Hop til indhold

Racevalg på trods...


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Næste gang vil gå direkte efter den "dominerende" race i blandingen.

 

Jeg vil vide, at uanset hvor godt JEG SYNTES, jeg har gjort mit fod-arbejde, så er intet er sikkert mht. sind på hunden UANSET hvad avler siger.

 

Jeg tager gerne en Border-mix igen :D Næste gang allierer jeg mig bare med en "kyndig" Border ejer.

Men det er bare umuligt at forudsige, hvilken race der vil skinne mest igennem... Et godt eksempel er, da vi købte en blandingshund efter vores egen schæfer/collie/labrador blanding... Han var ikke ret stor, hverken i højden eller bredden... Han har vel cirka være labrador størrelse og meget spinkel... Han blev parret med en tæve, der var endnu mindre end ham selv, så vi regnede med at få en hund i cirka samme størrelse. Han blev altså 70 cm høj til skulderen og vejede +/- 45 kilo...

 

Vi ved ikke hvad tæven var blandet af, men jeg gætter på, at det er nogle bedsteforældre, der er "slået igennem" der...

 

Og jeg ved godt, at nogle fortæller om, at deres hvalpe er så og så mange procent af den ene race og så og så mange procent af den anden race.. Men det eneste man kan se udfra det er at hvalpen er en vis procentdel af det ene og en vis procentdel af det andet... Det siger ikke noget om hvalpens temperament...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 82
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Næste gang vil gå direkte efter den "dominerende" race i blandingen.

 

Jeg vil vide, at uanset hvor godt JEG SYNTES, jeg har gjort mit fod-arbejde, så er intet er sikkert mht. sind på hunden UANSET hvad avler siger.

 

Jeg tager gerne en Border-mix igen :D Næste gang allierer jeg mig bare med en "kyndig" Border ejer.

 

Jeg har haft flere blandingshunde, og har altid haft det princip, at hvis der er en race, jeg ikke vil have som "ren", så vil jeg heller ikke have den i en blanding, uanset hvor lille en procentdel, den udgør.

 

Som andre allerede har været inde på, er udfaldet så forudsigeligt, at man ikke kan gardere sig mod noget, når man køber blandingshund.

 

Der er også andre ting at tage hensyn til. F.eks. selv om GD er min absolutte yndlingsrace, ville jeg heller aldrig have en blanding med den race. Man risikerer bare at få en kæmpehund med temperament og aktivitetsniveau som den eller de andre racer i blandingen - gys! :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jepsen
Jeg synes du har fået hvad du kunne forvente, at du ikke satte dig godt nok ind i det, er i og for sig ikke opdrætterens fejl.

 

Blandings hvalpe er et SATS, uanset om hun har avlet den samme sammensætning 100 gange så vil der altid være afvigelser, og hun kan ALDRIG NOGENSINDE forudsige hvad der slår igennem... Det er altså ikke at blande rød og gul, så får man orange.. Sådan fungere genetik bare ikke... Uanset hvor meget man forventer af hvilket sind forældrene har, og hvilke racer de har når du blander dem så er det stort set umuligt at forudsige noget, så derfor kan du altså ikke bebrejde opdrætteren at hvalpen endte som noget andet end forventet...

 

Hvis der er Border Collie i hunden, så er der altid en risiko at dette træder frem, at opdrætteren ikke vidste det synes jeg blot siger noget sådan generelt om viden indenfor avl med tavleløse hunde (Dog ikke generelt, der findes sikkert fine tavleløse opdrættere), hvis hun kan vise dig stamtavler osv. så ville jeg bestemt også forvente et noget højere niveau omkring hvad man kan forvente af de hvalpe hun sælger.. Synes det er direkte "spå kone agtigt" at begynde at udtale sig om hvalpenes voksne "personlighed".

 

Det argumenterer jeg heller ikke i mod :D

 

Min pointe er bare, at JEG SYNTES SELV, jeg havde gjort fod-arbejdet godt. I samarbejde med opdrætter :D

 

Jeg lyttede, jeg læste om begge racer, besøgte flere mulige hunde-hvalpe, tog til ag-træning for at en Border arbejde, tog endda med en Labber på jagt og det blev diskuteret hjemme i lang tid.

Jeg lyttede til den råd og vejledning, som opdrætter gav mig. Det er jo det tråden handler om. "Lytter du til opdrætter"?

I modsætning til "andre", som "bare" køber hund og tror det at fodre den er nok :D

 

Uanset hvad jeg forventede, så forstærkede avler mine forventninger til afkommet af lige netop disse to hunde. Lydige, lette at opdrage, familie-hund, aktive men lette at "slukke", arbejds-villige og mere labber end Border :D

 

Så det var mine forventninger :D

 

Ikke en ADHD hund hvis "tænd/sluk"-knap var i stykker og som knap sov mere end 10 timer i døgnet! Det første år var svært. RIGTIG SVÆRT. Og når man så ikke kan få fat i opdrætter, hvad gør man så? Afliver kræet? Går til mere træning? Opretter en bruger på Hunde-forum?

 

:D

Link til indlæg
Del på andre sites

Næste gang vil gå direkte efter den "dominerende" race i blandingen.

 

Jeg vil vide, at uanset hvor godt JEG SYNTES, jeg har gjort mit fod-arbejde, så er intet er sikkert mht. sind på hunden UANSET hvad avler siger.

 

Jeg tager gerne en Border-mix igen :D Næste gang allierer jeg mig bare med en "kyndig" Border ejer.

 

Men - hvilken forskel vil det komme til at gøre ift. sidst?

Jeg forstår ikke helt sætningen om at gå efter den dominerende race i blandingen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg skulle vælge Thailo ud sagde opdrætteren til mig, at han stressede hurtigt op, men hurtigt faldt ned igen. Jeg troede at jeg lyttede til hvad hun sagde men opfattede det egentlig positivt (altså hellere dèt end det modsatte hvor en hund ikke kan falde til ro igen),.... lige indtil hvalpen flyttede ind. Så forstod jeg hvad hun mente med "stresser". Og da var fælden klappet fordi han var købt i Sverige. :lol:

 

Jeg har aldrig talt med en opdrætter der har frarådet mig at købe deres race, men hvis jeg skulle blive udsat for det ville jeg nok i bedste fald pynte lidt på sandheden overfor næste opdrætter på de punkter jeg var "dumpet på", ved den første. Til gengæld har jeg oplevet at en opdrætter har forsøgt at presse mig til at købe en hvalp, hvor jeg selv havde fået kolde fødder pga. racens egenskaber. Havde godt nok betalt depositum (som jeg ikke bad om at få igen) men tæven var ikke parret endnu da jeg sprang fra. Opdrætteren blev ved med at ringe til mig og på et tidspunkt sagde hun oven i købet at kuldet var blevet lavet for min skyld. :stupid: Tror ikke hun udstiller mere, men mens hun gjorde sendte hun mig vrede blikke når hun så mig. Besynderlg adfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Det der er altså lidt noget vrøvl.

 

Hvis man vil have en lab hvor tænd og sluk knappen er let at finde......og bruge....

 

Så er det netop en lab af engelsk/irske avlslinjer....

 

Dermed ikke sagt at det gør det lettere, for den der tænd/sluk knap, som enhver labbe bør være i besiddelse af, den skal man jo altså også lære at bruge. Og det er hér den går galt for de fleste, for "ro", er ikke noget en ikke-jæger/jagthundefører tillægger særlig stor betydning, førend man står med et problem.

 

Ok :-) Min erfaring med FT-hunde er jo også mest spaniels, men synes da jeg har set jagtlabber som lå på en del højere 'drive'-niveau end pølsepantertyperne. Men det med 'sluk'-knappen kan jeg godt se - det er jo så også også ret væsentligt lyder det som ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det argumenterer jeg heller ikke i mod :D

 

Min pointe er bare, at JEG SYNTES SELV, jeg havde gjort fod-arbejdet godt. I samarbejde med opdrætter :D

 

Jeg lyttede, jeg læste om begge racer, besøgte flere mulige hunde-hvalpe, tog til ag-træning for at en Border arbejde, tog endda med en Labber på jagt og det blev diskuteret hjemme i lang tid.

Jeg lyttede til den råd og vejledning, som opdrætter gav mig. Det er jo det tråden handler om. "Lytter du til opdrætter"?

I modsætning til "andre", som "bare" køber hund og tror det at fodre den er nok :D

 

Uanset hvad jeg forventede, så forstærkede avler mine forventninger til afkommet af lige netop disse to hunde. Lydige, lette at opdrage, familie-hund, aktive men lette at "slukke", arbejds-villige og mere labber end Border :D

 

Så det var mine forventninger :D

 

Ikke en ADHD hund hvis "tænd/sluk"-knap var i stykker og som knap sov mere end 10 timer i døgnet! Det første år var svært. RIGTIG SVÆRT. Og når man så ikke kan få fat i opdrætter, hvad gør man så? Afliver kræet? Går til mere træning? Opretter en bruger på Hunde-forum?

 

:D

 

For mig sætter det også bare et helt nyt spørgsmål igang... For hvornår er en opdrætter troværdig???

 

Jeg ville aldrig anse, uanset hvor mange kuld de laver, anse en blandingshunde-opdrætter for "troværdig" når det kommer til at spå om et temperament... De har absolut intet at have deres spådomme i, de kan tale ud fra tidligere kuld af samme blanding, men det er ingen garanti, fordi det er netop blandinger...

 

Har du en raceren linie, kan du jo vide hvad der er i linierne, og du kan forudsige en hel del, fordi du jo netop har et temperament du avler bevidst udfra i mange mange generationer... Derfor ville du netop ikke finde en, som Umulia skriver GD med et aktivitets niveau som en Border Collie, for sådan er deres temperament ikke, og uanset hvor længe du leder vil du aldrig finde det hos en raceren GD...

 

Nu vil jeg så også lige påpege at Border Collies altså ikke er så slemme som du gør dem til, det er i hvertfald ikke min opfattelse at de er "hyper hunde", som aldrig sover som hvalp... Jeg har en Husky, og de er nogle af de mest aktive hunde, vi havde problemer i starten fordi han ikke lærte hvordan han skulle slappe af.. Da vi havde lært ham det, var der ingen problemer, og det lyder mere i mine øjne som at det er det problem du har haft, og ikke det faktum at den var mere BC end andet... Der findes også labradors og Chihuahua der er "hyper hunde", fordi de ikke får lært at slappe af.... Så pas på med at påkalde et raceegenskab på det, når det ligeså meget kan være forkert træning....

 

Men igen er det også fordi jeg personligt ALDRIG ville stole på en spådom om en blandingshund temperament, fordi det i mine øjne er noget som er UMULIGT at give hvor det er 100% sikkert... I mine øjne er det forkert af dig at tro på det, og selvfølgelig forkert af avleren at lade dig tro at man kan spå om sådan noget!

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget spændende tråd...

 

Da jeg har mistet to af mine basenjier, står jeg nu og skal vælge en ny race, hvis jeg skal have flere hunde. Jeg skal bestemt ikke have flere basenjier...

 

Den race, jeg har mest kig på lige nu, er en meget aktiv race, og jeg føler, at jeg er nødt til at lytte til eksperterne. Jeg har talt med flere ejere af racen, som har sagt deres mening og godt mener, at den pågældende race kunne være noget for mig, og nu vil jeg prøve at tage kontakt til en opdrætter. Hvis denne erfarne opdrætter vurderer, at det ikke lige er det bedste match for mig, så bliver den valgt fra igen.

 

Dem, der kender racen til bunds, må alt andet lige være de bedste til at vurdere, om det er den rette race for mig - altså naturligvis ud fra min beskrivelse af, hvad jeg kan tilbyde hunden.

 

Så ja, jeg lytter hellere end gerne til erfarne opdrættere og hundeejere :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...