Hop til indhold

Tynd mave eller forstoppelse


Louisen
 Share

Recommended Posts

Ja, Taiki har de sidste to morgener kastet op, gult skum som jeg tænker er galde. Han har heller ikke rigtig spist så meget, kun et par mundfulde af det normale foder og så lidt "guf" som tørrede kyllingestrips og -brislinger. Dog lidt skånekost i går med ris og lidt roastbeef, og i morges lidt havregrød.

 

Jeg synes måske, at der burde have været mere afføring end det tynde, som kommer; derfor tænker jeg at han måske kan være forstoppet. Men han har jo også den tynde mave, så det er svært at sige.

 

Han opfører sig og leger som normalt, har lidt varm snude, men drikker fint vand og er ved godt mod.

 

 

Jeg tænkte på, om jeg i morgen hvor jeg har fri, kunne give ham en omgang olie inden vi gik tur; når han så havde tømt sig (om det så var meget eller lidt), kunne jeg give Zoolac.

 

 

Hvad tænker I? Og hvis jeg giver ham noget olie, hvad er så godt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender ikke noget til det med olie, men har du prøvet at tage hans temperatur? Jeg ville non i første omgang rette op på den tynde mave, og give Zoolac med det samme. Og prøv evt. at rive noget rå gulerod i skånekosten - det har en stoppende effekt, og er ikke til at tage fejl af når det passerer gennem systemet.

 

Hvis han havde forstoppelse eller noget der blokerer tarmene, ville jeg umiddelbart tro at han ville kaste sin mad op og at der sket ikke ville komme noget ud i den anden ende:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender ikke noget til det med olie, men har du prøvet at tage hans temperatur? Jeg ville non i første omgang rette op på den tynde mave, og give Zoolac med det samme. Og prøv evt. at rive noget rå gulerod i skånekosten - det har en stoppende effekt, og er ikke til at tage fejl af når det passerer gennem systemet.

 

Hvis han havde forstoppelse eller noget der blokerer tarmene, ville jeg umiddelbart tro at han ville kaste sin mad op og at der sket ikke ville komme noget ud i den anden ende:???:

 

Han har ikke kastet sin mad op, kun det der galde om morgenen fordi han ikke spiser så meget. Jeg har ikke taget hans temperatur, det vil jeg gøre i morgen (nu sover han nemlig). Hvis man er forstoppet, kan der godt komme tynd afføring ud, det kan nemlig glide forbi forstoppelsen. Derfor kan man godt mistolke tynd mave, da det faktisk kan være hård mave.

 

Jeg tror at jeg prøver at give noget Zoolac og ser hvad der sker. Jeg tænker nemlig også, at hvis han var forstoppet ville han have mavesmerter og ikke hoppe rundt, løbe og lege som han gør - og pive mere, det gør han altid ved mavesmerter og det har han ikke gjort nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tager temp. om lidt så.

 

Har lige mærket hans mave, den er blød som normal. Ikke hverken hård eller oppustet, og han er ikke øm.

 

Han drikker fint vand, vil kun spise et par småhåndfulde tørfoder, men gerne brislinger og tørret kyllingekød. Afføringen er som sagt tynd, et par gange har der været lidt prut med en lidt fastere konsistens sammen med det tynde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Vedr. den gule opkast er min tanke at kosten er for fedtholdig. Hunde skiller sig af med de ting de ikke har det godt med. Afføringsmønstret ligner det jeg kender fra mine to beaglers colitis problem - så jeg ville passe på med fedt indholdet i foderet. Colitis kan udvikle sig til at blive kronisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vedr. den gule opkast er min tanke at kosten er for fedtholdig. Hunde skiller sig af med de ting de ikke har det godt med. Afføringsmønstret ligner det jeg kender fra mine to beaglers colitis problem - så jeg ville passe på med fedt indholdet i foderet. Colitis kan udvikle sig til at blive kronisk.

 

Jeg har selv kronisk colitis, så jeg er opmærksom på problemet.

 

Her til morgen har jeg givet Taiki lidt ristet bolle for at se, om det kan "suge" lidt galde og holde på det; samt vand. Han sover igen nu, men vågnede lige kort op da jeg gik ud i køkkenet, hvor han så gik med og lagde sig på sin pude.

 

I dag vil jeg købe noget torskerogn til at blande med ris, da han ikke er verdens største kyllingefan. Og zoolac.

 

Der har ikke været noget galde-opkast endnu, så jeg håber på det bedste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske har han for meget mavesyre og det er derfor han er begyndt at kaste op om morgenen. Det kan være derfor han ikke gjorde i morges... Måske skal du forsøge nogle dage og give ham noget mad så snart han vågner og så om det hjælper...

Den anden ende behøver ikke at have noget med det at gøre, men han kan jo have enten noget colitis, som Beaglepack siger og som du selv kender til, eller lidt mave infektion. Tror det er godt at prøve med skånekost og zoolack.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stadig intet opkast og afføringen var ikke tynd, men lind. Dvs. lidt fastere uden at være "rigtig". Jeg har besluttet at købe noget fedtfattigt vådfoder til at blande med lidt ris, for han virker frisk nok nu. Men køber også både torskerogn og Zoolac, hvis det ikke går.

 

Er heldigvis også hjemme i dag, min mor kommer forbi og hygger om ham mens jeg er afsted. Hun skulle egentlig have passet mens kæresten rejser og jeg er i praktik, men jeg havde nogle timer til overs og er desuden selv småsyg, så det er blevet sådan her. Hun er jo mormor, siger hun selv, så hun vil GERNE besøge os. Så der bliver nusset lidt ekstra om fyren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen opkast her til morgen selvom jeg ikke serverede morgenmad for ham. Men sørgede for, at han fik en håndfuld godbidder inden vi gik i seng.

 

Han spiser nu tørfoder blandet med vådfoder, og tørfoder af hånden, så det er en forbedring. På turen i morges var første, store omgang afføring normal, men så var der lige to meget små omgange, som var ret tynd. Jeg tror, at det faste, normale afføring var pga. Zoolac'en som han fik i går, så den fortsætter vi med i dag også.

 

Jeg kan ikke helt beslutte mig for om jeg skal give ham skånekost eller ej, for han reagerer ret kraftigt på skift af foder og får tynd mave af skånekost i sig selv. Og der er jo også mere næring i "rigtig" mad.

 

Nu har han fået vådfoder og tørfoder, så ser jeg lige hvordan afføringen er næste gang og ud fra dét beslutter jeg så, om vi fortsætter sådan her eller går tilbage til skånekost.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...