Hop til indhold

Tæve søges til Parring


Gæst Lukas2003
 Share

Recommended Posts

Hmmm, har det ikke også noget at gøre med, af og til at afstå fra noget, selvom man måske har 'ret' til det... ganske enkelt udfra (forældede) begreber som høflighed, venlighed, empati, omsorg, respekt og et ønske om ikke at såre andre unødigt?

 

Hvad jeg mener er, at det kan da godt være en eller anden ordbog giver en 'ret' til at omtale en hund som dit eller dat, men derfor behøver man jo ikke nødvendigvis gøre det hvis der findes andre løsninger... Det kan godt være det blandt helt unge er aldeles normalt at omtale hinanden som 'møgsæk', 'luder' osv. og disse 'ordbrugere' kan stædigt holde fast på, at det skam ikke er nedsættende ment, men derimod helt normalt i deres omgangskreds. Insisterer samme personer imidlertid på, også at kalde andre for de samme betegnelser, så virker det altså nu engang sårende, hårdt og ubehageligt.

 

Jeg er bestemt ikke den store tilhænger af politisk korrekthed, når den fører til at vigtige ting må forties, men det er jo ikke det der er tale om her, næ her taler vi om noget så elementært som at respektere andres følelser ved at afstå fra at bruge negativt ladede ord.

 

Når der tales om ægte hunde er det hunde med stamtavle - hvorfor ejerne af bastarderne føler sig krænket er for mig en gåde - Ja det er en hund de har men den er ikke ægte i forhold til stamtavle - at de vælger at føle sig krænket behøver nødvendigvis ikke være grund til at kalde dem der bruger ordet ægte politisk ukorrekte

 

Uha ASCHA du er godt nok væk fra vinduet vedr dine antagelser omkring mine holdninger

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 333
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Skal jeg forstå det sådan at du slet ikke synes det er underligt, eller mærkeligt hvis nogen spørger dig om din hund er en ægte rottweiler?. (Nu ved jeg godt nok ikke om du har papirer på din hund).

 

Du har forstået det helt korrekt. ;-)

Jeg har en Rottweiler med stamtavle (faktisk også en god en af slagsen :-))

Da jeg fik hende hørte hun til de små (det er ændret nu gennem avlen der bevæger sig væk fra de store tunge tyske kampvogne) Derfor var der mange der spurgte om hvad det var for en race jeg havde (de mente åbenbart ikke det kunne være en rotte) og når de fik det bekræftet skulle 99% lige tjekke om hun også var ægte :-) Og nej jeg blev ikke fornærmet, jeg syntes det var OK de spurgte.

 

Så er jeg ihvertfald mere sensitiv end dig, for jeg bliver lidt forurettet hvis folk stiller mig det spørgsmål (altså ikke om Thailo er en ægte rottweiler :lol:). Så tænker jeg: jamen ligner han da ikke en springer?.

 

;-) Det er du måske ;-)

 

Den her skovlpc'er jeg sidder ved vil ikke lade mig bruge smilierne, så jeg håber det går alligevel.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt at det kommer fra dig. Og hvis der er noget jeg ikke ser, så: inlighten me.

 

Det kan selv en akedemiker ikke magte !

Det slog mig lige de fleste der er imod anvendelsen af ordet ægte - er kvinder - her skal der måske findes en hel del af forklaringen :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har forstået det helt korrekt. ;-)

Jeg har en Rottweiler med stamtavle (faktisk også en god en af slagsen :-))

Da jeg fik hende hørte hun til de små (det er ændret nu gennem avlen der bevæger sig væk fra de store tunge tyske kampvogne) Derfor var der mange der spurgte om hvad det var for en race jeg havde (de mente åbenbart ikke det kunne være en rotte) og når de fik det bekræftet skulle 99% lige tjekke om hun også var ægte :-) Og nej jeg blev ikke fornærmet, jeg syntes det var OK de spurgte.

Okay, du er i min bevidsthed lige gået fra at være underlig til at være underligere. :lol::blink: Jeg havde da stukket dem en. :lol:

 

Ej seriøst,... sådan er vi jo så forskellige.

 

 

;-) Det er du måske ;-)

 

Den her skovlpc'er jeg sidder ved vil ikke lade mig bruge smilierne, så jeg håber det går alligevel.....

Det er jeg åbenbart. Jo, jeg klarer at fatte meningen uden de små gule figurer. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

ASCHA - uanset hvad du mener bliver en hund uden tavle ALDRIG ægte

 

Kan du dokumentere, at det er DIG der har ret, jeg mener, du må da have noget oppe i ærmet siden du bliver ved at påstå at en ikkestambogsført hund ikke kan være ægte.

Er det da papiret du hænger dig i?

 

To labradorer med stamtavler får lavet et kuld HOVSA hvalpe. Vil du holde fast i, at disse hvalpe ikke er ægte hunde?

De er racerene - altså ægte labradors men uden dokumentation.

 

Det er da den eneste forskel

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan selv en akedemiker ikke magte !

Det slog mig lige de fleste der er imod anvendelsen af ordet ægte - er kvinder - her skal der måske findes en hel del af forklaringen :ae:

 

Ja dine konklusioner er jo helt til at stole på :roll:. Bare du selv tror på hvad du skriver for jeg er også stået af :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan selv en akedemiker ikke magte !

Det slog mig lige de fleste der er imod anvendelsen af ordet ægte - er kvinder - her skal der måske findes en hel del af forklaringen :ae:

 

Ok NU blev det så for meget for mig :evil: :evil: :evil: Det der har du OVERHOVEDET ikke belæg for at udtale dig om, hvis du kendte Ascha så ville du vide bedre!!! Så hvis du har en smule anstændighed i livet, så hoster du op med en undskyldning lige på stedet!!! :evil: Fordi man ikke er enige behøver den anden jo ikke at være dum i nakken vel? :evil:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Ok NU blev det så for meget for mig :evil: :evil: :evil: Det der har du OVERHOVEDET ikke belæg for at udtale dig om, hvis du kendte Ascha så ville du vide bedre!!! Så hvis du har en smule anstændighed i livet, så hoster du op med en undskyldning lige på stedet!!! :evil:Fordi man ikke er enige behøver den anden jo ikke at være dum i nakken vel? :evil:

 

Nej da, man må nøjes med at få betegnelser som hoven, grov etc hæftet på sig. Mht tonen i denne tråd er der nok ingen, der har meget at lade andre høre....

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du dokumentere, at det er DIG der har ret, jeg mener, du må da have noget oppe i ærmet siden du bliver ved at påstå at en ikkestambogsført hund ikke kan være ægte.

Er det da papiret du hænger dig i?

 

To labradorer med stamtavler får lavet et kuld HOVSA hvalpe. Vil du holde fast i, at disse hvalpe ikke er ægte hunde?

De er racerene - altså ægte labradors men uden dokumentation.

 

Det er da den eneste forskel

 

Men det er jo netop dokumentationen der kan bevise, at man har det mellem hænderne man tror og har ladet sig fortælle! Ægte bruges jo om en dokumenteret raceren hund, mens uægte bruges om en hund, der måske nok ligner den race man siger det er, men som man ikke har beviserne for.

 

Og det er absolut også min holdning, at det er sådan menigmand ser tingene og de ord de anvender, når de vil spørge os hundeejere, om kræet i den anden ende er renracet tavlehund eller uden tavle eller et mix. Altså som det blev sagt tidligere: konsensus i den store forsamling (samfundet) om at det er ordene der anvendes.

 

Det eneste tidspunkt jeg har oplevet denne overdrevne politiske korrekthed (som jeg i øvrigt syntes er "so last year"!) er herinde. Aldrig tidligere har jeg hørt om fri-hunde (har stadig ikke forstået hvad det skulle dække over?!) etc.

 

Der er jo INGEN der siger, at de hunde jeg og andre betegner som "uægte" er grimmere, dummere, dårligere eller mindre rigtige hunde end de der har tavle. Men da deres ophav kan ikke bevises, kalder jeg dem uægte. At det så er sjældent jeg selv har behov for at bruge ordet, gør det heldigvis lettere for mig, for så falder jeg ikke i p-c fælden.

 

Dog bliver jeg virkelig harm, når jeg ser annoncer, hvor sælgeren kalder det ægte hvalpe, men uden tavle. Dels syntes jeg det er at føre folk bag lyset, og jeg syntes det er at gøre hånt om andre menneskers avlsarbejde. Hvis du ikke har tavlen, har du ikke dokumentationen.

 

Har desuden været ude for selv at blive spurgt om min hund var ægte. Må indrømme, at jeg da blev noget overrasket, for hunden er champion. Men hvordan kan jeg blive sur, når personen spørger af interesse, og ikke mener det nedladende?!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan selv en akedemiker ikke magte !

Det slog mig lige de fleste der er imod anvendelsen af ordet ægte - er kvinder - her skal der måske findes en hel del af forklaringen :ae:

 

Det er fordi vi kvinder er udstyret med det der helvedes empati....! :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt at det kommer fra dig. Og hvis der er noget jeg ikke ser, så: inlighten me.

 

Nu var mit indlæg til Ascha ment som værende en oplysning om det er umuligt at argumentere for en anden opfattelse af tingene end den hun har - det ville selv en akedemiker ikke kunne klare - det bliver nok opfattet værre end det er ment - husk der skal to til en tango så det med en undskyldning må være et gensidigt behov - nu er det en debat og debatter bliver ofte peppet op hvis der provokeres - det er nødvendigvis ikke for at være ondskabsfuld

At det er kvinder der lægger mere vægt i ordet ægte er helt klart en påstand - en simpel gennemgang af debattens deltagere viser en klar overvægt af kvinder der opfatter brugen af ordet som værende nedladende.

JEG MENER IKKE NOGET NEGATIVT når jeg i forhold til stamtavle spørger om hunden er ægte - det er det jeg mener man skal forholde sig til

Jeg har selv haft flere hunde uden tavle og for mig var hunden ægte men i forhold til stamtavle er den uægte - der gik intet fra mig når jeg blev spurgt om den var ægte og jeg svarede nej den har ingen stamtavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

At det er kvinder der lægger mere vægt i ordet ægte er helt klart en påstand - en simpel gennemgang af debattens deltagere viser en klar overvægt af kvinder der opfatter brugen af ordet som værende nedladende.

 

Jeg er i princippet fuldstændig ligeglad med ordene uægte/ægte, til gengæld bryder jeg mig ikke om ordet bastard, som jeg synes lyder nedladende. Jeg har bare fundet ud af at folk ikke entydigt er enig i meningen om hvad ægte er i forhold til hunderacer. Jeg har hørt mange betegne deres hunde som ægte, racerene osv. uden at der nødvendigvis er en tavle og det er der jo ikke ligefrem enighed om er korrekt brug af ordet ægte vel? Derfor synes jeg jo lige så godt at man kan tale entydigt ved at bruge ord som ikke misforstås.

 

Der findes jo også flere slags tavler og er de ok for at man kalder sin hund ægte? Det ord dur altså bare ikke:roll: og her tænker jeg ikke følelser, men mangel på entydighed.

 

Nå debatten kører vist lidt i ring efterhånden:-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...