Hop til indhold

Er det en vabel?


bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Møffe har sådan en rødlig, væskende-agtig bule på sin pote, den havde pludselig udviklet sig meget voldsomt i fredags. Det ligner lidt en vabel og tror også, efter søgning på nettet, at det er det, det er... Jeg har bare ikke fundet nogle billeder, men kun beskrivelser og vil gerne være mere sikker...

 

Jeg fandt en tråd herinde, hvor der stod "rense i klorhexidin" og compeed plaster - så det har jeg lige gjort.

 

Har det her billede af det:

IMG_2962.jpg

 

Jeg er bange for, at det måske er fordi jeg har gået på varm asfalt med ham :???: Vores vaner er jo helt anderledes ift. de andre år, grundet hans dårlige ben, så vi går ikke bare de 50 meter ned i parken og så er det græs (og Møffe er jo så smertenskold, at han er lige glad med varm asfald, salt og selv den her "bums"), nu går vi jo på fortovene, for at undgå løse hunde... Synes bare ikke, at asfalten har været SÅ varm? Har jo for det meste siddet ned på den, når vi har holdt pause, men ja, måske det har været nok? :vedikke: Han havde også noget begyndene på forpoten, men det gik i sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo. Asfalt med sol på er "SÅ varm". Du kan spejle æg på den.

 

Jeg har selv fået vabler under fødderne da jeg var barn, så selvfølgelig kan hunde også få det.

Især hvis Møffe ikke flytter poterne så hurtigt på grund af varmen..

 

Jeg kan anbefale dig at prøve at tage sandalerne af og gå ud på den sorte asfalt når solen har skinnet på den i nogle timer, sådan bare lige for at få en fornemmelse af, hvordan det føles at stå stille på den.

 

OG den mørke asfalt er den varmeste. Det sorte tiltrækker varmen og holder på den. Ældre, mere lysegrå asfalt er varm, men ikke SÅ varm..

 

---Fliser er osse varme....... Sikkert ikke nok til at lave vabler, men når vablerne først er der, kan det være slemt nok at gå på de varme fliser også..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo. Asfalt med sol på er "SÅ varm". Du kan spejle æg på den.

 

Jeg har selv fået vabler under fødderne da jeg var barn, så selvfølgelig kan hunde også få det.

Især hvis Møffe ikke flytter poterne så hurtigt på grund af varmen..

 

Jeg kan anbefale dig at prøve at tage sandalerne af og gå ud på den sorte asfalt når solen har skinnet på den i nogle timer, sådan bare lige for at få en fornemmelse af, hvordan det føles at stå stille på den.

 

OG den mørke asfalt er den varmeste. Det sorte tiltrækker varmen og holder på den. Ældre, mere lysegrå asfalt er varm, men ikke SÅ varm..

 

---Fliser er osse varme....... Sikkert ikke nok til at lave vabler, men når vablerne først er der, kan det være slemt nok at gå på de varme fliser også..

 

Ja, er som sagt godt klar over, at asfalt kan blive varm - var også ude i dag og prøve at sætte en bar fod på asfalten for at teste (der er trods alt gang i den i dag), men det føltes bare ikke synderlig varmt? Varmt, ja, men ingenlunde brændende... Og jeg har som sagt siddet på asfalten med ham i tyndt tøj :vedikke: Men tænker, at det må være det.

 

Bare utroligt at det kræ er så kold overfor smerte, hvis det er en vabel (hvilket jo er det, jeg ikke ved, om det er - men det synes du det ligner, kan jeg forstå?)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det ligner et hotspot. Er det lige så svampet som det ser ud? Lugter det?

 

Det lugter ikke, men det er "blødt" og fugtigt og buler som sagt ud. Jeg synes personligt ikke, at det virker som et hot spot, har masser af erfaring med det, desværre, han har pt sådan et både på halen og brystet :-/ Men ellers, så er klorhexidin jo også effektivt mod dette og det behandler jeg det jo med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak til alle for svar, alt er læst og tænkt over, selvom jeg ikke lige svarer alle :5up:

 

Har han fået pencillin fornyeligt?

 

Ikke just hvad jeg vil kalde lige for nylig, det er vist en 4 måneder siden.

 

Jep det var det jeg tænkte på.... passede en GD der havde det, de så sådan ud når der gik hul på dem.

 

Okay, så kan det jo godt være noget sådan :-/ Har bare aldrig oplevet det se sådan ud før, ikke noget nær, så den tanke havde jeg faktisk kasseret fuldstændig og smidt i skraldespanden. Nu siger jeg, at vi har haft erfaring med hot spot, meen det er nu så meget sagt - det har været flere forskellige stadier inden for hudbetændelse...

 

Kan godt se, at det lidt kan ligne tredje billede her:

Dven ? dansk veterinærdermatologisk netværk

 

 

Om det kan være svamp, som nogen nævner, aner jeg ikke - har aldrig set det og kan umiddelbart heller ikke finde billeder.

 

Argh, kan ikke helt finde ud af, om jeg skal kontakte dyrlægen i morgen eller hvad... :-/ Men må jo kigge på det i morgen og er det ikke blevet bedre, må jeg give dyrlægen et kald og høre, hvad de har at sige... Selvom han ikke viser at han har ondt, så har han det jo nok :-( Men nogen forværring er der da heldigvis ikke sket her over weekenden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, hvis det var mig, så få det compeed AF MED DET SAMME.

 

Du lukker alt det "grimme" inde og det kan ikke få luft. Desuden er min erfaring (er samarit og har set MANGE på sportsfolk), at det kan være UMULIGT at få af. Lige så snart det bliver varmet rigtig godt op, så slipper det IKKE igen. Jeg ved godt jeg skriver med store ord lige nu, men jeg har flere gange skullet klippe et compeed af en hæl, hvilket betød at jeg var nødt til at klippe huden med af, for det sad HELT fast :shock:

 

Så heller pakke det ind i noget kompres, som du nemt kan tage af, når i har gået tur. Måske give ham en sko på når I går.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, hvis det var mig, så få det compeed AF MED DET SAMME.

 

Du lukker alt det "grimme" inde og det kan ikke få luft. Desuden er min erfaring (er samarit og har set MANGE på sportsfolk), at det kan være UMULIGT at få af. Lige så snart det bliver varmet rigtig godt op, så slipper det IKKE igen. Jeg ved godt jeg skriver med store ord lige nu, men jeg har flere gange skullet klippe et compeed af en hæl, hvilket betød at jeg var nødt til at klippe huden med af, for det sad HELT fast :shock:

 

Så heller pakke det ind i noget kompres, som du nemt kan tage af, når i har gået tur. Måske give ham en sko på når I går.

 

Okay, det har jeg aldrig oplevet? Har altid været kæmpe fan af Compeed, har en del herhjemme. Fik et par kæmpe vabler på en ferie for nogle år siden, de plastre reddede den :lol:

 

Anyways, de falder af helt af sig selv. De sidder ikke overdrevent fast - nr. to ligger i parken et sted, vil jeg tro, ups :genert:

 

Hmm, kompres, hvad er det helt præcist? :oops: Sok har jeg prøvet en anden gang på Møffe, helt umuligt, den kravler af på 5min. - måske jeg har noget at binde den fast med, men tvivler... Og kan ikke lige komme i nærheden af en sko til ham lige nu pt.

 

Men rigtig god idé at rense det jævnligt.

 

Andet kunne jeg heller ikke forestille mig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

De er heller ikke noget problem for "almindelige" mennesker, men sportsfolk, som bliver rigtig varme om fødderne, der er problemet og så tænkte jeg at hvid du har mistanke til den varme asfalt, så kan den i hvert fald være med til at "smelte" det fast på poten...

Sådan noget kompres er noget med en blank side, som skal sidde mod såret og så skal der bindes noget om. Så når man tager det af, så hænger det ikke fast i såret. Det kunne f.eks være sådan en her Melolin - Gazekompres - Frstehjlpsudstyr

Link til indlæg
Del på andre sites

De er heller ikke noget problem for "almindelige" mennesker, men sportsfolk, som bliver rigtig varme om fødderne, der er problemet og så tænkte jeg at hvid du har mistanke til den varme asfalt, så kan den i hvert fald være med til at "smelte" det fast på poten...

Sådan noget kompres er noget med en blank side, som skal sidde mod såret og så skal der bindes noget om. Så når man tager det af, så hænger det ikke fast i såret. Det kunne f.eks være sådan en her Melolin - Gazekompres - Frstehjlpsudstyr

 

Ok, tak. Angående asfalt, så undgår jeg det nu, mens solen står "højt". Skal ikke risikere noget.

 

Så det bliver vist ikke et problem med Møffe. Vis jeg renser det inden, burde det vel heller ikke give problemer ift. skidt? Det isolerer jo også lidt mod nyt skidt, tænker jeg? Poten er trods alt et ret udsat sted... Bruger det ikke mens vi er hjemme (der ligger han alligevel ned 95% af tiden), mere når vi er ude og gå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der var ingen synlig bedring her til morgen, så vi har været forbi dyrlægen idag. Jeg glemte at bede om en bestemt dyrlæge i telefonen, da den ene er høj og gerne vil have de store hunde på bordene, hvilket jeg har fuld forståelse for og derfor ikke vil arbejde imod - men hun lod heldigvis Møffe, der har højdeskræk og derfor bliver temmelig usikker blive på gulvet og det var vidst også det, der er lettest, når man skal kigge under pote.

 

Anyways, det var én eller anden art furunkulose (og tror ikke, jeg kunne slå den ned ved egen kraft, for den var jo ikke så "yderlig" som de hot spots, jeg normalt oplever). Så vi har fået creme og piller med hjem + Møffe har fået en sprøjte med, ja, vel antibiotika af en art og noget kløestillende (det han har på halen klør, det er det eneste hot spot jeg nogensinde har oplevet, at han rent faktisk har reaktioner overfor).

 

Så det var i hvert fald ikke bare en vabel, desværre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Spurgte du om det kunne være en vable på grund af varm asfalt? Talte I om det?

 

Jeg nævnte ganske kort, at jeg havde tænkt på, at det kunne have noget at gøre med den varme asfalt. Ikke mere end det (havde dog nævnt det i telefonen). Dyrlægen mening var, at han havde fået et sår fra ét eller andet og det så har udviklet sig.

 

Det ser allerede lidt pænere ud i dag, så alle tingene i går må have hjulpet lidt - den buler ikke helt så meget :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt du var afsted så. Så du kunne få det rigtige at behandle med. Er det furukulose noget svamp?

Dejligt at det alleride ser bedre ud :5up:

 

Ååhr, det kan jeg ikke huske, det mener jeg, at det kan være, måske, men i hvert fald ikke absolut. Det kan også være en stafylokok-infektion. Grundlæggende, så er det noget infektion i huden og det kan ligge både yderligt (hot spot) og dybt - postede et link tidligere i tråden, der beskriver det lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...