Hop til indhold

Hund nummer to...


caro2001
 Share

Recommended Posts

  • Svar 253
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det var ikke for at fornærme nogen, men det er ikke fordi den er grim, den er nydelig, men efter hvad jeg har læst skal den klippes.:lun:

 

Det er ikke kun mig der bestemmer hvilken hund det skal være, men det er jo min hund vi skal have så derfor må jeg da komme med nogle af dem jeg kan lide. Vi er meget opse på om den passer til os og vores familie.:hmm:

 

Kan man selv nemt lære at klippe en Löwchen eller skal den ikke så tit??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus
Hvor tit skal dem klippes? fælder den? :hmm:

 

Findus hvilken race er den på dit billede??

 

Det er lidt en smagssag alt afhængig af, hvor kort pelsen skal være, men hver anden måned eller sådan noget... Jeg har en löwchen...

 

Nu læser du også om de enkeltes racers egenskaber/sind og ikke kun vurderer ud fra billeder ikk? ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Beaglepack ja den ville nok være god, den er også bare mega smuk og en stor mulighed!!!

Men den opfylder ikke lige højden, men det er nok fordi en labrador er lidt større, men ham vi har er meget flot bygget og stor (ikke tyk) så det går nok har set en i virkeligheden og den har en god størelse og energi niveau, ville bare passe perfekt til familien (tror jeg). er forelsket (havde ikke kigget på den før du forslog den :banan:).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Beaglepack ja den ville nok være god, den er også bare mega smuk og en stor mulighed!!!

Men den opfylder ikke lige højden, men det er nok fordi en labrador er lidt større, men ham vi har er meget flot bygget og stor (ikke tyk) så det går nok har set en i virkeligheden og den har en god størelse og energi niveau, ville bare passe perfekt til familien (tror jeg). er forelsket (havde ikke kigget på den før du forslog den :banan:).

 

Ja - jeg syntes også det er en smuk hund - Lars Løkke Rasmussen har i øvrigt to af slagsen og de kommer skam på udstilling :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg vil så umiddelbart mene, at en toller er en for stor mundfuld, både fysisk og ifht. egenskaber, til at primært blive tumlet og trænet af en 11-12 årig pige. har også hørt fra mange forskellige sider, at de kan være noget sværere mentalt ifht. de andre retrievere - lavere stresstærskel, følsomhed/usikkerhed, stor tendens til egetkønsaggresion og den slags.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg vil så umiddelbart mene, at en toller er en for stor mundfuld, både fysisk og ifht. egenskaber, til at primært blive tumlet og trænet af en 11-12 årig pige. har også hørt fra mange forskellige sider, at de kan være noget sværere mentalt ifht. de andre retrievere - lavere stresstærskel, følsomhed/usikkerhed, stor tendens til egetkønsaggresion og den slags.

 

Enig.

 

Tolleren er en dødlækker race, som desværre er løbet ind i en hel del problemer. Jeg ville ikke turde, det er så få der rent faktisk lever op til racebeskrivelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay men holder nu fast, jeg er ret høj af min alder. (jeg forstår det ikke helt)

 

det handler ikke så meget om at holde fast eller ej, men om, at hvis du skal gå til træning for første gang med din egen hund, vil det være en fordel for dig, en meget bedre oplevelse og alt andet lige noget mere hyggeligt, hvis du får en relativt "nem", glad, ukompliceret race, hvor der ikke er for stor en risiko for at løbe ind i adfærdsproblemer - det er svært at tumle, selv for voksne, erfarne hundeejere, og det er ikke spor sjovt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været med til hundetræning med den anden hund og der var sådan en og den var meget kærlig og havde ingen adfærdsproblemer og var meget legesyg, sød overfor alle, den var en drømmehund for mig og min FAMILIE, min mor vil nok godt gå med mig til hundtræning tror du ikke??, jeg vil have en blid, men forståelig stemme overfor hunden og vil give den hvad den har brug for.

Link til indlæg
Del på andre sites

nu kunne jeg heller aldrig finde på at påstå at alle tollere har adfærdsproblemer. jeg mener bare ikke, at det sædvanligvis er en særligt nem hund, og jeg ville personligt gå efter en hund, der havde mindre fysisk styrke, mindre drift og færre temperamentsproblemer i avlen. der er jo ingen grund til at gøre det svært for sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tolleren er et rigtig dårligt valg. Ikke så meget af hensyn til DIG, caro2001, men af hensyn til hunden.

 

Du kan ikke leve op til de ting, som en toller har brug for.

 

Det er IKKE et spørgsmål om at du er stærk nok til at "styre" den, men om du kan opfylde dens behov.

 

En toller er mere "arbejdshund" end en labrador. Meget mere. Man får en trist og ulykkelig hund, hvis ikke man forsøger at give den, hvad den har brug for.

Er der nogen i familien, der går på jagt?

Har DU prøvet at gå til markprøver med jeres labrador?

 

Har du tiden til at lave ting sammen med din hund mindst et par timer daglig, ---nogle gange mere-- HVER dag?? Også om 3-5 år når du får mere travlt med skole og uddannelse og når du får en kæreste?

 

Og når jeg skriver "ting", så mener jeg ikke at kaste en bold eller lave lidt fodersøg, men at DU finder på opgaver, som du og din hund skal løse sammen. Det betyder både "lektier" og det betyder indlevelse i din hund. Sku ikke hunden på hårene!(altså, vælg ikke hunden efter dens udseende..)

 

Hvis du er så forelsket i en toller, så skulle du meget hellere forsøge at overtale familien til at få endnu en labrador. Denne gang en tæve. Den er mindre end jeres han. Og tæver er tit nemmere at opdrage end hanner. Og en labrador er altså noget nemmere at opdrage end en toller.

 

Med hensyn til pels, så fælder en toller ligesom en golden retriever. Man skal være indstillet på, at der i lange perioder ligger røde nullermænd overalt i huset. Og man skal altså ikke gå med sort tøj. Aldrig!!

 

Hverken en toller eller en labrador egner sig særlig godt til agility.

 

:hmm:Sig mig..... Du har allerede en hund på bare 2 år? Hvorfor går du ikke til træning med ham?? Han har da mange gode oplevelser i sig endnu. Hvem skal tage sig af ham, når du får en ny hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi han har en skade i sit ben og kan ikke så meget mere som fx agility, men han kan sagtens lege med andre hunde, men han bliver hurtigt træt, og grunden til det ikke skal være en labrador tæve er at vi ikke har lyst til at døje med løbetid og den dur der, (hvad er markprøver?), Okay så kigger jeg lige på andre hunde, er der nogle der ligner en toller bare med et andet behov?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tæven kan jo steriliseres. Så kommer hun ikke i løbetid. Og hun slipper for sygdomme, som kan være et problem for tævehunde når de bliver ældre.

 

Du kan ikke få en toller uden en tollers behov.

 

Jeg tror at det, du er vild med, er tanken om at få en hvalp der ligner den hvalp I fik for et par år siden......... :lun:

 

Det er kun retrievere, der ser sådan ud. Og du har jo selv oplevet, at jeres hund fik dårligt ben. Retrieverne KAN let skade deres ben. Både labrador retriever og golden retriver og -i lidt mindre grad-- tolleren. Men heller ikke tolleren egner sig til agility.

 

Min hund er en golden retriever. Hun er rød som en toller, men hun er heller ikke nem og blid som de fleste andre goldens.

Og Silke og jeg har brugt rigtig mange timer på træning. Og vi har gået til mange lydighedsprøver. Vi har dyrket lydighed på ret højt plan, og trænet på eliteniveau.

 

Hvis man vælger en aktiv jagthund så er det synd for hunden og meget besværligt for ejeren hvis man ikke har tænkt sig at bruge den til andet end som "familiehund".

 

Mange arbejdshunde finder selv et "arbejde" hvis man ikke arbejder sammen med dem. F.eks. kan de selv gå på jagt -efter naboens kat eller marsvin, eller de kan skræmme alt og alle til at holde afstand til hjemmet. At æde postbude og katte er selvopfundne beskæftigelser for en arbejdsløs hund..

 

Så længe de er hvalpe splitter de bare alt ad og lukker ørerne hvis man skælder ud. For skældud forstår de alligevel ikke. De er avlet til at man snakker om tingene og samarbejder.

 

Markprøver er de prøver, som man kan gå til med sin jagthund. Under træningen lærer jagthunden og ejeren hvad det er de skal gøre. Og til markprøven skal de så vise, om de har forstået øvelserne og om de kan dem. Det er en slags eksamen.

--Det er lidt ligesom at gå til lydighedstræning. Men de ting man lærer handler mere om jagt. F.eks. at hente døde dyr og aflevere dem. At følge sporet efter et dyr. Hente en and, der er skudt og faldet ned i en sø.

Det er ikke noget jeg har brudt mig om. Derfor har Silke og jeg i stedet gjort meget ud af at gå til lydighedsprøver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror altså at problemet er, at du stadig tænker på, hvordan din hund så ud da I fik ham for 2 år siden...

Du blev forelsket. Og det vil du gerne opleve igen.

En labrador-hvalp ER helt uimodståelig lækker og nuttet og charmerende. Det er de fleste hvalpe af de større racer.

Jeg tror at det er derfor at du helst afviser de små racer.

En 8-ugers hvalp af en lille hund ligner næsten en voksen. Den er bare lidt mindre..

 

En beaglehvalp har noget af det nuttede og kluntede som en labradorhvalp osse har. Og det falder du så for.. Men en beagle egner sig lige så lidt til agility som en labrador..

 

Hvis du skal videre i din søgen, så må du gøre op med dig selv hvad der er vigtigt: Skal hvalpen være nuttet som en labrador? Så skal du droppe agility.

 

Hvis agility er vigtig, så skal du droppe tanken om en kluntenuttet hvalp.

 

Hvis agility IKKE er vigtig, så tror jeg, at du vil få MEGET mere ud af at koncentrere dig om den hund, du allerede har: Begynd at træne ting med ham, som han kan klare. Lær ham at ignorere at andre hanner spiller op.

Prøv at lære ham noget NYT. Klikkertræning kunne være et forslag.

 

DU ville lære noget nyt om at træne hunde, til glæde for dit fremtidige voksenhundeliv. Men du ville også lære noget om ikke nødvendigvis at kassere en hund fordi den ikke mere dækker DIT behov.

Alle hunde bliver ældre. Og alle hunde kan få et handicap.

Du vil vokse som hundemenneske hvis du ændrer dine egne behov, så de passer til din hunds behov.

 

Du elsker jo stadig den skønne hvalp, han var engang. Og den raske unge hund han har været. Du elsker ham stadig. Du skal bare se de nye muligheder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Agility er ret vigtigt, men overvejer at droppe det og så tage en labrador igen for den er fantatisk, men jeg vil have en tæve da en tæve ikke er så stor som en han, kan man ikke godt bruge en labrador til lydighed?, men vil han ikke bare hoppe op på hende?, han har leget med min venindes tæve og der ville han op på hende, holder han op tror du?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...