Hop til indhold

Problemerne ved 2 hunde... Hvordan skal det takles?


Shii
 Share

Recommended Posts

Vi har jo længe ville have hund nr. 2, og nu får vi hende jo snart!

 

Dexter har siden han var omkring 6 mdr. ikke fået lov at lege med hvalpe, fordi han godt kan være lidt voldsom når han går i sit "zoomie" mode, og komme til f.eks. at træde på små hunde og hvalpe ved et uheld...

 

Men nu skal lillesøster jo flytte ind... Egentlig tænkte jeg at det klarer vi jo nemt nok.. Men nu bliver jeg usikker... Jeg vil jo helst undgå at Dexter møde hende og det første han gør er at "gokke" hende i hovedet fordi han vil lege med hende...

 

Min plan har fra starten været at vi henter hende en fredag om eftermiddagen. Det er en to timers køretur, og Dexter får lov at blive hjemme...

Jeg har taget fri om fredagen, håber jeg får det godkendt, og så kan vi tage ud og cykle med Dexter om formiddagen, og få ham til at få brugt noget energi, så han ikke er i totalt Zoomie humør når lillesøster kommer hjem for første gang!

 

Dernæst havde jeg tænkt mig at sætte mig på gulvet med lillesøster, og så kunne Dexter få lov at komme ind og snuse og møde hende, med snor på, bare for at se hvordan han reagere. Han er jo normalt super blid og sød ved mindre hunde, så jeg tror næppe det er et problem.

 

Næste spørgsmål jeg har er, når de skal være alene hjemme... Dexter har jo egentlig et bur, som han aldrig rigtig bruger, og det er jo kæmpe stor for Lillesøster, ville det være en dårlig idé at hun i starten var derinde, så når de skal være alene, vi ikke risikere at Dexter f.eks. træder på hende?

 

Jeg har desværre kun selv fri fredagen hvor vi henter hende, men min kæreste har fået fri en hel måned til at træne alene hjemme, så det skal nok gå... Håber jeg!

 

 

Årh pludselig bliver jeg bare så usikker på om Dexter kommer til at skade hende ved et uheld, fordi han er sådan en klodsmajor!

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til, at træde på hende, så tror jeg ikke, at du skal være nervøs. Synes, at de er ret gode til at tage hensyn til små hunde, når de leger, ellers må man lige gribe ind, hvis det bliver for voldsomt, men min erfaring er, at der ikke plejer, at være grund til bekymring.

Vi har ihvertfald ikke haft noget problem med Bella og Tulle, selv om Bella også er en meget klodset hund til tider, så har jeg faktisk aldrig oplevet, at hun er kommet til, at træde på Tulle, heller ikke da Tulle var hvalp og Bella har altid taget meget hensyn, når de har leget, selv om det godt kunne/kan se voldsomt ud når de farer omkring.

 

Og tillykke med hende, det bliver da spændende :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dexter er bare MAKS klodset på det punkt... Og hun er jo bare 8 uger når vi får hende, lille bitte :lun:

 

Tror også det stammer fra da vi fik Dexter hvor min kæreste var liiige ved at træde på ham den første dag hvilket resulterede i at Dexter gemte sig i 3 timer under sofaen :megaked:

 

Som jeg har forsøgt at forklare min kæreste er vi jo heldige denne gang, Dexter taler jo "samme sprog" som hvalpen, og derfor vil hun hurtigt blive tryg ved ham.. Dexter var jo en super tilbageholdende hvalp, det tog os næsten 2 mdr at få opbygget hans selvtillid, men nu er der så heller ikke meget tilbageholdende over ham :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bøvle

Jeg tror jeg ville prøve at ladehvalpen være fri, så den kan løbe rundt og væk bag dig, hvis det bliver for voldsomt, og så have Dexter i snor lige den første halve time, så forsøge under opsyn at lade dem være sammen, men kender jo ikke din hund, men sådan ville jeg gøre her.:-D Og det med alene hjemme kan trænes stille og roligt med din kærestes hjælp når han er hjemme, s kan han jo se om de kan sammen eller om den ene må i bur:blink:tillykke med den nye hvalp

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik jo hvalp hjem for et par måneder siden, jeg passer meget på, at min drentehan ikke leger med den lille uden opsyn, han er alt alt for stor og klodset, til at lege med hvalpe (de helt små under 8 uger, er han suveræn påpasselig med), så det er i små doser.

Det er bare et klask med poten over ryggen eller en bodytackling, så er det besøg hos Dr. Dyr, det vil jeg bestemt ikke udsætte hvalpen for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik jo hvalp hjem for et par måneder siden, jeg passer meget på, at min drentehan ikke leger med den lille uden opsyn, han er alt alt for stor og klodset, til at lege med hvalpe (de helt små under 8 uger, er han suveræn påpasselig med), så det er i små doser.

Det er bare et klask med poten over ryggen eller en bodytackling, så er det besøg hos Dr. Dyr, det vil jeg bestemt ikke udsætte hvalpen for.

 

 

Lige præcis min stræk... Det ER bare et "klask" eller gok med poten og så kan det altså gå RIGTIG galt.. Og de gør det jo ikke for at være onde...

 

Men nu må vi se.. De får ikke lov at lege sammen overhovedet før end lillesøster er nok 5-6 mdr!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Orrhhh de skal da lege, bare under opsyn. Nu har jeg ikke helt det problem, da min voksne hun er mindre end dobbelt så tung som min 8 ugers hvalp, så jeg vil egentlig bare bidrage med hvordan mine blev ført sammen.

 

Nemo (husets voksne hund) blev hjemme (blev også cyklet med osv inden) og vi kørte efter hvalpen. Lige inden vores hjem steg jeg ud med hvalpen og familien kørte hjem og hentede Nemo og gik så hen til mig med ham i snor. så var det på neutral grund og helt naturligt for ham at have snor på. Så gik vi alle hjem derfra. Hvalpen fulgte jo bare med...så måske tror Nemo han bare er noget vi fandt !!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Lad dem dog lege, men hold dig tæt på så du hurtigt kan afbryde det hvis det er. Hundene tager alligevel ingen skade af at opleve at legen stopper hvis den bliver for voldsom :blink:

 

Hehe det var også min helt store bekymring ved Dumle da vi fik Nova hjem... men jeg blev overrasket! Dumle var (og er) så forsigtig! Lige da han mødte hende og hun endda kom med ind ad døren hjemme! Da var Dumle en tand for voldsom og kunne slet ikke finde rundt i det. Han fik en pause i buret et par timer mens Nova lå og sov ved mig... men allerede om aftenen samme dag hun var kommet hjem var Dumle formidabel.

Han lagde sig ned og lod lillehvalpen kravle rundt overalt på ham, lod hende hænge sig i ørerne og var så meget forsigtig med ikke at træde på hende. Til tider måtte han hoppe over hende for ikke at vælte over hende når hun tacklede ham :lol: Potedask fik hun så også, lige i fjæset når Dumle ville lege, men aldrig har han potedasket så forsigtig før.

Lige siden har Dumle faktisk været super god til hvalpe... men inden da... ja det snakker vi ikke højt om...

 

Tror også jeg ville lade hvalpen rende fri så den selv kan bestemme hvor tæt den tør være på Dexter. Vi gjorde meget i at sætte os på gulvet og så moslede hundene op ad os. Så kunne vi hurtigt stoppe det hvis det blev for voldsomt, agerer ly for Nova (hvilket hun så sjældent brugte) og lige afværge hvis vi kunne se Dumle var på vej til noget voldsomt (hvor jeg så blev så overrasket over hvor blid han egentlig var).

 

Jeg ville ikke kun lade den ene være i bur hvis det var... Nu er det jo ikke alle det går med som vores, men det kan ske du bliver overrasket over hvor glade de bliver for hinanden... og så tror jeg godt det kunne gå hen og blive svært for den i bur at kigge på den udenfor.

Dumle er jo i bur når han er alene. Vi valgte at Nova ikke skulle være det bare fordi Dumle havde behov for det. Hun var vant til bur og glad for det da hun nogle gange sov i bur ved siden af sengen om natten hvis ikke hun gad falde til ro i sengen, men derfor skulle hun jo ikke bare i bur når de var alene også, så hun fik lov at være alene i gangen.

 

Træningen gik fint, men lige pludselig opstod der alligevel problemer. Jeg fik optaget lidt af det og opdagede at det var når Dumle kunne høre Nova i gangen, så blev han urolig og når Nova så kunne høre Dumle så blev hun urolig og gav sig til at gnave i døren mens Dumle gav sig til at hyle :shock:

Så endte hun i bur i stuen overfor Dumle, så de kunne se hinanden, men hun ikke kunne rende og drille ham... lige siden har hun ofte snorksovet når vi kom ind ad døren efter de har været alene.

Jeg gad gerne mine kunne være ude sammen når de var alene, men det er bare ikke en mulighed med Dumle og når der nu er så meget ro på når de er alene hjemme nu ser jeg ingen grund til at prøve.

 

 

Puh det blev en længere smøre og historie om mine hunde :mrgreen: hvad jeg egentlig ville sige var at jeg syntes du skal prøve at lade dem lege (stop det hvis det bliver for voldsomt) og at det nok godt kan blive svært med en i bur og en ude.

Link til indlæg
Del på andre sites

nu har jeg ikke prøvet at have 2 hunde uden at der var en pæn aldersforskel så den ene har altid været helt voksen - 6 - 7 år , når hvalpen ankom , men jeg har altid sørget for at være der når de har leget selv om det er mit indtryk at den voksne godt har kunnet styre det, jeg har aldrig oplevet at der er sket uheld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Selvfølgelig skal de da have lov at lege.

 

Som alle andre skriver, så er det bare med at være over dem indtil hvalpen er stor nok, til ikke at tage skade af nogle dask.

 

For os gik det ret nemt, da Bamse ikke gad lege rigtig med Yoda før for en uge eller to siden og der havde Yoda allerede en god størrelse.

 

Da vi fik Kaia var hun 5 mdr. og lille bitte - Og de tog nogle fuldstændig vilde ture, men der var slet, slet ingen tvivl om, at Bamse havde fuldstændig tjek på, at hun var lille og skrøbelig og passede rigtig godt på hende, selvom det virkelig gik vildt for sig.

 

Så når hvalpen kommer hjem, så kan i jo starte med at have Dexter i snor som i selv har foreslået og så må i lige se hvordan det går og tage stilling til, om hundene bare skal gå frit sammen eller ej, når i ser hvordan de omgås hinanden.

Vores har altid været sammen uanset størrelse og de gider ikke lege når de er alene hjemme - Så vi har ikke haft problemer med det.

Men det skyldes måske at vi er startet ud med en middelaldrende og super fornuftig hanhund, der har forklaret hvordan tingene skal foregå :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg frygter bare at Dexter ikke helt ved at han ikke er 12 uger gammel længere :lol:

Han har slet ingen forståelse for hvor stor han er, og det er jo til dels fordi vi aldrig har begrænset ham.. Men han ER normalt en meget blid hund, han kan bare nogle gange få sådan nogle "Yaaaay hurrraaaa livet er dejligt" flip, og der bruger han altså ikke hjernen overhovedet...

 

Lege sammen vil de få lov til, men meget af Dexters leg er jo f.eks. fangeleg.. Og sådan en bette 8 ugers hvaps er måske ikke super interesseret i at blive fanget af Dexter :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal nok blive godt! :-) Vent bare og se hvordan Dexter reagerer på hende først, måske bliver det slet ikke, som du har regnet med! :-D

Mine svigerforældre har en "voldsom" labrador, og der var INGEN problemer da de fik hund nr. 2 :-D

De ved godt, når de har med hvalpe at gøre :-) <3

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...