Hop til indhold

Vores dejlige Amr. Collier


Gæst A-team of loving
 Share

Recommended Posts

  • Svar 469
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Har NKC ikke nogle krav til de hunde, der bliver avlet på?

 

nej det har de ikke, du kan få stambogsført din hund hvis du indsender et skema som du kan hente på hjemmesiden, du skal bare få en dyrlæge til at skrive under på at hunden er den race du skriver den er:) sværere er det såmen ikke:)

Link til indlæg
Del på andre sites

øhm.... det minder da bare en smule om den CKC tavle jeg fik lavet på min den gamle i sin tid... Priserne er endda det samme.

 

ANer ikke om CKC eksisterer endnu, eller deres danske pendent DKCKC... men jeg vil sgu næsten tro det er samme organisation dét der.

 

Og er det tilfældet, så er det fløjtende hvor seriøs en avler mener at være, eller synes at være.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Hm. Så det vil sige, at jeg kan gå ned til dyrlægen i morgen og få lavet en stamtavle på min tavleløse labrador, hvis jeg kan få ham til at skrive under? Også selvom jeg reelt ikke aner om han er ægte?

Tidligere ejer påstår, at han har tavle, men jeg har aldrig set den, så i princippet har han jo nok ikke tavle. Men det er ligegyldigt eller hvad? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker også sundhed og sådan... :) Kunne ikke finde noget på deres hjemmeside nemlig :)

 

Jamen sundheden er også med inde under når jeg skriver racestandard, tager det lidt for givet men det nok fordi jeg stadig holder fast i DKK's gamle regler for avl *G*

For selvfølgelig er det ikke kun udseendet der er vigtigt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ser ud til at hvis man bare har navnene på forældre dyrene så har man en tavle så snart dyrlægen har skrevet under på racen :-o
Jamen hvad er meningen så med det? Man kan vel ikke bruge stamtavlen til noget, hvis forældrene ikke er registrerede i klubben?

 

Ej, jeg forstår sgu ikke lige hvorfor de har valgt at gøre det sådan :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen hvad er meningen så med det? Man kan vel ikke bruge stamtavlen til noget, hvis forældrene ikke er registrerede i klubben?

 

Ej, jeg forstår sgu ikke lige hvorfor de har valgt at gøre det sådan :???:

 

Jamen meningen er vel, at man kan få en stamtavle på sine hunde ligemeget hvad?

 

Jeg prøver virkelig at lade være med at være kritisk, men.. Jeg kan seriøst ikke se hvad der er godt ved den klub..

Jeg kan ikke se hvorfor man ikke bare avler uden tavle, hvis det der er eneste alternativ ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen meningen er vel, at man kan få en stamtavle på sine hunde ligemeget hvad?

 

Jeg prøver virkelig at lade være med at være kritisk, men.. Jeg kan seriøst ikke se hvad der er godt ved den klub..

Jeg kan ikke se hvorfor man ikke bare avler uden tavle, hvis det der er eneste alternativ ?

Ja, det kan man da ligeså godt :vedikke: Hvis valget stod mellem at købe en tavlehund, som er blevet registreret på baggrund af en dyrlæges udsagn og et par forældre, som man lige synes skulle have tavle og en tavleløs, som vel i princippet kan give mig nogenlunde det samme, så kan jeg da ligeså godt købe en tavleløs og spare de par ekstra tusind kroner :vedikke:

 

Og undskyld til trådstarter i øvrigt, for at din velkomsttråd kommer til at handle om en stamtavle debat i stedet for :-D Men du kan nok høre, at vi er mange som undrer os lidt :) Du må jo sige til, hvis det ikke er okay.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen meningen er vel, at man kan få en stamtavle på sine hunde ligemeget hvad?

 

Jeg prøver virkelig at lade være med at være kritisk, men.. Jeg kan seriøst ikke se hvad der er godt ved den klub..

Jeg kan ikke se hvorfor man ikke bare avler uden tavle, hvis det der er eneste alternativ ?

 

Njarh.. Jeg er ikke nig i at man ligeså godt kunne avle uden tavle..

 

Fordelen ved som minimum at bruge denne metode f.eks. når man har en race der ikek kan stambogsføres i DK er jo at du stadig kan lade en "officiel" tavle følge de hvalpe du sælger, og dermed sikre dig at racen som jo nok ikke er vildt udbredt, ikke ender ud med en værre indavl fordi to folk købte samme sted fra, og en lige blev videresolgt, og så har vi balladen!

 

På denne måde kan man trods alt, føre en eller anden form for dokumentation for sin avl, og det KAN bruges som et redskab til at sporer generne i hunden osv...

 

Men jeg er helt enig i at sådan "værdimæssigt" ville det ikke gøre at jeg ville betale mere fordi en hund har en sådan stamtavle.. Hvorimod jeg ville betale mere for en DKK stamtavle f.eks... forstå mig ret...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving

Jeg skal såmænd da heller ikke bruge stamtavlen til andet end så forældre m.v. kan følges :blink: så for min del er det kun et værktøj til netop at undgå indavl :-D

 

Og jeg følger gængse test, såsom øjnlysning, PennHip ( den syntes jeg er mere brugbar end den HD der praksiseres her i Danmark) og MDR1 ( den er der heller ikke så mange der praktisere her i Danmark )

 

For min del har jeg og de opdrættere jeg taler med rundt i verden jo så at sige heller ikke så meget at bruge FCI til , og tag nu f.eks MDR1 test her ved DKK , den er jo ikke påkrævet før man laver et hvalpekuld vel ?

 

Hvis man nu sætter sig til at sammenligne hvad man udføre af sundhedstest rundt i de forskellige lande, så vil man faktigsk blive meget overrasket :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal såmænd da heller ikke bruge stamtavlen til andet end så forældre m.v. kan følges :blink: så for min del er det kun et værktøj til netop at undgå indavl :-D

 

Og jeg følger gængse test, såsom øjnlysning, PennHip ( den syntes jeg er mere brugbar end den HD der praksiseres her i Danmark) og MDR1 ( den er der heller ikke så mange der praktisere her i Danmark )

 

For min del har jeg og de opdrættere jeg taler med rundt i verden jo så at sige heller ikke så meget at bruge FCI til , og tag nu f.eks MDR1 test her ved DKK , den er jo ikke påkrævet før man laver et hvalpekuld vel ?

 

Hvis man nu sætter sig til at sammenligne hvad man udføre af sundhedstest rundt i de forskellige lande, så vil man faktigsk blive meget overrasket :hmm:

Men hvorfor sikrer man sig at racen rent faktisk er det den er, hvis alle bare kan komme ind og få deres hund registreret som en eller anden race? Laver man DNA test eller sådan noget?

Fortæl lidt mere :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving

Jeg laver DNA :blink:

 

Det er sådan set den eneste garanti man har for at det så også er rette forældre :slem:

 

Og så er jeg jo også på den sikre side, når jeg laver en kontrakt hvor vi ikke har indgået aftale om videre avl :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg laver DNA :blink:

 

Det er sådan set den eneste garanti man har for at det så også er rette forældre :slem:

 

Og så er jeg jo også på den sikre side, når jeg laver en kontrakt hvor vi ikke har indgået aftale om videre avl :blink:

 

Hvordan i himlens navn gør man det ? Ja, nu er det mig, der er nysgerrig. Troede det var sådan noget kunstfærdigt med dyræger og sådan noget....

Link til indlæg
Del på andre sites

Njarh.. Jeg er ikke nig i at man ligeså godt kunne avle uden tavle..

 

Fordelen ved som minimum at bruge denne metode f.eks. når man har en race der ikek kan stambogsføres i DK er jo at du stadig kan lade en "officiel" tavle følge de hvalpe du sælger, og dermed sikre dig at racen som jo nok ikke er vildt udbredt, ikke ender ud med en værre indavl fordi to folk købte samme sted fra, og en lige blev videresolgt, og så har vi balladen!

 

På denne måde kan man trods alt, føre en eller anden form for dokumentation for sin avl, og det KAN bruges som et redskab til at sporer generne i hunden osv...

 

Men jeg er helt enig i at sådan "værdimæssigt" ville det ikke gøre at jeg ville betale mere fordi en hund har en sådan stamtavle.. Hvorimod jeg ville betale mere for en DKK stamtavle f.eks... forstå mig ret...

 

Kan godt følge dig i det mht. indavl, men.. Hvis nu klubben optager tavleløse hunde eller blandinger som der er skrevet før, hvordan er man så sikker på at racen/hunden overhovedet er ren?

DNA duer jo kun hvis man har nøjagtig de to rigtige forældredyr at sammenligne med, så vidt jeg har forstået i hvert fald?

 

Og forstår dig godt mht. prislejet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving

Uha, du kan både få det via dyrlægen d.v.s. Blodprøve , det foretrækker jeg .

 

Men du kan også lave skrab fra munden :blink: og fremsende , der findes flere laboratorier der laver disse :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving

Tja... jeg har nu endnu ikke hørt noget som helst om at disse tavleløse er optaget :hmm:

 

Dna bliver skrevet på stamtavlen, og kommer i en DNA bank, så lokalisering er bestemt ikke noget problem :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal såmænd da heller ikke bruge stamtavlen til andet end så forældre m.v. kan følges :blink: så for min del er det kun et værktøj til netop at undgå indavl :-D

 

Og jeg følger gængse test, såsom øjnlysning, PennHip ( den syntes jeg er mere brugbar end den HD der praksiseres her i Danmark) og MDR1 ( den er der heller ikke så mange der praktisere her i Danmark )

 

For min del har jeg og de opdrættere jeg taler med rundt i verden jo så at sige heller ikke så meget at bruge FCI til , og tag nu f.eks MDR1 test her ved DKK , den er jo ikke påkrævet før man laver et hvalpekuld vel ?

 

Hvis man nu sætter sig til at sammenligne hvad man udføre af sundhedstest rundt i de forskellige lande, så vil man faktigsk blive meget overrasket :hmm:

 

Nu kender jeg ikke til den test, da den ikke er udbredt indenfor min race..

Men et hurtigt google søg viser da at RIGTIG mange tjekker for det indenfor Hvid hyrdehund, Sheltie og border.. Sikkert også andre racer, tog bare lige et hurtigt kig :)

 

Der er jo mange test der ikke er PÅKRÆVET mere indenfor DKK desværre, men det betyder jo ikke at hundene med tendens til sygdommene ikke blir tjekket af den grund :)

Link til indlæg
Del på andre sites

helt ærlig og oprigtigt, jeg syntes det er noget fis! dine hunde er sikkert meget søde, men hvorfor kalde dem Collie?? hvorfor ikke bare kalde dem det de er , nemlig nogle fine krydsninger!

Det har ikke meget med collier at gøre og ligner da heller ikke efter min mening, jeg syntes helt ærligt at det er vildledning af køberne du har gang i!

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt følge dig i det mht. indavl, men.. Hvis nu klubben optager tavleløse hunde eller blandinger som der er skrevet før, hvordan er man så sikker på at racen/hunden overhovedet er ren?

DNA duer jo kun hvis man har nøjagtig de to rigtige forældredyr at sammenligne med, så vidt jeg har forstået i hvert fald?

 

Og forstår dig godt mht. prislejet :)

 

Jamen det har du helt ret i, at med to tavleløse er man jo lige vidt. Men man starter stadig et sted.. Alle stamtavler har jo engang været "tomme", så jeg synes stadig at bare ved at registrere forældrene, og give hvalpene en stamtavle er man jo allerede ved 2. generation.. Omend du har ret i det ikke vil sikre at noget før det er indavl, så er man altså startet et sted og et skridt længere end "blank stamtavle"...

Link til indlæg
Del på andre sites

helt ærlig og oprigtigt, jeg syntes det er noget fis! dine hunde er sikkert meget søde, men hvorfor kalde dem Collie?? hvorfor ikke bare kalde dem det de er , nemlig nogle fine krydsninger!

Det har ikke meget med collier at gøre og ligner da heller ikke efter min mening, jeg syntes helt ærligt at det er vildledning af køberne du har gang i!

Hold da op, så er stilen da lige lagt?

 

Og hvad skulle hundene være blandede af?? Hvordan kan du vurdere ud fra et par billeder at det er blandinger?

Jeg kan da sikkert også sagtens finde en hund fra DRU, der ikke ligner hunde af samme race fra DKK, men derfor er de vel ikke blandinger?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op, så er stilen da lige lagt?

 

Og hvad skulle hundene være blandede af?? Hvordan kan du vurdere ud fra et par billeder at det er blandinger?

Jeg kan da sikkert også sagtens finde en hund fra DRU, der ikke ligner hunde af samme race fra DKK, men derfor er de vel ikke blandinger?

jeps, det svarer til at samtlige lab krydsninger i landet som bare ligner labrador lidt er F1 labs

jeg hader når man bevist forsøger at snyde folk, der findes ganske rigtigt amrikanske collier men dem her har intet med det at gøre!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...