Hop til indhold

Farve-avl


Splinten, mor og mig
 Share

Recommended Posts

Inspireret af en anden tråd - og det følgende har INTET med starter af den anden tråds hunde eller opdræt at gøre - det er blot tanker, der blev sat igang på grundlag af debatten i tråden!

 

 

Farveavl er.... i min verden lidt et skældsord. Det er nok fordi jeg har en race, der kommer i mange farver og gennem tiden har forskellige farver været mere eller mindre populære. Min fornuft siger mig, at man - når man ønsker at avle fancy farver (lige pt. er det f.eks. ee-red, der er populær) - let kommer til at gå på kompromis med andre ting, for at få hvalpe i de ønskede farver.

 

Derudover er der - i hvert fald ved Border Collier - forskellige farverelaterede.... ting. F.eks. kan blå/lilla (ikke merle, men dilutede hunde) lide af farverelateret hårtab. Ligeledes kan for meget hvidt resultere i døvhed.

 

Hvidfaktorede hunde bør ikke parres med andre hvidfaktorede hunde (hvid faktor styres af et gen - s - der kan kombineres på forskellige måder SS = intet hvidt, Ssi = alm. hvide aftegn, dvs. blis, krave, der ikke går ud over skuldre/ryg samt hvide ben, sp = broget, dvs. hvide pletter andre steder og Ssw = ekstremt hvid broget, dvs. hvid grundfarve med farvede pletter - f.eks. farvet hovede og en plet ved halen). Parrer man to Ssw kan man få SS (solid farve), Ssw (store aftegn) og swsw (helt hvid) Man mener at en genmodifikator styrer størrelsen af aftegnene i hovedet - og dette har stor indflydelse på f.eks. risikoen for døvhed. Det er derfor, man f.eks. ser colourheaded whites i både sheltier, collier og border collier. Colourhead er IKKE et problem i sig selv - men da man endnu ikke har lokaliseret modifikatoren kan det være problematisk at avle på hvidfaktorede hunde.

 

Problemet opstår, når hårene i det indre (dvs. ikke synligt!!!) øre er hvide - her er ikke tale om "hvide" hunde, som f.eks. samojeder, dalmatinere o.l. der har pigmenteret hud og f.eks. sort næse og sorte øjenrande. Hos hvidfaktorede hunde dør nerveenderne i øret indenfor de første leveuger og hunden vil hermed blive døv.

 

DDEAF FAQ's

 

Derudover er der hele dobbelt merle problematikken.... Her opstår fejlene ofte i øjet, da øje-cellerne dannes samme sted i det befrugtede æg, som farven. Dette kan degenerere pupillen, så øjet bliver meget lysfølsomt eller det kan resultere i et meget lille øje - helt ned til næsten intet synligt øje og hermed ikke noget syn.

 

 

BorderWars | A Border Collie Manifesto beskæftiger sig rigtig meget med mange forskellige problemer ved raceavl - han er en MEGET kritisk mand!

 

Her går han i kødet på double-merle collier.... og det er IKKE kønt! Skræmmende hvad nogle opdrættere vil gøre for den helt rigtige farve eller det helt rigtige hovede!!!!

 

Category Archives: collies

 

Alt den her elendighed er risisci - dvs. det er ikke sådan at alle doublemerle hunde er døve eller blinde eller at alle hunde med hvide øreaftegn er døve!!! Et link, der viser, at nogle doublemerle sheltier lever helt normale liv med både syn og hørelse intakt

 

Clan Duncan Shelties Shetland Sheepdog Growl Page Articles

 

 

Rodet og meget teknisk.... men håber på en spændende debat!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 137
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gæst A-team of loving

Ja, det er da også meget inspirerende :hmm:

 

Nu skriver du jo så selv at du er i Border-Collie Verden.

 

Så lige et konkret spørgsmål spørgsmål til dig, og tilskud til debat.

 

Er Border-Colliens Genmatriale det samme som hos Amerikanske Collie ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving

Ups, næste spørgsmål jeg gerne vil have du besvare mig på, nu når du er i dobbelt merle problematikken ( og jeg mener så stadigvæk at dobbelt merle er noget skidt, da der er risiko for trakiske følger , og tror såmænd da også at LAAANNGGGTTT de fleste opdrættere godt ved det, så lidt kedelig (og gammel Skræmmekampagne) :engel:)

 

Men du bevæger dig jo således ind - nu på Sheltier.... ( som jo også har merle problematikken)

 

Er Sheltiens genmatriale således identiskt med den Amerikanske Collie ?

Link til indlæg
Del på andre sites

BorderWars | A Border Collie Manifesto beskæftiger sig rigtig meget med mange forskellige problemer ved raceavl - han er en MEGET kritisk mand!

 

Tak for dette ekstremt nyttige link!

 

Mht. debatten er der sikkert mange, der ikke gider høre mig sige - endnu engang - hvor forkasteligt det er at ofre livskvalitet til fordel for eksteriør, så jeg smutter bare igen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving

Spørgsmål nr 3 til dig :-D

 

Du skriver : Colourhead er IKKE et problem i sig selv - men da man endnu ikke har lokaliseret modifikatoren kan det være problematisk at avle på hvidfaktorede hunde.

 

Men yderligere skriver du så også : Hos hvidfaktorede hunde dør nerveenderne i øret indenfor de første leveuger og hunden vil hermed blive døv. ( du tager dog også forbehold, da du yderligere skriver ; her er ikke tale om "hvide" hunde, som f.eks. samojeder, dalmatinere o.l. der har pigmenteret hud og f.eks. sort næse og sorte øjenrande.)

 

Dette vil jeg også meget gerne have at du lige dokumentere, både om disse nerveender´s levetid , døvhed m.v. :roll:

 

Det er jo lidt af nogen saftige påstande, du fremsætter her... så måske vil det jo da være ret og rimeligt at du også finder procenterne frem for disse problematikker , du jo så gerne vil have lidt debat omkring.... :lun: ( og du må meget gerne finde lidt nyere , jeg havde en anden debat, hvor jeg skulle debattere mod modpartens oplysninger - som stammede fra 1957 !! :slem: )

 

 

Men jeg vil da i hvertilfælde meget gerne debattere med dig, og ser frem til dine besvarelser TS :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Tak for dette ekstremt nyttige link!

 

Mht. debatten er der sikkert mange, der ikke gider høre mig sige - endnu engang - hvor forkasteligt det er at ofre livskvalitet til fordel for eksteriør, så jeg smutter bare igen ;-)

 

 

 

Er der da nogen der gør det ?

 

Jeg kan da kun udtale mig om Amerikanske Collier ( Hvide ) men her kender jeg INGEN der sætter sundhed, livskvalitet eller andet til fordel for eksteriør , og det gælder skam over hele verden.

 

Dog vil jeg sige, at der jo imellem lande er forskel på hvilke sygdomme , test m.v. man laver, og det var sådan set meget lærerigt for mig at se forskellen, og da jeg jo skal kunne få mine hvalpe rundt i verden, så kan jeg jo da i hvertilfælde ikke gå på krompromi , og f.eks vurdere at visse ting ikke er nyttige at teste mod, her henviser jeg jo så til MDR1, som jo netop bruges flittigt i udland.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving

TS

 

I dit link - (som jeg kun lige har skimmet flygtigt igennem) står der b.l.a. :

 

The most common cause of congenital deafness is pigment related. (There is some talk about a recessive gene as well, but most researchers do not believe this is the case.) Some dogs have white coats, but still have pigmented skin (Samoyeds, West Highland Terriers, and White German Shepherds fall into this category).

 

Måske du kan svare mig på om White German Shepharts har samme Genmatriale som Hvide Amerikanske collier ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dette ekstremt nyttige link!

 

Mht. debatten er der sikkert mange, der ikke gider høre mig sige - endnu engang - hvor forkasteligt det er at ofre livskvalitet til fordel for eksteriør, så jeg smutter bare igen ;-)

 

 

Jeg er ikke helt uenig Umulia. Har selv en race hvor farveavl bliver praktiseret i stor stil. I min verden er farveavl = farvel-avl, forstået på den måde at folk hår på meget på kompromis, ikke blot med sundhed, men også med eksteriør for at få en bestemt farve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Jeg er ikke helt uenig Umulia. Har selv en race hvor farveavl bliver praktiseret i stor stil. I min verden er farveavl = farvel-avl, forstået på den måde at folk hår på meget på kompromis, ikke blot med sundhed, men også med eksteriør for at få en bestemt farve.

 

 

Lyder trist at der gås på krompromi i din race som er ?

 

Og hvilke sundhedsgener kommer der så ved det såkaldte farveavl i din race ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Dokumentere at farver er genetisk bestemt? Det troede jeg, var.... Kendt viden. Kan ikke poste links da jeg er på vej til Fyn og træne hund, men skal gerne poste link til et par gode sider, når jeg kommer hjem.

 

Lyder godt, og god træning med din hund :banan:

 

Må jo lige bede dig om at dokumentere at De omtalte hunde i denne tråd er med samme genmatriale, som du skrev :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Er du da uenig?

 

I så fald synes jeg du skal prøve at google farvegenitik :hmm:

 

 

 

Jeg vil lige se hvad jeg modtager, så skal jeg nok komme på banen :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg vil lige se hvad jeg modtager, så skal jeg nok komme på banen :klap:

 

Jamen for at kunne finde links af relevans, så er det rart nok at vide præcis hvad det er du ønsker?

 

Vil du have en helt konkret sammenligning af farvegenerne hos de forskellige racer?

 

Eller noget på alle generne og deres egenskaber?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Jamen for at kunne finde links af relevans, så er det rart nok at vide præcis hvad det er du ønsker?

 

Vil du have en helt konkret sammenligning af farvegenerne hos de forskellige racer?

 

Eller noget på alle generne og deres egenskaber?

 

 

Jeg vil ,som omtalt, vente og se hvad TS nu kommer med af dokumentation :-D

 

 

Så skal jeg nok vende tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der da nogen der gør det ?

 

Jeg kan da kun udtale mig om Amerikanske Collier ( Hvide ) men her kender jeg INGEN der sætter sundhed, livskvalitet eller andet til fordel for eksteriør , og det gælder skam over hele verden.

 

Dog vil jeg sige, at der jo imellem lande er forskel på hvilke sygdomme , test m.v. man laver, og det var sådan set meget lærerigt for mig at se forskellen, og da jeg jo skal kunne få mine hvalpe rundt i verden, så kan jeg jo da i hvertilfælde ikke gå på krompromi , og f.eks vurdere at visse ting ikke er nyttige at teste mod, her henviser jeg jo så til MDR1, som jo netop bruges flittigt i udland.)

 

Der er desværre RIGTIG mange racer der lider under at de opdrættes efter udseende.... Hvorfor tror du Mops f.eks. har så mange problemer som de har? Eller at Schæferen knapt kan støtte på sine bagben (Igen generelt der findes skam opdrættere i alle racer der gør det godt nu nævnte jeg lige disse to som eksempler på at deres livs kvalitet har måtte lide over deres udseende).

 

Vil du være sød at dokumentere ??

 

Jeg vil ,som omtalt, vente og se hvad TS nu kommer med af dokumentation :-D

 

 

Så skal jeg nok vende tilbage.

 

Jeg forstår heller ikke helt hvad det er du vil have dokumentation for...

 

Det virker som om du vil have dokumentation for at racerne har samme "gener", og det virker som du om fisker efter at TS skulle påstå racerne er "de samme", og avles på samme måde...

 

Men faktum er at FARVE GENETIK er generelt.... Det vil sige at du må HELLER IKKE parrer en MERLE COLLIE med en MERLE BORDER COLLIE... Eller en MERLE border collie med en MERLE blandingshund... Fordi GENET der giver MERLE, er det "farlige gen".

 

Her er en fin overskuelig liste: Dog Coat Color Genetics

 

Farvegenetikken er altså noget der er ens hos alle hunde, derfor kan man ALTID spå om hvilke farver der kan opstå i et kuld, og blandt andet er det derfor en labrador opdrætter altid kan sige om der kommer brune, gule eller sorte hvalpe. Eller en Collie opdrætter kan vide om der kan komme Merle hvalpe.

 

Der er altså ikke noget der kan "dokumenteres" for, genetik er nu engang genetik, og de gener vi har opfører sig alle på samme måde, og de arves ned på samme måde. (Det vil sige merle genet opfører sig på samme måde hos alle racer, eller blandinger for den sags skyld).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving

Vi er på intet tidspunkt uenige om at der IKKE skal gås på krompromi med Sundheden :blink:

 

Og ja, jeg ved jo også at der er problemer rundt om, men derfor syntes jeg jo således også at når man nu bevist gerne vil lave debatter og udstille nogen som værende usundt avl, så må jeg jo da naturligvis lige være med i hvor der er nogen der syntes det " går galt" :engel:

 

Jeg bemærker jo så også at TS også medhæfter link, hvor det jo så også vises at ikke alle bliver døve, blinde m.v. ( Dobbelt merle orker jeg næsten ikke blive ved med at debattere , det beklager jeg, men er helt udenfor det som jeg opdrætter efter)

 

Men vil stadigvæk afvente TS, så jeg lige er med på hvor det er hun gerne vil have debatten hen :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Der er desværre RIGTIG mange racer der lider under at de opdrættes efter udseende.... Hvorfor tror du Mops f.eks. har så mange problemer som de har? Eller at Schæferen knapt kan støtte på sine bagben (Igen generelt der findes skam opdrættere i alle racer der gør det godt nu nævnte jeg lige disse to som eksempler på at deres livs kvalitet har måtte lide over deres udseende).

 

 

 

 

 

Jeg forstår heller ikke helt hvad det er du vil have dokumentation for...

 

Det virker som om du vil have dokumentation for at racerne har samme "gener", og det virker som du om fisker efter at TS skulle påstå racerne er "de samme", og avles på samme måde...

 

Men faktum er at FARVE GENETIK er generelt.... Det vil sige at du må HELLER IKKE parrer en MERLE COLLIE med en MERLE BORDER COLLIE... Eller en MERLE border collie med en MERLE blandingshund... Fordi GENET der giver MERLE, er det "farlige gen".

 

Her er en fin overskuelig liste: Dog Coat Color Genetics

 

Farvegenetikken er altså noget der er ens hos alle hunde, derfor kan man ALTID spå om hvilke farver der kan opstå i et kuld, og blandt andet er det derfor en labrador opdrætter altid kan sige om der kommer brune, gule eller sorte hvalpe. Eller en Collie opdrætter kan vide om der kan komme Merle hvalpe.

 

Der er altså ikke noget der kan "dokumenteres" for, genetik er nu engang genetik, og de gener vi har opfører sig alle på samme måde, og de arves ned på samme måde. (Det vil sige merle genet opfører sig på samme måde hos alle racer, eller blandinger for den sags skyld).

 

 

 

Vi er virkelig enige, om at der er stader i vores hundeverden hvor det går helt og aldeles galt :(

 

Men igen - merle/merle, syntes jeg jo virkelig er slået fast med syvtommersøm, så ikke der jeg vil fokusere , det er simpelthen for intetsigende at blive ved at køre i samme rille.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving

Omkring mit fiskende :

 

Det virker som om du vil have dokumentation for at racerne har samme "gener", og det virker som du om fisker efter at TS skulle påstå racerne er "de samme", og avles på samme måde...

 

 

Så syntes jeg jo det blev lagt op sådan, og det kan man jo naturligvis IKKE :blink:

 

Vi taler jo netop om Gener , og trods at F.eks Hr. hansen og Fru larsen får et barn, så trods at de begge er fuldt ud friske , ja, så kan der via naturen jo tilstøde komplikationer :lun:

 

Hvis jeg nu var den mindste smule i Tvivl om det som jeg opdrætter med ikke er i orden, ja, så havde jeg jo naturligvis heller ikke gjort det !!!

 

Præsis som alle i andre :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg vil sætte det endnu mere firkantet op. Glem sundheden. Hvad med hundens baselle egenskaber? Dens interiør?

 

Det er imo dét der gåes på kompromis med, hver gang folk avler efter udseendet. De er ofte hurtigfe til at prale af sundhed og alt hvad der har med dét at gøre. Mens de baselle egenskaber som jo sådan set er dét der har skabt racen i første omgang. Dét gåes der velvilligt på kompromis med? Ja jeg fatter det ikke!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...