Hop til indhold

Det der med at slappe af - hvordan træner i det?


Museklik
 Share

Recommended Posts

Om aftenen er Freya meget rastløs og "i alt" (læs: pisse irriterende :genert:). Det starter når børnene skal i seng og varer en time eller to. Freya har nemt ved at lære diverse kommandoer, men "bliv" - glemt det :roll: Hun sætter sig pænt - og vips er hun oppe igen. Det samme i kurven. Jeg kan ikke få det til at lykkes.

 

Hun får to ture af 40-60 min/stk (ca kl. 9-10 og kl. 15-17.) Derudover stimuleres hun i haven 3 x 10-15 min. om dagen (fodersøg, finde ting, lege osv).

 

Om formiddagen/eftermiddagen kan hun sagtens slappe af. Men om aftenen :cry:

 

Hvordan griber jeg det an?

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhhh, hvor gammel er det hun er? Min Bella på 15 mdr. har stadig "ulvetime", og så skal der altså ske noget.

 

I øvrigt har en træner som jeg har stor tillid til, fortalt mig at hunde har deres egen måde at stresse af på. Når fx vi kommer hjem fra træning, uanset hvor hårdt det har været, insisterer Bella på at lege med bold i 10 min inden vi kan komme ind og slappe af:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhhh, hvor gammel er det hun er? Min Bella på 15 mdr. har stadig "ulvetime", og så skal der altså ske noget.

 

I øvrigt har en træner som jeg har stor tillid til, fortalt mig at hunde har deres egen måde at stresse af på. Når fx vi kommer hjem fra træning, uanset hvor hårdt det har været, insisterer Bella på at lege med bold i 10 min inden vi kan komme ind og slappe af:-)

 

Vi kalder det også ulvetime. Hun er kun 9 mdr. (om få dage). Så jeg er nok bare utålmodig :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du dage som afviger fra det vante mønster??

Det hjalp virkelig meget her at vende alt på hovedet. Så når Carlo havde en forventning om at der skulle ske noget så skete der ikke en fis og omvendt..

Nogen dage sker der godt nok ikke meget her, og andre er der knald på.

Før da vi havde fast mønster og planlagte ture vidste han før vi selv gjorde, hvad klokken var :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også ændre på rutinen...

 

Lige nu er det sikkert rutine der får hende til at reagere på denne måde!

 

Nu ved jeg ikke "hvor besværligt" det er at få børnene i seng, men kunne en idé være at hun var ude i haven og lege med din mand? Eller på en gåtur?

 

Vi bruger fuld ignorering herhjemme når han en sjælden gang imellem ramler ind i sin irriterenheds-periode der om aftenen.. Der er ingen skæld-ud, ingen ros ingen "gå hen og læg dig", eller noget som helst... Og hvis han bliver helt slem kommer han i et rum for sig bag lukket dør i 3-5 sekunder... HVER gang han er irriterende! Det tager super lang tid (lidt samme princip som da min veninde lærte sin søn at han skulle bliv ei sin seng.. Hun hentede ham nok 50 gange og lagde ham i seng igen.. Til sidst fattede han det!)...

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig lyder det som et indlært mønster, en rutine Freya har indlært og ikke selv har mulighed for at ændre.

 

Hvor lang tid har denne aftenrutine stået på?

 

Hvis du vil bruge passivitet som middel, skal du dels være 100% sikker på at Freya er mættet med aktivitet, ikke er sulten eller har andre uopfyldte behov, og da læres afslapning bedst hvis hun får hjælp. Hælp er ikke kommandoer til noget hun alligevel ikke gør, dette devaluerer bare kommandoerne og irriterer dig hvilket skaber en konflikt mellem jer, en konflikt som vedligeholder Freyas rutine.

Hjælpen består i at Freya sættes i line af din mand, hvis der er en sådan, og rolig bare holdes der til hun lægger sig og slapper af. Dette kan med stor fordel øves i andre situationer uden opkørthed. Ros lavmælt for ønsket opførsel og ignorer uønsket opførsel.

 

Uanset hvad skal rutinerne ændres, som andre også har nævnt, og da det er ro du ønsker vil jeg foreslå at du sætter hende i gang med er foder/godbidssøg i haven/huset lige inden hun normalt starter med at blive urolig. Alternativt kan hun få en lækker tyggeting f.eks. en stor rå okseknogle uden kød at hygge sig med mens du putter børnene.

Søget skal op på at vare 25 - 30 minutter for virkeligt at tilfredsstille en hundenæse og give lidt træthed og gufferne skal være så små at de ikke kan ses og ligge så tæt at Freya bevæger sig i rolig gang. Det kan være et hit at bruge lynkogt hakket oksekød (det er mørkere end det mere synlige kyllingekød og ses derfor ikke så nemt) som efter kogningen lægges på køkkenrulle og skilles ad til "gryn" med en kniv.

 

Det er ofte nok at bryde den situation som er starten på et problem og hvis Freya får brugt noget tid på søg og børnene er lagt når hun kommer ind igen er situationen en helt anden for hende. Da ville jeg sætte line på hende for at hjælpe hende til afslapning.

 

Alternativt kan hun være med ved børneputningen i line. Under alle omstændigheder er der ingen tvivl om, at hvis hun mærker din irritation øges hendes opkørte adfærd og dette kan give en medvirkende/vedligeholdende bekymring hos hende.

 

Selv har jeg den regel at mine hvalpe/unghunde helst selv skal kunne falde til ro i en situation, men kører de enten op/bliver låst fast i en uhensigtsmæssig adfærd og/eller bare ikke selv kan finde afslapning efter 10 - højst 15 minutter, hjælper jeg dem ved roligt og kærligt at sætte dem i line og holde dem hos mig. Der skal som regel ikke mere end ganske få minutter i line til, før hunden lægger sig og falder til ro med er forløsende suk :-D

Selvklart kan jeg langt bedre lide denne sociale model end at sætte hunden i bur eller lukke den i et rum for sig selv.

 

Giver det mening?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Halen
Hun får to ture af 40-60 min/stk (ca kl. 9-10 og kl. 15-17.) Derudover stimuleres hun i haven 3 x 10-15 min. om dagen (fodersøg, finde ting, lege osv).

 

Kunne det hjælpe hvis du flytter aktivitet med fodersøg osv. til det tidspunkt hvor ulvetimen starter. Så kan hunden søge medens du lægger børnene i seng?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke helt nemt at rykke vildt rundt på rutinerne... Min mand er arbejdsløs lige nu og går morgenturen op ad formiddagen (Freya er absolut b-hund og sover gerne længe). Men det kører ikke vildt fast - heller ikke måltiderne. Hun har altid været aktiv om aftenen - men det er eskaleret den sidste uge, hvor jeg var på koloni + hun har været i løbetid (=mindre tid til hende/kortere eftermiddagstur, kede børn + ingen friløb og hundetræning osv.). Jeg kom hjem i går og løbetiden er slut nu. Så jeg håber, at det hjælper på det hele.

 

Jeg vil forsøge snoren + fodersøg. Dog kan hun ikke søge koncentreret i så lang tid endnu. Vi er vel oppe på 10-15 min. og så er jeg der til at opmuntre og motivere.Og på det tidspunkt kan hun ikke være alene i haven - hun gør helt vildt så :cry:.

 

Vi har ingen bur, og ved ikke om det er lidt sent at burtræne hende nu? Burde det ikke have været helt fra hvalp?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke helt nemt at rykke vildt rundt på rutinerne... Min mand er arbejdsløs lige nu og går morgenturen op ad formiddagen (Freya er absolut b-hund og sover gerne længe). Men det kører ikke vildt fast - heller ikke måltiderne. Hun har altid været aktiv om aftenen - men det er eskaleret den sidste uge, hvor jeg var på koloni + hun har været i løbetid (=mindre tid til hende/kortere eftermiddagstur, kede børn + ingen friløb og hundetræning osv.). Jeg kom hjem i går og løbetiden er slut nu. Så jeg håber, at det hjælper på det hele.

 

Det vil hjælpe med helt fastlagte rutiner, så ved hun, hvad der skal ske hvornår og kan blive nemmere at "styre" i den retning I ønsker.

 

Jeg vil forsøge snoren + fodersøg. Dog kan hun ikke søge koncentreret i så lang tid endnu. Vi er vel oppe på 10-15 min. og så er jeg der til at opmuntre og motivere.Og på det tidspunkt kan hun ikke være alene i haven - hun gør helt vildt så :cry:.

 

Som jeg nævnte kan det betale sig at lære Freya de ting hun skal kunne klare under store belastninger (krav) på tidspunkter hvor hun i forvejen er afslappet og ikke forventer en negativ stemning eller konflikt. Når først hun er i en negativ stemning er det vanskeligt at lære hende noget positivt.

Hvis hun ikke kan søge koncentreret længere tid af gangen kan hun hjælpes til dette med meget lækkert mad, f.eks. det kød jeg foreslog. Når det bliver så smuldret skal der ikke ret meget til hver gang. Hun kan gradvist lære at der er lidt længere mellem "kødgrynene" ved at du lægger en lillebitte bunke på størrelse med en suppekødbolle spredt over ca 10 x 10 cm græs. Udenom dette centrum smuldrer du kød med endnu større afstand og udenom igen med større afstand osv. Dette plejer at få hunde som sættes på søget i centrum til selv at søge længere ud i roligt tempo.

 

Et andet alternativ er at den som ikke putter børnene går en fredelig tur med Freya og afslutter det med et fodersøg hjemme og derefter lihe på hvis nødvendigt.

 

Der sker en masse med en tæve omkring første løbetid og det er ærgerligt den faldt samtidig med at du var hjemmefra

 

Vi har ingen bur, og ved ikke om det er lidt sent at burtræne hende nu? Burde det ikke have været helt fra hvalp?

 

Det er i princippet aldrig for sent at vænne en hund til at kunne være i bur gennem positiv træning. Efter daglig træning uden negativ stemning fra Freyas side kan hun vel lære det på en måneds tid...

Det er i princippet det samme som alenetræning bare med den (muligvis) ekstra sværhedsgrad at hun kan se og høre sin familie omkring sig uden at kunne komme i kontakt.

 

Jeg vil dog fastholde, at det ikke er optimalt at lukke hende væk når hun tydeligvis er i konflikt/oprørt. På den måde bliver det til en uforståelig straf og kan tilmed være ødelæggende for hendes alenetræning og jeres relation. Dette kan det Freya oplever socialt betinget uro/utryghed i den situation hun fjernes fra for at blive isoleret.

 

Giver det mening? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig oplevet den ulvetime, mine hunde lever en meget ustabil tilværelse, intet sker på klokkeslet + når vi slapper af, så sidder jeg helt stille og fiser ikke rundt, tror det har en god effekt på 'irriterende' hunde.

 

Jeg kender heller ikke til denne time (heller ikke fra mine børn da de havde alderen til det) men jeg kender heller ikke til lømmelalderen, så der er meget jeg er gået glip af :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har bur til Dexter, det fik han da han var omkring hmm.. 8 mdr måske?

 

Vi bruger det som hans fri-hule, hvis vi har besøg af små børn eller nogen der er bange for ham, så får han et kødben derinde, og så er alle glade :blink:

 

Vi bruger buret som en del af hans træning, og det er en sjov "leg", f.eks. hoppe ud og ind af buret, sidde i buret, ligge i buret, løbe ind i buret og ligge sig osv... For os har det været super sjovt og han er aldrig som sådan blevet trænet til at være i buret i længere tid af gangen, og har aldrig været der særlig længe..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...