Hop til indhold

råd hundetræning anbefaler kvælehalsbånd


bellas mor
 Share

Recommended Posts

  • Svar 88
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Tak for svar,:vinken: Har spurgt, Træneren mener at når hunden mærker kæden stramme omkring halsen nogle gange så finder den ud af det ikke er klogt at trække ????????:confused: men jeg selv mener det godt kan lykkes uden den kæde, så jeg formår at holde fast i min beslutning,:roll: og træner stadig på det. men rart at høre andres mening.

 

 

øh, det er så bare mærkeligt at langt de fleste hunde der fårkæde på og trækker som bella, der er den ensete forskel at de nu ind imellem må stoppe op og halvt brække sig for at få luft...

 

Hvordan går hun i det daglige?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
rent motorisk ville det nok være super til sådan en som mig :mrgreen: Jeg stoler bare ikke på de der "klik" låse, hvis uheldet skulle være ude og min hund bliver forvandlet til en idiot.

 

 

Det kan du roligt. De er super stærke. Vinter har engang bevist det for mig. Hun var bundet til en bil, mens jeg ordnede nogle ting, og fik øje på noget interessant og tog et kraftigt hop frem, hvorved hele bilen rykkede sig.

 

Jeg var godt nok sikker på at hun havde skadet sig selv, da jeg så hun rykkede hele bilen, men der var heldigvis ikke noget.

 

Hvis hun havde haft kæde på havde det nok gjort mere avs.

 

Jeg bruger ikke selv kæde, vel egentligt fordi det har en negativ betydning for mig - selvom jeg godt kan se at det ikke nødvendigvis behøver at være negativt i følge det du skriver.

 

Men hvis hunden netop hopper frem i snoren, så ville jeg nu foretrække at der var halsbånd og ikke kæde på, fordi der er mindre risiko for skade.

 

Jeg kender desuden til nogen som bruger kæden, hvor den ikke er sat i kvæl, men bare hænger som et halsbånd - de vender hver gang hunden trækker, men fordi kæden hænger mere løst (og måske fordi den er hårdere end et halsbånd), så har den efterhånden slidt en del pels af hunden omkring nakken. Dette er bare eksempel på, hvordan kæden kan være, måske ikke meget skadelig, men ihvertfald til gene, selv når den bruges løst.

Link til indlæg
Del på andre sites

øh, det er så bare mærkeligt at langt de fleste hunde der fårkæde på og trækker som bella, der er den ensete forskel at de nu ind imellem må stoppe op og halvt brække sig for at få luft...

 

Hvordan går hun i det daglige?

Du skal selv stoppe en hund der trækker, og giv godbid/ros når linien er løs med det samme. Uanset hvad man bruger bør man træne gå pænt korrekt.

Hvis man er i gang med at træne gå pænt og man lige lader den trække nogle gange hvor man halser efter kommer man rigtig mange skridt bagud i sin træning, så HVER gang hunden trækker skal man træne, stop og/eller gå bag ud og når linien er slap så ros/belønning.

 

Ingen har gavn af en hund der trækker som den vil...ej eller hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Langt de fleste hundeejere jeg har "haft i hænderne" gennem årene har et forkert syn på HVORNÅR i processen en hund trækker og dermed bliver timingen ikke optimal og derfor trækker indlæringen ud.

 

HVORNÅR er hunden i trækkende position?

 

De fleste siger, at hunden trækker, når linen bliver stram, men sådan ser det ikke ud for hunden. Om linen er 1½m eller 10m så er "træk" når hunden MED SIT TEMPO begynder at trække fremefter - altså går hurtigere end ejeren.

 

Ved at give hunden 20m line på ville mange kunne undgå at linen strammes og ville derfor ikke få oplevelsen af, at hunden trækker.

Men hunden vil stadig gå længere fremme og ikke følges pænt med ejeren.

Det har "trukket fra" ejeren.

 

Derfor er det hundens tempo som skal bremses og jo tidligere i processen dette sker, des hurtigere respons.

 

Det betyder i praksis at hunden skal stoppes langt tidligere end når linen bliver stram, for da har den allerede trukket et par sekunder = skidt timing ift. forståelse og indlæring.

 

Stop hunden allerede når den trækker forbi dine skosnuder, vend om eller stå stille til linen slækkes og gå straks videre i roligt tempo.

 

Ved konsekvens vil hunden meget hurtigt forstå hvad der skal til og man kan begynde at give den lidt mere råderum = længere line

Link til indlæg
Del på andre sites

Langt de fleste hundeejere jeg har "haft i hænderne" gennem årene har et forkert syn på HVORNÅR i processen en hund trækker og dermed bliver timingen ikke optimal og derfor trækker indlæringen ud.

 

HVORNÅR er hunden i trækkende position?

 

De fleste siger, at hunden trækker, når linen bliver stram, men sådan ser det ikke ud for hunden. Om linen er 1½m eller 10m så er "træk" når hunden MED SIT TEMPO begynder at trække fremefter - altså går hurtigere end ejeren.

 

Ved at give hunden 20m line på ville mange kunne undgå at linen strammes og ville derfor ikke få oplevelsen af, at hunden trækker.

Men hunden vil stadig gå længere fremme og ikke følges pænt med ejeren.

Det har "trukket fra" ejeren.

 

Derfor er det hundens tempo som skal bremses og jo tidligere i processen dette sker, des hurtigere respons.

 

Det betyder i praksis at hunden skal stoppes langt tidligere end når linen bliver stram, for da har den allerede trukket et par sekunder = skidt timing ift. forståelse og indlæring.

 

Stop hunden allerede når den trækker forbi dine skosnuder, vend om eller stå stille til linen slækkes og gå straks videre i roligt tempo.

 

Ved konsekvens vil hunden meget hurtigt forstå hvad der skal til og man kan begynde at give den lidt mere råderum = længere line

 

Jeg fik så at vide af vores træner at når vi skulle træne gå pænt skulle vi starte med at når linien var stram og han så mærkede trykket på brystet skulle vi stoppe så vi ikke gik mere og give ham ros/godbid når linen var slap så han lærte at hvis det pressede på brystet skulle man sætte tempoet ned, vi har trænet det i knap 1 uge og han er dygtig til selv at mærke det af og til, altså han selv sætter farten ned og lige kigger bagud :-) så noget må jeg gøre rigtigt med min timing jo :idea:

 

kan også være det er fordi jeg ikke synes at han skal gå klistret op af mit ben, han må gerne snuse lidt rundt og sådan. Plads øver vi for sig.

 

Jeg mener så efter at have læst den tråd her er at vejen til målet er anderledes efter hvad målet er?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det svarer overhovedet ikke til at råbe af hunden!!

 

Men prøv lige at forestille dig at en eller anden person skal lære dig at følge med hvorhen hun går. Denne person er stum, og I har altså ikke et verbalt sprog til forklare hvad øvelsen går ud på. Du aner ikke hvad øvelsen går ud på.

 

Det er faktisk sådan det er for hunden at lære lineføring.

 

Tror du ikke den nemmeste måde for personen at lære dig at følge med, er at tage dig i hånden og lede dig efter sig. Så fatter du nok hurtigt hvad det går ud på. Hvorimod hvis personen binder en sele om maven på dig og siger en masse uforståelige lyde til dig, så tager det lidt længere tid før du fatter hvad det går ud på ?

 

Det er præcis sådan forskellen er mellem sele og halsbånd for hunden.

 

Når hunden har halsbånd på, kan den jo mærke at den bliver ledt af hundeføreren, og hvorhen den skal gå. Når den har sele på, har den meget vanskeligere ved at mærke i hvilken retning den bliver ledt. Derfor er man nødt til også at fange dens opmærksomhed, og det kan godt være vanskeligt med hvalpe og unghunde, især på et hold hvor de er mere koncentreret om at komme hen til de andre hunde, end om deres ejer.

 

Hvis man ikke kan fastholde deres opmærksomhed hele tiden, gør det ikke så meget når den har halsbånd på, for der har hunden en hjælp i halsbåndet til at forstå hvad øvelsen går ud på. Kort sagt halsbåndet går det nemmere for hunden at gøre det rigtige. Og i al træning gælder det om at gøre det så nemt så muligt at gøre det rigtige og dermed få ros og godbidder.

 

HUSK, det gælder ikke om at gøre det rigtige så mange gange som muligt, DET GÆLDER OM AT GØRE DET FORKERTE SÅ FÅ GANGE SOM MULIGT !

 

Jeg ved godt at der er mange der er blevet hellige omkring selen og synes det er det eneste der duer. Og det skal I da ha' lov at være, men I gør det bare vanskeligere for jeres stakkels hund at fatte hvad det hele går ud på.

 

Ja-ja nu bliver jeg nok slagtet, men desværre er anvendelse af sele i enhver situation, simpelthen misforstået godhed, som jeg ikke kan se stiltiende på, da det er hundene det går ud over.

 

jeg skal indr¢mme ikke at have læst hele tråden da jeg er på vej ud af d¢ren, men det er stadig noget volapyk. Hvisa an lærer hunden at blive "ledt" af snoren, så skal man jo starte helt forfra når hunden skal lære "fri ved fod"... hvis man leder hunden afsted med noget lækkert foran næsen, lærer den hvor det er godt at gå, hvor det kan betale sig at være. Snoren er kun til at stoppe hunden i at fysisk forsvinde ud af rækkevidde, ikke til korrigering eller styring. Faktisk kunne man fint binde snoren om maven, og i den sammenhæng er det fulstændigt ligegyldigt om det er en sele! Hvis nogen tog mig i hånden, ja så ville jeg da nok lade mig lede, men hvis nogen holdt en lækker fl¢deskumskage foran næsen på mig, så skulle jeg nok selv finde vejen, og hurtigt lære at hvis jeg gik ved siden af denne person, fik jeg min bel¢nning! Fl¢deskum eller p¢lsestykker.... hver sin smag;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

:-) så noget må jeg gøre rigtigt med min timing jo :idea:

 

Ja, ellers ville det ikke virke

 

Hvis timingen er rigtig, og der ikke er faktorer som f.eks. frustration pga. overskudsenergi eller andet indover, så skal man kunne se en fremgang for hver gang man træner "gå pænt".

 

kan også være det er fordi jeg ikke synes at han skal gå klistret op af mit ben, han må gerne snuse lidt rundt og sådan. Plads øver vi for sig.

 

Hvis en hund må snuse under indlæringen af "gå pænt", vanskeliggør man indlæringssituationen for den idet den dermed mister fokus på det der øves.

 

Når vi f.eks. øver "dæk", lader vi ikke hunden kravle rundt fordi den vil snuse - den må ikke gå lidt frem for at snuse i "stå" og ikke lægge sig ned for at snuse i "sit".

 

Indlæringssituationen - eller rettere indlæringsprincipperne er ikke anderledes fordi det er "gå pænt" man øver. Fokus på handlingen fra hunden side og ejerens korrekte timing i fortsærkningen er det vigtigste.

 

Derfor kan det som regel betale sig at øve "gå pænt" uden noget som helst træk i nogle øveseancer og herefter give hunden lov til at snuse og hvad den ellers vil evt i en anden og længere line.

 

Med tydeligt brug af start og slutsignal så hunden ved hvornår den er på og hvornår den er fri.

 

Jeg mener så efter at have læst den tråd her er at vejen til målet er anderledes efter hvad målet er?

 

Det behøver det ikke at være, vi har måske bare forskellige veje til målet tror jeg :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

:-) så noget må jeg gøre rigtigt med min timing jo :idea:

 

Ja, ellers ville det ikke virke

 

Hvis timingen er rigtig, og der ikke er faktorer som f.eks. frustration pga. overskudsenergi eller andet indover, så skal man kunne se en fremgang for hver gang man træner "gå pænt".

 

 

 

Hvis en hund må snuse under indlæringen af "gå pænt", vanskeliggør man indlæringssituationen for den idet den dermed mister fokus på det der øves.

 

Når vi f.eks. øver "dæk", lader vi ikke hunden kravle rundt fordi den vil snuse - den må ikke gå lidt frem for at snuse i "stå" og ikke lægge sig ned for at snuse i "sit".

 

Indlæringssituationen - eller rettere indlæringsprincipperne er ikke anderledes fordi det er "gå pænt" man øver. Fokus på handlingen fra hunden side og ejerens korrekte timing i fortsærkningen er det vigtigste.

 

Derfor kan det som regel betale sig at øve "gå pænt" uden noget som helst træk i nogle øveseancer og herefter give hunden lov til at snuse og hvad den ellers vil evt i en anden og længere line.

Måske mit "gå pænt" skulle erstattes "ikke trække" når jeg udtaler mig :-)

 

i hvert fald det jeg vil træne, at går vi går tur skal han ikke trække fordi så kommer man ikke hurtigere hen til de herlige dufte fordi jeg så stopper fremdriften.

 

Jeg kan godt se hvad du mener med træning og trække i forbindelse med skal gå lige ved siden af en. Om jeg vil begynde at træne det ved jeg ikke helt endnu, da jeg har det fint med hans "frihed" når vi går tur bare det er uden at trække. Måske fordi vi bor i yder kanten af byen og ikke støder ind i folk kontant så jeg/vi ikke har behov for at han går "ultra pænt"?

 

Ellers er vi enige omkring at snuse under træning, vi går også rundt på trænings pladsen før træning (altså den faste dag vi er til træning) og også når vi går il den nærmeste græsplæne hvor vi kan "gemme" os i forhold til andre der går ture, så går vi også lidt rundt på græsset og får snusset den til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er begyndt at gå to ture ,ret kort tid efter hinanden,er det måske en dårlig ide, :?: første tur tisse m.m. tur i flex line, må der snuses og undersøges alt,

derefter den korte snor, og da skal vi gå pænt nogenlunde ved side af mig (betyder sig selv snoren er kort )jeg bruger stadig IKKE kæde men sele og læderhalsbånd, syntes det er begyndt at gå op for bella hvad det drejer sig om, men så er der lige det med de andre dejlige hunde og søde mennesker vi møder, så taber vi kontakten og så går hun på 2 ben.:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

rent motorisk ville det nok være super til sådan en som mig :mrgreen: Jeg stoler bare ikke på de der "klik" låse, hvis uheldet skulle være ude og min hund bliver forvandlet til en idiot.

 

Jeg skal også have noget der er hurtigt af og på. Har før brugt klikhalsbånd (man kan altså få låsene i metal og de er mere stabile) men nu har Thailo fået et rundsyet læderhalsbånd med kvælerfunktion, med med stop.

 

Det kan jeg godt anbefale. Det er nemt at give på, sidder løst om hundens hals uden at hunden kan trække sig ud af det. Og så slider det ikke på pelsen og er rarere at holde i end et lænkehalsbånd. Jo, og andre hunde løber ikke risikoen for at sidde fast i halsbåndet heller.

Link til indlæg
Del på andre sites

[quote name=guanomo;86509

Jeg kan godt se hvad du mener med træning og trække i forbindelse med skal gå lige ved siden af en. Om jeg vil begynde at træne det ved jeg ikke helt endnu' date=' da jeg har det fint med hans "frihed" når vi går tur bare det er uden at trække. Måske fordi vi bor i yder kanten af byen og ikke støder ind i folk kontant så jeg/vi ikke har behov for at han går "ultra pænt"?

 

Ellers er vi enige omkring at snuse under træning, vi går også rundt på trænings pladsen før træning (altså den faste dag vi er til træning) og også når vi går il den nærmeste græsplæne hvor vi kan "gemme" os i forhold til andre der går ture, så går vi også lidt rundt på græsset og får snusset den til.[/quote]

 

Gå pænt = ikke trække for mig også, så vi taler om det samme.

 

Jeg skriver ikke direkte om din hund i indlægget, men om det generelle i, at man tager fat på det forkerte i gå pænt træningen.

 

Mange mener at hunden skal have lov at snuse samtidig som den skal lære at undlade at trække, og det kan også sagtens gå hvis man er tålmodig og har styr på konsekvens og timing - og det har de færreste :-D

 

Derfor skiller jeg de to aktiviteter ad, så hunden ikke er i tvivl og hurtigt lærer ikke at trække.

 

At man bor på landet med plads til at strække armene kan være lidt af en sovepude.

Hundene og vi har stadig rigtig godt at at lære dels at undlade at trække dels at kunne gå på plads.

 

Bare for at kunne det, men også fordi vi aldrig ved, hvad i morgen bringer af ændrede livs- og boligsituationer. En "landhund" kan af nød skulle blive til en "byhund", og så er det ad helvede til, hvis den ikke kan begå sig i bymiljøet fordi den aldrig fik muligheden for at lære det der med at gå tæt op ad sit menneske :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jeg skal også have noget der er hurtigt af og på. Har før brugt klikhalsbånd (man kan altså få låsene i metal og de er mere stabile) men nu har Thailo fået et rundsyet læderhalsbånd med kvælerfunktion, med med stop.

 

Det kan jeg godt anbefale. Det er nemt at give på, sidder løst om hundens hals uden at hunden kan trække sig ud af det. Og så slider det ikke på pelsen og er rarere at holde i end et lænkehalsbånd. Jo, og andre hunde løber ikke risikoen for at sidde fast i halsbåndet heller.

 

Jeg kan anbefale dette halsbånd det er også hurtigt af og på

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan du roligt. De er super stærke. Vinter har engang bevist det for mig. Hun var bundet til en bil, mens jeg ordnede nogle ting, og fik øje på noget interessant og tog et kraftigt hop frem, hvorved hele bilen rykkede sig.

 

Jeg var godt nok sikker på at hun havde skadet sig selv, da jeg så hun rykkede hele bilen, men der var heldigvis ikke noget.

 

Hvis hun havde haft kæde på havde det nok gjort mere avs.

 

Jeg bruger ikke selv kæde, vel egentligt fordi det har en negativ betydning for mig - selvom jeg godt kan se at det ikke nødvendigvis behøver at være negativt i følge det du skriver.

 

Men hvis hunden netop hopper frem i snoren, så ville jeg nu foretrække at der var halsbånd og ikke kæde på, fordi der er mindre risiko for skade.

 

Jeg kender desuden til nogen som bruger kæden, hvor den ikke er sat i kvæl, men bare hænger som et halsbånd - de vender hver gang hunden trækker, men fordi kæden hænger mere løst (og måske fordi den er hårdere end et halsbånd), så har den efterhånden slidt en del pels af hunden omkring nakken. Dette er bare eksempel på, hvordan kæden kan være, måske ikke meget skadelig, men ihvertfald til gene, selv når den bruges løst.

 

Jeg kan godt læse hvad du skriver :blink: Men, min hund har engang sprunget en kæde også (og ja ved godt en kæde ikke er stærkere end det svageste led ;-)), så at skulle stole på en kliklås bliver nok meget svært for mig :neutral:

 

Når jeg er ved kiropraktor med hende er der sjældent kommentarer til hendes nakke og kiropraktoren ved godt hun er monteret med kæde når der trænes. Så den læner jeg mig nok lidt op af og har også engang spurgt om hendes mening, som var at min hund var OK, så ingen grund til at ændre på noget :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...