Hop til indhold

Farer sammen over alt og intet


JeanetteH
 Share

Recommended Posts

Har I oplevet det? Tænker om det er noget med alderen?:hmm:

 

Luna er begyndt at fare sammen.

 

F..eks nu her.. Jeg sidder i sofaen og spiser jordbær, Luna sidder på chaiselongdelen, ved siden af mine ben. Pludselig farer hun sammen :vedikke:

 

Hun kan også ligge der, og så bevæger jeg en fod og igen farer hun sammen.

 

Eller hvis jeg er i køkkenet og laver en bevægelse, farer hun sammen. Taber jeg noget på gulvet.. Det har hun ikke altid gjort.

 

Tænker om det er noget med hendes sanser (hvilken en, aner jeg ikke), der er problemer med? Hun var til tjek 30. april og skulle kunne høre, har begyndende grå stær, men ikke noget, der giver problemer allerede..

 

Jeg må indrømme, jeg bliver lidt småirriteret, når hun laver de der faren sammen og "flygter" med ørerne fladt nede og halen hængende tungt:genert: Især, når det er noget, der slet ikke har med hende at gøre. Hun behøver ikke engang være i nærheden af mig, når jeg taber noget (ja jeg er en klovn) for at fare sammen.

 

Hvordan skal jeg reagere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vinnie gør det - det har jeg vist skrevet om mange gange her på forum. Det er faktisk blevet generelt bedre med årene, men nogle dage er helt klart værre end andre.

Men Vinnies reaktioner skyldes første ejers mishandling - det er jo ikke tilfældet med Luna. I hendes tilfælde ville jeg også mistænke noget aldring af sanserne.

 

Det er svært at sige hvordan man skal reagere. Jeg plejer at kalde på Vinnie og kæle lidt for hende. Ikke trøst, men sådan på en glad måde, for at vise at jeg ikke er sur - det er hun nemlig meget følsom overfor. Det plejer at hjælpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte også straks noget med nedsat hørelse eller syn, men sådan som du beskriver det, hænger det vel ikke helt sammen.

 

Der er ikke nogle af mine seniorhunde der har udvist sådan noget. :hmm:

 

Mht. reaktion tror jeg dog jeg ville ignorere det, i hvert fald indtil du finder ud af, hvad årsagen er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vinnie gør det - det har jeg vist skrevet om mange gange her på forum. Det er faktisk blevet generelt bedre med årene, men nogle dage er helt klart værre end andre.

Men Vinnies reaktioner skyldes første ejers mishandling - det er jo ikke tilfældet med Luna. I hendes tilfælde ville jeg også mistænke noget aldring af sanserne.

 

Det er svært at sige hvordan man skal reagere. Jeg plejer at kalde på Vinnie og kæle lidt for hende. Ikke trøst, men sådan på en glad måde, for at vise at jeg ikke er sur - det er hun nemlig meget følsom overfor. Det plejer at hjælpe.

 

Nej mishandling er det ikke, men ja, jeg kan godt forstå din reaktion på det:5up:

 

Jeg får det skidt, når jeg er blevet irritereret:oops:, for hun gør det jo ikke med vilje, det er bare så underligt.

 

Det er ikke kun herhjemme, så vidt jeg husker..

 

Men faktisk.. i morges gik vi ovre ved nisseren og det er grønt område med en lille skov og så en sø. Der sad en skade-unge i græsset, jeg så noget i græsset, men det var først da jeg kom helt tæt (max en halv meter) at jeg kunne se, hvad det var. Den sad der bare. Luna så INTET. Hun gik bare lige forbi.. Der er et sted, hvor vi går på et grønt område bag et nybygger-kvarter op til marker, der sidder nogle morgener, en hare. Den flygter, når den ser/hører os. Luna opdager intet.

 

Men hun går ikke ind i ting eller noget. Og har ikke problemer ellers, når vi er ude (synes jeg). Hun er ofte i flexien, men det har hun været i mange måneder, da hun ofte ikke gider gå løs. Så får hun flexilinen på og vupti, så går hun i udstrakte 8 meter

 

Jeg må lige prøve at have et øje på hende og notere, hvad der sker og hvor vi er. For jeg synes det er noget underligt noget. Og ellers skal jeg til Ølby på lørdag, der kunne vi lige svinge ind omkring dyrlægen og spørge hvor slem HUN mener det grå stær er (vi havde jo et levertals-problem i samme ombæring, så måske jeg ikke fik spurgt ordentlig ind:genert:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte også straks noget med nedsat hørelse eller syn, men sådan som du beskriver det, hænger det vel ikke helt sammen.

 

Der er ikke nogle af mine seniorhunde der har udvist sådan noget. :hmm:

 

Mht. reaktion tror jeg dog jeg ville ignorere det, i hvert fald indtil du finder ud af, hvad årsagen er.

 

Ja, jeg må prøve at bide min irritation i mig, tror så også jeg er lidt ekstra touchy i disse dage:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, jeg har ikke oplevet det, heller ikke selv om Cody var næsten hel døv til sidst og Flica har grå stær.. :vedikke:

 

Men min tanke er alligevel, at det er én af de ting der plager Luna, min første tanke, ud fra dit første indlæg, var at det var hørelsen det er galt med, men ud fra dit andet indlæg om fuglen, lyder det jo mere sandsynligt at det er synet der halter :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, udfra det med at hun ikke ser ting/dyr hun plejer så er det nok godt at få tjekket øjenene en ekstra gang.

 

Kan hun have fået mindre overskud sådan generelt på det sidste? Har i ændret rutiner derhjemme på nogen måde eller andet? Min gamle pige er blevet mere følsom med alderen..hun tåler ikke så godt ændringer i rutinerne og er nok lidt mere afhængig af mig. Der skal også mindre til at skræmme hende end før, hun er blevet lydfølsom efter hun fik stød sidste sommer (hvor hun fik et chok).

Hun ser heller ikke altid en hare der løber op, selvom hendes syn vist ikke fejler noget:) Hun har bare næsen i jorden er er optaget af andre ting:)

Link til indlæg
Del på andre sites

En synsnedsættelse vil være en oplagt årsag til det faren sammen. Hunden ved at en af dens sanser er ved at gå tabt, og i naturen vil det betyde snarlig undergang. Så meget natur er der dog tilbage i vores hunde at de ved at de bliver udsatte ved at miste en sans. Derfor reagerer Luna på lyde som hun ikke kan se ophavet til, eller fordi hun er ved at forberede sig på ikke at kunne se det. Det er forsvarsmekanismerne der er ved at gøre klar til et mere udsat liv, som det jo havde været i naturen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, udfra det med at hun ikke ser ting/dyr hun plejer så er det nok godt at få tjekket øjenene en ekstra gang.

 

Kan hun have fået mindre overskud sådan generelt på det sidste? Har i ændret rutiner derhjemme på nogen måde eller andet? Min gamle pige er blevet mere følsom med alderen..hun tåler ikke så godt ændringer i rutinerne og er nok lidt mere afhængig af mig. Der skal også mindre til at skræmme hende end før, hun er blevet lydfølsom efter hun fik stød sidste sommer (hvor hun fik et chok).

Hun ser heller ikke altid en hare der løber op, selvom hendes syn vist ikke fejler noget:) Hun har bare næsen i jorden er er optaget af andre ting:)

 

Mmm mindre overskud synes jeg ikke. Men vi har ændret rutiner ja.

 

Vi flyttede i december, det er nu gået helt smertefrit:-D Jeg har gået ledig siden januar 2010 og er pt i virksomhedspraktik i et supermarked. Dvs jeg er pludselig væk i 9 timer, hvor jeg indtil for 3 uger siden (var lige en uge i aktivering først, hvor jeg var væk i 5½ time hver dag) har været hjemme så godt som hele tiden. Og vores ture er ikke helt så lange i øjeblikket. Jeg orker simpelthen ikke i øjeblikket:cry: (jeg har helt klart fundet ud af at supermarked, skal jeg IKKE sidde i. Ihvertfald ikke medmindre jeg kan sidde ved kassen hele dagen, det kan man ikke i Kiwi f.ex, der skal man også rende og rydde op/sætte varer op, på den gang, der fører op til kassen)

 

Og vi mistede Oliver (kat) i oktober. Han har været der i hele Luna's liv. Så nu er hun jo HELT alene hjemme, når det er, jeg er væk.

 

Hun render meget med næsen i jorden og snuser, måske mere end hun plejer, det kan jeg ikke rigtig huske:oops:

 

Men det lyder meget som du siger, afhængighed og ikke så god til ændringer i rutinerne. Der er 2 uger tilbage af min praktik, så må vi se. Men jeg skal jo ud i regulært job, når jeg ellers kan finde et.

 

Jeg må lige høre om Nina har tid til at kigge på øjnene i morgen, når vi bare sådan tropper op uanmeldt. Ellers kan jeg ihvertfald tage en sludder med hende.

 

En synsnedsættelse vil være en oplagt årsag til det faren sammen. Hunden ved at en af dens sanser er ved at gå tabt, og i naturen vil det betyde snarlig undergang. Så meget natur er der dog tilbage i vores hunde at de ved at de bliver udsatte ved at miste en sans. Derfor reagerer Luna på lyde som hun ikke kan se ophavet til, eller fordi hun er ved at forberede sig på ikke at kunne se det. Det er forsvarsmekanismerne der er ved at gøre klar til et mere udsat liv, som det jo havde været i naturen.

 

Ja det lyder meget logisk. Æv at det går så stærkt. Jeg troede vi havde nogle år. Nå men det går jo også nok alligevel.

 

Men nu får jeg lige øjnene tjekket. Og hvis hun (dyrlægen) ikke har tid i morgen, må jeg lige få bestilt en tid i næste weekend.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi var lige ude og tisse nu her, og der så hun en lille kat på lang afstand. Jeg opdagede den kun fordi jeg kunne se hun lige blev obs og spændte op i kroppen

 

Jeg syntes også at det er lidt vildt, hvis det er gået så hurtigt med den grå stær, når jeg tænker på hvor længe Flica snart har haft det, uden at vi kan se en ændring på hende -og jeg ved 100% at hun stadig kan se (selvom jeg selvfølgelig ikke ved hvor godt)..

 

Men altså, få da tjekket syn og hørelse og evt. for smerter, når du har råd til det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh det lyder som Bitten. Hun har altid været lidt smånervøs når noget blev kastet, men her på det seneste er hun begyndt at fare sammen og gø lidt af sære ting og sager - jeg lagde mærke til at det startede når det blev mørkt.. Og det viser sig også at hun faktisk ikke ser så godt (siger dyrlægen) - om det bliver værre, vil tiden vise, men hun er klart blevet natte-blind og det er heller ikke helt optimalt i dagtimerne..

 

Hendes syn er ikke voldsomt nedsat, men nok til at det påvirker hende.. Jeg har så bedt forældrene (som har hende pt) om at sørge for at give lyd når de kommer ind af havedøren i mørke og den slags ting. Ikke kaste noget på gulvet. Og hendes vandskål må ikke have aftegninger af noget - hun kan ikke bedømme om der "er noget" i vandet, eller om det bare er en tegning..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun bliver helt klart tjekket igennem i næste weekend. Jeg skulle få mine efterlønspenge på mandag, så der skulle jeg have råd :-D

 

Hun kan desværre ikke komme med i morgen alligevel, da store hunde ikke længere må komme med bussen her. )Det er en A-bus, og der må ikke længere komme store hunde med:evil: Så meget for ændring af reglerne:evil:) Og jeg skal møde en i bussen. Men jeg kan bestille tiden, når jeg er i Ølby i morgen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Min Charlie har grå stær på begge øjne. De seneste to år er det ikke forværret -

Han kan også reagere på samme måde som du beskriver med Luna - hvor han bliver bange eller farer sammen - i sær når noget er ukendt. Vi har jo vænnet os til at gå de samme ruter, som han kender, så han er tryg ved det hele. Lige så snart vi bevæger os i andre retninger bliver han usikker og nægter at gå den vej. Charlie ser glimrende på lang afstand - men tæt på kniber det - det er at sammenligne lidt med natteblindhed. Han kan også gå ind i ting der er lige for hans snude, hvor han så bliver forskrækket. Vi flytter af samme grund heller ikke rundt på tingene i huset - husker at sætte en stol tilbage på plads f.eks. Dyrlægen har sagt vi ikke må gå ture efter mørkets frembrud, da han så kan have endnu sværere ved at orientere sig - hvis vi gør det skal vi gå en kendt rute.

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine kan spotte en due på himlen (duer er hendes favoritfugl), men kan overse en lygtepæl /angribe far ved en fejl, mistænker at synet forsvinder mht stillestående ting før det forsvinder med ting i bevægelse. Så selvom Luna opdager en kat (mindes hun 'elsker' katte på højt niveau), så er det ikke sikkert synet er tip top

Link til indlæg
Del på andre sites

Fremmede katte er ikke særlig velsete, nej:genert: Oliver elskede hun. Og min mors kat jagter hun heller ikke. Men fik hun lov, så jagtede hun dem, vi møder på vores ture, det får hun så ikke lov til.

 

Efter vi er flyttet er det mere eller mindre de samme ture vi går. Vi har vel en 3-4-5 forskellige. Der ser hun tryg nok ud.

 

Det jeg har troet har været stædighed, er måske i realiteten utryghed (det er der ikke noget, der hedder, men I ved, hvad jeg mener):hmm::genert:

 

Hun får for det meste selv lov til at vælge den rute vi skal gå (undtagen hvis hun vælger en af de ret lange på alt mellem 6-12 km) Det er der ikke tid til her mens jeg er i praktik. Vi går altid den lange tur om morgenen. Men ellers vælger hun selv og jeg følger efter:-D

 

Nå jeg må høre om jeg kan få en tid hos dyrlægen i næste weekend.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...