Hop til indhold

Farve-avl


Splinten, mor og mig
 Share

Recommended Posts

  • Svar 137
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg er jo altså nok lidt kedelig, når jeg jo - igen - må sige(skrive) at jeg ( og de andre jeg taler med som opdrætter de Hvide Collier ) ikke har stødt på hverken døve eller blinde :lol:

 

 

Jeg ved ikke om det evt. måske skyldes at der er kommet dette Dobbelt merle ind i debatten, kan være at det er der der forveksles :oops:

 

Hvor mange hvalpe har du egentlig opdrættet? Og hvorfor er det godt nok at slå sig til tåls med at du ikke har mødt det endnu, når erfaringen viser at det kan forekomme.. Derud over svarede du ikke på spørgsmålet, tager du hensyn til farvegenetikken når du parrer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen , USA ser jo anderledes på mange ting. Lyse/hvide GD i USA er vist også mere døve end i Europa.

Jeg skal lige forstå.... oplever man oftere at amerikanske grand danois som er mangelfulde i pigmenten, er døve end ditto i europa?

 

Mange af disse nye ************* , der endnu ikke er FCI godkendt laves jo også derovre fra start af.

Hvad står stjernerne for?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan nogle forklarer mig, hvorfor Zobelfarvet cocker er uønsket og ej godkendt i England. Og hvordan farven er kommet .???

Er det en mutation , der kan medfører uønskede ting fremover. Eller bare en mutation, der ikke fandtes i oprindelig standard.

 

En zobel er en mutation af black/tan, men hvor black/tan er ressesiv er zobel dominant.

 

At zobelen er forbudt i England er mere politisk begrundet end det er et sundhedsmæssigt issue.

Link til indlæg
Del på andre sites

Indtil punkt nr. 5 er vi helt enige.

 

Korrekt eksteriør, kan jeg gå med til, men korrekt racepræg, hvem defineret dette. FCI?

 

Så må de hellere forklarene mig hvordan det forventes at disse skulle kunne konkurrer

 

[ATTACH=CONFIG]89768[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]89769[/ATTACH]

Ja har desværre ikke et ordentligt stå billed af Zuper

 

[ATTACH=CONFIG]89772[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]89773[/ATTACH]

Den hvide golden er fra årets udstillings golden opdrætter 2011.

 

Jeg vil under ingen opstædigheder give FCI ret i deres ideer om hvad der er korrekt.

 

Golden og lab er blevet for tunge og kompakte, og cockerne for langpelset, og det er kun på eksteriør siden.

 

Så jeg er sådan set ligeglad om de er racetypiske, bare de kan udføre det arbejde de er skabt til.

 

Nu ved jeg ikke en hujende fis om hvad der sker i retriverkredse, men der er pt. stor fokus på overpelsning på spaniels, i særdeleshed eng. + am. cocker. Så vidt jeg husker står det også i RAS (som dommere får forud for DKK udstillinger) for både den engelske og for amerikaneren at dommeren skal sætte fokus herpå.

 

Hvis du kigger på årets resultater på DKK udstillinger ser de også bemærkelsesværdigt anderledes ud end tidligere år, og jeg synes der har været en tendens mod mindre pels.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og som sidste vedr overpelsning. Her cacib + res. cacib fra Stettin i juni.

 

Begge tæver kom fra brugsklasse....

Den sorte med væsentligt mere pels end den røde, men stadig med prøve (kender ikke den polske brugsprøve).. Den røde har dansk markprøve, for den er nemlig min. Hun blev i øvrig senere BIR og BIG3 til trods for den manglende pels. Så overpelsning er altså ikke et kriterie for at vinde.

 

Vi kan så diskutere om hun er god i marken eller ej. Hun er langt fra den bedste jeg har (buffy vil altid være the one and only), men hun er heller ikke decideret dårlig.

 

Hun er ikke mit "end-product" på en allround cocker, men hun er et skridt på vejen. Måske prøver jeg at sætte mig mellem 2 stole, men det må da være muligt at kunne lave en hund der kan både det ene og det andet, uden samtidig at være syg eller have knald i låget.

 

Nå.... Anyway. Jeg ved jo godt ft'erne er bedre arbejdshunde, typemæssigt tiltaler de mig bare ikke, hvorfor jeg fortsætter mit eget private korstog for standardcockeren og bevarelse af brugsegenskaberne. Indlægget var bare som et indspark til debatten om overpelsning i racen.

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Er det en cocker siger du?

Jeg kan godt se de to retrivere af forskellig type begge er retrivere, men jeg kan ikke se at det her er en cocker, derfor mit spørgsmål :-)

 

Ja verdens grimmeste ft cocker, og det er min.

Men det er sund og rask, kan løbe månen tør for strøm og finde 1.000 fasaner uden at brænde sammen og den er 1 år gammel.

Men grim ja

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Og som sidste vedr overpelsning. Her cacib + res. cacib fra Stettin i juni.

 

Begge tæver kom fra brugsklasse....

Den sorte med væsentligt mere pels end den røde, men stadig med prøve (kender ikke den polske brugsprøve).. Den røde har dansk markprøve, for den er nemlig min. Hun blev i øvrig senere BIR og BIG3 til trods for den manglende pels. Så overpelsning er altså ikke et kriterie for at vinde.

 

Vi kan så diskutere om hun er god i marken eller ej. Hun er langt fra den bedste jeg har (buffy vil altid være the one and only), men hun er heller ikke decideret dårlig.

 

Hun er ikke mit "end-product" på en allround cocker, men hun er et skridt på vejen. Måske prøver jeg at sætte mig mellem 2 stole, men det må da være muligt at kunne lave en hund der kan både det ene og det andet, uden samtidig at være syg eller have knald i låget.

 

Nå.... Anyway. Jeg ved jo godt ft'erne er bedre arbejdshunde, typemæssigt tiltaler de mig bare ikke, hvorfor jeg fortsætter mit eget private korstog for standardcockeren og bevarelse af brugsegenskaberne. Indlægget var bare som et indspark til debatten om overpelsning i racen.

 

Så længe du ved du sidder mellem to stole ( men krafig overvægt til den ene side, Skipper sidder mellem de to stole :-) ) og din hvalpekøbere ved det, så er det lige meget

 

Hvilken rækkefølge prioterere du avls arbejdet i.

 

Min er som beskrevet, men eksteriør på en 5. Plads.

 

Og som en side note, så er mine ft fuldstændige normale i hovedet, deres temprament er 100 % i orden, alle kan stjæle fasaner fra dem, uden en sur mine fra dem, og på sundhedssiden har jeg en enkelt med HD, men samme resultat har jeg haft på en standard cocker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Men man kan da ikke være en seriøs opdrætter, hvis man ikke tager alvorligt, de problemer der findes i ens race?

Hvad type mennesker er dine hvalpekøbere? Er det f.eks. en hund der er meget egnet til førstegangskøbere?

 

Jeg betragter sådan set mig selv som dybt seriøs, da jeg jo ikke er i klub her i Danmark, har jeg CVR, så mine hvalpekøbere klart er underlagt købelovens garantier :blink: såfremt at der engang skulle være problem, som jeg endnu ikke har været udsat for - Heldigvis da :hjerte:

 

Hvilke typer de er... tja, svært ( og uetiskt) at udstille mine hvalpekøbere... hvad er det du gerne vil vide ?

 

Jo... jeg kan da fortælle, at jeg har haft flere der har været rundt og kikke ved andre fra Velrenomerede klub ( det har hvalpekøberne fortalt) , men har valgt fra mig, p.g.a. forældrenes/hvalpenes ro , som de Ægte Amerikanske Collier har ( og her spiller farven ingen forskel :blink: )

 

De har så "set stort" på tavlen, de er skam mere i fokus på hvalpen, forældrene, sundhed m.v. , sådan er mennesker jo forskellige , andre vil jo gerne udstille m.v. og der kan man jo ikke købe fra mig, da her ikke kan udstilles i Danmark :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Ikke alle. Men hvis 25% bliver det, er der så tale om godt og samvittighedsfuldt opdræt?

 

 

Læste lige på et indlæg om dalmatinerne :???:

 

Og jeg kan sagtens stå inde for hvad jeg foretager mig - uden problemer :engel: og igen - har eller er ikke rendt ind i de problematikker, hverken i mit opdræt eller andres, så hvad og hvorfor skulle jeg forholde mig til noget vi ikke ser ?? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Ja verdens grimmeste ft cocker, og det er min.

Men det er sund og rask, kan løbe månen tør for strøm og finde 1.000 fasaner uden at brænde sammen og den er 1 år gammel.

Men grim ja

 

Total OT, men hun er da nok den smukkeste ft cocker jeg til dato har set. :lun:

 

Det er vist meget godt jeg ikke er udstillingsdommer :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Læste lige på et indlæg om dalmatinerne :???:

 

Og jeg kan sagtens stå inde for hvad jeg foretager mig - uden problemer :engel: og igen - har eller er ikke rendt ind i de problematikker, hverken i mit opdræt eller andres, så hvad og hvorfor skulle jeg forholde mig til noget vi ikke ser ?? :hmm:

 

http://www.lassie.dk/FARVEAVL.pdf

 

Parre du merle, merle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Total OT, men hun er da nok den smukkeste ft cocker jeg til dato har set. :lun:

 

Det er vist meget godt jeg ikke er udstillingsdommer :engel:

 

Du må gerne være udstillingsdommer for os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Se, det her synes jeg er interessant.

Du har flere gange nævnt at du ikke vil parre en dobbelt merle - hvilket jeg synes lyder helt fornuftigt - og det må så vidt jeg kan se, være ud fra de forskningsresultater omkring det som foreligger?

 

Der ligger også masser af forskningsresultater omkring døvhed hos hvide hunde - men dem har du altså valgt at ignorere?

 

Hvorfor ignorere det ene og ikke det andet?

 

 

Jeg ignorere skam ikke noget :-D men vælger jo at beskæftige mig med noget som er relevant , da opdrættere af Amerikanske Hvide Collier, ikke kender til problemet ( men det står rundt på nettet , b.la hos opdrætter af FCI hunde)

 

Ser/høre vi om det, så forholder vi os da naturligvis til det , men som sagt, så er det pt. kun set på skrift og ikke på vores hunde, så hvorfor skulle vi så forholde os til det ??:blink:

 

Derved ikke sagt, at skulle vi rende ind i noget, så kunne vi jo naturligvis aldrig bare lade stå til....

 

Men problemerne skal være der, før man kan løse dem :slem: og de er der ikke !!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Du må gerne være udstillingsdommer for os.

 

Så ville det sgu' være nogle andre hunde vi så på udstillingerne, hvis jeg bevægede mig ud i det :engel:

 

Tror bare jeg skal holde mig til at sukke og savle når de her lækre eksemplarer dukker op, uanset hvilken standart de så måtte passe ind i - Eller ikke passe ind i :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Men hvordan sikre du sig så imod at der bliver for meget hvid factor i dine hunde? Parre du kun en med meget hvid med en hund med megen farve eller hvordan?

 

Jeg havde faktisk en hvalp til træning forrige sommer som viste sig at være døv. Han var næsten helt hvid, kun med farvede ører, hale og en plet på siden.. Og af en race som normalt ikke har problemer med døvhed. Men mor var også næsten hvid, men altså ikke døv. Helbroren var normalt farvet og selvfølgelig ikke døv. Jeg synes ikke man kan tilskrive den slags som værende uheld, når det netop sker igen og igen at hunde med for meget hvid bliver døve..

Så synes det kunne være spændende at høre hvad du gør eller hvad akc anbefaler at man gør for at undgår det?

 

Det er såmænd da meget enkelt, der gøres ingenting, for der skal jo ligesom være et problem, og de der problematikker ser vi ikke i vores opdræt :hmm:

 

Derfor er Hvid også en anerkendt farve ved AKC :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Det er såmænd da meget enkelt, der gøres ingenting, for der skal jo ligesom være et problem, og de der problematikker ser vi ikke i vores opdræt :hmm:

 

Derfor er Hvid også en anerkendt farve ved AKC :hjerte:

 

Jeg prøver igen, parre du merle, merle

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Temperament, helbred, type må vist være min prioritering :hmm: Jeg vil, trods alt, hellere have en sød hund, der kun bliver 6 år end et bæst, der bliver 20.

 

Derudover kiggede jeg, af nysgerrighed, på partifarvede pudler. Alt hvad jeg finder beskriver, at de tidligere har været en normal del af racen. De er afbilledet på gamle malerier m.m. På et tidspunkt blev standarden skrevet med renfarvede, og alle partifarvede blev aflivet ved fødslen. Der står ingen helbredsmæssig årsag til dette nogen steder.

 

Flere lande er begyndt at lave de partifarvede igen, hvor en del af de opdrættere bliver kaldt grimme ting, fordi det ikke er racens (farve)standard. Men...hvis hunden ellers ligner (typet) og opfører sig som en pudel :vedikke: Så kan den for min skyld være grøn med pink prikker.

 

Det er sådan set det samme for den Amerikanske Collie, den var nemlig også hvid i gamle dage, så fandt de jo alle disse "sygdomme" så blev den avlet væk ( gad forøvrigt godt vide hvorledes de undersøgte og byggede deres formodninger i gamle dage ) :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Jeg forstår det bare ikke. Nogen må jo have oplevet problemet, siden der er kommet den restriktion. Jeg forstår ikke, at man fuldstændig vælger at afvise det.

 

 

 

FCI har den , AKC m.v har ikke :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jepsen
Jeg ignorere skam ikke noget :-D men vælger jo at beskæftige mig med noget som er relevant , da opdrættere af Amerikanske Hvide Collier, ikke kender til problemet ( men det står rundt på nettet , b.la hos opdrætter af FCI hunde)

 

Ser/høre vi om det, så forholder vi os da naturligvis til det , men som sagt, så er det pt. kun set på skrift og ikke på vores hunde, så hvorfor skulle vi så forholde os til det ??:blink:

 

Derved ikke sagt, at skulle vi rende ind i noget, så kunne vi jo naturligvis aldrig bare lade stå til....

 

Men problemerne skal være der, før man kan løse dem :slem: og de er der ikke !!

 

Det er s** da relevant selv om det "kun" er på papir i "dine" kredse.

 

Om 5 år, når et regulært avls-helvede bryder ud hos dig, vil du så sige "Det så jeg ikke komme. Det har ingen fortalt mig kunne ske".

 

Hvorfor ikke forebygge? Mange problemer kan og bliver faktisk løst FØR de opstår.

 

Jeg syntes den holdning med "ikke at forholde sig til noget, man ikke lige kan se" er ret lad. IMO er det lige så uansvarligt, som de s***e avlere, der blander til højre og venstre for at få en fin farve i hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe du ved du sidder mellem to stole ( men krafig overvægt til den ene side, Skipper sidder mellem de to stole :-) ) og din hvalpekøbere ved det, så er det lige meget

 

Hvilken rækkefølge prioterere du avls arbejdet i.

 

Min er som beskrevet, men eksteriør på en 5. Plads.

 

Og som en side note, så er mine ft fuldstændige normale i hovedet, deres temprament er 100 % i orden, alle kan stjæle fasaner fra dem, uden en sur mine fra dem, og på sundhedssiden har jeg en enkelt med HD, men samme resultat har jeg haft på en standard cocker.

 

Jeg er heller ikke sikker på Skipper sidder mellem 2 stole, han har vægten på ballen solidt plantet på højre stol, hvor jeg måske har mere ballevægt på den venstre. (han sad engang mellem de 2 stole, men det var dengang Lisbeth levede) Jeg har jo selv en hund fra ham, og det er netop hende jeg hentyder til når jeg ikke gider en der er varm i knolden eller har sundhedsissues, hvorfor hun aldrig er brugt i avl. Det er kun færingen der kan styre hende, og da han nægter at deltage i spk arrangementer (gammelt nag), så kommer hun aldrig på prøve igen.

 

jeg har som sådan ikke nogen prioriteringsrækkefølge når jeg laver et hvalpekuld. Jeg laver kun hvalpe når jeg selv vil beholde og arbejder ud fra nogle andre strategier. Der bliver ofte peget fingre af mig fordi jeg kører så meget udenlands og udstiller og deltager i arrangementer. Jeg udstillede kun 3 gange i dk sidste år og har kun udstillet 2 gange i år i DK. Folk mener jeg henter billige (???) titler, men jeg bruger en del tid på at kigge avlsmateriale, og turen går da også udenlands når Tussan (på billedet fra før) skal have hvalpe til efteråret.

 

Jeg mindes jeg tidligere har beskrevet andetsteds hvordan jeg tænker, men kan sagtens gøre det igen, jeg vil bare ikke stille det så simpelt op som en prioritering Min pc er bare crashet og jeg sidder her og bander over at måtte nøjes med at skrive på telefonen, for det gør det ikke nemmere at skrive lange indlæg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...