Hop til indhold

gode råd til øjendråber modtages!


Gæst Iokken
 Share

Recommended Posts

Gæst Iokken

Hej

 

vores hvalp har fået en lille smule øjenbetændelse og vi skal nu skylle hans øjne et par gange om dagen.

 

Han er enormt angst omkring det (og det er jo heller ikke rart!) så vi plejer enten at holde ham og få det hurtigt overstået, eller få ham til at ligge sig ned og "snyde" ham med godbidder så man kan "skyde" det ind i øjnene på ham. Sidstnævnte generer ham ikke ret meget men det er heller ikke specielt effektivt. Bagefter vædder vi en vatrunddel og tørrer alt hvad der er af snask væk og prøver at tørre hen over øjnene så der måske havner lidt derinde.

 

vi har prøvet at klikke med ham for at han ikke skulle være bange for flasken men han ved godt hvornår vi bare klikker og hvornår han skal have det ind i øjnene!

 

En anden hund (en stor 6årig rottweiler) har mødt ham mens han har haft det, og han blev ved med at slikke ham i øjnene (og i ørerne, og på maven og på poterne og... og ...) jeg ved ikke om det er sådan hunde i naturen ville tage sig af det?!

 

Er der nogen som har nogle gode måder til at dryppe øjnene? jeg ved godt han nok ikke kommer til at kunne lide det, men jeg ville gerne have at han blev rask snart :???:!

 

snuse2.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sille var også helt panisk i starten og vi måtte være to om at holde hende. Men det var som om hun pludselig fandt ud af at det faktisk gjorde hende noget godt. Nu drypper vi hendes øjne i saltvand (saltvandsampuller man kan købe på apoteket) 2 gange om dagen fordi hun har allergi og så får snask i øjnene (dyrlægen siger der ikke er betændelse, jeg har lige været afsted med hende). Jeg luner ampullerne lidt, så de har kropstemperatur. Det gør at hun finder sig i det nu. Hun synes ikke det er sjovt, men nu kan vi være én til det og hun sidder bare helt stille og venter til det er overstået. Måske kan I øve med lunkent saltvand, så han vænner sig til at det ikke er så slemt? Jeg ved det ikke bare en idé. Sille fandt selv ud af at det gik nok, efter noget tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min gamle hund skal have dryppet øje hver dag (grøn stær). Da hun er klikkertrænet har det været naturligt at klikke hende til at sidde stille og holde øjet åbent.

Jeg bruger en fløjte i stedet for en klikker. Så har jeg begge hender fri.

Vi træner "dryppet" 3 - 5 gange hver morgen og det er kun den ene af gangene hvor der falder en dråbe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har haft samme problem, da min Møffe var lille - og jeg siger også, prøv med klikkeren igen! Og tag den helt op til øjet og lad være lidt der, ryst lidt på hånden osv. Alt det, der ville ske med dippedutten, som hvis han rent faktisk SKULLE dryppes. Bare væsken ikke rent faktisk drypper ned i øjet på ham. Og gentag mange gange, inden det går løs på den rigtige måde.

 

Det tog mig tre kvarter at få lært en lille hvalp på én gang (han var usiiiiiigeligt madglad dengang, det var sindssygt!), men det er jo ikke sikkert, at det går lige så hurtigt for jer, at få "hjernevasket" den bette. Lidt vedligehold har der skulle til nu og da og hver gang han har skulle dryppes, så har vi "ladet som om" 1-flere gange (meget forskelligt, så han ikke var forberedt og derfor blinkede). Når jeg lader-som-om, så presser jeg gerne også lidt på tingesten og holder den helt tæt ved hans øje.

 

Bruger I saltvand eller noget dyrlægeordinet? Jeg har indtryk af, at Møffe fandt saltvand ganske mere ubehageligt end fusithalmic og spersadex og hvad dyrlægen nu ellers kunne diske op med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øj, det var jeg ikke klar over med saltvandet... Sille synes ikke det er sjovt, men hun flytter sig ikke sådan mere. Ved du hvorfor han reagerede med saltvandet?

 

Jeg tror primært, det var fordi der kom mere af det i øjet. Ikke fordi det sveg eller noget, bare fordi det egentlig er jævnt irriterende og så bliver det bare for meget. Fucithalmic'en (den vi har brugt mest) var jo bare en lille dråbe og det samme var Spersadexen, men de der saltvandsampuller, der kom altså mere end en dråbe ud af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåå, ja det kan da godt være det... Sille finder sig i det fordi jeg temperer det, ellers trækker hun sig, hvis det er koldt...

 

Mit var sådan noget, der bare stod i skabet, så det havde altid stuetemperatur - så tror ikke, han fandt det synderlig koldt. Anyways, så var det også fuldstændig virkningsløst herhjemme, det hjalp ikke over en dørtærskel :lol: Heldigvis får han dog ikke øjenbetændelse længere, som han ellers havde nærmest konstant som lille, 7-9-13 - han har ikke haft det siden august sidst år, hvor en tur på stranden i virkelig kraftig blæst var synderen - gal nogle røde øjne, han havde fået, da vi kom hjem! Aldrig har de været så slemme og næste dag var der betændelse :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger dem heller ikke mod øjenbetændelse, men for at skylle pollen ud 2 gange om dagen, eller hvis der kommer andet snask i. Vi har altid prutteposer og øjenskylle væske med overalt :mrgreen:

Ja, sådan noget sand i blæsevejr er noget groft stads, så tro pokker han fik betændelse i øjnene, men godt I ellers er sluppet af med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger dem heller ikke mod øjenbetændelse, men for at skylle pollen ud 2 gange om dagen, eller hvis der kommer andet snask i. Vi har altid prutteposer og øjenskylle væske med overalt :mrgreen:

Ja, sådan noget sand i blæsevejr er noget groft stads, så tro pokker han fik betændelse i øjnene, men godt I ellers er sluppet af med det.

 

Det med øjenbetændelse var egentlig også i relation til TS :-)

 

Og ja, vi har lært lektien herhjemme med strand og blæst :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min havde også problemer med øjnene som hvalp og hun gik helt amok hver gang jeg skulle dryppe :stupid:Indtil jeg en dag ved et tilfælde fik sat mig foran hende i stedet for på siden eller forsøge at holde hende fast, så gik det bare af sig selv :vedikke: Men ok, min har nu altid været mærkelig :stupid::lol: Men prøv det, det kan jo ikke skade :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg købte strips af tørret and og kylling og holdt en op foran snuden på Taiki da han sad i sit. Så dryppede jeg ellers bare hurtigt, inden han nåede at lukke øjnene, og stak det tørrede dyr ind i hans gab. Mens han så lå og spiste det med lukkede øjne, tørrede jeg med en vædet vatrondel.

 

Det er samme fremgangsmåde når han skal have klippet klør. Distraher med et tørret dødt dyr og vær hurtig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iokken

tusind tak for svar : ) vi må igang med klikkeren igen og så har jeg set at vatrunddelen ikke er så slem for ham mere.

 

og JA! det der lægesnask det virker til at være mere ubehageligt... vi bruger skiftevis kamillethe og lægeting og han brokker sig næsten ikke når det er kamillethe!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...