Hop til indhold

gåturer

Gæst Sjile
 Share

Recommended Posts

Gæst Sjile

Hej med jer hunde-elsker. Jeg har kendskab til en hund som meget sjælden kommer ude og gå. Det er en tæve labrador formel 1. Hun kommer nok max ud at gå 2 gange om måneden hvis det kan gøre det. Hvad sker der med hunden når hun ikk får meget motion og heller ikk bliver aktiveret så meget? Jeg er både interesseret i det fysiske men og også psykiske? Har hun større risko for at dø tidligere end aktive hund. Håber meget i kan hjælpe mig med min bekymring.. Mange hilsner labardor-elskeren..

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis hun er 8, så er der vel ikke noget problem???

Og hvordan kan du vide dig sikker på at hunden aldrig laver noget, andet end 2 gange om måneden? Gåture er jo som sådan ikke pr. definiion en nødvendighed, afhængig af hvordan man bor oghvad man ellers render og laver....

Om hunden er formel1'er eller ej er lidt ligegyldigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bøvle

Jeg tager også min gamle hund sammen med unghunden ud og bade eller kører rundt i skove eller hundeskov, så det er ikke altid vores hunde går rund hvor vi bor:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sjile

Jeg ville ikke være så personlig, men kan se at jeg ikk rigtigt kan få det bedste udad det, hvis jeg ikk gør det. Det er mine forældres hund. Hun er kun i haven, ingen badning ingen samvær med andre dyr. Grunden til at hun ikk kommer nogle steder er fordi hun trækker og begge mine forældre er syg, som gør dem svage så de magter ikke de ting i deres hver dag der handler så meget om hunden. Det har været sådan altid at hun sjælden kom ud.. Jeg synes bare det er synd for hende, men jeg er i tvivl om der er nogle grund til det. Jeg ved godt hun selv ved hvad hun går glip af. Men er der virkelig ingen fysiske dårlige ting ved at hun ikk bliver aktiveret?!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Uagtet eventuelle medfødte skavanker, så er det jo altid skidt ikke at få nok motion. Hunde får præcis de samme livsstilsygdomme som mennesker, dvs. større risiko for gigt, hjerte-kar sygdomme med meget mere. Eventuel pludselig hård belastning vil også kunne gøre større skade, da hunden vil være mere "stiv" i det.

Manglene psykisk stimulation kommer til udtryk ved nogle hunde gennem hyperaktivitet, destruktiv adfærd m.m. Det kommer dog meget an på hundens sind. Nogle vil bare lade stå til, selvom jeg vil vove den påstand, at det ikke betyder, at de trives godt ved det.

Den, der er bedst til at svare på de fysiske problemer vil dog nok være en dyrlæge. Men på en hurtig søgning fandt jeg faktisk lige denne undersøgelse om mennesker og dødelighed, ift. kondi: Kondition og ddelighed

Uagtet hundens alder, vil jeg dog mene, at 2 gåture månedligt er ALT for lidt, medmindre hunden har en stor mark at boltre sig på. Så kan det... Gå an.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har dine forældre ikke mulighed for at få nogen til at gå ture med hunden ? naboer eller andre som de kender der bor i nærheden ? jeg har indimellem set anoncer hvor folk tilbyder at lufte hunde mod et mindre beløb , måske kan det også lade sig gøre at finde en person som dine forældre har tillid til på den måde ? men de kan jo også lave fks. søgeøvelser i haven så hunden stimuleres mentalt.Hvis hunden er glad for bolde eller pinde kan man jo også motionere den ved at kaste bold eller pind i haven , hvis den ellers er stor nok til det ( haven altså )

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SarahCBH

Sådan en havde min nabo også.. eller altså han gjorde det samme ved den. hunden er der tilsyneladende ikke mere ved ikke hvad der er blevet af den.

Men jeg har ikke rigtig forstand på sådan noget håber du finder ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites