Hop til indhold

Tæve søges til Parring


Gæst Lukas2003
 Share

Recommended Posts

Om hunden er "ægte" er ikke en beskrivelse af hundens udseende eller sind - det er ene og alene dokumentation for hundens forfædre

Ofte hopper debatten af sporet pga folk blander følelser med begrebet ægte.

Tanten skrev :

Hvis A har en lab (med tavle) og nabo B også har en lab (med tavle) de to mødes uden at have fået lov og der kommer hvalpe ud af det. Hverken A eller B har haft deres hund på udstilling så de er avlsgodkendte, ergo kan der ikke laves tavle på disse hvalpe.

A og B får 2 flotte hvalpe en tæve og en han.En bliver solgt til Jensen og en til Hansen.Hansen får alergi og må sælge hunden til Frandsen.2 år senere møder Frandsen Jensen.De roser hinandens hunde og syntes dert kunne være på plads med en parring.Frandsen kan ikke huske hvad mor og far hedder til hans hund men den er i følge Tanten ægte.Der kommer hvalpe - hvor ægte er de :?:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 333
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Om hunden er "ægte" er ikke en beskrivelse af hundens udseende eller sind - det er ene og alene dokumentation for hundens forfædre

Ofte hopper debatten af sporet pga folk blander følelser med begrebet ægte.

Tanten skrev :

Hvis A har en lab (med tavle) og nabo B også har en lab (med tavle) de to mødes uden at have fået lov og der kommer hvalpe ud af det. Hverken A eller B har haft deres hund på udstilling så de er avlsgodkendte, ergo kan der ikke laves tavle på disse hvalpe.

 

A og B får 2 flotte hvalpe en tæve og en han.En bliver solgt til Jensen og en til Hansen.Hansen får alergi og må sælge hunden til Frandsen.2 år senere møder Frandsen Jensen.De roser hinandens hunde og syntes dert kunne være på plads med en parring.Frandsen kan ikke huske hvad mor og far hedder til hans hund men den er i følge Tanten ægte.Der kommer hvalpe - hvor ægte er de :?:

 

De er indavl :roll:

 

Men vil du ikke godt læse hvad jeg skriver - jeg skriver hvad jeg mener den almindelige danske hundeejer vil kalde/betegne hunden.

 

Jeg er udemærket klar over at sådan en hund ikke kan kaldes ægte uanset hvem eller hvad der er forældre til den.

 

En hund uden stamtavle er uden aner og kan derfor ikke bevise hvad/hvem den er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle hunde er med aner defor er en stamtavle bla med til at sikre mod indavl

 

Ja squ - selvfølgelig har kræet aner - men det kan jo ikke bevises uden stamtavle..........

 

Jeg tror jeg opgiver at forsøge at gennemskue hvad det er du vil have mig til at sige :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Tanten

Jeg vil ikke have dig til at sige noget bestemt.Jeg forsøger blot at argumentere for at begrebet "ægte hund" er en hund med stamtavle uanset hvad menig mand mener eller tror

 

Til chr68866

 

En stamtavle er ikke et værn mod tåber - det er et stykke værktøj hvis den anvendes rigtigt sikrer mod indavl

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Tanten

Jeg vil ikke have dig til at sige noget bestemt.Jeg forsøger blot at argumentere for at begrebet "ægte hund" er en hund med stamtavle uanset hvad menig mand mener eller tror

 

Men nu skrev jeg jo også utrykkeligt, at det var hvad den normalealmindelig gennemsnits danske hundeejer ville betegne dem - jeg har da aldrig påstået at jeg vil kalde den ægte. Måske det er din evendelige argumentation mod det jeg skriver der forvirre mig.

 

Til chr68866

 

En stamtavle er ikke et værn mod tåber - det er et stykke værktøj hvis den anvendes rigtigt sikrer mod indavl

 

Det er altid et stykke værktøj uanset om det anvendes rigtig/forkert ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men nu skrev jeg jo også utrykkeligt, at det var hvad den normalealmindelig gennemsnits danske hundeejer ville betegne dem - jeg har da aldrig påstået at jeg vil kalde den ægte. Måske det er din evendelige argumentation mod det jeg skriver der forvirre mig.

Jeg har læst det du skrev om den almindelige "hundeejer" men det ændrer ikke mit syn på hvad der er ægte eller uægte set i forhold til stamtavle.

Men nu er jeg jo også ualmindelig i følge dit indlæg :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har læst det du skrev om den almindelige "hundeejer" men det ændrer ikke mit syn på hvad der er ægte eller uægte set i forhold til stamtavle.

Men nu er jeg jo også ualmindelig i følge dit indlæg :mrgreen:

 

SUK :roll:

 

Du er hermed opgivet - jeg ved vi er enige - men du er en (fandens) ordkløver der bliver ved. :-D

 

 

Og ja det er jeg nok også lidt :engel: men jeg er sikker på du har fattet hvad jeg skriver :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så så Tanten :ae: ikke pirlig.

Vi er sikkert enige på de fleste områder vedr. det med hvornår en hund kan kaldes ægte.

Ordkløver - jeg mener nu nok jeg har været meget konkret :vinken:

Mange hunde uden stamtavle bliver sikkert solgt som ægte til folk der ikke ved bedre - det er i mine øjne falsk varbetegnelse - nogle gør det bevidst andre af uvidenhed

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan da ikke sikre mod indavl med en stamtavle?

 

Der findes da masser af indavlede hunde der har en stamtavle?[/quote]

 

Ork ja. I Kazan´s er der indavl. Men det er i 5 / 5 led. Hvilket man ofte ser

 

- Måske det er derfor han er sådan.......lidt til en side :engel::genert::hmm:

 

Ja, så er der nok nærmere tale om linjeavl.

 

Men linjeavl er jo også indavl, selvom jeg holder mig til anbefalingerne og siger, at alt over 12,5% er indavl. Er det under, er det ikke problematisk - selvom jeg selvfølgelig gerne ser, at det ligger nede i nærheden af 1%.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Humankind

Hm vil lige komme med mit besyv til det her...

 

Til at starte med vil jeg prøve at klarlægge udtrykket "en ægte hund" - en sådan kan ofte spottes med det blotte øje, der er her ikke behov for stamtavle eller falske løfter der kaster folk over i hundehandler-kategorien. En ægte hund kan genkendes ved at den har 4 ben, krop, hals, hoved, 4 poter og som oftest også en hale. Farven kan variere ligesom proportionerne, men fælles for dem er at de i langt de fleste tilfælde er højt elsket af deres ejer, -ja endda lige så højt elsket som hunde der har det der stykke laminerede papir med (som i øvrigt pt. fåes i ufattelig uhandy størrelse hos DKK).

 

 

Nå, når det så er sagt så går vi over til noget der giver mig en smag af 40'ernes Tyskland, men til trods for det er noget jeg selv dyrker i høj grad, nemlig racerene hunde med aner man har styr på og derfor kan vælge at arbejde ud fra i bestræbelserne på at få en sund og smuk hund med det rette temperament for racen.

 

Ægte hunde (som beskrevet i første afsnit) og racerene hunde er helt præcist lige skønne og dejlige og lige smukke og søde, der er ingen forskel der!

 

Der hvor forskellen ligger er at dem der har stamtavle på deres hund kan gøre en indsats for at formindske risikoen for at familien hansen ender med at skulle sige farvel til deres højtelskede "bamse" inden han er fyldt 2 år fordi han er blevet syg som følge af indavle eller avl på syge linier.

 

Det man som opdrætter nemlig har pligt til i følge mig er at gøre alt hvad man kan for at sørge for, at man giver de familier der køber hvalpe ved en, en sund hund som de kan ha' fornøjelse af i mange år. Tit har de nemlig sat sig ind i racestandarten og har valgt hunden ud fra en blanding af helbred og eksteriør, men i allerhøjeste grad også temperament. Alene ud fra det skal man sigte efter hunde der rammer inden for alle 3 kategorier og altså ikke kun på udseende eller arbejdsegenskaber. -Den eneste måde man kan gøre det er ved at kende linierne på ens hund og så vælge partner ud fra det.

 

Tak:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm vil lige komme med mit besyv til det her...

 

Til at starte med vil jeg prøve at klarlægge udtrykket "en ægte hund" - en sådan kan ofte spottes med det blotte øje, der er her ikke behov for stamtavle eller falske løfter der kaster folk over i hundehandler-kategorien. En ægte hund kan genkendes ved at den har 4 ben, krop, hals, hoved, 4 poter og som oftest også en hale. Farven kan variere ligesom proportionerne, men fælles for dem er at de i langt de fleste tilfælde er højt elsket af deres ejer, -ja endda lige så højt elsket som hunde der har det der stykke laminerede papir med (som i øvrigt pt. fåes i ufattelig uhandy størrelse hos DKK).

 

 

Nå, når det så er sagt så går vi over til noget der giver mig en smag af 40'ernes Tyskland, men til trods for det er noget jeg selv dyrker i høj grad, nemlig racerene hunde med aner man har styr på og derfor kan vælge at arbejde ud fra i bestræbelserne på at få en sund og smuk hund med det rette temperament for racen.

 

Ægte hunde (som beskrevet i første afsnit) og racerene hunde er helt præcist lige skønne og dejlige og lige smukke og søde, der er ingen forskel der!

 

Der hvor forskellen ligger er at dem der har stamtavle på deres hund kan gøre en indsats for at formindske risikoen for at familien hansen ender med at skulle sige farvel til deres højtelskede "bamse" inden han er fyldt 2 år fordi han er blevet syg som følge af indavle eller avl på syge linier.

 

Det man som opdrætter nemlig har pligt til i følge mig er at gøre alt hvad man kan for at sørge for, at man giver de familier der køber hvalpe ved en, en sund hund som de kan ha' fornøjelse af i mange år. Tit har de nemlig sat sig ind i racestandarten og har valgt hunden ud fra en blanding af helbred og eksteriør, men i allerhøjeste grad også temperament. Alene ud fra det skal man sigte efter hunde der rammer inden for alle 3 kategorier og altså ikke kun på udseende eller arbejdsegenskaber. -Den eneste måde man kan gøre det er ved at kende linierne på ens hund og så vælge partner ud fra det.

 

Tak:vinken:

 

:5up: Jeg er helt enig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Humankind
kan der snart koges mere suppe og kneppes flere fluer på det emne?

 

Så længe der er nogen der interesserer sig for emnet kan der! Der er ingen der tvinger dig til at deltage hvis ikke du kan li suppen:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er på tværs :mrgreen:

 

Hvis A har en lab (med tavle) og nabo B også har en lab (med tavle) de to mødes uden at have fået lov og der kommer hvalpe ud af det. Hverken A eller B har haft deres hund på udstilling så de er avlsgodkendte, ergo kan der ikke laves tavle på disse hvalpe.

 

Jeg er sikker på den almindelige dansker vil kalde disse hvalpe for ægte men uden tavle.

 

Men du har ret, der er ingen bevis for at hvalpene er "ægte", men det vil jeg ikke kalde folk der snyder.

 

Mja ok, måske lidt, men det samme da lidt skub i debatten, så jeg tror lige, at jeg prøver om jeg kan gentage stuntet...øjeblik...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld jeg lige blander mig men en ægte hund er vel en canis familiaris!!. Og så kan den være stambogsført, eller den kan være stambogsført ikke.

 

Hvis man taler om ægte hunde, siger man jo som følge deraf, at der er noget der hedder uægte hunde og det vil være f.eks. en blanding af hund og ulv imo.

 

Ej, helt ærligt Ascha...nu må du lige tage dig sammen. Det, der vel i store træk hersker konsensus om, når man taler hund, er vel at en ægte hund er en raceren hund med tavle og en uægte hund er en hund, hvor anerne ikke kan efterkontrolleres.

 

At vi så her på siten nok kan blive enige om, at en ægte hund er et dyr, der opfylder de og de kreterier...tilhører canis familiaris etc er nok ikke den almene deffination på begrebet ægte / uægte hund...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...