Hop til indhold

Forstår dyr konceptet uretfærdighed?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Hehe hvor er det en sjov video!

 

Det er en facinerende video, og den viser bestemt hvor kloge aber er... Jeg er dog ret sikker på at hunde ikke forstår retfærdighed.

 

Dermed ikke sagt at de ikke kan kende forskel på godt og dårligt... Deres lugtesans vil jo gøre dem opmærksomme på at vi har noget godt, og de kan se vi giver det til den anden hund, men i klippet med aberne virker det som om aben kan se at den anden belønnes "bedre" for det samme arbejde, og netop kan se at den burde få en bedre belønning, og det frustrere den... Vores hunde tænker ikke sådan tror jeg... Man vil kunne se dem fravælge en godbid fordi de kan lugte en der er bedre, men det tror jeg handler om ren og skær lugtesans, ikke fordi de synes de "fortjener" den anden godbid mere... (Som det virker til med aberne).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om hunde også forstår retfærdighed..på en måde ja og på en måde nej. Hvis en af vores hunde ser den anden får noget, vil den også have, MEN det ser ikke ud som om den lille tænker; "Hallo ! Hvorfor fik det store drøv, sådan et stort stykke, mens jeg kun fik sådan et lille stykke ?!?" Det ser heller ikke ud som om den lille synes det er uretfærdigt, hvis Simba (den store) får et stykke, så får hun et og mens hun tygger af munden, så når han lige at få et stykke mere. Det er lige som om det kun handler om, at begge skal have noget ellers er det uretfærdigt. Så er det så lige meget, hvor meget eller hvor lidt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Jeg må indrømme at jeg ikke helt kan se forskellen i videoen fra andre dyr. Det skal siges at jeg ikke forstår engelsk, så det er meget muligt at jeg overhører noget.

 

Men aben til højre for noget den godt kan lide og aben til venstre får vist en agurk og den ville hellere have det aben til højre får. Ergo smider den sin agurk ud igen og ville hellere have det andet. Hvordan kan de så vide at aben tænker det er uretfærdig og ikke bare at synes det andet smager bedre ??

 

Hvis jeg giver Teitur et stykke agurk smider han det da også bare på gulvet, han ville da hellere have noget andet.

 

Hvis der står to heste ved siden af hinanden og jeg giver den ene et hestebolche og den anden et stykke salat, så ville hesten der får salaten da spytte det ud og prøve at få hestebolchet fra den anden fordi det smager bedre.

 

Ergo jeg kan overhovedet ikke se hvordan det skulle være anderledes, der er ikke noget anderledes ved aberne end så mange andre dyr der får noget de ikke kan lide. Aben kaster bare maden i hovedet på manden, hvilket får folk til at grine, men det gør den jo bare fordi den kan. Hvis hunden kunne kaste godbidden med poten ville den sikkert også gøre det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Men dermed ikke sagt at jeg personligt ikke tror at feks aber forstår uretfærdighed. Spørgsmålet er bare om aben tænker " ad det smager dårligt, giv mig det den anden abe får " eller om den tænker " det er uretfærdig den anden får det lækre og jeg må nøjes med agurken " og jeg er tilbøjelig til at tro at det er det første aben tænker.

 

Jeg tror nemlig ikke altid at dyr tænker særlig logisk og jeg tror ikke dyr som sådan altid kan koble tingene sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Men aben til højre for noget den godt kan lide og aben til venstre får vist en agurk og den ville hellere have det aben til højre får. Ergo smider den sin agurk ud igen og ville hellere have det andet. Hvordan kan de så vide at aben tænker det er uretfærdig og ikke bare at synes det andet smager bedre ??

 

Fordi den starter med at få et stykke agurk og er fuldt ud tilfreds med det. Det er først EFTER den har set den anden abe få vindruer at den bliver utilfreds med sin egen agurk.

 

De har også tidligere lavet forsøget kun med agurker, og der var der ingen der var utilfredse. Det er først da vindruerne bliver introduceret at agurken falder i værdi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Tror ikke hunde kender konceptet retfærdighed, men de ved hvad de hellere vil have...:mrgreen:

 

til gengæld tror jeg de ved hvad "fairplay" er...Pablo og Victoria kan få timer til at gå med at slås for sjov i haven...men når en ligger ned, stopper den anden...og det er vel også en slags retfærdighed...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Fordi den starter med at få et stykke agurk og er fuldt ud tilfreds med det. Det er først EFTER den har set den anden abe få vindruer at den bliver utilfreds med sin egen agurk.

 

De har også tidligere lavet forsøget kun med agurker, og der var der ingen der var utilfredse. Det er først da vindruerne bliver introduceret at agurken falder i værdi.

 

Ja der kan du bare se hvor lidt jeg har fattet ! MEN alligevel, jeg kan godt give Teitur en kiks, og han kan godt spise den, men han ville måske hellere have den anden jeg står med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om hunde også forstår retfærdighed..på en måde ja og på en måde nej. Hvis en af vores hunde ser den anden får noget, vil den også have, MEN det ser ikke ud som om den lille tænker; "Hallo ! Hvorfor fik det store drøv, sådan et stort stykke, mens jeg kun fik sådan et lille stykke ?!?" Det ser heller ikke ud som om den lille synes det er uretfærdigt, hvis Simba (den store) får et stykke, så får hun et og mens hun tygger af munden, så når han lige at få et stykke mere. Det er lige som om det kun handler om, at begge skal have noget ellers er det uretfærdigt. Så er det så lige meget, hvor meget eller hvor lidt...

 

 

hehe, her går den lille meget op i hvad den store får og om det er det samme hun får! Hvis hun kan lugte at sheila får noget der er mere lækkert en det hun får, så virker hun noget utilfreds. Dermed ikke sagt at hun forstå uretfærdigheden, men hun ser da forskellen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jukon

Næh dyr forstår ikke retfærdighed. Det er frustation. Kimen til retfærdighed kan ligger der, som hos mennesket er forfinet gennem intellektuel aktivitet. Man kan vel spørge om mennesket forstår retfærdighed udenfor kontekst. Retfærdighed ser vi i lyset af begivenheder, ikke i en øjebliklig situation. Det er først gennem analyse af situationen og begivenheder at uretfærdighed fremtoner. Det gør dyr ikke på vores niveau. Aben viser frustration, men forstår ikke retfærdighed!

 

Retfærdighed - Wikipedia, den frie encyklopædi

Redigeret af jukon
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Næh dyr forstår ikke retfærdighed. Det er frustation. Kimen til retfærdighed kan ligger der, som hos mennesket er forfinet gennem intellektuel aktivitet. Man kan vel spørge om mennesket forstår retfærdighed udenfor kontekst. Retfærdighed ser vi i lyset af begivenheder, ikke i en øjebliklig situation. Det er først gennem analyse af situationen og begivenheder at uretfærdigt fremtoner. Det gør dyr ikke på vores niveau. Aben viser frustration, men forstår ikke retfærdighed!

Retfærdighed - Wikipedia, den frie encyklopædi

 

Hvordan kan du vide dig 100 % sikker på det ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jukon

Til Stella

 

Det kan man ikke være sikker på. Spækhugger er ligeledes intelligente dyr.

 

Ingen af disse dyr har defineret et begreb som retfærdighed, frihed eller liberalisme!

 

Så vidt vi ved af?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Ingen af disse dyr har defineret et begreb som retfærdighed, frihed eller liberalisme!

 

Nej, for de har intet talesprog. Men retfærdighedssansen ​kan de godt have. Og som dogfather skriver har hunde også tydeligvis en sans for 'fair play'.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jukon

Det har intet med retfærdighed, at gøre. De leger, den ene ligger sig ned og legen stopper. Fordi en hund ligger sig ned betyder ikke den overgiver sig eller giver op. Sådan sluttede legen i denne episode og næste igen. De skal bruge hinanden i morgen også. De træner hinanden bevidst/ubevidst samt deres evner og færdigheder. Det kommer gennem leg og træning.

 

Jeg ser min husky smider sig ned for små hund. Det har intet med overgivelse, men han tager en rolle i legen.

 

Hvis lige er lige, er det retfærdig. Nej, nødvendigvis ikke!

Redigeret af jukon
Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt vi ved af?

 

Ja så vidt vi ved... Men derfor kan dyr jo godt "sanse", og have "følelser"...

 

Vi ved ikke hvordan NOGEN dyr tænker, fordi vi ikke ved deres sprog.. Og uanset hvor godt vi så end forsøger at lære dem at kende, så vil der altid være noget der ikke kan oversættes....

 

Faktisk kunne denne debat nærmere handle om hvorfor vi, som mennesker har været nød til at lave alle disse begreber...

 

Om som du nævner så handler det om kontekst.

 

Jeg vasker min søsters gulv og hun giver mig en biograf billet med middag, og dette er jeg super glad for.

 

En uge senere vasker min søster mit gulv, og jeg giver hende et par strømper. Det er klart at hun vil føle sig "snydt" og at det var lidt uretfærdigt af mig at hun værdsatte mit arbejde mere end jeg værdsætter hendes. (Vi forestiller os selvfølgelig at det er lige meget arbejde vi har lavet).

 

Mennesket er sådan indrettet at vi tænker over retfærdigheden i en helhed, fremfor bare at tænke "WOOOW et par strømper! Hvor er jeg heldig".

 

Ligesom at folk kan have et liv med en masse perfekte ting, men fordi de kigger på ANDRES liv så føler de at deres liv ikke er godt, og at de mangler noget. Hvis mennesket fremfor alt kiggede på sig selv og ikke på andre ville vi heller ikke have "retfærdighedssans", vi ville nemlig ikke SAMMENLIGNE, og det er der retfærdigheden opstår!

 

Hunde kan ikke sammenligne på samme måde som mennesker (antages det), og derfor kan de altså ikke have retfærdighedsfølelsen. Men derfor kan man jo stadig argumentere at de f.eks. ved hvornår de "fortjener en belønning".

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jukon

Stil et eksempel op med et kraftben og to hunde. Hvad er retfærdigheden i det. Det beviser der ingen retfærdighed. Selvom "mine" hunde kan fordele kraftbenet mellem sig. Det er ligeledes i episoder, hvor rang faktisk kommer til udtryk, og kan udvikle sig. Pres hunde på deres miljø, det gælder ligeledes mennesker, så kommer sandheden frem som nymodens ulve og hunde eksperter fornægter. Det blot ingen undskyldning for ikke stille det rette miljø til rådighed for hunde!

Link til indlæg
Del på andre sites

hehe, her går den lille meget op i hvad den store får og om det er det samme hun får! Hvis hun kan lugte at sheila får noget der er mere lækkert en det hun får, så virker hun noget utilfreds. Dermed ikke sagt at hun forstå uretfærdigheden, men hun ser da forskellen:)

 

Tja, det er jo så lige modsat, så vi er lige vidt med spørgsmålet; om hunde forstår retfærdighed :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

hehe, her går den lille meget op i hvad den store får og om det er det samme hun får! Hvis hun kan lugte at sheila får noget der er mere lækkert en det hun får, så virker hun noget utilfreds. Dermed ikke sagt at hun forstå uretfærdigheden, men hun ser da forskellen:)

 

 

Tja, det er jo så lige modsat, så vi er lige vidt med spørgsmålet; om hunde forstår retfærdighed :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jukon

Til Shi

 

Du bruger retfærdighed i dagligdags sproget.

 

Ordet retfærdighed bruges til ændre forhold, man ikke kan tolerere. Er sikker på vores "sans" for retfærdighed har ændret sig over de sidste 100 år.

 

Man kan fortolke retfærdighed i mange retninger. Ikke kun baseret på sammenligning. Religioner har stået som sparringspartner, senere filosofi omkring begreber som retfærdighed. Det gør måske den største forskel mellem mennesker og dyr. Jeg mener derfor ikke man kan tolke retfærdighed som lighed baseret på behov og frustration. Menneskets tilgang og forhold er langt mere kompliceret.

 

De forventer en belønning idet hunden har tilpasset sig et mønster, hvor den får en godbid i enden. Det har intet med retfærdighed at gøre. Det er heller ikke alle mønstre i menneskers liv, der passer til udbyttet. Mennesker himler heller ikke nødvendigvis op om retfærdighed i deres livssituation overfor bestræbelserne. Erkendelse og det ene ord tager det andet.

 

Hos mennesket bruges retfærdighed overfor andre mennesker til ændre på forhold, hvor deres behov ikke dækkes. Det forstår hunde intet af, de reagere blot på det. Hunde finder sig så at sige i næsten alt!

 

Hos mennesket referere retfærdighed til allerede skrevne kodeks. Vi tilsigter retfærdighed til noget, der højere en os selv. Et ideal!

Redigeret af jukon
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke set den video der yderligere linkes til, men ud fra første video mener jeg ikke, man kan konkludere at aben føler sig uretfærdigt behandlet. den kan se/lugte vindruerne og vil hellere have dem end agurk, det mener jeg er det eneste man kan konkludere.

 

Det ser sjovt ud alligevel :-D

 

Hvis jeg står med en pølse i hånden, men giver Pelle en foderkugle, vil foderkuglen garanteret enten ikke blive taget eller blive spyttet ud lynhurtigt. Han forventer pølsen og har sat næsen op efter den, sådan tænker jeg også det er med aben

 

Jeg mener ikke hunde har en retfærdighedssans.

 

Dogfather: Eller også er det bare erfaring: At den stående har lært, at den liggende ikke gider mere

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...