Hop til indhold

Aktivering af den gamle hund..

luckyluna
 Share

Recommended Posts

Hvad sætter jeres gamle hund(e) pris på at lave?

Jeg har altid gået lange ture med mine hunde og det kniber for dem begge efterhånden, i hvertfald hygger de sig knap så meget med det som tidligere..

Men jeg synes jo stadig de skal opleve, udfordres og være sammen med mig om noget.

Det er nok mig der har sværrest ved at omstille mig, så mangler ideer:)

Træning er ikke noget de hungre efter, selvom det synes det er ok sjovt hvis det skulle være. Men igen, der kan sheila så mange tricks at jeg har svært ved at finde på nogen til hende mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Sadie på 11 kommer heller ikke på lange ture mere. Men hun løber stadig rundt med de andre og jager egern, i sit eget tempo. Hun har altid været vild med at fange frisbee, men det duer ikke mere pga. hendes hofter og korsbånd, så nu lader jeg hende bare stjæle dem ud af hænderne på mig. Hun har også en kæmpe bold (jolly ball til heste) som hun har sjov med at bide i, og jeg sparker den lidt rundt, så hun kan fange den. Ellers nyder hun fodersøg i græsset og trækkelege med et reb. Indendørs er hun stadig glad for at finde ting - da hun var yngre lærte jeg hende at finde mine nøgler ved at binde et lille stykke lammeuld på nøgleringen, som så lugtede af mig da jeg havde dem i bukselommen. Så skjuler jeg dem rundt omkring i huset og beder hende finde dem. Det er et stort hit.

Rocky som jeg først fik da han var 13 nød også fodersøg og at gnave ben, og så havde han lidt sjov med at jage firben rundt om huset.

Har du bil, kan du evt. køre forskellige steder hen og enten gå korte ture, eller bare snuse lidt rundt og sidde og observere - det er jo altid en oplevelse at se - og lugte - nye steder, selvom der ikke er så meget fysisk aktivitet involveret.

Gå korte spor, hvis det er noget de har interesse i.

Har du have kan du også gemme godbidder rundt omkring på grene, i buske osv. Eller du kan bruge foderbolde og aktiveringsspil. Evt. lån en bog på biblioteket om næsearbejde og opfind din egen mindre fysisk udfordrende udgave af de forskellige øvelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vinnie elsker klikkertræning, også selv om hun ikke lærer noget nyt mere. Bare jeg tager klikkeren frem er hun helt "hoppebold".

Jeg kan tage en håndfuld godbidder og sige sit og dæk, men det er åbenbart bare ikke det samme - hvis klikkeren kommer frem er det meget sjovere :vedikke:

Tyggeting og okseknogler er også et hit - og ture i bil. Det sidste får Vinnie desværre ikke så meget mere, da vi jo ikke har en bil pt :( Turen til dyrlægen i går var ren forkælelse for hende :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når hunden bliver gammel går jeg lidt flere gange. ½ time virker jo ikke af meget, men hvis man gør det 4x dagl. bliver det alligevel til 2 timer. Det er godt for gigt at ledene kommer i bevægelse tit og bliver "smurt" lidt, godt for kredsløbet og ikke mindst for musklerne.

Jeg synes at aktivitetsspil er blevet godt modtaget af mine gamle hunde, men de har også begge været nogle madører og ellers som andre også skriver, ture med i bilen hvor hunden kommer ud på helt fremmede steder. Ascha elskede jo vand, så hende tog jeg med til stranden og Thailo elskede at snuse til andre dyr, så ham tog jeg med ud i stalden hos en arbejdskollega der opdrætter heste eller fandt indhegnede får og køer vi kunne gå lidt tur omkring.

Derudover kommer så de ting der evt. bliver en nødvendighed at arbejde med. Ascha skulle jeg træne til at stille sig imellem mine ben hvis der kom hunde der var vilde (ellers kunne de vælte hende) og Thailo blev jo døv og måtte lære at undgå alle fremmede, tage øjenkontakt meget ofte og alle ord måtte han lære oversættelsen af til håndsignaler.

Link til indlæg
Del på andre sites

tak for jeres gode ideer:)

I dagligdagen er det svært med flere korte ture pga mine arbjedstider, så det er en halv time om morgenen og en times tid i roligt tempo om aftenen. Og det passer dem begge glimrende, men jeg synes bare det bliver lidt for lidt..

Har ikke bil, men udnytter andres og vi er mindst en gang i ugen på tur et andet sted med hundevenner.

Det der er svært er jo at jeg kan mærke at især sheila har et stort behov for at være sammen med mig, men hun kan ikke holde til at være med på samme måde som før , så der ligger en udfordring der for mig iforhold til at finde måder hun kan være med på:)

Vores spil gider hun ikke rigtigt mere, men søg er hun glad for, det må jeg lige huske lidt mere på:)

Mysla elsker trænings og vi skal jo snart på camp, så der får vi forhåbenligt lidt inspiration:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sarafia

mmmhh kan ikke helt lade være med at smile skævt når jeg læser denne tråd og kigger ned i benenden af sengen hvor mit gamle "møgøre" på 12 ½ (fylder 13 1 nov.) ligger med alle 4 "hjul" i vejret.Kl. er 06 og vi er lige kommet hjem fra at have haft nattetræning med Redningshundeholdet. Dvs. hun har været ude og rondere og løst opgaver hele natten.

I marts blev Juice og Nova nr. 2 i en politihundenatøvelse i schæferhundeklubben. Vi var nr. 2 ud af 12 hold og vinderne vandt med ganske få point men det var flere hundrede der skilte os og nr.3.

Senere idag skal vi ud og gå spor (når vi har sovet) eller også skal vi klikkertræne..

Vil så lige smide nogen billeder ind fra redningshundetræningen for et par uger siden da Nova også er glad for Frisbees:

Nova (7).jpg

Nova (2).jpg

Nova (5).jpg

Nova (6).jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sarafia hvad er Nova for en blanding, hun ligner jo skrækkeligt en sort udgave af min Sheila:hjerte:

Dejligt din gamle pige stadig har en krop der vil hvad hun vil, desværre kan vores kære hunde pludselig blive meget ældre.

Jeg kunne sagtens vise tilsvarende billeder..Her er et hvor Sheila leger med handske, taget i februar i år..Hun leger skam stadig på den måde, men knap så lang tid mere, da kroppen ikke altid vil det som hendes hjerne vil..

Billede 2 er taget i onsdags på en 5 km tur, hvor hun lige tog en spæne tur med de unge schæferdrenge..Den blev dog brat afbrudt af at sheila blev væltet af et skub..noget hun næppe var blevet for et halvt år siden..Musklerne er bare ikke hvad de har været.

Men tak for tippet fra doberfan med at finde ting, de har vi lige gjort, til stor lykke for begge hundepiger:)

Sheila handske leg.jpg

molstur juli 2.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

@luckyluna: Så aldrig om det var min dumme unge der fik hende væltet?

Fodersøg er også et hit til den gamle(Zita), og så faktisk også leg som han plejede tidligere bare mindre i en eller anden grad. Han elsker f.eks. at lege med bolden, så nu bliver den bare ikke kastet så langt, og fangelegene (som han elsker) er bare knap så vilde... dvs. hvor han før tog virkelig lange spurteture med den i munden, løber han nu 10-15 m og ligger sig så med den i munden og ser forventningsfuld ud, så leger vi bare fangeleg på den måde istedet. Og holder sidde og ligge ovenpå mig pauser ;)

Ture kunne f.eks. være 3 km, men så bare med flere sidde og hygge pauser undervejs... så kan jeg altid kaste bold med Zeus i mens I hygger ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

@luckyluna: Så aldrig om det var min dumme unge der fik hende væltet?

Fodersøg er også et hit til den gamle(Zita), og så faktisk også leg som han plejede tidligere bare mindre i en eller anden grad. Han elsker f.eks. at lege med bolden, så nu bliver den bare ikke kastet så langt, og fangelegene (som han elsker) er bare knap så vilde... dvs. hvor han før tog virkelig lange spurteture med den i munden, løber han nu 10-15 m og ligger sig så med den i munden og ser forventningsfuld ud, så leger vi bare fangeleg på den måde istedet. Og holder sidde og ligge ovenpå mig pauser ;)

Ture kunne f.eks. være 3 km, men så bare med flere sidde og hygge pauser undervejs... så kan jeg altid kaste bold med Zeus i mens I hygger ;)

Hehe, nej det var enzo der skulderskubbede til hendes bagpart. Sådan har de jo leget meget, altså løbe op og ned af hinanden og skubbe, men sheilas bagpart er ikke så stærk mere.

Ja, det må være sådan lidt mindre ture og så må de unge vilddyr bruge energi på andet sjov:)

Totalt hyggelig leg med Zita, lyder det som:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var da en god tråd:5up:. Jeg har jo lidt de samme tanker med Luna:genert:. Hun virker dog ikke svag i kroppen endnu. Men jeg kan godt mærke at vi ikke kan gå de der 8-10 km hver dag:genert:. Min massør har også nævnt det med flere, kortere ture hver dag. Det kan jeg jo heldigvis godt her mens jeg er arbejdsledig:-D

Og Sarah, Nova ER bare speciel:lun: Tror faktisk godt, jeg ville have dig herned en dag og lige tage et kig på Dullen og jeg. Men det kan vi tage andetsteds:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

For lige at komme tilbage til forslag til TS`s hund,... hvad med at ligge hjemme på stuegulvet og hygge med f.eks. bamser?. Leg kan jo godt være hvor man ligger med en klud eller en bamse man trækker lidt i, mens man skubber lidt til hunden, tager lidt fat i halsskindet og rusker lidt forsigtigt. Mine har altid syntes det har været sjovt, især hvis jeg har trukket dem lidt i benene, slået dem lidt med deres legetøj og knurret af dem,... sådan i al venskabelighed selvfølgelig. Faktisk var deres favoritleg at jeg skulle slå dem med en avis de så fik lov til at flå til atomer når legen var slut.

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

For lige at komme tilbage til forslag til TS`s hund,... hvad med at ligge hjemme på stuegulvet og hygge med f.eks. bamser?. Leg kan jo godt være hvor man ligger med en klud eller en bamse man trækker lidt i, mens man skubber lidt til hunden, tager lidt fat i halsskindet og rusker lidt forsigtigt. Mine har altid syntes det har været sjovt, især hvis jeg har trukket dem lidt i benene, slået dem lidt med deres legetøj og knurret af dem,... sådan i al venskabelighed selvfølgelig. Faktisk var deres favoritleg at jeg skulle slå dem med en avis de så fik lov til at flå til atomer når legen var slut.

Det er en totalt god leg:) jeg synes vi leger meget, men kan godt være jeg skal prøve at sætte dem begge lidt igang nogengange også, sheila er altid med på den værste, hehe

Dog ikke med avis, hun har altid været bange for en sammerullet avis eller blad..vil tro hendes barndomsejere har brugt en sådan til at give hende et klap bagi..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var da en god tråd:5up:. Jeg har jo lidt de samme tanker med Luna:genert:. Hun virker dog ikke svag i kroppen endnu. Men jeg kan godt mærke at vi ikke kan gå de der 8-10 km hver dag:genert:. Min massør har også nævnt det med flere, kortere ture hver dag. Det kan jeg jo heldigvis godt her mens jeg er arbejdsledig:-D

Og Sarah, Nova ER bare speciel:lun: Tror faktisk godt, jeg ville have dig herned en dag og lige tage et kig på Dullen og jeg. Men det kan vi tage andetsteds:-D

Det er også virkelig kommet lige pludseligt at jeg kan se kroppen ikke er så stærk mere. For nogle måbneder siden begyndte hun at gå mere i pas og det tænker jeg skyldes den spondylose vi opdagede da hun fik røngten fotograferet sine lunger. Og nu synes jeg så der er mindre muskler i bagbenene, men slet ikke noget slemt altså, hun er ikke slingrende eller noget i den duer, men feks kan hendes ene bagben lige glide lidt på parketgulvet når hun lige har rejst sig eller er træt eller hvis hun leger for vild pøleleg med en hundeven, så kan benene pludselig ryste under hende.

Og selvom mysla kun er 8 år, så er hun bare som Luna. Ikke så aktiv som hun har været mere og de laaange ture er hun egentlig ikke fan af..Hun har så også led problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med lidt nye ideer i hovedet har vi haft nogle inspirerende dage:) Igår søndag, var sheila først med alene en tur oppe på mit arbejdet som har en dejlig indhegnet gårdsplads og tumlelege lidt med mio, skønt.

Så var hun alene hjemme, men mysla tog med til havnefest for at se på hunde og på mennesker der sprang i havnen..hmm. Men det hyggede hun sig meget med og blev rigtig træt i hovedet uden at det var for hårdt for kroppen:)

Søndag aften puttede jeg så sheila i cykeltraileren og tog hende med til hesten, hendes yndlingsbeskæftigelse af alle:) hun stor hyggede sig med at hente hest på marken og ligge fint ved siden af ridebane, mens jeg red. Og så lige grave et musehul ud på vej hjem:)

Idag Har vi så da jeg kom hjem, startet med at gå en lille tur og bagetfer lavede vi lidt dør træning og lidt søg inde. Så nu her skal vi snart på en lille tur mere:)

Link til indlæg
Del på andre sites