Hop til indhold

Uden korn, men valset havre..??


Louisen
 Share

Recommended Posts

I et Acanaprodukt jeg har luret på, står der at det er kornfrit, men der er så valset havre i.

 

Er havre ikke en type korn og er det godt/skidt til hund?

 

Det er Acana's Light and Fit, som jeg vil bruge til at supplere den alm. foder med.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg tænker at give Taiki en blanding af Acana Light and Fit: Acana Light & Fit 13 kg

 

og deres Ranchsland: Acana Ranchsland - 7 kg

 

(ikke købt derfra, da det ser dyrt ud, men for at I kan se ingredienserne).

 

 

Ser det nogenlunde fornuftigt ud? Jeg har tjekket kalorier og indhold, samt at der er variation i kødet som er brugt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Havre er en slags korn men ikke helt så slem som noget af de lidt tungere slags. Hvis der er decideret gluten overfølsomhed kan det ikke anbefales men hvis hunden ikke har tarm problemer (dvs afføringen er normal) kan den sagtens bruges med god effekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar. Taikis tarm fungerer fint når han ikke får en eller anden random omgangssyge.

 

Jeg aner ikke hvorfor det er, at korn og majs er skidt, udover at nogle firmaer bruger det som fyld i stedet for kød og hundene ikke normalt spiser det i naturen. Men er stadig nærmest angst for det, fordi det skulle være meget fy-fy.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg brugt sindssygt lang tid på at studere indhold/deklaration i Acana produkter, fordi jeg regner med at køre Eris over på det, når hendes næste foder er opbrugt!

Som jeg har forstået det, så bliver havren dampet, og det nedsætter så det glykæmiske (?) index. Dvs at hundens blodsukker bliver mere stabilt. Der er højere glykæmisk index i majs fx. OGSÅ kartofler, som der også findes i Acana produkter. Havren kan sagtens optages af hunden, og hjælper hunden med at holde sine tarme igang. Det hjælper også hunden med at føle sig mæt i længere tid.

Som Beaglepack fint forklarede mig, så kommer det an på, hvilken metode korn og græsarterne er tilberedte på og om det fx er fuldkorns majs/ris.

Jeg synes personligt ikke, at det er noget at blive nervøs over.. (Det var jeg også, indtil jeg rent faktisk satte mig ind i korn og græsarter). Nu har jeg ikke nærstuderet den udgave du lige kigger på, men jeg mener, at der er 15-20% dampet havre i varianterne. Det kan godt lyde af meget.. Indtil du læser det næste ;-)

Hvis tørfoder fx KUN består af grøntsager og kød, så ville der være en kæmpe ubalance. I tørfoderet er proteinet mere koncentreret end når man fx fodrer råt. Derfor skal hunden drikke EKSTRA meget vand (fordi der ikke er meget væske i tørfoder), og hvis hunden ikke gør det, bliver den mindre dehydreret, hvilken kan føre til nyreproblemer. Hvis man i stedet fyldte endnu flere grøntsager i, så ville hunden få sindssyg hård mave :-(. Hvis man i stedet for fx havre/majs/ris kun brugte kartofler, så ville hundens blodsukker stige, hvilken kan føre til diabetes.. Men hvis det ikke er fuldkornsris eller majs, og ikke er tilberedt på den rigtige måde, så har hunden sværere ved at optage det.

Jeg synes ikke du skal være bange for, at give Taiki noget med korn eller græsarter i.. Han er trods alt ikke allergisk for det.. Så længe det ikke er hovedeindgrediensen, som selvfølgelig altid burde være kød :b.

Desuden lyder det som om, at Acana får friske råvarer ind hver dag.. Samt kun køber økologisk fra forskellige gårde i Canada. Så ved man da, hvad der ER i hundens mad. I stedet for larvefedt, døde hunde og hvad der ellers er fundet i tørfoder...

Acana er det eneste foder, jeg kunne finde, som passede lige præcis til mine "standarder".

Du kan jo altid prøve at købe en lille pose, og så se hvordan Taiki fungerer på det. Det er det aller vigtigste!

 

Alt hvad jeg har skrevet, er viden som jeg har samlet sammen alle mulige forskellige steder fra, og sådan som JEG selv har tolket det.. Så det er slet ikke sikkert, at du synes det samme som jeg :-)

Der er mange forskellige meninger, og man bliver nødt til at danne sine egne :-D

Jeg håber du kan forstå, hvad jeg har skrevet! Og kan bruge det til noget! :-D Nu vil jeg gå ind og se, hvad der er i light & fit, fordi jeg er skide nysgerrig! ;-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, lige en ting jeg glemte at nævne! :-P

Ligesom med os mennesker, er det også vigtigt for hunden at få en varieret kost! :5up:

Derfor er det også en god idé at bruge nogle forskellige mærker foder (forskellig proteinkilde/grøntsager osv), for at hunden kommer så vidt omkring så muligt :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar. Taikis tarm fungerer fint når han ikke får en eller anden random omgangssyge.

 

Jeg aner ikke hvorfor det er, at korn og majs er skidt, udover at nogle firmaer bruger det som fyld i stedet for kød og hundene ikke normalt spiser det i naturen. Men er stadig nærmest angst for det, fordi det skulle være meget fy-fy.

 

NOW er uden korn og majs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men ellers kunne jeg overveje deres Pacific i stedet for Light and Fit, sådan at han fik både det røde kød fra Ranchsland og fisken fra Pacific.

 

Han får Orijen nu, men synes at resultatet har været varieret, så vil gerne prøve noget andet. Men han kunne meget godt lide deres hvalpefoder med primært lyst kød blandet sammen med Red Regional som er rødt kød.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Korn og majs er tomme kalorier..

I mine øjne er de derfor fy-fy.. Prøver også selv at holde mig fra dem..

 

Korn og majs er bestemt ikke fy fy - med mindre hunden er allergisk overfor det.

Majs er ikke en korn sort - men en græs art ligesom ris.

At majs skulle være dårligt er desværre en myte der er i omløb - men som absolut intet har på sig. Majs indeholder stoffer der styrker nervesystemet og når hele kernen er anvendt i foderet får hunden en masse gode vitaminer/mineraler, fedtstoffer og fibre. Desuden er majs glutenfri - ligesom ris og havre (havre er dog en korn sort)

 

Hunde har ligeson mennesker brug for kulhydrater - faktisk bør hundens kost bestå af 40-50 % kulhydrat - 25 % grønt/frugt og det resterende fra kød.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også light & fit i tankerne, men det har været i restordre i flere måneder hos Zooplus. Men det skal prøves når/hvis de får det igen:)

 

De link jeg postede tidligere til Light and Fit og Ranchsland, der får man 10% rabat ved køb af 2 sække og mere endnu, hvis man køber mere. Og fri transport over et vist beløb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Korn og majs er bestemt ikke fy fy - med mindre hunden er allergisk overfor det.

Majs er ikke en korn sort - men en græs art ligesom ris.

At majs skulle være dårligt er desværre en myte der er i omløb - men som absolut intet har på sig. Majs indeholder stoffer der styrker nervesystemet og når hele kernen er anvendt i foderet får hunden en masse gode vitaminer/mineraler, fedtstoffer og fibre. Desuden er majs glutenfri - ligesom ris og havre (havre er dog en korn sort)

 

Hunde har ligeson mennesker brug for kulhydrater - faktisk bør hundens kost bestå af 40-50 % kulhydrat - 25 % grønt/frugt og det resterende fra kød.

 

Jeg har også en idé om at Taikis mave ikke har været så glad for Orijen med 70% kød. Det er også derfor jeg vil prøve noget andet med lidt mindre kød i. Hans afføring har været okay, men der har været meget af den og han slår nogle heftige prutter, og hans mave rumler en del. Så jeg håber at finde noget, der giver mere ro i tarmene.

Link til indlæg
Del på andre sites

De link jeg postede tidligere til Light and Fit og Ranchsland, der får man 10% rabat ved køb af 2 sække og mere endnu, hvis man køber mere. Og fri transport over et vist beløb.

 

Jeg har en lille hund, som får 70-80 g foder om dagen, så sådan et tilbud kan jeg ikke bruge, det når at blive for gammelt. Jeg handler hos zooplus fordi jeg køber ildernes foder der (de æder 20 kg på et par måneder:shock:) og så køber jeg med til Anton når han mangler. Kan det passe at light & fit kun kommer i 13,5 kg poser?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...