Hop til indhold

Begyndt at slikke igen

Gæst Metussen
 Share

Recommended Posts

Gæst Metussen

Nå, nu jeg er i gang, og ny på dette forum, har jeg et spørgsmål mere, som min mor har bedt mig spørge jer om.

Vores yngste labber Luna er igen begyndt at slikke. Konstant.

Vi tog imod hende da hendes tidligere ejere blev skilt, og som sædvanligt, er det hundene som ryger. Hendes daværende livskvalitet var tvivlsom, fandt vi hurtigt ud af. Hun gik i en hundegård hele døgnet rundt, uden megen menneskekontakt, uden gåture og hun gik med en stor schäferhund. Hun var meget tynd da vi tog hende, fordi hun var under den store hund, og fik ofte ikke meget mad, da den store hund spiste hendes. Ejerne gjorde ikke noget for at hun skulle få sin del.

I starten var hun sky, og knurrede når vi kom for tæt på hende med hovedet, og hun brød sig ikke om at man holdt om hende, hvilket jo heller ikke er noget man kan forvente. Lige så stille er hun så livet op, blevet utrolig kærlig, og elsker at blive nusset og puttet. Nu kan vi sagtens få hovedet helt ned til hende, tage hendes mad, og holde hende i halsbåndet. Hun er endda blevet meget åben overfor gæster. Altså, hun er blevet en helt ny hund.

I en lang periode slikkede hun meget på vores arme og ben. Hun stoppede heldigvis, men nu er hun begyndt på det igen. Hun slikker hele tiden. I ansigt, på hænder og fødder, og hvor hun ellers kan finde et stykke med hud. Hun reagerer ikke rigtig på "nej", eller glemmer det i hvert fald hurtigt. De gamle overvejer en saltsten, men det lyder lidt voldsomt, og jeg tænker om de virkelig har brug for, og godt af at få meget salt?

Er det bare et forsøg på kontakt? Hun burde ikke mangle opmærksomhed i hvert fald :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender en hund, der også slikker helt vildt. Når jeg er på besøg lader jeg ham som regel få et par slik, men så siger jeg stop. Og stopper han ikke, bliver han smidt ned. Efterhånden har han lært lektien, og er begyndt at "luftslikke" i stedet for - det ser ret sjovt ud.

Jeg tror det er en impuls, de har svært ved at styre. Og det er noget socialt betinget - har intet med salt eller andet at gøre. Var det min hund ville jeg bruge afledning, altså simpelthen få den i gang med noget andet - tyggeben, legetøj el. lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min labrador slikker også meget, gerne når han er glad, altså når der kommer gæster, eller han lige vil hen og vise lidt hengivenhed. Hos os hjælper det at give ham en bamse/bold et eller andet i munden og så have fokus på det. Han elsker at bære rundt på noget, det er jo fordelen ved labben, så måske I kunne prøve det. Når vi får gæster har han lært, at han skal finde noget at have i munden, hvis der ikke lige er noget indenfor rækkevide, så går han fuldstændig i selvsving og hopper og slikker. Hvis man har noget i munden nøjes han med at sige lyde og logre mens han går rundt og rundt om gæsten.

Det er dog svært nogle gange at forudse, når man sidder i haven og ordner bede og der pludselig kommer en lab flyvende og overfalder en med en vask i hovedet før han er på vej væk igen :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bare et udtryk for kærlighed:-) Hendes fortid taget i betragtning, synes jeg at i skal lade hende slikke lidt på jer - hun gør det jo i god mening. Når så det bliver for meget, kan i stille og roligt fjerne hende eller det hun slikker på, og aflede hende med noget lige så lækkert eller hyggeligt.

Min tidligere hund gik helt i selvsving når han fik lov at slikke en albue med tilhørende arm:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites