Hop til indhold

Valg af cocker spaniel


Gæst Mille49
 Share

Recommended Posts

Gæst Mille49

Hejsa.

Vi har længe snakket om at købe en hund. Vi er nu nået dertil at vi tror det skal være en engelsk cocker spaniel. Er der nogen, der har gode råd til valg af han/hun, farve (har læst mig til at myten om at den rene røde blot er en myte?.), samt valg af kennel? Den skal først købes næste sommer så jeg/vi har godt tid til at finde den rigtige hvalp det rigtige sted. Hvad kan man forvente at skullebruge om året på vaccine, mad, frisør mv.?.

familien består i øvrigt af far, mor og tre børn på hhv 2, 4 og 8 år så. Vi kigger efter en familiehund og derfor er valget faldet på. En cocker.

håber at nogen kan hjælpe os lidt på vej.

Venlig hilsen

Majbritt

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit mantra er.... Hvis ikke det var fordi jeg var interesseret i avl, så havde jeg KUN hanner.

Som opdrætter af helfarvede må jeg dog sige at det ikke kun er en myte, men der er mentalitetsforskelle. Jeg synes dog langt fra de røde er frådende monstre (har selv 3), men der er mere energi i de helfarvede og håndteres de forkert, ja, så kan det godt give problemhunde.

 

Du skal dog gøre dig klart om du og din familie er klar til pelsplejen (eller vil betale jer fra det), om I er klar til at motivere jeres cocker, så den ikke bliver en problemhund, det er trods alt en fuldblods jagthund i får mellem hænderne og I skal gøre jer klart at det sandsynligvis ikke kun er hunden der skal opdrages, men også børnene.

 

Jeg har sygeforsikret mine. Afhængig af hvilken dækning du ønsker skal du regne med at skulle slippe i omegnen af 1200-1500 årligt. Derudover kommer vaccination, det ved jeg ikke hvad koster, da min dyrlæge er endnu ikke har sendt en regning fra sidst jeg var der. Gætter på ca 500-600 kr.

Hvad det koster at fodre har jeg heller ingen anelse om (total god rådgivning....), hundene er min hobby, og det koster det det nu engang koster.

 

Det er også meget vekslende hvad trim koster, det afhænger af den ønskede type trim/klip og om du dukker op med 1 stk kogt uldsok eller gennemredt hund.

 

 

Det var ikke til megen hjælp, beklager.

Link til indlæg
Del på andre sites

Billede 031.jpg

Min veninde trimmer en del cockere for private. Og den med farven er for hende da også noget, der bekræfter, at de røde og indimellem de andre helfarvede er mere tilbøjelig til at snappe eller direkte lave udfald, når noget ikke passer dem.

Linierne i de flerfarvede har nok bliderer temperament.

Nogle farvevariationer har nok mindre pels end andre.De helfarvede har oftest mest pels.. Trimning koster i Kbh´s området i øjeblikket ca 600 - 800 kr. Og en voksen cocker bør vel trimmes ca 3-4 genge /år. De kastrerede oftere.

Og der vil desuden være ugenlig pelspleje. Og indimellem vask og tørring.

Her ses freddy som lille efter havearbejde og det sidste efter en tur i regnvandsbassinet efter ænder.

Cockeren er en hund, der indimellem er meget beskidt, for mange bader i alt , også mudder. Her ses min Freddy som hvalp, det 1 ste efter havearbejde (NEJ-jeg vil ikke i bad igen-igen) og det næste efter en tur i kommunens regnvandsbassin efter ænder.

Billede 014.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mille49

Vi er helt med på, at det kræver meget at have hund. Det er også derfor, at vi gerne vil sætte os godt ind i det, så vi får den rigtige hund fra starten. Den skal først købes tidligst juni 2013, så tiden er heldigvis med os :hjerte: Vedr. farven, så kan jeg fornemme, at det er noget, der nok alligevel kommer med i vores overvejelser, selvom vi umiddelbart var til en ren rød.

Og ja, en hund skal have motion - masser af motion - både fysisk og "psykisk", den skal trimmes ved en professionel og omkostninger til læge mv. skal naturligvis bare passes ind i budgettet, når man anskaffer sig en hund.

En hund skal vaskes mange gange i løbet af en måned - den skulle jo gerne være ren, ligesom os andre.

Mange tak for jeres gode svar, der sætter tankesættet i gang hos os. Jeg skriver måske senere for at få andre gode råd, når vi når tættere på en beslutning....

Mvh. Majbritt

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart synes jeg egenligt , jeres yngste burde være lidt ældre inden I fik hvalp.Dette fordi babyhvalpe ofte leger med småbørn , som med hundehvalpe, altså bruger deres sylespidse tænder. Og det gør nas og bløder i værste fald.

Og det kan være svært at snakke en ivrig hvalp ned i gear, hvis den først er ophidset til leg. Den forstår det simpelthen ikke.

Desuden vil hvalpen stjæle og bide alt legetøj i stykker, hvilket jo gør ,at alt den kan kvæles i , ikke må ligge tilgængeligt for den. Det kan være svært med småbørn i huset.

Bare lige for at fortælle at mange familier bliver kaosfamilier ,med småbørn og babyhvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart synes jeg egenligt , jeres yngste burde være lidt ældre inden I fik hvalp.Dette fordi babyhvalpe ofte leger med småbørn , som med hundehvalpe, altså bruger deres sylespidse tænder. Og det gør nas og bløder i værste fald.

Og det kan være svært at snakke en ivrig hvalp ned i gear, hvis den først er ophidset til leg. Den forstår det simpelthen ikke.

Desuden vil hvalpen stjæle og bide alt legetøj i stykker, hvilket jo gør ,at alt den kan kvæles i , ikke må ligge tilgængeligt for den. Det kan være svært med småbørn i huset.

Bare lige for at fortælle at mange familier bliver kaosfamilier ,med småbørn og babyhvalpe.

 

Jeg kender nu flere med små børn som har fået hvalp, og det kræver selvfølgelig noget arbejde, men en hvalp kan hurtigt lære hvad der er dit og mit - på samme måde som den lærer at den ikke skal spise sko og potteplanter.

 

Men det kræver selvfølgelig arbejde! Dog lyder det som om TS er ret bevidst om tingene! Alene det at hun begynder at søge efter den perfekte hvalp allerede nu, siger da noget om hende og familien:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg har lige anskaffet mig min anden cocker en blue roan tæve, der nu er 12 uger, så udgifterne kender jeg. Udover hvalpens pris kommer:

 

 

 

*Foder 15 kg koster vel 400 - 800kr alt efter hvad du fodre med (bestil evt. i tyskland) min gamle cocker brugte ca 1 -2 måneder om at spise sig gennem en sæk.

*Vaccination koster ca 600 kr

*Forsikring inklusiv sygeforsikring ca 2000kr

*hundetræning, jeg har lige tilmeldt mig hvalpetræning hos en hundeadfærdskonsulent, pris 900 kr, hvalpeforsætter senere på året er lidt billigere. Men der er mange muligheder og prisklasser.

*evt hundelegestue pris 35 kr pr gang

*kurv, snor, sele, legetøj, aktiveringslegetøj, godbidder, pølleposer, bur til bilen

*evt. medlemskab af DKK og spanielklubben

 

Jeg har haft stor glæde af at tage et kursus i trim/pelspleje. Jeg kan godt lide at bruge tiden på pelspleje det giver et dejligt samvær med hunden. Det er også en stor fordel at hunden er vant til at stå på et bord og blive håndteret når den skal til dyrlæge.

 

Vi har desuden valgt at sætte nyt hegn rundt om haven, desværre havde vi valgt et hegn med 10X10 masker og det kunne sådan en lille 8 ugers hvalp da sagtens få hovedet igennem. Så vi har været nød til at dobbeltsikre med kyllingehegn indtil hun vokser sig større :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...