deres biologiske adfærd. Det er der bare!

 

Så jeg trækker hunde ind i debatten, og du skonkludere at jeg derfor mener min hund er et barn, og jeg derfor ikke bør have hund?

 

Du trækker ulven ind i så mange af dine debatter, hvad skal jeg konkludere udfra det?

 

Din hund er IKKE en ulv, og hvis du tror den er, eller overhovedet er TÆT på at være en ulv, så skal DU ikke have hund!

 

Sådan kan man altså bare ikke argumentere, vi har hver vores holdning, og fordi jeg er uenig med dig gør det absolut ikke mig til uegnet hundeejer! Tværtimod så tror jeg faktisk at det gør mig til en bedre hundeejer, og jeg tror fremover hvis folk spørger hvordan de kan blive en bedre hundeejer, så vil jeg svare at de kan læse dine indlæg og gøre det modsatte, og så er de sgu godt på vej!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Jeg ved ikke om hunde også forstår retfærdighed..på en måde ja og på en måde nej. Hvis en af vores hunde ser den anden får noget, vil den også have, MEN det ser ikke ud som om den lille tænker; "Hallo ! Hvorfor fik det store drøv, sådan et stort stykke, mens jeg kun fik sådan et lille stykke ?!?" Det ser heller ikke ud som om den lille synes det er uretfærdigt, hvis Simba (den store) får et stykke, så får hun et og mens hun tygger af munden, så når han lige at få et stykke mere. Det er lige som om det kun handler om, at begge skal have noget ellers er det uretfærdigt. Så er det så lige meget, hvor meget eller hvor lidt...

 

Sådan er mine også, ligemeget om den ene får 2 stykker og den anden kun 1, bare begge får. Og ligemeget om størrelserne er ens. Men de synes derimod også at det er ok at den anden får, de prøver ikke at score den andens godbid ud af hånden på mig, f.eks.

 

Men solo, kan de forvente en godbid for en udført øvelse, hvis jeg så synes den er udført forkert, kan de, med menneskeord, godt opføre sig som om de er blevet snydt. Men det er jo nok bare indlæring, altså de er vant til at få en godbid for at gøre noget. Og så halter den lidt med at forstå at en øvelse kan blive udført forkert. Det er ikke værre end at de så bare forsøger igen når jeg siger det, ukuelige optimister.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...