Louisen Skrevet Juni 19, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2012 Ja, vi har en teenager i huset. Den ene dag er han sur og tvær på andre hunde, Taiki-umulius, hører intet af hvad vi siger, bider os i anklerne og bliver så overtræt fordi han tonser rundt, at han kommer til at tisse i sin hundeseng... Den næste dag er han sød, omgængelig, nem at træne, legesyg og nysggerig samt venlig over for andre hunde, en rigtig hyggefyr der bare vil nusse og lege, og så falder han i søvn henover sit tyggeben, samt sætter sig ved døren når han skal ud. Hunde, han giver en verbal røvfuld den ene dag, hilser han velkommen som en længe savnet ven den næste!! Nogle få ting ændrer sig aldrig, han elsker altid at møde sin bedste ven - og er altid sur på den gamle terrier i nabolaget, som napsede ham da han var hvalp. Men alt andet er sgu som vinden blæser. Jeg synes ikke som sådan at det er hårdt, men jeg når lige at gejle mig selv op i den helt store "DET må vi altså træne os ud af og vi begynder i MORGEN!"-spids, og så er problemet forsvundet som havde det aldrig været. Han kan være en rigtig bisse og når jeg så siger "Nej!" og fjerner mig, så bliver han pjevset og puttesyg, og helt elendig, og er først rigtig sig selv igen når vi sidder i sofaen og hygger med et tyggeben, helst ham med sine 14 muskelkilo placeret på mit skød (selvom han er for stor og flyder ud over det hele). Han er blevet mere selvstændig, men han er stadig mors og fars lille hvaps også. Det er meget mærkeligt og jeg har ingen idé om hvordan han ender med at blive, når hormonerne stabiliserer sig lidt. Vi er konsekvente, kærlige og ledende, og forsøger at tænke et skridt fremefter (så han ikke får uheldige vaner fordi vi én gang er bløde), så jeg håber på det bedste. Hvordan var/er jeres hunde som teens? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst LadyDay Besvaret Juni 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2012 Årh, det er ikke nemt at være teenage-vovse! Hvor gammel er Taiki? Jeg er selv så heldig at passe en lille Shiba-pige på 3 måneder fast. Der går lidt tid endnu inden hun bliver teenager, men jeg er spændt på hvordan det bliver at være reserve-mor for en teenage-shiba! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Juni 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2012 Åhhhhh! Bella er 16 mdr., og er sådan on-off. Det meste af tiden er hun egentlig sød, men fx i dag har hun været kropumulig! Så umulig at vi måtte opgive træning i dag, og bare sætte os og kigge på de andre. Hun fiser bare rundt og laver ballade, nul kontakt overhovedet, smider sig på ryggen og bider i snoren osv. Og intet i verden kunne få hende til at arbejde. Det har stået på siden januar, men er som sagt ikke nær så slemt mere. Men jeg synes altså på mange måder at det er mere hårdt at have teenager end hvalp - SUK:lol: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Louisen Besvaret Juni 20, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2012 Taiki er 8 måneder og bliver 9 månedr den 19. juli... Vi begyndte at se de første tegn, da han var ½ år. Da begyndte indkaldet, som ellers var perfekt, at blive mere stabilt, men virkede stadig 95% af tiden. Og han begyndte at savle en del, når han snuste til tæver som enten var lige ved at være i løbetid, VAR i løbetid eller lige var kommet ud af det.. Men fra næsten én dag til den anden blev han rigtig teen. Indkaldet f.eks., det fungerer sådan tilfældigt. Uanset godbiddernes lækkerhed, spændende legetøj eller andet. Alt er prøvet. Vi træner, træner, træner og jeg håber, at det kommer igen på et tidspunkt - men indtil da kan han kun være løs i indhegninger. Han er stadig meget "sig selv", han har jo altid været en hund med en stor vilje og personlighed, og det er ikke noget vi har ville "opdrage ud af ham" da det hører til racen og til ham som hund - han ville simpelthen ikke være Taiki, hvis det var anderledes. Men det er så blevet forstærket nu, hvis vi skal i den ene park vil han forsøge at dreje af til den anden, hvis man så går dén vej, vil han hellere tilbage osv. Så hvor han tidligere kunne få lov til at bestemme lidt selv, så må vi nu tage styringen, for ellers kommer vi ingen vejne. Mange af de ting vi har lært ham af praktisk værdi, accepterer han stadig fint. Men hvis det handler om, at vi synes én ting og han synes en anden, så bliver han virkelig insisterende - og vi har altid været meget konsekvente, så det er ikke fordi vi bøjer af! Hvis han f.eks. ikke synes, at det er nok med ros når han har gjort noget fint (f.eks. tisset udenfor), så napper han mig i jakkekanten for at signalere, at han vil have en godbid! Som sagt kan han godt være insisterende ift. hvilken park vi skal hen til, men der har vi nu taget styringen, fordi vi gerne vil undgå den ene lidt pga. mange løse hunde (og pga. det tilfældige indkald er Taiki i snor, denne ulighed har ikke en god effekt på ham og gør ham mere "sur" på andre hunde end ellers). Han er blevet meget selektiv ift. andre hunde. Dette ligger jo også til racen. Førhen ville han lege med alle hunde. Nu er der "grønne", "gule" og "røde" hunde. De grønne hunde vil han gerne lege med, snuse med osv. De gule hunde ser han an, så gider ham dem ikke og er indifferent. Og de røde hunde er så dem, han råber røv af. Jeg oplever heldigvis, at når det er ham selv som fravælger andre hunde, så er det på den "gule" måde. Hans møder med "røde" hunde er oftest fordi de andre hunde laver et eller andet dominansgøgl (gerne andre intakte hanner på hans størrelse) som han bare ikke finder sig i. ... Jeg forsøger at træne ham til at være ligeglad med det/hundene, tiden må vise om det kan lade sig gøre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Louisen Besvaret Juni 20, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2012 Hov, ift. at han selv tidligere har valgt park, handler det om at vi har flere grønne områder i nabolaget, som ligger i hver deres retning. Så han har altid tidligere været god til selv at vælge, hvor han ville hen og det har været ret pænt fordelt på en dag, sådan at han ikke bare gik det samme sted hen hele tiden. Racen er jo avlet til at arbejde selvstændigt og det har vi brugt i sådan nogle henseender, fordi det gav ham og os en masse - han var god til at vælge det, han havde behov for. Jeg sørger stadig for, at han nogle gange skal tænke selv og træffe et valg (to skåle med lækkerier, den han ikke vælger bliver fjernet - "Hvad skal man gøre for at få en godbid" øvelse, hvor han skal gøre hvad som helst for at score en godbid, f.eks. give pote, sitte, dække, gø, han vælger selv - og lignende). Det er klart det, som giver ham størst mental udfordring. Men han er begyndt at teste rammerne for øvelserne, om han enten kan lade være med at gøre noget udover at pive og så få en godbid, eller sætte en pote i den ene skål og spise af den anden så jeg ikke kan fjerne den osv. Hans teenageperiode er også ramlet sammen med at jeg er i praktik med mit studie (pædagog), som har givet mig nogle lange dage hjemmefra hvilket han ikke er vant til. Min kæreste, Taikis far, er jo nattevagt så han har ikke været alene andet end nogle få timer om morgenen, men han er jo vant til at jeg er meget hjemme, så det har han faktisk også reageret på. Han er meget puttesyg over for mig og den første halve time jeg er hjemme, er jeg nødt til at sidde med ham og holde hans tyggeben, så vi hygger os sammen med det, for ellers napper han mig i haserne og søger opmærksomhed. Jeg kunne sagtens opdrage mig ud af det, men jeg vil gerne indrømme at jeg også selv har behovet (og så har jeg også brug for at slappe af, inden jeg tager fat på noget husligt, lektier eller lign.) og så falder han desuden helt til ro af det, så jeg synes det fungerer, men det er en klar ændring fra før, hvor han kunne være nærmest indifferent med, at jeg kom eller gik (da jeg aldrig var væk længere tid end 1-2 timer ad gangen). Han slår også nogle gode prutter, men det er pga. Orijen-fodderet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Juni 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2012 Et kort øjeblik var jeg ved at skrive, at Karla aldrig havde været teenager.... men så kom jeg i tanke om, at det vist nok var løgn Måtte lige lede lidt, men fandt tråden http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/5013-aarggh-teenagehund.html Johna har ikke ændret sig nævneværdigt Hun er som hun har været siden hun trådte over dørtærsklen 8 uger gammel... Gad vidst om hun bliver ved med det resten af sine dage? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Franziska Besvaret Juni 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2012 Uuuhhh teenage-hunde er da skønne.. (man keder sig da i hvert faldt aldrig:blink: ) Maya har helt klart sine dage hvor hun er meget voksen, lydig og fornuftigt også er der de dage hvor hørelsen er totalt selektivt og hun 100% gøre hvad der passer hende.. Dog vil jeg sige at den anden løbetid har hjulpet på tingene. Hun elsker stadig mere eller mindre alle hunde - dog er teenage-hanhunde der vil humpe/snuse irriterende og bliver nu sat på plads - og nu kan man godt gå stille og rolig tur med andre uden at man skal lege og trække i snoren. Hihih og Maya napper godt nok ikke i min jakke men hun går lige så fint ved siden af min og puffer til min lomme når hun synes at hun har været dygtig/sød Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Juni 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2012 For Karla vendte det hele efter 1. løbetid. Siden da har hun sådan set været voksen... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts